Gå til innhold

Linux som erstatning for windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kan jo prøve deg på Mandriva eller hva den heter, eller Ubuntu, sistnevnte er ganske enkel å grei og forstå. Den klarer iallefall å spille av Mp3 sanger og spille musikkvideoer glatt. Ellers ville ikke så mange fjortiser brukt den

 

Historiens mest flåsete og provoserende uttalelse.

 

Ubuntu er en vidunderlig distro, og de gjør en fantastisk innsats for å spre fri progrmvare.

 

Å kalle Ubuntu-brukere for fjortiser er det rene vanvidd.

Endret av Garathor
Lenke til kommentar

Og fy for et slit det var før wil klarte å få slackware til å fungere som han ville, og nå uttaler han seg som om han skulle ha vært en ekspert, artig, artig.

 

Jeg er helt enig Garathor, det å kalle ubuntu for en så å si fjortiss distro blir fryktelig latterlig. Jeg vil heller si at de som bruker Slackware bare for å tøffe seg med sine 1337 slack skills (som visse personer ikke har) gjør at jeg får lyst til å kalle personen en fjortiss, som skal være så tøff å bruke noe vanskelig, men som allikevel kommer løpende med engang det er et lite problem, som kunne vært løst ved å google (eller å lese en eller annen slackware guide).

 

Jeg sitter selv med Slackware, men det er ikke en distro jeg hoppet rett på. Jeg begynte som mange andre med suse og mandrake og lekte meg til slutt litt rundt med Slackware før jeg ble helt forelsket, og det er jeg den dag idag. :love:

Lenke til kommentar

Denne tråden gjør ingen fremskritt fordi det er ingen som helt forstår hva trådstarter spør om. Han har prøvd Ubuntu men "føler" den "ikke helt kan erstatte Windows", sånn circa. Men han forklarer aldri hvorfor, eller hva han savnet eller mislikte. Hvis det var elementer av GNOME han mislikte, kunne man anbefalt Kubuntu med KDE, men det er vanskelig å si. Når ingen helt forstår, flyter tråden ut i en uggen gugge om hvordan man kan få Windows-spill til å kjøre under Linux osv.

 

En av de viktigste reglene for å stille spørsmål er: vær presis og kom til poenget.

Lenke til kommentar
Jeg sitter selv med Slackware, men det er ikke en distro jeg hoppet rett på. Jeg begynte som mange andre med suse og mandrake og lekte meg til slutt litt rundt med Slackware før jeg ble helt forelsket, og det er jeg den dag idag.  :love:

Det første møtet jeg hadde med GNU/Linux, var med nettopp Slackware. Og det angrer jeg ikke et sekund på i dag. Det var forholdsvis overkommelig for meg som nybegynner, og fremdeles synes jeg det er helt topp av linux-distroene. Har prøvd meg på Fedora, Debian også, men der følte jeg meg overhodet ikke hjemme. Liker mye bedre Slackware. Og takket være det jeg har lært i Slackware, har jeg forholdsvis lett kunne gå på andre ting som FreeBSD/OpenBSD. Og jeg skal også prøve meg på Solaris. Hvis jeg skal slutte å bruke Slackware, går jeg vekk fra GNU/Linux og satser på FreeBSD, OpenBSD og Solaris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Følelsen av å "ikkje føle seg heime" hadde no sikkert eg eit par månader etter at eg hadde skifta heilt til GNU/Linux (var vel SuSE 9.0 elns). Slik er det berre, og det er naturleg når ein har brukt Windows i så mange år. Men tru meg, til slutt følar du deg "heime" :)

Den følelsen har jeg alltid hatt i Windows. Jeg føler meg hjemme i Linux/Unix, det har jeg alltid gjort.

 

Nå har ikke jeg brukt Windows så mye egentlig, det lengste jeg noen gang har brukt Windows var i et helt år (dessverre grunnet skole, og jeg hadde ikke penger til Mac ;) ). Jeg gikk fra Amiga/NetBSD rett over til Windows, kan ikke si at det var en hyggelig opplevelse. Etter det skoleåret så trengte jeg heldigvis ikke Windows lengre så da gikk jeg rett over til Linux (begynnte i det små med Debian, men med mine erfaringer med NetBSD så gikk jeg fort over til Slackware).

Lenke til kommentar
Hvorfor overgangen fra Debian til Slack?

Fordi jeg var vant med NetBSD, Slackware ga meg en veldig fin overgang (Debian ble rotete og ulogisk).

Poenget er at Slackware minner mye om virkemåten til BSD/System V UNIX. Brukere som har brukt Slackware, har lett for å gå til *BSD og System V, og motsatt. Debian kan for disse brukere (inkludert meg) virke ulogisk i forhold til måten å jobbe med OS'et på. Jeg startet med Slackware, og hadde få problemer med å gå over til FreeBSD, og vil sannsynligvis mestre OpenBSD og Solaris på grunnlag av hva jeg allerede kan med Slackware, fordi samme tenkemåte i Slackware går igjen i BSD/System V.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Følelsen av å "ikkje føle seg heime" hadde no sikkert eg eit par månader etter at eg hadde skifta heilt til GNU/Linux (var vel SuSE 9.0 elns). Slik er det berre, og det er naturleg når ein har brukt Windows i så mange år. Men tru meg, til slutt følar du deg "heime" :)

Slik hadde jeg og det før. Bra sagt, forresten... hehe. Ingen som forsto meg når jeg sa det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...