Gå til innhold

Linux som erstatning for windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kyrsjo:

det med virus og adware var på gøy :) Likeså med rebootingen etter install av DVD-rom'en. Hadde jo akkurat startet win, og så får jeg beskjed om å restarte! og det kaller de et Operativsystem... Men det skal de ha, det er lenge siden jeg har fått virus, men så er det lenge siden jeg har brukt nettrelaterte ting og tang på windows også :)

 

Med scanneren med toolbox får jeg scannet til pdf bare ved å trykke på en knapp på scanneren, og så synes jeg ikke Xsane gir noen gode scanninger. Har ikke prøvd å bruke toolbox med Wine.

 

Det med tv-ut er litt merkelig, har fulgt alle tenkelige guider, og manualen til nvidia.

 

Det er sjelden oppdateringer til creative, har lastet ned ny to ganger. hatt den over ett år. Men håper på en oppdatering som gjør det mulig å spille av ogg på den.

Lenke til kommentar
Det er sjelden oppdateringer til creative, har lastet ned ny to ganger. hatt den over ett år. Men håper på en oppdatering som gjør det mulig å spille av ogg på den.

Jeg har en creative muvo og har aldri oppgradert firmware, hva er fordelene med å oppgradere?

Vel, jeg var iallefall ute på løpetur med muvoen da øreprøppene helt plutselig ble fylt med en grusom, skrikende lyd. Etter å ha skiftet batteri og sjekket øreproppene samt lastet musikken fra muvoen tilbake til pc'en var det bare å konstatere at det ikke kunne være noe annet galt enn selve spilleren. En full formatering etterfulgt av en firmware-oppgradering ser ut til å ha løst problemet. Foruten bugfikser åpnet den nye firmwaren for en katalogdybde på to (eller kanskje mer) samt støtte for enda flere filer, med andre ord funksjoner som ikke har noen nytteverdi for de fleste.

 

Det som er dumt med Creative-firmwaren er at Windows kreves for å oppgradere enheten. Jeg tviler på at dette kan gjøres gjennom WINE, for jeg fikk iallefall inntrykk av at oppdateringsprogrammet var tett knyttet til en spaghetti av Microsoft USB/hotplug API'er.

 

Det er desverre nesten ingen DAP'er som støtter ogg. Jeg tror at grunnen til dette er at ogg-dekoding krever en FPU, noe de fleste DAPer ikke har av hensyn til pris og strømforbruk. Det er synd, for jeg ville enkodet all ny musikk til ogg hvis de DAPene jeg har fikk støtte for dette.

 

Xsane fungerer forøvrig helt glimrende her. Det ble selvsagt sjekket på forhånd at sane støttet Epson 2480... Installasjonen var enkel nok, og jeg har ingenting å utsette på hverken hastighet eller scannekvalitet.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det er desverre nesten ingen DAP'er som støtter ogg. Jeg tror at grunnen til dette er at ogg-dekoding krever en FPU, noe de fleste DAPer ikke har av hensyn til pris og strømforbruk. Det er synd, for jeg ville enkodet all ny musikk til ogg hvis de DAPene jeg har fikk støtte for dette.

Jeg enkoder all musikk til FLAC og bevarer dermed cd-kvaliteten.

Etter jeg kjøpte meg en billig DAP så har jeg vurdert å lage et program (commander-lignende) for å overføre musikk til den. Har planer om å lage det slik at man setter opp hvilke formater spilleren støtter, og hvis man overfører låter i formater som spilleren ikke støttes så lages en reenkodet kopi i et format som den støtter.

 

Angående å installere ekstra moduler (drivere) så varierer det selvsagt fra distribusjon til distribusjon.

I Gentoo er det veldig enkelt å gjøre det med pakkesystemet, og jeg tviler på at det er noe særlig vanskeligere i andre distribusjoner med et skikkelig pakkesystem.

For tida bruker jeg to moduler; nvidia og rt2500. Installasjonen av hver av disse er ikke vanskeligere enn å emerge en pakke eller to (nvidia-driveren har en for userland-biblioteker også). Når det er gjort er det bare å modprobe eller legge til i filen som definerer hvilke som skal lastes automatisk under oppstart.

 

Windows er på langt nær like enkel å bruke som en distribusjon med et skikkelig pakkesystem.

Lenke til kommentar

får å se på det på den andre siden; Etter relativ kort tid med linux, (begynte med FC2, endte opp med ubuntu hoary, via FC3 og warty) føler jeg meg helt fremmed i windows, og prøver selvsagt å gjøre operasjoner i windows "the linux way" (leter på kontrollpanel hvor jeg kan installere 3. partsprogramvare, men til ingen nytte)

Det blir spennende å se om windows vista kan erstatte ubuntu for meg... det tviler jeg veldig mye på.

 

Edit: Ligger begrensningen i hw til creative da?

Endret av Solow
Lenke til kommentar
OT: problemet med pakkesystem er å få tak i skikkelige pakker... Skjelden stort problem med frie progs og nye distroer, men værre med proprietære ting...

Her gjør Gentoo en god jobb. Portage har ebuilds for mange proprietære ting.

F.eks kan Cedega installeres ved at man først laster ned tarballen (som man må være registrert for å gjøre) og så kjører emerge cedega.

Spill som f.eks UT2004 kan installeres med emerge ut2004, som så spør etter cd-ene for å kopiere nødvendige data fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...