Gå til innhold

Cd "eksploderte" ved bruk


Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg og min kompis installere doom3 hos han, alt gikk greit til vi satt inn disk 3 i hans dvd rom, det kom en voldsom lyd, og hørtes ut som om at noe eksploderte i hans pc, han dro ut ledningen og og startet pc'en på nytt, sjekket dvd rommen hans ved det første, og cd'en var i 100 biter, vi ringte så Netshop der dataen hans var kjøpt, de sa at vi måtte kontakte firmaet spillet var kjøpt (Gamesmix) siden dette ikke var deres feil, (dvd rommene var testet til det ekstreme i usa, eller noe) Så de ba oss kontakte Gamesmix, (jeg vil gjerne ha erstatning) Hvis de ikke ville erstatte spillet kunne Netshop ringe å snakke med dem.

 

Mitt spørsmål er enkelt og greit, har dere opplevd noe av det samme før?

Og tror dere en erstatning av spill vil være grei?

 

Vet heller ikke om posten er postet riktig, men håper at hvis den er feilpostet at en *snill* mod vil flytte den.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette kan skje hvis det er svakheter i platen man legger i.. F.eks rund hullet i midten. 1 liten sprekk er nok. Husk at den spinner i en utrolig hastighet. Man kan ikke skylde på DVD rom i dette tilfellet da det kunne skjedd i hvilken som helst spiller. Du kan jo prøve å snakke med Gamesmix om de vil erstatte produktet men de kan finne på å si at cd er behandlet feil og derfor nekte å erstatte. (Personlig ville jeg ha erstattet det...)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
dette kan skje hvis det er svakheter i platen man legger i.. F.eks rund hullet i midten. 1 liten sprekk er nok. Husk at den spinner i en utrolig hastighet. Man kan ikke skylde på DVD rom i dette tilfellet da det kunne skjedd i hvilken som helst spiller. Du kan jo prøve å snakke med Gamesmix om de vil erstatte produktet men de kan finne på å si at cd er behandlet feil og derfor nekte å erstatte. (Personlig ville jeg ha erstattet det...)

 

Lykke til!

Enig...trur feilen er en svakhet i platen. En kompis av meg fekk det samme problemet. Han måtte vrake hele DVD spilleren. Synst Gamesmix burde ver grei her og erstattet spillet.

 

Funker DVD spilleren fortsatt?

Lenke til kommentar
Myth Busters på Discovery har testet dette og mente det bare var tull at DVD/CD'r kunne explodere. Kanskje du skulle sende de en mail så kanskje de kommer hjem til deg for å lager et oppfølgingsprogram :tease:

Sjølvsagt er ikkje dette tull, det er langt frå noko myte, det har jo hendt utallige ganger. :roll:

Lenke til kommentar
Myth Busters på Discovery har testet dette og mente det bare var tull at DVD/CD'r kunne explodere. Kanskje du skulle sende de en mail så kanskje de kommer hjem til deg for å lager et oppfølgingsprogram :tease:

Det var vel mer vandrehistoriene som gikk på at folk ble drept eller alvorlig skadet når dette skjedde og det var nok kun en myte.

Lenke til kommentar
Myth Busters på Discovery har testet dette og mente det bare var tull at DVD/CD'r kunne explodere. Kanskje du skulle sende de en mail så kanskje de kommer hjem til deg for å lager et oppfølgingsprogram  :tease:

Det var vel mer vandrehistoriene som gikk på at folk ble drept eller alvorlig skadet når dette skjedde og det var nok kun en myte.

Dessuten konkluderte de med at CD'er(eller DVDer) kunne eksplodere, men at det somregel måtte være svakheter i dem fra før.

Lenke til kommentar

Eksploderende CD'er er relativt skjeldent, men i en så stor samling datainterreserte som her på forumet så er det rett som det er at noen opplever dette.

 

Eksplosjonen skjer på grunn av svakheter i platene. Hvis du ser nøye på bildet i tråden som Arnenonym linket så har bruddet i CD'en startet på ett sted og revnet derfra. For meg ser det ut som om sprekken startet på den innerste kanten, enten kl 11 eller kl 6 på sirkelen. Hvis de hadde kikket nøye etter der, gjerne med forstørrelsesglass eller mikroskop så hadde de sikkert funnet en liten boble eller sandkorn i plasten. Eller en annen defekt.

 

Etter min mening så er det klart CD-produsenten som skal erstatte det som ble ødelagt. De er neppe så vanskelige å ha med å gjøre heller fordi en CD koster dem null og niks. Supporten og portoen koster garantert mer. De trenger sikkert dokumentasjon på at det er en orginal CD som er ødelagt, f.eks et bilde av bitene, før de sender en erstatning.

Lenke til kommentar
Etter min mening så er det klart CD-produsenten som skal erstatte det som ble ødelagt. De er neppe så vanskelige å ha med å gjøre heller fordi en CD koster dem null og niks. Supporten og portoen koster garantert mer. De trenger sikkert dokumentasjon på at det er en orginal CD som er ødelagt, f.eks et bilde av bitene, før de sender en erstatning.

Jeg (det er min cd i den tråden Arneanonym linker til) sendte en mail til importøren vedlagt de samme bildene. Svaret kom her om dagen og lyder:

Hej!

 

Tyvärr kan vi inte ge ut enstaka skivor, så jag vill be dig gå till affären som ni köpte spelet i och be dem bedömma situationen och ta ställning till hurvida skivan ska bytas ut eller inte.

 

Andreas

//PanVision

Desverre ikke så medgjørlige som jeg hadde håpet. Vi får se hva det blir til videre.

Lenke til kommentar
Myth Busters på Discovery har testet dette og mente det bare var tull at DVD/CD'r kunne explodere. Kanskje du skulle sende de en mail så kanskje de kommer hjem til deg for å lager et oppfølgingsprogram :tease:

De slo fast at det var mulig, det var pga svakheter med cd'en det sjedde

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at en CD har gått i stykker på grunn av en sprekk, men den eksploderte ikke. Det var en demo-CD som hadde fulgt med et eller annet blad. Det var en kamerat som hadde denne CD-en, og jeg oppdaget helt tilfeldig at det var en sprekk inne ved navet på platen. Jeg sa at han ikke burde legge den i CD-stasjonen flere ganger, men han protesterte, for det var et program på den som han bare måtte hente ut først. Jeg foreslo at jeg skulle ta med en gammel 4X CD-rom for å unngå at platen skulle måtte gå så fort, men han ville hente ut programmet med en gang, og puttet platen inn i sin nesten nye 52X. Platen spant opp, og plutselig kom det et smett og en "flappflappflappflapp..."-lyd og platen stoppet. Sprekken hadde blitt "dratt" helt ut til kanten, og platen hadde bøyd seg og slått nedi linsen så den var blitt ødelagt. En annen ting skjedde med en billig CD-R-plate: Jeg puttet den i en 48X-spiller, og det gikk bra i noen minutter, men plutselig kom det en "poff"-lyd, og maskinen gav melding om "feil ved lesing fra...". Det som hadde skjedd var at belegget på platen hadde løsnet, og lå strødd rundt inni CD-stasjonen. Selve platen skjedde det ingenting med.

Lenke til kommentar

En ting skal man være klar over; i de fleste tilfeller er det brukeren som har vært litt for hardhendt mot platen og selv laget sprekk i plata. Når man ser hvor skjødesløse mange er mot platene sine, så er det merkelig at det ikke skjer flere uhell med CD/DVD.

Lenke til kommentar

pfft!!!

Myth Busters på Discovery har testet dette og mente det bare var tull at DVD/CD'r kunne explodere. Kanskje du skulle sende de en mail så kanskje de kommer hjem til deg for å lager et oppfølgingsprogram

Mythbusters testet om noen kunne dø av å få splinter i seg, hvis en plate eksploderte. Det var DET som var tull, ikke at platen kunne smelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...