Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Det er derfor det må handles inn mer kvalitet til sommeren. Er dette noe du sliter med å se? 

God dag mann økseskaft. :rofl:

 

Alle lag kjøper spillere. Men noen vet hva de vil ha, mens andre synes å kjøpe på måfå. Pogba, Alexis og Mkhitaryan går definitivt inn under den siste kategorien. 

 

Mourinho bør kjøpe spillere som passer han. Og det er sannsynligvis INGEN spillere som United-fansen drømmer om, som går inn i den kategorien. 

 

Nå er Martial på vei ut, melder noen kilder. Andre påpeker at Rashford har blitt marginalisert etter at vi hentet Alexis. Pogba er ikke fast i laget engang. Mata og Lingard veksler på å spille. Det er fem utespillere som har vært fast på laget i vår: Young, Valencia, Smalling, Matic og Lukaku. Er det rart alle andre fans synes United er koksgrått og trist?

 

Jeg har sagt det siden mai 2016, og kommer til å fortsette å si det med jevne mellomrom frem til Mourinho gir meg en grunn til å tro på han - vi erstattet Van Gaal med helt feil mann. Det var en regelrett katastrofal ansettelse, og om man ser på hvem han har hentet siden den gang, og hvor mye han har fått ut av disse spillerne og laget generelt, så er det ingenting som tyder på at jeg tok feil.

Endret av Amoralsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tar tid å pusse opp troppen og vi har og har hatt en del spillere som henger igjen fra Van Gaal og Moyes. Troppen vår besto av mange middelmådigheter og ikke fullt så gode kjøp fra disse to managerne. 

Synes Mourinho har gjort gode kjøp, jeg. Mkhitaryan som et unntak, men han var assistkonge i Bundesliga og de aller fleste var enige om at han var et knallkjøp da han kom. Ikke alle kan lykkes dessverre.

 

Pogba var god forrige sesong, var vår soleklart beste spiller frem til jul, og leverte en god del mål og assists før han har vært en del skadet og vært i dårlig form etter.

Lukaku har muligens levert litt under forventning, men står nå med 26 mål nå og 7 assists. Vært veldig god og avgjørende for mange seire etter jul.

Sanchez er det altfor tidlig å konkludere om, men har spilt seg opp og definitivt levert i det siste. Han skal heller ikke spille VM til sommeren, har stor tro på at han kommer til å levere bra for oss. 

Lindelöf hadde en fæl start som kan sammenlignes med Evra og Vidic-kjøpene, men levert bra etter det. Han er smart og god med ballen, og har sine beste år foran seg.

 

Bailly er de fleste enige om at er vår beste stopper, men har dessverre vært altfor mye skadet. Klarer han å holde seg skadefri er han bankers i startelleveren og kan bli en leder der bak.

 

Matic trenger vel ikke så mange ordene, han var akkurat det vi trengte på defensiv midtbane. 

 

De fleste av disse kjøpene er også unge spillere. Klarer vi å oppgradere fra Darmian, Blind, Fellaini, Young og muligens Shaw og Herrera til sommeren og januar begynner vi å nærme oss en tropp med managerens tillit og krav til kvalitet i alle posisjoner inkludert backup. 

Lenke til kommentar

Veit ikke hva jeg skal si en gang, når du slenger ut ord som "katastrofe ansettelse" i den desidert beste sesongen etter SAF, så er det svært vanskelig å ta deg seriøst, fordi grensen din mellom himmel og helvete er jammen en syyyyltynn strek. Ikke brukte du "god dag mann økseskaft" riktig heller, for sist jeg skrev til deg så skrev jeg simpelthen "hæ?"

Men ok: 
 

Mourinho bør kjøpe spillere som passer han. Og det er sannsynligvis INGEN spillere som United-fansen drømmer om, som går inn i den kategorien. 

Hvem er disse? Hvordan veit du hva United-fansen drømmer om? Hva i alle dager er du egentlig snakker om? 
 

Nå er Martial på vei ut, melder noen kilder. Andre påpeker at Rashford har blitt marginalisert etter at vi hentet Alexis. Pogba er ikke fast i laget engang. Mata og Lingard veksler på å spille. Det er fem utespillere som har vært fast på laget i vår: Young, Valencia, Smalling, Matic og Lukaku. Er det rart alle andre fans synes United er koksgrått og trist?

Melder noen kilder ja=100% sant og totalt avgjort?

Rashford og Lingard er begge fremdeles veldig unge, i tillegg til Martial. Jeg synes bruken av disse har vært fornuftige, og Martial har nå bare sutret i det siste. Om han vil gå så får han gjøre det, mens Rashford og Lingard kommer til bli.

Av de 5 du nevner, så ønsker jeg å bytte ut 3-4 av de. Det er omtrent 1/3 av en 11 det. Smalling er over the hill, Young er ikke ung og det er heller ikke Valencia lenger. Valencia har hatt en bra sesong, men likevel. Matic kan nok ha et par gode sesonger til før han går mens Lukaku helt klart har et uforløst potensiale men han er fremdeles også i en god alder. Han har ikke hatt de beste arbeidsvilkårene heller. I tillegg til Smalling, Young og Valencia så kan vi bytte ut: Darmian, Blind, Shaw, Jones, Rojo og Fellaini

Mener du fortsatt denne stallen skulle prestert bedre? Hvilken tilgjengelig manager er det du tror ville fått mer ut av dette laget? Ikke alle disse kan gå selvsagt, men nye navn må helt klart inn til sommeren. Uenig?

EDIT: Å skylde på Mourinho for alt mulig her i verden syns jeg rett og slett er en altfor enkel ting å gjøre. Som Pelle sier, ja - han har et overordnet ansvar, men han er nødt til å bruke det han har, og det er ikke hans feil at spillerne tabber seg ut

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Troppen er god nok, med unntak av litt rufsete i forsvar. Vi har en bedre tropp enn f.eks Liverpool, et lag jeg syns spiller bedre sammen enn United. Laget mangler noe så nostalgisk som giv, ofringsvilje og samhandling. Taktikk og spillestil er som baken, og jeg liker den ikke.

 

Syns det er rart hvordan vi hele tiden må kjøpe noe, men andre lag ikke trenger det. Merkelige greier. Kollektivt er Manchester United en farse til tider. Det er manageren feil, ingen andre.

 

Sesongen er meget godt godkjent poengmessig, og spesielt hvis vi skulle vinne FA. Det skorter litt på underholdningsfaktoren i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener om det evinnelige kjøpemaset, og vi må ikke "kjøpe noe hele tiden", for det er viktig å gjøre de spillerne vi har bedre også.

Troppen vi har er relativt god, men på tross av gode kjøp har vi fortsatt en del spillere som ikke har vært faste i laget på veldig lenge og som helt klart ikke holder nivået vi skal være på. Dessuten er vi nødt til å kjøpe for å henge med i toppen, og helt avhengig av en bedre tropp hvis vi skal ha sjanse til å henge med laget over oss på tabellen neste sesong.

 

Er tilhenger av å gjøre utskiftninger ganske gradvis som har vært politikken de siste vinduene. United er fortsatt et jojo-lag fra runde til runde hva gjelder spillernes prestasjoner, men det har gradvis blitt jevnere og mer poeng siden Mourinho tok over. 

Lenke til kommentar

 

I tillegg til Smalling, Young og Valencia så kan vi bytte ut: Darmian, Blind, Shaw, Jones, Rojo og Fellaini

Ironisk nok drar du jo her frem de fleste spillerne som har levert over forventning under Mourinho (tenker da primært på Jones, Fellaini, Rojo, Young og Valencia). Det er ikke tilfeldig at spillere som De Bruyne, Salah, Martial og Pogba flopper under han, mens sånne som Young og Fellaini plutselig ser brukbare ut. Det er heller ikke tilfeldig at han valgte å bruke 800 millioner kroner på Lukaku, som har gått en god pubfotball-skole i Everton og WBA.

 

Jeg kan ikke si hvem jeg vil ha inn til sommeren, fordi jeg vet at det blir middelmådig etter noen måneder uansett. Sånn har det vært med alle våre kjøp de siste fem årene: de fleste hentes uten en konkret plan. Siste ordentlige kjøpet United gjorde var Van Persie. Det er en drøss med spillere jeg kunne tenkt meg, men ikke under Mourinho og Pulis-fotballen han praktiserer.

 

Checklists til Glazers:

1) Spark Ed Woodward

2) Gi klubbledelsen (styret) litt fotballfaglig kompetanse

3) Spark Mourinho

... i prioritert rekkefølge.

 

Men jeg vet også at ingen av disse tingene vil skje, så hva er vel egentlig poenget med å bry seg?

 

 

EDIT: Å skylde på Mourinho for alt mulig her i verden syns jeg rett og slett er en altfor enkel ting å gjøre. Som Pelle sier, ja - han har et overordnet ansvar, men han er nødt til å bruke det han har, og det er ikke hans feil at spillerne tabber seg ut

Haha,

"han er nødt til å bruke det han har". Jesus.

 

Mourinho har brukt 70 mill pund på to nye stoppere, 130 mill pund på to ny sentrale midtbanespillere, 80 mill pund på en ny spiss og 30 mill pund på en ny ving. Da har jeg ikke nevnt Zlatan og Alexis, som begge kom gratis. Fra før av hadde vi Martial, Rashford, Lingard, Fosu Mensah, De Gea, Mata, Valencia og Herrera i troppen.

 

Stakkars Mourinho, ja.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Mourinho har signert Lukaku, Matic, Sanchez, Lindelof, Pogba, Zlatan, Bailly, Mkhitaryan. Personlig er jeg svært fornøyd med 5/8 av de, Sanchez er for tidlig å si.

 

Etter det vi så LvG og Moyes klarte å signere, så har det relativt sett vært to (fire) helt fantastiske overgangsvinduer. Og jeg er uenig med deg i at det er for lite sammenhegende innkjøp. Ja, Sanchez burde ideelt sett spilt på høyresiden skulle han vært den perfekte signering. Men man takker bare ikke nei til en slik spiller i en januarovergang.

 

Denne sesongen er første gang på lenge der vi ikke har hatt noen posisjoner på banen med helt tydelige svakheter. Der vi for noen sesonger siden alltid kunne snakke om (for årsak til tap) ...

 

- "Alt for dårlig midtbane" (Carrick var bedre da. Men alternativene var ofte Blind, Fellaini, Schneiderlin, Evans og Rooney...)

- "Vi får virkelig ikke til noe spill på kant" (Januzaj og Di Maria eneste offensive kantspillerne vi hadde - LvG fikk ikke til å bruke han overhode, en spiller som forøvrig presterte svært bra under Mourinho i RM)

- "Det er ingen overlapp mellom backer og vinger" (Shaw og Memphis skulle fikse venstresiden, sistnevnte var aldri i nærheten med mindre vi spilte cup mot lag 2 divisjoner ned eller mot Midtjylland)

- "Midtstopperne våre er helt klart for dårlige" (når vi noen ganger måtte ty til Blackett, Carrick og McNair som midtstoppere f.eks)

- osv, osv

 

... så kan vi endelig faktisk snakke om at "det var laget som helhet som ikke spilte bra nok" eller "her er det treneren som har skylden pga taktiske valg". For meg så viser i hvert fall den forskjellen hvor enormt mye bedre grunnlag vi har nå enn for bare 2 sesonger siden.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

Enig, 

transfervinduene har vært hans største styrke så langt. Det henger nok veldig godt sammen med at han er interessert i spesialister, noe som gjør kjøpene hans lettfattelig og konkret (hverken mer eller mindre). Overgangene var Van Gaal svak på, stort sett. 

 

Derimot har jo kjøpene skuffet, en etter en:

Zlatan - terningkast 4

Mkhi - terningkast 2

Bailly - terningkast 3

Pogba - terningkast 3

Matic - terningkast 4

Lindelof - terningkast 3

Lukaku - terningkast 3

Alexis  - too soon (men 3)

 

Disse kjøpene er  stort sett av høy klasse, men når de kommer til United så ser de mistenkelig dårlige ut etter kort tid.  Spesielt Mkhitaryan og Pogba ble jo raskt helt instinktløse og forvirra utpå der. Bailly og Lindelof har aldri vært fast i laget. Lukaku er ikke god nok, og da er det fort bare Matic (og Zlatan) igjen som til en viss grad har innfridd. 

 

Stallen er mer enn bra nok, men United spiller en forvirrende fotball som ser planløs og reaktiv ut:

 

Defensiv organisering:

Dette er det punktet man skulle anta at Mourinho kan best, men dersom så er tilfelle, så har han kjøpt helt feil spillere til jobben.

- For det første må United ha verdens to mest defensive midtstoppere (uavhengig av hvem som spiller). Med tanke på hvor dypt de ligger så er det nesten aldri at man ser de bli tatt med på løpetur, og deres jobb er først og fremst å unngå trøbbel i egen boks. Derfor er Smalling såpass mye brukt: fordi han er den stopperen som er best i egen boks. Da spiller det liten rolle at Lindelof, Bailly og også Rojo er bedre fotballspillere. Men med en gang United står litt høyere med forsvaret, som mot Sevilla, så blir man knallhardt straffet. Det kan vitne om at man ikke har et godt nok førsteforsvarerarbeid over hele linja, samt en backfirer som ikke er drillet godt nok inn.

- På siden av stopperne har vi to vinger som back. De er sånn sett unnskyldt det at de er kronisk ute av posisjon, og må rette opp i egne feil med farta si hele tiden. 

- Midtbanen ser ut til å bare ha én spiller med et klart arbeidsmønster, og det er Matic. Foran han har man én eller to spillere som synes å være på halvdistanse i presset hele tiden. Men jeg synes United er på sitt beste når Lingard spiller indreløper, han er vår mest aggressive midtbanespiller, og mye bedre med ball enn Herrera. 

 

Defensiv omstilling:

Når vi mister ballen så er det stort sett trygt, men det er jo fordi Mourinho er livredd for å miste den - derfor står vi alltid igjen med begge midtstopperne våre, stort sett godt inne på egen halvdel. Har noen lagt merke til hvor dypt de ligger, begge to? Igjen kommer vi tilbake til hvorfor Mourinho foretrekker Smalling. 

 

Offensiv organisering:

Denne er vel ganske fraværende. Igjen synes jeg faktisk Lingard er den som ser ut til å ha den mest skreddersydde rollen i laget, jeg har sansen for måten han oppsøker andreballer og situasjoner rundt Lukaku på. Ellers er det ganske trist, igrunn. Spesielt er relasjonen pasningslegger-angriper stort sett fraværende, og nesten ingen angriper rommene mellom back og stopper. Martial er vår soleklart beste spiller på akkurat dette, men han spiller jo bare uregelmessig. Da ender man fort opp med å spille en form for håndball-opprulling i kamper mot svakere lag, og satse på innlegg. I tillegg har Mourinho en merkelig tilnærming til bruken av Pogba offensivt, som går ut på at han på død og liv skal være pasningslegger og ikke angriper. Hvorfor gjør han egentlig det? 

At Mata spiller HV og Alexis spiller VV er to andre ting jeg ikke helt forstår.

 

Offensiv omstilling:

Her var vi veldig god i starten av sesongen, og dette er vel det taktiske området jeg synes United har forbedret seg mest på under Mourinho. Vi har scoret en del mål på kontringer i år.

Endret av Amoralsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin kamp i dag, litt som forventet både laguttaket og reaksjonen etter hjernedryppet mot WBA. Pogba tilbake nærmere sitt forventede nivå til tross for et par rare pasninger.

 

Lingard viser hvorfor Mourinho stort sett lar han starte alle kamper. Darmian og Shaw viser begge det motsatte, og ligger veldig tynt an til sommeren.

Lenke til kommentar

City har langt flere strenger å spille på enn bare De Bruyne, de har seks spillere med sju ligamål eller mer og de har totalt okkupert assisttoppen i PL. Pogba spilte forøvrig under pari i går igjen, spesielt i første omgang så han ut som en junior utpå der. 

 

Martial derimot, er klasse. Dårlig end product i går, men hjelpes som han lekte med Bournemouth sin høyreback i perioder. Mister vi han så mister vi nok vår beste angriper. Forsvinner han bør United kreve minst 1 milliard for han. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...