Gå til innhold

Linux som erstatning for windows


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har testkjørt Ubuntu og Fedora en stund og har likt det godt det jeg har sett til nå. Men jeg har på en måte følt at disse systemene er ikke klare riktig enda til å kunne klare å erstatte windows.

 

Jeg er så og si ubeskrivelig lei M$ og problemene som jevnlig frekventerer os'ene dems.

 

Mitt spørsmål er; Fins det linux-versjoner som er i stand til å kunne erstatte windows som operativsystem 100%? Og som igjen takler de fleste hardware?

 

Takker for alle svar..

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på distroane er som regel berre pakkesystemet og kva for program som følger med. Dvs du kan oppnå det same i alle distroar, men nokon krev meir arbeid enn andre.

 

Ein ting du bør tenke nøye på, er at du ikkje kan forvente å "føle deg heime" i GNU/Linux etter dagar/veker.

 

Tenk om du aldri hadde brukt Windows før (men Mac OS X f.eks), og du så skulle vende deg til Windows. Det hadde garantert teke lang tid å forstå ting.

 

Folk har ein tendens til å skifte tilbake til Windows fordi GNU/Linux ikkje var som Windows, og det er det nemleg ikkje.

Lenke til kommentar
Fins det linux-versjoner som er i stand til å kunne erstatte windows som operativsystem 100%? Og som igjen takler de fleste hardware?

GNU/Linux har erstattet Windows for meg. Hva i Windows er det du har så utrolig lyst på siden ikke en Linux-distro gjør jobben for deg? Explorer? Kontrollpanel? Oppgavebehandling?

Lenke til kommentar

Problemet mitt (og sikkert mange andres) er først og fremst spill. Jeg bruker (og har) en god del spill som nærmest er låst til Windows. Hadde det kommet fler native spill til Linux hadde nok Windows vært borte for godt fra min maskin. Ser absolutt ingen grunn lenger til å beholde Windows for noe annet enn spillstøtten.

Lenke til kommentar
Mitt spørsmål er; Fins det linux-versjoner som er i stand til å kunne erstatte windows som operativsystem 100%? Og som igjen takler de fleste hardware?

Ingenting annet enn Windows selv, vil fullstendig kunne erstatte Windows som operativsystem. Noe annet er teoretisk umulig. La det være klart.

 

Men nå skal jeg ikke være vrang. Hvis du ser på et godt operativsystem som det er, altså et fullverdig bindeledd mellom hard- og mykvare, finnes det mange utgaver av Linux, som gjør denne jobben godt. Men spørsmålet er allikevel hva du skal bruke maskinen til. Skal du spille, ville jeg nok ha en Windows-installasjon ved siden av. Skal du gjør basisoppgaver, slik jeg bruker min maskin, duger nesten hva som helst. Linux er grovt sett ikke mer enn du gjør det til selv - slik fungerer open-source. Linux er Linux, men sammensetningen er forskjellig. Linux er kommunisme i praksis, men som Orwell sluttet, også her er noen likere enn andre.

 

Ubuntu er i mine øyne idealiseringen av Linux for almuen.

a) Den støtter det meste med en gang,

b) er godt tilrettelagt selv den uten den umiddelbare forståelsen,

c) har et brukbart og lettfattelig pakkesystem (måten å innstallere programmer på, som later til å være noen av de største byrdene for vordende Windows-konvertitter).

Lenke til kommentar
Ser absolutt ingen grunn lenger til å beholde Windows for noe annet enn spillstøtten.

Linux støtter spill like godt som Windows, men spill støtter ikke Linux - det er dét som er problemet.

 

Då bootar du Windows når du vil spele, og så brukar du GNU/Linux til alt anna :)

Er ikke det utrolig tungvindt?

 

Du sitter i Linux og vil plutselig spille litt. Avslutt, restart, vent, spill. Så vil du surfe litt. Avslutt, restart, vent, surfe.

Du kan jo unne deg å fyre opp Opera/Firefox i Windows også da, om du trenger å surfe litt. ;)

Lenke til kommentar
Hva har man ikke spill-konsoller til? Trenger ikke Wintendo for å spille spill.

Det er jo flere spill som er ment for GNU/Linux. Doom 3 er et eksempel på det. Måtte det komme flere som følger Doom 3 sitt eksempel. Er rimelig sikker på at Quake 4 vil støtte GNU/Linux, siden Quake 3 fungerte i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Det er jo flere spill som er ment for GNU/Linux. Doom 3 er et eksempel på det. Måtte det komme flere som følger Doom 3 sitt eksempel. Er rimelig sikker på at Quake 4 vil støtte GNU/Linux, siden Quake 3 fungerte i GNU/Linux.

Det finnes ikke så mange selskaper som støtter Linux fullt ut, vi har bare ID og Epic. Dette er dessverre bare FPS-spill som Wolfenstein/Doom/Quake/UT.

Lenke til kommentar
Det er jo flere spill som er ment for GNU/Linux. Doom 3 er et eksempel på det. Måtte det komme flere som følger Doom 3 sitt eksempel. Er rimelig sikker på at Quake 4 vil støtte GNU/Linux, siden Quake 3 fungerte i GNU/Linux.

Det finnes ikke så mange selskaper som støtter Linux fullt ut, vi har bare ID og Epic. Dette er dessverre bare FPS-spill som Wolfenstein/Doom/Quake/UT.

Men det er bedre enn ingenting. Det er ingen hemmelighet at de fleste spillprodusenter favoriserer Direct3D, og bare det setter en effektiv stopper for effektiv Linux/UNIX-støtte, unntatt gjennom Cedega. De som sverger til OpenGL bør følge ID software sitt eksempel.

Lenke til kommentar
Det er jo flere spill som er ment for GNU/Linux. Doom 3 er et eksempel på det. Måtte det komme flere som følger Doom 3 sitt eksempel. Er rimelig sikker på at Quake 4 vil støtte GNU/Linux, siden Quake 3 fungerte i GNU/Linux.

Poenget mitt var at man trenger ikke Windows om man vil ha det første og det beste innen spill. Spill finnes og fungerer veldig bra til Linux, men det er nå en gang sånn at spillprodusentene støtter Windows, playstation og Xbox bedre enn LInux.

Lenke til kommentar
Då bootar du Windows når du vil spele, og så brukar du GNU/Linux til alt anna :)

Er ikke det utrolig tungvindt?

 

Du sitter i Linux og vil plutselig spille litt. Avslutt, restart, vent, spill. Så vil du surfe litt. Avslutt, restart, vent, surfe.

Enig, man jo for eks. skaffe seg wmvare, så slipper man å reboote maskinen hver gang man skal spille. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...