Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om trofeer er alt som teller (for spenning), så har ikke ligaen vært noe mindre/mer (halvfullt/halvtomt) spennende nå enn den var rundt nyttår, så gode som City har vært.

 

Liker egentlig denne perioden ganske godt. Fordi Mourinho nå tillater seg i større grad å teste ut litt forskjellig. F.eks. at vi siden City har spilt 433, noe som åpner for Herrera på midten, en friere rolle til Pogba, og litt andre muligheter for Rashford, Lingard, Martial og Sanchez offensivt.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De Gea vs Romero siden juli 2015, da Romero ble kjøpt:

 

- 0,42 innslupne mål pr. kamp med Romero på banen. 

- 0,95 innslupne mål pr. kamp med De Gea på banen.

 

Siden jeg regner med at det vil presiseres at De Gea spiller alle kampene mot gode lag, så sjekket jeg for moro skyld også statsene deres i landskamper. Da De Geas Spania stort sett møter svakere lag enn Romeros Argentina, og Spania generelt sett har et mye bedre forsvar enn Argentina, så regnet jeg med at De Gea ville ha langt bedre tall på landslagsnivå. I samme periode (2015 - ) er tallene slik:

De Gea: 25 kamper - 17 innslupne mål (0,68 innslupne mål pr kamp)

Romero: 34 kamper - 22 innslupne mål (0,647 innslupne mål pr kamp)

 

Jeg faller mer og mer over på det at De Gea er verdens beste keeper på strek, men at han har store mangler i andre faser av spillet. At han har vokst frem som Uniteds beste spiller i klubbens verste periode på 30 år er også litt betenkelig. 

 

Å slippe han hjem til Madrid i sommer vil neppe legge United i grus, for å si det sånn. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

At de Gea har mangler i spillet sitt er ikke noe nytt. Når han kom til United var han helt krise i feltarbeidet. Han har riktig nok forbedret seg, men her finnes det mange keepere som kan gjøre en bedre jobb. Vi har sluppet inn mange mål på dødballer i år, og jeg er ikke i tvil om at han kunne hindret noen av disse ved å gå ut i feltet oftere og bedre timet.

På strek og i 1v1 situasjoner finnes det derimot ingen på samme hylle. Der har vi, heldigvis, verdens desidert beste mann til jobben. Det er nok svært få som er like god på å bruke føttene i slike situasjoner også. De Gea har reddet oss mange ganger. Synd noen misbruker det som kritikk mot United. 

 

Å ha Romero som reservemann mellom stengene er fantastisk. Om de Gea går til Real Madrid håper jeg argentineren overtar jobben. Det synes jeg han har gjort seg fortjent til. Han har virket mer rusten de gangene han har spilt denne sesongen, sammenlignet med i fjor. Forståelig nok fordi han har spilt langt færre kamper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen vil kunne erstatte ham (De Gea).

På bakgrunn av et par sinnssyke egenskaper? Messi er en komplett angriper, De Gea er ingen komplett keeper. 

 

Messi er ikke komplett. Han er ikke utpreget duellsterk eller god på hodet (selv om han scorer en og annen gang på hodet, men det gjorde Myggen også i sin tid). Han er likevel så god på de andre tingene at ingen spillere i fotballhistorien er (etter mitt syn) i nærheten av ham.

 

De Gea er så nærme komplett som man kan bli, og han er svært ung til keeper å være (27). Jeg mener man ikke skal bli historieløs når man snakker om spillere generelt, men vi kommer nok aldri til å få en like god keeper som De Gea igjen. Å nevne Romero som en "tilnærmet like god keeper" mener jeg er respektløst. For meg er forskjellen meget stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med BP her. Hvis Messi kan kalles en komplett angriper må man kunne kalle De Gea for en komplett keeper. Messi kan jo score på hodet, og han kan jo utmuskle (? outmuscle) noen spillere, men Lukaku er bedre på dette. De Gea kan jo gå ut i feltet og vinne dueller, men det finnes målvakter som evner dette bedre enn spanjolen. Samtidig har begge ekstremferdigheter ingen kan ta dem på, og det er dette som gjør dem best i verden.

Endret av G27
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Messis manglende høyde spiller til hans fordel, pga tyngdeoverføringen og smidigheten han vinner på det. Jeg kan ikke tenke meg at Messi hadde vært en like god spiller om han var 185 cm.

 

Og nei, jeg kan ikke tenke meg at De Gea er så komplett som man kan bli heller. Han er ikke spesielt hurtig, noe som gjør at han ikke kan sweepe på samme måte som Neuer og Ederson. Han er heller ikke spesielt god i feltet, noe som gjør at vi er mer sårbare på dødballer enn mange andre lag. Jeg mistenker også at han sliter med å dirigere forsvaret på samme måte som Van der Saar klarte. Da har man fort avdekket noen svakheter i spillet til De Gea som svekker United en god del, spesielt strukturelt. 

 

Selvsagt er spillere som Smalling, Rojo og Jones for dårlige for United, og De Gea fortjener en bedre stopperduo foran seg, men det er neppe bare pga disse at United sitt forsvar er et salig kaos i forhold til flere av konkurrentene.

 

Dette med spilleres evne til å heve et lag er altfor underkommunisert. Selv om Alexis er en god spiller, så følte jeg aldri at han hevet Arsenal. Faktisk falt de utfor topp 4 i hans beste sesong i fjor, og det så ikke særlig mye bedre ut før han dro, i år heller. Hva sier det egentlig om Alexis Sanchez?

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke all kritikken mot Jones. I form mener jeg Jones er blant de beste midtstopperne i verden. Han minner om John Terry i spillestil. Han ville blokkert en kule med kroppen om den hadde gitt scoring til motstanderne. I tillegg har han fint driv med ballen framover, samt en habil pasningsfot. 

 

Forsvarsmessig har vi jo vært ganske habil - det er framover gjennom midten vi har blitt utspilt eller manglet gjennombruddskraft. 

Jeg kan gjerne kvitte meg med Rojo. Og han italieneren vår. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke all kritikken mot Jones. I form mener jeg Jones er blant de beste midtstopperne i verden. Han minner om John Terry i spillestil. Han ville blokkert en kule med kroppen om den hadde gitt scoring til motstanderne. I tillegg har han fint driv med ballen framover, samt en habil pasningsfot. 

Jones har jeg egentlig sansen for, men skader har jo ødelagt kontinuiteten hans. En spiller som er så mye skadet vil neppe bidra til trygghet over tid, selv om det ikke er hans egen feil.

 

Angående kommentaren til Whiteshit så er jo hovedpoenget mitt at selv om en spiller er kjempegod så betyr det ikke at laget blir bedre. På den ene siden kan man si at De Gea har båret United i fem år nå, men på den andre siden skal det også sies at han har vært sentral i et lag som i samme periode har blitt nummer 7, 4, 5, 6 og 2(?) i hjemlig serie. 

 

Jeg leser av og til rundt på Redcafé og lignende foraer også. Spør man hvem United bør selge der, så nevnes Young, Fellaini, Blind, Rojo, Darmian etc. Men hvorfor nevnes disse? Er det pga Blind og Darmian, som knapt nok har spilt et minutt i år, at United er 15 poeng bak City på tabellen og ute av CL for lengst? Hvorfor tar man ikke heller tak i de spillerne som faktisk er på banen, som skal heve laget og som ikke gjør det? United taper ikke i ligaen fordi Blind sitter på tribunen, de taper fordi de, på papiret, beste spillerne ikke sørger for at laget får flere poeng enn konkurrentene. Da er det strengt tatt et betimelig spørsmål å stille seg, om de antatt beste spillerne våre egentlig er i rett klubb til rett tid.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

No har united henta meir poeng enn ved siste sesong til sir Alex? meiner eg har lest det. Så at det står så dårlig til er no litt vanskelig å forstå med siste 4-5 til united i bakhaue.

 

Men noko anna. Korleis er Mourinho i forhold til taktikk? Eg veit Van Gaal var ekstrem på posisjonering og en fikk skyllebøtte om ein var kreativ utover dette. Korleis er Mourinho i forhold? En snakker om at spelarar underpresterer (uten at eg har sjekka stats på dette) her inne, men ville eksempelvis Pogba gjort det bedre om han fekk fri rolle? Kan spelarar i det heile tatt ha frie roller under Mourinho?

 

Syns også det er litt rart å hevde at når en speler er kjempegod, så gjer ikkje det laget bedre. En 10'er på laget hever jo snittet. Og spesielt på keeperplass - den tryggheten brer seg over på forsvarsfirer. En mangel en ser tydelig i andre lag.

Lenke til kommentar

No har united henta meir poeng enn ved siste sesong til sir Alex? meiner eg har lest det. Så at det står så dårlig til er no litt vanskelig å forstå med siste 4-5 til united i bakhaue.

United tok 89 poeng i 2013. I år havner de maksimalt på 86 poeng, som stort sett kvalifiserer til en andreplass.

 

 

Men noko anna. Korleis er Mourinho i forhold til taktikk? Eg veit Van Gaal var ekstrem på posisjonering og en fikk skyllebøtte om ein var kreativ utover dette. Korleis er Mourinho i forhold? En snakker om at spelarar underpresterer (uten at eg har sjekka stats på dette) her inne, men ville eksempelvis Pogba gjort det bedre om han fekk fri rolle? Kan spelarar i det heile tatt ha frie roller under Mourinho?

 

Mourinho er diametralt motsatt av Van Gaal: Han er en pragmatiker og vil dermed, etter mitt syn, være mer reaktiv enn proaktiv - man tar motstanderen i betraktning når man setter opp taktikken for dagen. Mourinho gir spillerne stor kreativ frihet, litt for stor frihet spør du meg. Det beste hadde nok vært å falle på en mellomting mellom LvG og JM.

 

Ang Pogba så hadde nok han fungert bedre i en fri rolle, ja. Men da behøver han et visst mønster rundt seg. Dersom alle gjør sitt, hver for seg, så ville heller ikke Pogba fungert (for å sette det på spissen).

 

 

Syns også det er litt rart å hevde at når en speler er kjempegod, så gjer ikkje det laget bedre. En 10'er på laget hever jo snittet. Og spesielt på keeperplass - den tryggheten brer seg over på forsvarsfirer. En mangel en ser tydelig i andre lag.

Er det noe Uniteds forsvarsfirer IKKE har, så er det trygghet. Det har vi sett X antall ganger i år, selv om det av og til har gått bra, som mot City.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...