Gå til innhold

Tidenes konseptalbum - Noen forslag?


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten noen som helst tvil må jeg si Seventh Son of a Seventh Son av Iron Maiden.

 

Ikke bare er det et helt glimrende konseptalbum, det er også blant de aller beste utgivelsene som noensinne har nådd mine ører. Hele plata er et høydepunkt, og alle sangene er knallgode. Fantastiske gitarer, vokal og en røff basslinje som vanlig fra Steve Harris, i kjent stil. Awesome.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i "De-loused in the Comatorium" og "Frances the Mute" av The Mars Volta.

 

"De-loused in the Comatorium" er en kryptisk fortelling som handler om mannen Cerpin Taxt, hans forvrengede psyke og vandring i et melankolsk mareritt (altså drøm) mens han ligger i koma. Denne mannen symboliserer en nær venn av bandet ved navn Julio Venegas (som albummet er basert på), som begikk selvmord i 1996.

 

"Frances the Mute" handler om en adoptert manns reise for å finne sine biologiske foreldre. Historien er basert på en dagbok tidligere bandmedlem Jeremy Ward (som døde for lenge siden) fant. Han ble imponert over likhetene mellom hans og den anonyme forfatterens liv, så han tok vare på dagboken og ga den til de andre i bandet, som da i dette albummet har levd seg inn i historien. Det er ikke sikkert fortellingen er 100% sann, eller sann i det hele tatt, men det er ikke poenget. Det er rett og slett et kunstverk som i bunn og grunn reflekterer visse opplevelser og følelser.

 

Disse albummene er egentlig ment for å bli tolket på den måten du selv vil det. Det er få detaljer om dem som er "fastsatt", som de jeg har nevnt. Begge albummene er lyrisk sett veldig dystre, metaforiske og poetiske. Det er fullt mulig å tyde fortellingene, men det er mange måter å gjøre det på.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar

# Jeff Wayne's Musical version of The War of the Worlds

# Symphony X - The Odyssey

# Camel - The Snow Goose

# Savatage - Dead Winter Dead

# Savatage - The Wake of Magellan

# Ayreon - The Human Equation

# Ayreon - Into the Electric Castle

# Ayreon - Universal Migrator

# Ayreon - The Final Experiment

# Pink Floyd - Dark side of the Moon

# Pink Floyd - The Wall

# Pain of Salvation - BE

 

De jeg kom på i farten..

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Noen konsept-album jeg liker: ELP - Tarkus. Jethro Tull - Thick as a Brick. Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son. Yes - Tales From Topogaphic Oceans, det er mine favoritter i konsetp-album selvom selve konsptet ikke har så mye å si på musikken, liker jeg det på den måten at det lager en slags stemning i musikken.

Lenke til kommentar
Noen konsept-album jeg liker: ELP - Tarkus. Jethro Tull - Thick as a Brick. Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son. Yes - Tales From Topogaphic Oceans, det er mine favoritter i konsetp-album selvom selve konsptet ikke har så mye å si på musikken, liker jeg det på den måten at det lager en slags stemning i musikken.

9010158[/snapback]

Tarkus er ikke et konseptalbum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...