Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Virker mer og mer sannsynlig at det blir Qatar. Fornøyd om vi blir ferdig med hele den sagaen snart men som jeg har uttrykt meg tidligere så er jeg ambivalent til disse eierne, mye positivt for klubben men også vanskelig å svelge pga regimet. Blir i alle fall interessant å se hvordan de fremtidige eierne, Qatar eller Ineos, kommer til å styre klubben. Håper de gjør seg så minst mulig synlige 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 14.6.2023 den 12.36):

Poenget i artikkelen er at om Manchester United, den desidert største klubben i England og blant verdens største kan kjøpes opp og gjøres til verktøy i sportsvasking av et autoritært statlig regime, så vil den siste barrieren bli brutt. Det er noe helt annet enn tidligere oppkjøp av mindre klubber.

Chelsea, City, Newcastle, Sheffield United og PSG er (var) alle små fotballklubber sammenlignet med Manchester United, som er i en helt annen virkelighet hva gjelder størrelse og global rekkevidde. Kan United kjøpes av en stat, kan de kjøpe hva som helst. Vi vil trolig se en akselerasjon i oppkjøp, fordi Premier League har feilet i å stoppe dette før det er for sent.

Om United kjøpes av Qatar er det dermed helt naturlig at klubben vil behandles mer kritisk av mediene enn disse andre klubbene. United vil da være selve hovedsymbolet på alt som er galt med fotballen, i større grad enn andre klubber som eies av disse statene. Jeg synes det vil være helt fortjent og faktisk også på sin plass.

Som United-supporter siden jeg var fire år har jeg faktisk null problemer med å si at jeg innerst inne håper litt at det går forferdelig dårlig med klubben under qatarske eiere, både sportslig og økonomisk. Jeg kommer likevel, ironisk og hyklersk nok til å heie på laget og sette pris på seire, mens jeg så godt jeg kan forsøker å skille mellom fotballklubben og eiere. 

Jeg er ikke direkte uenig med deg i at det er problematisk, men i det store bildet så endrer det ganske lite mener jeg. At de kan kjøpe hvem som helst er ikke betinget av om de får kjøpt United. De har kjøpt opp klubber i lang tid og det er ingenting annet enn Glazers som har hindret noen i å kjøpe United tidligere.

Dersom det blir flere slike handler pga. dette salget tror jeg det handler mer om summene som flyter rundt og eiere som vil cashe ut, men det er uavhengig av hvem som ender opp som kjøper. Litt på samme måte som at salget av Chelsea ble fulgt opp av at både Liverpool og United åpnet opp for nye investorer.

Jeg forstår at fokuset og kritikken er større når det handler om United, men da bør også den økes i omfang når det snakkes om andre klubber. Som sagt så er det jo ikke slik at dette startet med United, og det er også vanskeligere å holde på slik som blant andre City og PSG gjorde tidligere. Jeg mener ikke at vi skal skyve dette under et teppe, men jeg er ikke med på å gjøre klubben vår til syndebukk for alt som er galt med moderne fotball. Jeg ønsker heller at fokuset skal bidra til å skape noe form for positiv effekt i blant annet Qatar selv om jeg har mine tvil.

Jeg kommer alltid til å heie på United og håpe på sportslig suksess imens jeg vil kritisere regimet som eier klubben. Trøsten ligger i at vi har inntektene og merkevaren og dermed er mer enn hvem som eier klubben i motsetning til City og PSG. 

Lenke til kommentar

Tenker dere om at DDG forsvinner nå?

På en side er det på høy tid med en oppgradering til en mer komplett keeper, men samtidig så er det så mange andre posisjoner en også bør prioritere i sommer.

Foruten DDG, hvem ser dere det sannsynlig at en får får solgt så en får inn litt penger til forsterkninger?

3-4 av Fred, McT, Maguire, Telles, Martial, Bailey? 

Lenke til kommentar

Med det budsjettet på 120m pund som ryktes så hadde det beste å ha han hvertfall 1 år til kanskje?

Håper vi får solgt:

Maguire £30m

Henderson £25m

Elanga £15m

McTominay £25m

Telles £5m

Bailly £5m

Williams £10m

Martial £30m

Ca 145m pund for de.

265m pund totalt å bruke.

Håper vi får kjøpt:

Costa £50m

Osimhen £100m

Timber £45m

Lavia £35m

Mount £55m

Og nye eierne gir akkurat nok midler til Mount 😎

Rent ønsketenkning dette, men vanskelig å se klubben foreta seg noe slikt midt i en lang takeover prosess med nye eiere.

Må nok til flere vinduer👍

e: realistisk tror jeg de henter Højlund, Mount, Rabiot, Timber, ny keeper (Raya, Pickford??)

Endret av ReaveЯ
Lenke til kommentar

Nye eiere gir ikke mer penger, det vil ikke endre noe i forhold til ffp. Eneste måten de kan løse det på er å fuske med sponsorer, betalinger under bordet osv. Slik city nå er anklager for. Håper virkelig ikke at det er noe tema.

Leste et sted at med å frigi DDG så vil det på et år frigjøre midler til å kjøpe en ny keeper til 50 mill pund på 150 000 i ukelønn i forhold til ffp. Vet ikke om det stemmer, og finner ikke igjen der jeg leste det.

Tenk at kontrakten hans går ut nå om 2 uker, og på de to ukene får han 9 millioner kroner i lønn. 

En annen ting er at det blir DYRT å kjøpe ny keeper nå som DDG er vekke og hele verden vet vi trenger en ny.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (3 timer siden):

Nå er det lørdag så da regner jeg med marerittet er avsluttet?

Lørdag? Det er forventet at dette kanskje ikke er avklart før ute i neste sesong. Glazers er et helvete helt til siste slutt. Overlater muligens stafettpinnen til noen som er enda verre.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Men summene vi selger for er jo helt begredelige. Det er bare å ta en titt inne på Transfermarkt for å se hva andre klubber selger sine spillere for. Der er det mange eksempler på avdanka spillere på 30+ som var dyrere enn det United fikk for Garner, unge spillere ingen har hørt om blir solgt for flere millioner, spillere som knapt har spilt går for mer enn det United krever for Zidane Iqbal. Altså, 1m for et talent med relativt bra potensial?

Det er helt sikkert mange klausuler i disse overgangene som ikke reflekteres i prisene det er snakk om, men hvorfor skal United gidde å ta risikoen på hvorvidt spilleren vil levere eller ikke for sin neste klubb? Eller om det blir noe videresalg med en betydelig overgangssum? Synes det er ganske latterlig siden jeg kan tenke meg at omtrent alle andre klubber hadde fått mer for de samme spillerne imens man skulle tro at United bare aksepterer det første budet som dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...