Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bailly ute i en liten måned, men Tuanzebe er vel foran i køen nå uansett. Her kommer resten av skadelisten. Sitatene er fra Solskjær 19. oktober.

  • Martial ute i to kamper til etter det røde kortet mot Spurs.
  • Cavani
    • "Edinson needs a few more days before he's ready."
  • Greenwood
    • "It's just a niggle and even though he's young we can't take a chance with him. Hopefully he'll be okay for the weekend."
  • Maguire
    • "We hope Harry will be fit for the weekend, but we're not sure."
  • Lingard
    • "Bailly didn't travel and Lingard didn't travel. We hope the players won't be away too long."
  • Jones
    • 2. juli: "It'll be a few weeks before Phil can start training." Kommer nok ikke til å spille. Skal ut. Ikke i CL-troppen heller.

Tuanzebe får nok sjansen igjen mot Chelsea på lørdag om ikke Maguire er klar. Tror dere solskjær kjører tre midtstoppere der også?

Lenke til kommentar

Nydelig match i går, på alle måter.

Laguttaket, taktikken og kampplanen var perfekt, og utført disiplinert og konsentrert av spillerne. Ole er strålende til å sette oss opp i disse storkampene, det har han bevist gang på gang nå og dette synes jeg var en masterclass. Liker veldig godt timingen og vekslingen på når man skal være aggressive i presset og når man skal legge seg litt dypere. Lindelöf styrte linja bak utrolig bra, det er ingen smal sak å vurdere bakrommet mot Mbappe og Neymar og justere presshøyden så disiplinert med et nykomponert forsvar.

3-5-2 fra start, deretter Pogba inn for Telles og over til en firer bak med diamant på midten for å gjenerobre kontrollen over kampen etter pause, og så en 4-2-3-1 helt på tampen for å ri det ut med godt timede bytter. Forskjellen fra tidligere er også at vi når har litt mer bredde å ta av, som gir Ole muligheter til å endre underveis uten at kvaliteten på spillerne taper seg for mye. Briljant kampledelse som utnytter styrkene våre mot et lag som kun slapp inn to mål i gruppespillet forrige sesong, og var i finalen. 

Synes alle spillerne involvert gjorde en god kamp, men vil trekke frem Tuanzebe, Wan-Bissaka, Fred og Lindelöf som alle var enorme. Spesielt de to stopperne utmerket seg også i pasningsspillet med flere harde godt plasserte pasninger direkte opp i mellomrommet. Shaw var også bra i stopperrollen igjen, og gjorde gode ting offensivt (blant annet pasningen til Martial som ble til straffe). Telles hadde en ok første kamp, vi rakk å se et par eksempler på innleggsfoten som fort kan bli en Cavani-magnet.

Martial hadde ikke sin beste kamp, men var god i press-spillet. Rashford bommet på siste pasning og valgene foran mål, men synes han så meget pigg ut ellers. Han kommer seg jo til disse situasjonene, flere ganger fordi han drar av spillere, spurter fra dem og skaffer seg rom. Så gjør han opp for bommene med en helt fantastisk scoring på slutten.

De Gea er også i veldig bra form om dagen. Han har vært god hittil denne sesongen synes jeg. Redningen på Mbappes skudd er virkelig klasse, den er det ikke alle som tar. 

Solskjær sa at det ville ta 4-5 kamper før vi er på fysisk nivå pga mangelen på pre-season. De to siste kampene har vist at den spådommen har stemt bra.
 

Jakobk skrev (4 timer siden):
Tuanzebe får nok sjansen igjen mot Chelsea på lørdag om ikke Maguire er klar. Tror dere solskjær kjører tre midtstoppere der også?

Tror ikke han kommer til å kjøre 3-5-2 hjemme mot Chelsea, men jeg tror det er stor sjanse for at samme formasjon er tilbake mot RB Leipzig. Men skal aldri si aldri.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så til en ting som irriterer meg, og det er britiske (og noen norske) journalisters forskjellsbehandling og overdramatisering av Solskjærs jobb, det er liksom ikke måte på hvor negativt det er når det først er et par dårlige kamper. Det begynner å bli helt latterlig, det er snakk om sparken, at det bare er "flaks" når vi vinner, det stadige maset om Pochettino, hvor elendig taktisk han skal være, løgnene om bråk i spillergruppa, bråk mellom Bruno og Solskjær (som har blitt avkreftet) etc. Eksempel fra etter kampen i går fra journalist Duncan Castles:

"Solskjær sets up with back five, gets goal on the counter from a penalty (taken twice), sees De Gea make multiple fine saves, brings most expensive player in English football off the bench and gets a late win. All is well with cultural reboot. Again.

Det blir bare for påtatt negativt, dumt og perspektivløst. Superreaksjonært etter noen dårlige kamper nå i starten av sesongen. La oss se litt på seiersprosenten til Solskjær, i ligaen siden forrige overgangsvindu som er en stor sample (31 kamper). Vi kan sammenligne med Klopp som et benchmark siden han er den beste manageren i ligaen, og Lampard som Solskjær ofte blir sammenlignet med:

Siste 31 kamper i ligaen, fra forrige overgangsvindu:

Seiersprosent:
Solskjær - 68%
Klopp - 58%
Lampard - 52%

Tapsprosent:
Solskjær - 13%
Klopp - 29%
Lampard - 32%

Mindre sample, siste 20 kamper:

Spoiler

Seiersprosent:
Solskjær - 65%
Klopp - 50%
Lampard - 55%

Tapsprosent:
Solskjær - 20%
Klopp - 35%
Lampard - 35%

Enda mindre sample, siste 10 kamper:

Spoiler

Seiersprosent:
Solskjær - 60%
Klopp - 60%
Lampard - 40%

Tapsprosent:
Solskjær - 40%
Klopp - 30%
Lampard - 40%

Selvsagt er det i britiske medier Solskjær som er "fighting for his job" av han og Lampard, selv om resultatene hans er bedre over tid og utgangspunktet var et lag på sjetteplass mot Lampards mer nylige ligavinnere og som kom på tredjeplass sesongen før han tok over.

Sannheten er hverken at det er så forferdelig som de skal ha det til, eller at det er helt fantastisk - men noe over midt i mellom. Det er en manager og et lag som fortsatt er i gjenoppbyggingsfasen og i utvikling, men som nå har tapt to ligakamper siden januar. Man må se og vurdere jobben som gjøres over lengre tid, hva utgangspunktet var, og hva som ligger bak resultatene. Det irriterer meg at hver gang jeg hører en fotballpodcast så blir det snakk om når Solskjær skal sparkes, i stedet for kampen. Ha nå litt perspektiv. Dagens lille rant fra meg.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Hva er dette med OGS og TV2?  Ser bare at folk skriver OGS er en feiging.

Det Solskjær selv oppgir som årsak er en sak publisert i mars som er et intervju med en av de fornærmede i Babacar Sarr-saken. Der kritiserer hun den støtten hun opplevde at Solskjær og Molde ga Sarr i den saken. Den andre delen av det er at saken ble oversatt til engelsk på våre nettsider, sier Jansen Hagen.

Artikkel

Lenke til kommentar

Her er saken det refereres til, som TV 2 publiserte i mars: Skuffet over Solskjær: – Det var råttent gjort.

Jeg vil tro at det er "den andre delen" som er hovedårsaken til at Ole er forbanna, og ikke det at TV 2 i seg selv intervjuer hun jenta. At TV 2, som en norsk nyhetskanal med norske seere og lesere, velger å oversette denne til engelsk, kan ikke tolkes som noe annet enn at de forsøkte så godt de kunne å bidra til at dette blir en så stor sak som mulig også i britiske medier.

(Er selv usikker på hva jeg synes om at man lot han spille selv om han var siktet. Om de ikke hadde latt han spille, hadde det vært forhåndsdømming, man er ikke skyldig før man er blitt dømt. Men samtidig så er ikke det å være fotballspiller på det øverste nivået en vanlig job. De spiller foran publikum, har stor mediedekning, er forbilder for mange, osv. Så kanskje kan man kreve at de setter en høyere standard enn ellers. I tillegg så er uttalelsen til Ole fra den ene pressekonferansen mildt sagt uheldigVi har valgt å stole på ham – å tro på ham – og han har håndtert situasjonen veldig bra, synes jeg, svarte Solskjær til TV 2. Du gir bare ikke en spiller som er anklaget for voldtekt honnør for å ha håndtert situasjonen veldig bra).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
blured skrev (18 timer siden):

Her er saken det refereres til, som TV 2 publiserte i mars: Skuffet over Solskjær: – Det var råttent gjort.

Jeg vil tro at det er "den andre delen" som er hovedårsaken til at Ole er forbanna, og ikke det at TV 2 i seg selv intervjuer hun jenta. At TV 2, som en norsk nyhetskanal med norske seere og lesere, velger å oversette denne til engelsk, kan ikke tolkes som noe annet enn at de forsøkte så godt de kunne å bidra til at dette blir en så stor sak som mulig også i britiske medier.

(Er selv usikker på hva jeg synes om at man lot han spille selv om han var siktet. Om de ikke hadde latt han spille, hadde det vært forhåndsdømming, man er ikke skyldig før man er blitt dømt. Men samtidig så er ikke det å være fotballspiller på det øverste nivået en vanlig job. De spiller foran publikum, har stor mediedekning, er forbilder for mange, osv. Så kanskje kan man kreve at de setter en høyere standard enn ellers. I tillegg så er uttalelsen til Ole fra den ene pressekonferansen mildt sagt uheldigVi har valgt å stole på ham – å tro på ham – og han har håndtert situasjonen veldig bra, synes jeg, svarte Solskjær til TV 2. Du gir bare ikke en spiller som er anklaget for voldtekt honnør for å ha håndtert situasjonen veldig bra).

Selvfølgelig skal han spille når det ikke foreligger noen dom. Veldig uheldig uttalelse dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...