Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Pochettino er en god lagbygger, men er blitt mer skeptisk til han nå enn før. På tross av at de kom seg til CL-finale i våres så ser ikke Spurs bra ut nå. De har ikke vunnet borte siden i januar og har ikke vært bedre enn United hittil denne sesongen. Selvsagt flere grunner til det.

 

Klubben må stå ved valget av Solskjær og gi han god tid og støtte. Det meste annet er prøvd ut, nå skal det bygges fra bunn av og med fare for å gjenta meg selv så blir det en knalltøff sesong. Må bare være tålmodige. Vi tåler så klart ikke mange kamper som i dag, det er for dårlig.

 

Mest bekymringsverdig er hvor lite mål vi har i laget når Pogba og Martial mangler, og Rashford nå er i dårlig form og skadd. Effektiviteten foran mål er også helt latterlig, vi brenner gigantmuligheter i hver kamp. Synes vi har vært det beste laget i alle kampene til nå bortsett fra i dag, så effektiviteten er vårt største problem. Skadene har så klart også mye å si, nå som vi har såpass tynn tropp.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel også snart på tide å erkjenne at Andreas Pereira kan føyes inn på listen med spillere som aldri blir god nok? Synes han har vært svak lenge. For all del, denne listen er lang på United, men har tidligere hatt et håp om at han kunne bli noe. Den gang ei, synes han er svært begrenset og tilfører nesten ingenting til laget. Problemet er vel mer hvem som skal inn i hans posisjon.

Lenke til kommentar

Helt enig om Pereira.

 

Slik jeg ser det, så har vi ingen i klubben som er gode nok i tierrollen utenom Pogba. Lingard og spesielt Mata har gode kamper av og til. Men ikke bra nok til å starte hver uke i Premier League.

 

Jeg mener at løsningen på dette er å gå tilbake til 433. Problemet er jo den tynne troppen. Derfor bør Tuanzebe spille på midtbanen når det er nødvendig. Mata og Lingard kan også gjøre en ok jobb som indreløpere.

 

Virker som om Fred er i en formstigning for tiden, men har fortsatt en del enkle pasningsfeil og ballmist. Bruker ofte litt for lang tid med ball. Synes ikke at Matic gjorde seg bort i går. Har treige bein, men takler tempoet bedre enn Fred. McTominay meget variabel i går.

 

Usikker hva som er best, men er dritt lei av å se spillere ikke prestere i tierrollen. En nøllelrolle i 4231, og om man ikke han gode alternativer, så er det bedre å droppe den. I starten av sesongen, så var Pogba vår kreative kraft på midtbanen, selv om han spilte som en av de to dype. Noe må gjøres.

 

Rotete innlegg, men orker ikke se gjennom

Lenke til kommentar

Pereira hadde kanskje ikke spilt hvis det ikke var for alle skadene. Jeg synes det på en måte er bra han endelig får sjansen i flere kamper på rad, noe han egentlig aldri har fått. Da får han vist seg frem, dessverre ser det ikke ut som han er god nok nei. Som 23-åring bør han nå kunne gjøre mer for å få spille i United.

 

Optas xG fra kampen mot West Ham:

West Ham: 0,43 mål

United: 0,88 mål

 

Vår dårligste kamp denne sesongen, mot et West Ham-lag som var ganske svake i går.

 

Interessant nok har vi hatt flere sjanser enn motstanderen i alle kampene bortsett fra i Chelsea-kampen som vi vant 4-0, og xG tilsier at vi underpresterer veldig poengmessig i forhold til sjanser for og mot. Vi slipper også til færrest sjanser i ligaen. Dette er ingen "unnskyldning", men et forsøk på å se litt bak årsaken til resultatene.

 

Det er sjette kamp på rad vi går av banen med flere og større sjanser skapt enn motstanderen, men fire av de seks kampene har endt med poengtap.

 

Sjansene settes bare ikke i mål fordi vi mangler kvaliteten der framme. Jeg tror en del av årsaken nå er skadene vi sliter med, men også det at spillerne har høye skuldre. Spillestilen lykkes stort sett i form av at vi skaper nok, men vi lykkes derimot ikke nok i å presse motstanderen over lengre perioder og kontrollere kampene. Uten spillere tilgjengelig som evner å spille av press og gå forbi ledd sliter vi også i det oppbyggende spillet.

 

Defensivt er vi greie nok, vi slipper til veldig få sjanser mot men problemet er at motstanderen scorer likevel fordi det gjøres enkle feil. Disse tingene peker på et lag som er helt ute av flytsonen. Man sitter med følelsen av at ingenting går vår vei for tiden, i tillegg til at vi spiller for dårlig. West Ham scoret for eksempel to mål med en xG som tilsier 0,43 mål, som er altfor beskrivende for sesongen hittil.

 

Vi er forresten laget som har sluppet inn flest mål på direkte frispark siden 11/12-sesongen. Hva som er årsaken til det er vanskelig å svare på. Det er nok mye tilfeldigheter, kanskje litt uflaks men man kan også stille spørsmålstegn til De Geas plassering av mur. Vi har nok tapt en del poeng på dette.

 

Noen litt positive statistikker på slutten for å lette på humøret er at laget løp og sprintet mye mer enn West Ham. Rashford, James og Pereira sprintet alle sammen mer enn noen av motspillerne. Rashford hadde rekordmange sprinter iløpet av de 60 minuttene han var på banen. Pereira løp mest i kampen sammen med McTominay, og Matic vant både flest dueller og ballen flest ganger. Det er altså ikke innsatsen, men kvaliteten som var for dårlig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes hovedproblemet i går var de fire fremme, og ikke de 7 bak.

 

Om vi skal spille 4231 med Pogba som 6-er, hvem vil dere ha sammen med Pogba? Matic, Fred eller McTominay? Ikke like lett som for en måned siden. Heller mot Matic.

 

I forhold til direkte frispark sluppet inn, så har det jo en sammenheng med hvor mange vi lager i farlige situasjoner. Hadde vært kult med statistikk på dette. Er det grunnen til at vi slipper inn mange, eller er det som du sier noe med murene eller keeper?

 

Lenke til kommentar

I forhold til direkte frispark sluppet inn, så har det jo en sammenheng med hvor mange vi lager i farlige situasjoner. Hadde vært kult med statistikk på dette. Er det grunnen til at vi slipper inn mange, eller er det som du sier noe med murene eller keeper?

Prøvde å finne statistikk på det da jeg skrev innlegget over, uten hell. Det kan ha noe å si, men jeg sitter ikke med følelsen av at vi lager så mange flere frispark i farlig posisjon enn andre lag. Tror kanskje tilfeldigheter er den største grunnen her. Cresswell som scoret på frisparket i går har ikke klart det på mange år, men i går satt den så og si utagbart i krysset. Det var vel også tilfellet med Ward-Prowse mot Southampton forrige sesong, såvidt jeg husker.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det provoserer meg nesten litt at jeg føler frispark vi får mot oss ser jeg på som en større målsjanse enn frispark vi selv får i samme situasjon. Slik var det ikke for 10-15 år siden. Mata og Young har vel puttet på noen frispark, ellers ser det ut til å være gode forsøk i stang etc. fra både Pogba, Rashford m.fl., men jeg har likevel ikke samme "nå kan det bli mål"-følelse som jeg sitter med når motstanderen får frispark mot oss. 

 

Ellers - en ganske dårlig kamp fra vår side, men West-Ham får selvsagt med seg 3 poeng i en enda dårligere kamp fra deres side. Samme som mot CP for et par uker siden. Vi sliter i motbakke, og lite triller vår vei. Om vi skal bruke en spiller som ikke strekker til (Pereira), så kan vi like gjerne bruke unggutter med større potensiale (Gomes, Chong). Jeg tilgir Chong for et par kamper på det lavene nivået han viste mot Astana, men jeg mener Pereira må være flere hakk over for å forsvare sin plass i vår stall til neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skadenytt:

 

Pogba er friskmeldt. Får sannsynligvis noen minutter mot Rochdale i morgen sånn at han er klar mot Arsenal til helga.

 

Det er visst et håp om å få Martial klar til Arsenal-kampen også. Greenwood er nok også tilbake i morgen kveld.

 

Rashford, Shaw, Bailly og Fosu er fortsatt ute en stund til.

 

https://www.united.no/nyhetsarkiv/pogba-er-klar-mot-arsenal/

Lenke til kommentar

I dag presenterte United årsregnskapet. Dårlig timing etter et tap og mye kritikk mot eierne og Woodward, men sånn er det nå. Resultatet viser ikke overraskende ny omsetningsrekord på hele 627 millioner pund. Det var litt høyere enn forventet, selv om sponsorinntektene faktisk har en liten nedgang.

 

Det som imidlertid er annerledes i år, er at rapporten og pressemeldingen er krydret med sitater om sportslig satsing, og ikke bare skryt av at vi har "store stjerner". Sånn har det ikke vært før, da har det vært mest fokus på det kommersielle i ordlyden. Denne gangen dreier sitatene seg om at hovedmålet er å vinne trofeer igjen, og at fokuset til klubben nå er på gjenoppbygging av troppen, en stor satsing på akademiet og nye folk i scoutingavdelingen. Det kan leses som en slags anerkjennelse av at dette er et langtidsprosjekt.

 

Dette er så klart et minimumskrav etter min mening, men et krav klubben ikke har møtt tidligere. Det er i det minste positivt at klubben uttaler seg offentlig om sportslig satsing, noe de ikke har gjort i sammenheng med årsregnskapet tidligere. Det gir også håp om at det vil bli flere endringer i klubben fremover. En liten forbedring fra i fjor sånn sett altså.

 

Det trengs fortsatt et bedre apparat rundt akademiet selv om klubben har gjort ansettelser der i det siste, og United ansatte for en måned siden ny analysesjef som sikkert vil ha inn folk etterhvert. Old Trafford trenger også utbedringer, for der er det mye etterslep som burde vært fikset for lenge siden.

 

Så får vi bare håpe at eiere og styret står ved planen og retningen som er valgt og innser at man ikke kan bytte manager annethvert år. 

Lenke til kommentar

Hvis klubben gjør som de gjorde i sommer i de neste overgangsvinduene og fremover i tid så har jeg lite å si på strukturen i klubben. Gode spillere inn på mer fornuftige lønninger og dødkjøtt tuppes ut, og vi unngår kortsiktig kjøp av vrakgods. Problemet er at det kanskje ikke skjer, vi har blitt skuffet så mange ganger nå.

Deler Simon Stones syn på det:





Her er forresten noe av det Woodward sa:
 
"We and our growing global fanbase demand success."

"Success means winning trophies. That target and that standard has never changed for Manchester United. The progress we made on the business side, that Richard (Arnold) Cliff (Baty) will shortly describe, underpins the continued investment in the football side.

"Much of the progress made around that investment - the academy, the recruitment department and the training ground facilities - is behind the scenes and therefore isn't immediately apparent to those on the outside looking in."

"These investments together with the commitment we made to Ole and his coaching staff in March have given us the building blocks for success."

"Whilst we're confident this investment will deliver results, it's important that we're patient, while Ole and his team build for the future."

"We will continue to focus on the long-term strategy and wont be influenced by short-term distractions."
Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...