Left Blank Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 ja, topic sier alt.. jeg har da installert linux na igjen, men bruekr det bare til vanlige greier som jeg gjorde pa windows, sa, hva kan man gjore som man ikke kan i windows?
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Nå veit jeg ikke helt hva du har av interesse for på din kjære pc. Men, hva med og sette seg godt ned og bli kjent med systemet ditt ? Sette det opp akkuratt som du vil ha det osv. Også mye "morsome" ting man sette opp. Som f.eks MRTG, lokal web-server og kanskje lage deg en ordentlig kul desktop ?
RattleBattle Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Nei, man kan vel ikke det egentlig. Linux utfører oppgavene bare på en litt bedre måte .
medlem-68510 Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette
Gjest Slettet+987123 Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette Hva vil skje?
krigun Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Eller så kan du høre hvordan kernelen din høres ut som, det er ganske morsomt. (Bare ikke skru lyden veldig høyt). cat /boot/vmlinuz > /dev/dsp Ok... det er kanskje ikke så morsomt. Du kan jo prøve å kose deg ved å surfe på nettet uten spyware, adware, virus og annet tullball. Noe jeg vil anbefale sterkt, er å lære deg å kode (hvis ikke du allerede kan det da), og skrive noe morsomt. Mange forskjellige språk å lære her altså.
Mr.Elendig Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 (endret) Du trenger: 1. Ein eller fleire naiv/paranoid windowsbrukarar 2. Ein liten bunke virusmail (iloveyou o.l.) 3. Eit stykk personleg datamasjin med BSD, UNIX, GNU/Linux e.l. 4. Eit stk skrivebord(virtuelt) med "windows look" Framgangsmåte: Lat som at du ikkje veit at eposten er full av virus og opne vedlegget. Dette fører ofte til diverse komentarer/fortvilte utrykk frå windowsbrukarane. Virker best vis du har visse skodespelarevner. Edit: dette kan sjølvsagt gjørast i windows og, men det vert ofte meir arbeid enn det er verdt å rydde opp i rotet etterpå Endret 27. juli 2005 av Mr.Elendig
ratix Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Tja, du kan alltids lage kaffe. genialt. Jeg har også et morsomt forslag, hvis du liker anime og har XRENDER i orden så kan du installere mplayer og se anime i stil vet å bruke 2xsaifiltret mplayer -vo x11 -vf 2xsai fil.avi Sett at du har lyst å ta opp det som kommer ut av høytalerne dine og har alsa og rexima-programmet: rediger .asoundrc-filen i hjemmemappen din til å bruke dsnoop-laget: Min .asoundrc: pcm.sound_card { type hw card 0 } pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 8192 rate 48000 } } ctl.dmixer { type hw card 0 } pcm.dsnooper { ipc_key 2048 type dsnoop slave.pcm "sound_card" } ctl.dsnooper { type hw card 0 } pcm.record { type asym playback.pcm "dmixer" capture.pcm "dsnooper" } pcm.recorder { type plug slave.pcm "record" } ctl.recorder { type hw card 0 } pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmixer" # pcm "hw:0,0" } start rexima, velg volume og trykk space, så skriver du dette for å lagre 30sek av lydstrømmen i en fil: arecord -d 5 -f dat -t wav -D recorder fil.wav
Silvester Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Gjør noe konstruktivt. Lær deg å sette opp ulike type servere. Mail, web, osv. Sett gjerne opp ipv6 med reverse dns i tillegg.
xeon Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 (endret) Gjør noe konstruktivt. Lær deg å sette opp ulike type servere. Mail, web, osv. Sett gjerne opp ipv6 med reverse dns i tillegg. Ikke for å være vanskelig, men er ipv6 med reverse dns konstruktivt? ulike type servere derimot kan være en god idé Endret 27. juli 2005 av xeon
ratix Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Sett gjerne opp ipv6 med reverse dns i tillegg. Det høres morsomt ut, du
GNUfreak Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 (endret) Du kan prøve å kjøre win32 virus. Det kan bli ganske morsomt. Endret 27. juli 2005 av GNUfreak
Manuel Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Det spørs hva som menes med morsomt, men en vidunderlig mulighet med Linux er at kernelen støtter moduler. Man kan derfor "sette inn" drivere i kernelen i sanntid. Linux har også støtte for mye "sær" maskinvare og ikke minst "cutting edge"- teknologi (gitt at den er basert på åpne standarder). Hvis vi beveger oss over på programvaredelen må jeg si at jeg ble mektig imponert når "killer-app'en" EasyTag ble kjørt på den "hodeløse" GNU/Linux-serveren, og jeg kunne kontrollere programmet fra Windows-maskinen gjennom win32-porten av X (Cygwin/X). Det som er fett med X Window er at X-protokollen ikke er avhengig av at klient/server befinner seg på samme maskin. Er sikkerheten på en annen maskin som kjører en X-server litt "sketchy", kan man ha mye gøy med den som måtte bruke den maskinen Siden GNU/Linux-serveren er på 24/7, kjører den apache/MySQL slik at torrentflux kan gi meg et brukervennlig og maskin- og plattformuavhengig GUI til bitcomet. Opptiden er nå oppe i 79 dager (fra den dagen jeg satte inn en ekstra HD), og det har ikke vært nødvendig med omstart etter oppdatering av programmene (kontrast til Windows XP). Siden alle programmer/servere (et fritt alternativ til TeamSpeak anyone?) er basert på fri og åpen kildekode har distributøren gjort det mulig å oppgradere alt med èn eneste kommando. Administrering blir gjort kjempeenkelt og brukervennlig vha. OpenSSH og GNU screen, og bash er overlegen kommandolinjen i Windows både hva det gjelder funksjoner og brukervennlighet. Det er mulig at noe av dette er mulig å ordne i Windows, men når jeg bruker Windows innser jeg hvor tungvindt det er å virre rundt i masse menyer og det *utrolig* rotete og ustrukturerte filsystemet. Jeg skal ikke påstå at GNU/Linux-serveren jeg har satt opp er noe sikrere enn Windows-maskinen, men jeg hadde aldri turt å kjøre en server ut mot internett på en Windows-maskin, ganske enkelt fordi jeg ikke har de samme mulighetene til å kontrollere hva som kommer inn og ut fra Windows, som jeg har i GNU/Linux. Filsystemet til Windows er det ikke så mye å snakke om, for det er det faktisk ingen struktur på.
objorkum Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Einig at ein kan gjere mykje stilig med X, som f.eks XDMCP (koble seg opp til ein annan maskin sin X via nettverk, noko som gjer at du kan f.eks bruke fleire gamle treige maskiner opp mot ein rask), og X11Forwarding i SSH.
femfulle Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ein morosam ting ein kan gjere er å lese om nye virus som trugar Windows, men ein drikk ein kopp kaffi, med eit lurt smil om munnen. Eller kan ein no bruke linux til mykje konstruktivt, konstruktive ting er ofte morosame å drive med, t.d sette opp servera av ymse slag.
ratix Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 * installer zsnes (http://zsnes.com) * last ned noen snes-rom-filer fra http://qualityroms.com (lovlig) * spill (dette er morsomt)
Goophy Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 (endret) Edit: Never mind. Les kernel-kilden, mye moro der. Endret 28. juli 2005 av Goophy
medlem-68510 Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette Hva vil skje? Alle data som kommer fra musa blir routa til harddisken
ratix Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 cat /dev/mouse > /dev/hda1 ELLER hdc1 OSV Ikke rør på musa hvis du skriver dette Hva vil skje? Alle data som kommer fra musa blir routa til harddisken Alle rådata som kommer fra musdriveren (hvis du rører musa) blir skrevet i begynnelsen på første partisjon på første ide-medie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå