Gå til innhold

Linux som erstatning for windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kan jo prøve deg på Mandriva eller hva den heter, eller Ubuntu, sistnevnte er ganske enkel å grei og forstå. Den klarer iallefall å spille av Mp3 sanger og spille musikkvideoer glatt. Ellers ville ikke så mange fjortiser brukt den

 

Historiens mest flåsete og provoserende uttalelse.

 

Ubuntu er en vidunderlig distro, og de gjør en fantastisk innsats for å spre fri progrmvare.

 

Jeg vil gå så langt som å si at du ikke har det minste begrep om hva du snakker om. Ut i fra en rekke andre poster fra din side, tror jeg at jeg trygt kan si at din GNU/Linux-kompetanse ikke er noe å skrive hjem om. Og du tar forresten feil, man kan i utgangspunktet ikke spille av mp3-filer i Ubuntu.

 

Å kalle Ubuntu-brukere for fjortiser er det rene vanvidd. Kanskje du føler deg fryktelig 1337 fordi du bruker Slackware (selv om det ikke finnes noen grunn til å gjøre det), men du kan i det minste spare oss for slike uttalelser.

 

Hva er det du snakker om?

 

wil har da absolutt ikke sagt at Ubuntu er en fjortissdistro, men at mange fjortisser bruker Ubuntu, og hvis du ikke klarer å se/skjønne/forstå forskjellen så syns jeg du er litt tett.

 

Det ER mange "fjortisser" (det er en definisjonssak) som bruker Ubuntu fordi den er veldig lett å komme igang med, og det er jo bare positivt.

Endret av henrik^
Lenke til kommentar
Gentoo handler om VALG, ikke bare om kompilering ;p

En stor del av denne valgfriheten forsvinner jo hvis du ikke kompilerer pakker selv.

Da er nok FreeBSD et bedre valg her. Kan velge mellom kompilering fra ports eller nedlasting fra pakker, som blir jevnlig oppdatert. Alt man trenger å skrive er pkg_add -r *navn på pakke*.

Lenke til kommentar
Gentoo handler om VALG, ikke bare om kompilering ;p

 

Ikke vær så trangsynte.

Jeg er ikke trangsynt, men tror nok de fleste som bruker Gentoo er enig i at Gentoo mister en del av det "unike" hvis man bruker ferdigkompilerte pakker.

Ja, og de må for min del bare sitte i 5dager for å få opp et system, det er jo deres valg.

Lenke til kommentar

Garathor: nå må du å begynne å ta deg sammen. Ikke sleng ut av deg noe du ikke vet noe om. Jeg bruker ikke Slackware fordi jeg skal føle meg så veldig tøff. Jeg bruker Slackware fordi den er bra, enkel installasjon. Grei og konfiguere (på noen områder) også er den ren.

Jeg sa ikke direkte at Ubuntu var en fjortis distro, det gjorde jeg ikke, men det er der de fleste begynner, når det gjelder Linux.

Det er derfor så mange anbefaler Ubuntu også.

Skal jeg være ærlig så synes jeg Ubuntu installasjonen var vanskelig. Var ikke 100% sikker på hva jeg skulle gjøre med det samme og gikk vanligvis tilbake til Slackware igjen.

 

Så de som tror at jeg bruker Slackware pga at jeg skal føle meg tøff har kommet på helt feil planet.

 

Nok en gang Garathor: Min Linux kompetanse er ikke den helt store enda, men det betyr ikke at jeg ikke kan noe om Linux. Har faktisk litt peil, hvis ikke hadde jeg ikke klart å installere Linux en gang.

 

 

PS: dere som sier sånn 1337, snakk norsk istede. CS, SMS, og andre forkortelses ord har vel de fleste på Linux forumet iallfall vokst i fra.

 

Og tilslutt. Drit i å si at jeg ikke har noe grunn til å bruke Slackware. Jeg bestemmer faktisk selv hvilken Linux Distro jeg vil. Valgfrihet folkens.

Lenke til kommentar
Du velger jo selv hvilken valgfrihet du vil ha.

Hvis du mister den store valgfriheten som kompilering gir deg, er den gjenværende valgfriheten god nok grunn til å bruke Gentoo i stedet for andre distroer?

Det må jo folk finne ut selv. Jeg liker gentoo sin helhet.

 

Folk velger jo ikke f.eks ubuntu KUN fordi den har ferdigkompilerte pakker..

Lenke til kommentar
Garathor: nå må du å begynne å ta deg sammen. Ikke sleng ut av deg noe du ikke vet noe om. Jeg bruker ikke Slackware fordi jeg skal føle meg så veldig tøff. Jeg bruker Slackware fordi den er bra, enkel installasjon. Grei og konfiguere (på noen områder) også er den ren.

Jeg sa ikke direkte at Ubuntu var en fjortis distro, det gjorde jeg ikke, men det er der de fleste begynner, når det gjelder Linux.

Det er derfor så mange anbefaler Ubuntu også.

Skal jeg være ærlig så synes jeg Ubuntu installasjonen var vanskelig. Var ikke 100% sikker på hva jeg skulle gjøre med det samme og gikk vanligvis tilbake til Slackware igjen.

 

Så de som tror at jeg bruker Slackware pga at jeg skal føle meg tøff har kommet på helt feil planet.

 

Nok en gang Garathor: Min Linux kompetanse er ikke den helt store enda, men det betyr ikke at jeg ikke kan noe om Linux. Har faktisk litt peil, hvis ikke hadde jeg ikke klart å installere Linux en gang.

 

 

PS: dere som sier sånn 1337, snakk norsk istede. CS, SMS, og andre forkortelses ord har vel de fleste på Linux forumet iallfall vokst i fra.

 

Og tilslutt. Drit i å si at jeg ikke har noe grunn til å bruke Slackware. Jeg bestemmer faktisk selv hvilken Linux Distro jeg vil. Valgfrihet folkens.

Jeg vil ikke akkurat si at vi er på en feil planet. Du må jo innrømme det at du på liv og død skulle ha inn slackware den gangen, koste hva det koste vil. Og den gangen visste du ikke så mye om slackware, så jeg tror det var litt 'jeg er tøff og bruker slackware' med i bildet. Det var mange her som prøvde å råde deg til å starte med en litt enklere distro, iom at det kom tusenvis av spørsmål om ting du enkelt kunne finne ut av ved å slå opp i en linux guide eller evt. en slack guide, men allikevel så skulle du ha inn alle ting med teskje.

 

Nå vet ikke jeg hvor mange fjortisser som bruker Ubuntu kontra andre, men det er sikkert flest 'ikke fjortisser' (hvis jeg kan kalle dem for det) som bruker Ubuntu, jeg tror at fjortissene er godt fordelt når det gjelder mandriva, fedora core, suse osv.

 

Jeg skjønner hvem den 1337 kommentaren var til, og jeg skulle kanskje ført på

" ", for det ordet er ikke noe jeg bruker til vanlig, og var mer ment som en latterligjøring av fjortisser som kun bruker ting for å tøffe seg.

 

Det er ingen som har sagt at du ikke får lov til å bruke Slackware, wil, jeg skjønner ikke hvor du har det fra.

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Tillater meg å moderere min egen tråd; Dere som på død og liv må bevise og/-eller motbevise hverandres påstander, vennligst respekter synspunkter og måter å si ting på, og kom dere tilbake til hva tråden handler om.

 

Jeg leser i spenning her og lærer masse. Men vennligst vær litt hyggeligere mot hverandre..

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Garathor: nå må du å begynne å ta deg sammen. Ikke sleng ut av deg noe du ikke vet noe om. Jeg bruker ikke Slackware fordi jeg skal føle meg så veldig tøff. *klipp*

Jeg tror nok de fleste her tror det og kommer til å tro det etter hva du har sagt siden du kom hit, uansett hvor mye du prøver å forsvare deg.

Lenke til kommentar

Kjære wil.

 

Å si at Ubuntu er en nybegynnerdistribusjon er helt ok. Jeg skal ikke protestere på at Ubuntu er en av de mest nybegynnervennlige distroene vi har i dag.

 

Men å sette likhetstegn mellom nybegynner og fjortis, det er et lite steg for deg, men et stort steg for oss andre GNU/Linux-brukere. Ja, kan hende finnes det en del fjortiser som bruker Ubuntu fordi de skal vise alle sine venner at de er kule og slikt, men for min del, og sikkert for mange andres del her, står det stor respekt over de som velger å ta et så stort steg som å installere et nytt operativsystem på sin eller i verste fall, sine foreldres PC.

 

Ubuntu er en god distro og det er alt for mange "kule" som snakker nedlatende om distroen og brukerne, og det er synd.

 

Hilsen en som i skrivende stund bruker nettopp Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...