Gå til innhold

Tidenes konseptalbum - Noen forslag?


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan liker dere konseptalbumene deres da? Jeg liker når det er en dyp handling der jeg må tenke masse for å forstå og det er gjerne fint når musikken og melodien virker sier det samme som storyen. Derfor liker jeg Genesis så meget meget godt og Pink Floyd da selvfølgelig. Begge veldig flink til å skape stemning.

Lenke til kommentar

Jeg liker best konseptalbumer som tar for seg konsepter(;)) og ideer. En historie er greit nok, men for den må ha en slags mening. DT's Metropolis 2: Scences from a Memory synes jeg er en god plate musikalsk sett, men teksten kjeder meg halvt-ihjel. Sangene på platene trenger ikke nødvendigvis ha en direkte relevans som i at de er en historie, men at det går en rød tråd igjennom platen.

 

Dark Side of the Moon er vel et svært godt eksempel, den tar for seg de mørke sidene til mennesket.

Lenke til kommentar
Hvordan liker dere konseptalbumene deres da? Jeg liker når det er en dyp handling der jeg må tenke masse for å forstå og det er gjerne fint når musikken og melodien virker sier det samme som storyen. Derfor liker jeg Genesis så meget meget godt og Pink Floyd da selvfølgelig. Begge veldig flink til å skape stemning.

De-Loused In The Comatorium (The Mars Volta) klarer akkurat det bedre enn noen annen plate jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Iron Maiden - Seventh Son Of A Seveth Son

 

Dette er i mine ører det beste konseptalbumet, faktisk det beste albumet som noen gang er laget. Samspillet mellom Adrian Smith og Dave Murray er helt fantastisk, noe som resulterer i en rekke fantastiske riff og soloer. Steve harris' karakteristiske galloperende bass-spilling er på plass, og bidrar som alltid med fantastisk låtskriving. Nicko McBrain gjør en flott jobb på trommer som alltid, og Bruce Dickinsons vokal er helt fabelaktig. Stemingen på Seventh Son Of A Seventh Son er rett og slett ubeskrivelig.

 

Dette er jo som sagt et konseptalbum, så tekster og historien/budskapet til sangene er ekstra viktig. Albumet er basert på en fantasi-roman kalt "Seventh Son", skrevet av Orson Scott Card.

 

According to ancient western myth, the seventh son of a seventh son possesses heightened occultic abilities. The album is based on the fantasy novel Seventh Son by Orson Scott Card that tells the story of such a child, who from the moment of his birth is subject to manipulation by the forces of good and evil, and must come to terms with his powers and how to use them.

 

The story that unfolds along the various songs on this album can possibly be summarised as follows:

 

'Moonchild': the Devil addresses the parents of the Seventh Son of a Seventh Son, mostly the mother, and warns them that "all resistance is futile."

   

'Infinite Dreams': the Seventh Son's father, himself a Seventh Son, has visions he does not understand and that torture him.

 

'Can I Play With Madness': the Seventh Son's father looks for an explanation of his visions and consults a prophet; he doesn't like what he's told.

 

'The Evil That men Do': the Seventh Son of a Seventh Son is conceived; the father possibly dies.

 

'Seventh Son Of A Seventh Son': birth of the child with supernatural powers; Good and Evil both try to take him over.

 

'The Prophecy': the young man has harnessed his powers to discover that disaster looms; naturally, no one listens to him and the village is destroyed.

   

'The Clairvoyant': the Seventh Son of a Seventh Son is now a seer who has control of his powers, although they quickly submerge him and are probably the cause of his death.

   

'Only The Good Die Young': bitter reflection on the events; was it all worth it? Back to square one.

 

'Seventh Son Of A Seventh Son' is a masterpiece in several respects. Its musical complexity and lyrical depth make it a showpiece for the band's song writing and performing abilities, and its power and emotion are epic and spellbinding. For someone who is new to Iron Maiden, this might be one of the best albums to begin with. Many people consider this to be their best album ever.

 

For mer informasjon om albumet, klikk her.

 

0069699862152_500X500.jpg

 

Kall meg gjerne fanboy, men spar meg for kommentarer som "OmG-lol!!11Ir0N-mAid3n 3r s0 enzf0rm|g & kj3d3l|g & 0ppzKrytt2k!!"

Lenke til kommentar

Har tenkt å skrive en lang artikkel om de 50 største konseptalbumene, og da hadde det vært fint med noen ord om hvorfor dere liker albumene ja...

Dette blir et halvårsprosjekt som til slutt skal presenteres på musikksiden min. Fint om dere sier i fra i innleggene deres, hvis det er iorden at jeg bruker noe av det dere skriver, i artikkelen min.

Lenke til kommentar

Det er mange album som har blitt ramset opp her som jeg ikke ser på som konseptalbum idet hele tatt. Nå vet jeg ikke helt hvordan man kan definere konseptalbum på helt riktig måte på grunn av at sgt.pepper defineres som det. Men jeg ihvertfall The Wall ser jeg på som det på grunn av det sammenhengende historien og låter som glir inn i hverandre og kunne egentlig ha vært film (som The Wall er men ikke The lamb)

 

Haltan: Har ikke hørt dette albumet av Mars Volta men det virker som om jeg burde kjøpe det! Jeg liker ihvertfall The Lamb Lies Down On Broadway best av alle! Sådet så! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...