Gå til innhold

Tidenes konseptalbum - Noen forslag?


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et konseptalbum er et album med musikk som er så unik at den har sjeldent blitt gitt ut eller spilt. Gode konseptalbum har nye, friske og orginale ideer som er unike iforhold til andre samtidsalbum.

Øhm... Nei?

 

Et konseptalbum er et album hvor sangene på albumet (og gjerne også rekkefølgen) har en sammenheng, som f.eks gjennom at de sammen forteller en historie, beskriver en stemning/følelse eller tar for seg et spesifikt tema.

 

Ps. Har ingen nevnt Sgt. Pepper?

Ehm?

 

 

Si meg en ting..

 

.....Forklar ordet "Konsept" begge to.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
.....Forklar ordet "Konsept" begge to.

Hvorfor i svarteste skal jeg det? Ordet "konsept" har lite med ordet "konseptalbum" å gjøre, egentlig, men la gå. Ordet "konsept" i seg selv betyr vel noe slikt som en idè eller skisse/utkast. Ordet "konseptalbum" kan forklares som at albumet er et samlet verk hvor alle låtene spiller inn på samme tema/historie/idè/"konsept", og ikke bare en samling låter som tilfeldigvis har havnet på samme plate. Sånn ca.

Lenke til kommentar

Mine favoritt konseptalbum gjennom tidende:

 

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles

Dark Side Of The Moon - Pink Floyd

Aqualung - Jethro Tull

Thick as a Brick - Jethro Tull

Joe's Garage - Frank Zappa

Lateralus - Tool

De-Loused in the Comatorium - The Mars Volta

Pictures at an Exhibition - Emerson, Lake & Palmer

The Rise and Fall of Ziggy Stardust & the Spiders from Mars - David Bowie

OK Computer - Radiohead

Three Cheers for Sweet Revenge - My Chemical Romance

 

 

Umulig å bare nevne en :)

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Sgt Pepper var vel et av de aller første konseptalbumene ja. Zappas Freak Out kom vel senere gjorde det ikke det? Dessuten så ser jeg ikke på Freak Out som et konseptalbum. We're only in it for the money blir mer et konseptalbum.

 

Men Genesis med The Lamb Lies Down On Broadway ser jeg på som tidenes beste konseptalbum. På lik linje eller bedre enn The Wall. Bare at PF får ekstrapoeng ettersom de faktisk lagde en film av albumet. Skulle ønske The Lamb hadde kommet som film! :love:

Lenke til kommentar
Et konseptalbum er et album hvor sangene på albumet (og gjerne også rekkefølgen) har en sammenheng, som f.eks gjennom at de sammen forteller en historie, beskriver en stemning/følelse eller tar for seg et spesifikt tema.

:wallbash: Selvfølgelig.

 

I såfall er disse albumene gode konseptalbum.

 

The Jimi Hendrix Experience : Axis Bold as Love

The Kinks- The Kinks Are The Village Green Preservation Society (Om livet i naturen)

Pink Floyd - The Final Cut (Alt handler om WWII)

Metallica - Ride the Lightning (Alle sangene av en eller annen grunn har med døden å gjøre, alt fra selvmord til den elektriske stol)

Metallica - Master of Puppets (I hver sang handler det om en Mester og hans dukker/puppeter)

Lenke til kommentar
Pink Floyd - The Final Cut (Alt handler om WWII)

Den hadde eg virkelig håpet å slippe å se her, det er uten tvil Pink Floyds mest

rævva album.

 

Føler heller ikke at konseptet er så bra, det er tydelig at Pink Floyd på denne

tiden er et band i konflikt. Det gjenspeiles tydelig, det musikalske er langt fra

hva som de presterte på Dark Side of The Moon og The Wall. Sistnevnte tok

den siste essens av Pink Floyd magien, igjen var en sjøldau gnu...

 

The Final Cut skulle i utgangspunktet bli musikken til filmen The Wall, men ble

istedet (heldigvis) bare et middelmådig album.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...