Gå til innhold

morsomme ting man bare kan gjore pa linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, topic sier alt..

jeg har da installert linux na igjen, men bruekr det bare til vanlige greier som jeg gjorde pa windows, sa, hva kan man gjore som man ikke kan i windows?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e
Skrevet

Nå veit jeg ikke helt hva du har av interesse for på din kjære pc.

Men, hva med og sette seg godt ned og bli kjent med systemet ditt ? Sette det opp akkuratt som du vil ha det osv.

Også mye "morsome" ting man sette opp. Som f.eks MRTG, lokal web-server og kanskje lage deg en ordentlig kul desktop ? :yes:

Gjest Slettet+987123
Skrevet
cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV :D

Ikke rør på musa hvis du skriver dette :D

Hva vil skje? :p

Skrevet

Eller så kan du høre hvordan kernelen din høres ut som, det er ganske morsomt. (Bare ikke skru lyden veldig høyt).

cat /boot/vmlinuz > /dev/dsp

Ok... det er kanskje ikke så morsomt. Du kan jo prøve å kose deg ved å surfe på nettet uten spyware, adware, virus og annet tullball.

Noe jeg vil anbefale sterkt, er å lære deg å kode (hvis ikke du allerede kan det da), og skrive noe morsomt. Mange forskjellige språk å lære her altså.

Skrevet (endret)

Du trenger:

1. Ein eller fleire naiv/paranoid windowsbrukarar

2. Ein liten bunke virusmail (iloveyou o.l.)

3. Eit stykk personleg datamasjin med BSD, UNIX, GNU/Linux e.l.

4. Eit stk skrivebord(virtuelt) med "windows look"

Framgangsmåte:

Lat som at du ikkje veit at eposten er full av virus og opne vedlegget.

Dette fører ofte til diverse komentarer/fortvilte utrykk frå windowsbrukarane.

Virker best vis du har visse skodespelarevner.

Edit: dette kan sjølvsagt gjørast i windows og, men det vert ofte meir arbeid enn det er verdt å rydde opp i rotet etterpå

Endret av Mr.Elendig
Skrevet
Tja, du kan alltids lage kaffe.

genialt.

Jeg har også et morsomt forslag, hvis du liker anime og har XRENDER i orden så kan du installere mplayer og se anime i stil vet å bruke 2xsaifiltret

mplayer -vo x11 -vf 2xsai fil.avi

Sett at du har lyst å ta opp det som kommer ut av høytalerne dine og har alsa og rexima-programmet: rediger .asoundrc-filen i hjemmemappen din til å bruke dsnoop-laget:

Min .asoundrc:

pcm.sound_card {
 type hw
 card 0
}

pcm.!default {
 type plug
 slave.pcm "dmixer"
}

pcm.dmixer  {
 type dmix
 ipc_key 1024
 slave {
   pcm "hw:0,0"
   period_time 0
   period_size 1024
   buffer_size 8192
   rate 48000
 }
}

ctl.dmixer {
 type hw
 card 0
}

pcm.dsnooper {
 ipc_key 2048
 type dsnoop
 slave.pcm "sound_card"
}

ctl.dsnooper {
 type hw
 card 0
}

pcm.record {
 type asym
 playback.pcm "dmixer"
 capture.pcm "dsnooper"
}

pcm.recorder {
 type plug
 slave.pcm "record"
}

ctl.recorder {
 type hw
 card 0
}

pcm.dsp0 {
 type plug
 slave.pcm "dmixer"
# pcm "hw:0,0"
}

start rexima, velg volume og trykk space, så skriver du dette for å lagre 30sek av lydstrømmen i en fil:

arecord -d 5 -f dat -t wav -D recorder fil.wav

Skrevet (endret)
Gjør noe konstruktivt. Lær deg å sette opp ulike type servere. Mail, web, osv. Sett gjerne opp ipv6 med reverse dns i tillegg.

Ikke for å være vanskelig, men er ipv6 med reverse dns konstruktivt? :)

ulike type servere derimot kan være en god idé

Endret av xeon
Skrevet

Det spørs hva som menes med morsomt, men en vidunderlig mulighet med Linux er at kernelen støtter moduler. Man kan derfor "sette inn" drivere i kernelen i sanntid. Linux har også støtte for mye "sær" maskinvare og ikke minst "cutting edge"- teknologi (gitt at den er basert på åpne standarder).

Hvis vi beveger oss over på programvaredelen må jeg si at jeg ble mektig imponert når "killer-app'en" EasyTag ble kjørt på den "hodeløse" GNU/Linux-serveren, og jeg kunne kontrollere programmet fra Windows-maskinen gjennom win32-porten av X (Cygwin/X). Det som er fett med X Window er at X-protokollen ikke er avhengig av at klient/server befinner seg på samme maskin. Er sikkerheten på en annen maskin som kjører en X-server litt "sketchy", kan man ha mye gøy med den som måtte bruke den maskinen :innocent:

Siden GNU/Linux-serveren er på 24/7, kjører den apache/MySQL slik at torrentflux kan gi meg et brukervennlig og maskin- og plattformuavhengig GUI til bitcomet. Opptiden er nå oppe i 79 dager (fra den dagen jeg satte inn en ekstra HD), og det har ikke vært nødvendig med omstart etter oppdatering av programmene (kontrast til Windows XP). Siden alle programmer/servere (et fritt alternativ til TeamSpeak anyone?) er basert på fri og åpen kildekode har distributøren gjort det mulig å oppgradere alt med èn eneste kommando. Administrering blir gjort kjempeenkelt og brukervennlig vha. OpenSSH og GNU screen, og bash er overlegen kommandolinjen i Windows både hva det gjelder funksjoner og brukervennlighet.

Det er mulig at noe av dette er mulig å ordne i Windows, men når jeg bruker Windows innser jeg hvor tungvindt det er å virre rundt i masse menyer og det *utrolig* rotete og ustrukturerte filsystemet. Jeg skal ikke påstå at GNU/Linux-serveren jeg har satt opp er noe sikrere enn Windows-maskinen, men jeg hadde aldri turt å kjøre en server ut mot internett på en Windows-maskin, ganske enkelt fordi jeg ikke har de samme mulighetene til å kontrollere hva som kommer inn og ut fra Windows, som jeg har i GNU/Linux. Filsystemet til Windows er det ikke så mye å snakke om, for det er det faktisk ingen struktur på.

Skrevet

Einig at ein kan gjere mykje stilig med X, som f.eks XDMCP (koble seg opp til ein annan maskin sin X via nettverk, noko som gjer at du kan f.eks bruke fleire gamle treige maskiner opp mot ein rask), og X11Forwarding i SSH.

Skrevet

Ein morosam ting ein kan gjere er å lese om nye virus som trugar Windows, men ein drikk ein kopp kaffi, med eit lurt smil om munnen.

Eller kan ein no bruke linux til mykje konstruktivt, konstruktive ting er ofte morosame å drive med, t.d sette opp servera av ymse slag.

Skrevet
cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV :D

Ikke rør på musa hvis du skriver dette :D

Hva vil skje? :p

Alle data som kommer fra musa blir routa til harddisken :D

Alle rådata som kommer fra musdriveren (hvis du rører musa) blir skrevet i begynnelsen på første partisjon på første ide-medie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...