Gå til innhold

[Myte?]Skru av disker etter 30min = tidlig død?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satt akkurat og tenkte på noe...

 

Da jeg så vidt begynte å rote inni PC'er (rundt 1995), husker jeg at flere av mine mer erfarne kamerater, anbefalte meg at win95 IKKE skrudde av diskene etter eks. 5-10-30 osv minutter når de ikke ble brukt. Dette ville tilslutt føre til at diskene ble ødelagt.

 

Er det mer "skadelig" for disker å spinne opp enn å stå idle i flere (mange) timer? Regner da med at det sliter mer på diskene i spinup fasen enn kun ved å idle, men det vil jo selvsagt oppstå en viss form for mekanisk slitasje ved å spinne 5400/7200/10000 ganger i minuttet i mange timer.

 

Siden jeg har 18 disker her hjemme så føler jeg at sannsynligheten for å få diskkrasj er rimelig høy (fikk ødelagte sektorer på en 1årig disk for noen uker siden). Vil derfor gjøre det jeg kan for å øke levetiden på diskene...

 

Er dette bare en myte, er det bare noe som gjaldt win95 eller er det faktisk noe i det?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sikkert en form for strømsparing. Husker selv dette fra gamle dager, men jeg skrudde av denne funksjonen, siden jeg ble lei av å vente på at disken skulle spinne opp hver gang jeg skulle inn på den.

Finnes i XP også: kontrollpanel->strømalternativer->slå av harddisker etter x antall min/timer ol...

 

Frekkas: tviler på at de gidder å sjekke noe så sært og "kjedelig" som dette gitt!

 

EDIT: Joda du sparer strøm, men hva forlenger levetiden på hd'ene?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Det sier vel kanskje seg selv at når disken snurrer (med pickup'en på plata), så slites jo plata på en eller annen måte. Det er vel gjerne et lager i disken som også snurrer og blir slitt.

"Pickupen" er aldri nær platen, er et lite mellomrom (ca på størrelse med et røykpartikkel(!)) mellom dem....

 

Men tenkte mer på lageret ol.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører windows, vil diskene holde på med et eller anne absolutt hele tiden, og da vil det nok være bedre å få skrudd dem av etter en time kanskje. Men å bli skrudd av og på kjempe mange ganger om dagen tror jeg bare gjør vondt verre.

 

Du får se det ann. Hvis diskene bare brukes tre-fire ganger om dagen tror jeg det er helt trygt å la de være avskrudd ellers. Og du kan egentlig da kanskje få økt leve tid.

Lenke til kommentar
Hvis du kjører windows, vil diskene holde på med et eller anne absolutt hele tiden, og da vil det nok være bedre å få skrudd dem av etter en time kanskje. Men å bli skrudd av og på kjempe mange ganger om dagen tror jeg bare gjør vondt verre.

 

Du får se det ann. Hvis diskene bare brukes tre-fire ganger om dagen tror jeg det er helt trygt å la de være avskrudd ellers. Og du kan egentlig da kanskje få økt leve tid.

Det høres jo ganske så logisk ut. Siden jeg har 11 disker i den ene PC'en og bruker SVÆRT sjeldent alle sammen så må(?) det jo være bedre å la diskene få hvile litt? Men finnes det evt et eksternt program for å skru av diskene så jeg slipper å måtte spinne opp alle sammmen for hver gang jeg går inn i utforsker?

Lenke til kommentar
Er det mer "skadelig" for disker å spinne opp enn å stå idle i flere (mange) timer? Regner da med at det sliter mer på diskene i spinup fasen enn kun ved å idle, men det vil jo selvsagt oppstå en viss form for mekanisk slitasje ved å spinne 5400/7200/10000 ganger i minuttet i mange timer.

For å si det veldig enkelt, harddisker blir ofte spesifisert til å kunne jobbe (i gjennomsnitt) i over 1 mill timer før feil, evt 50 000 spin-up. Jeg tar tallene med en stor klype salt, men forholdet er helt klart: Å spinne opp disken en gang i døgnet sliter like mye som det at den står på et helt døgn. Det er da også en grunn til at serverdisker aldri spinner ned (i hvert fall ikke i de konfigurasjonene jeg har sett).

Lenke til kommentar
Er det mer "skadelig" for disker å spinne opp enn å stå idle i flere (mange) timer? Regner da med at det sliter mer på diskene i spinup fasen enn kun ved å idle, men det vil jo selvsagt oppstå en viss form for mekanisk slitasje ved å spinne 5400/7200/10000 ganger i minuttet i mange timer.

For å si det veldig enkelt, harddisker blir ofte spesifisert til å kunne jobbe (i gjennomsnitt) i over 1 mill timer før feil, evt 50 000 spin-up. Jeg tar tallene med en stor klype salt, men forholdet er helt klart: Å spinne opp disken en gang i døgnet sliter like mye som det at den står på et helt døgn. Det er da også en grunn til at serverdisker aldri spinner ned (i hvert fall ikke i de konfigurasjonene jeg har sett).

Takk for et godt innlegg! Som du sier harddiskenfabrikantenes oppgitte MTBF er jo som regel bare sprøyt, denne synes jeg forklarer det svært godt for de som evt måtte lure på dette.

 

Dette synes jeg er spesiellt spennende:

En måte å beregne MTBF på, er å se på antall feil oppstått innenfor komponentens beregnede levetid. Hvis levetiden er fem år, må du derfor skifte disk hvert femte år for å kunne kjøre feilfritt i 114 år med MTBF på en million timer. Men selv ikke da kan du føle deg trygg.

 

Ikke for å virke som en kverulant, men kan du backe opp påstanden at det sliter like mye å spinne opp en gang, som en hel dag med kontinuerlig idle'ing? Ikke det at jeg ikke tror deg, eller har noen kompetanse til å si noe imot det, men vil bare være helt sikker da jeg vil gjøre alt for å forhindre diskkrasj :thumbup:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Dette med spin-opp kontra spinning: Jeg vet jo ingenting konkret, men husk, det er ett kulelager inni motoren. Det er en vanlig el-motor (altså magneter, sannsynligvis en tre-fase (børsteløs) motor). Det som vil slite på motoren, vil være varme, og at kulelagerne og da også smøring vil bli slitt/brukes opp. Motoren utfører en veldig kort burst når den spinner opp og bruker dobbelt så mye energi/effekt kontra når den bare spinner (krever mer energi å få satt noe i gang, fremfor å holde det vedlike). Når den spinner vil den være varm, jo lenger den er varm, jo mer slites magnetene (det er sånn magneter blir ødelagt, varme, de mister magnetisme)...

 

Tror ikke det finnes noe program som styrer dette tilfredstillende, vend deg heller til å bare gå inn på den disken du vil, da vil kun den fyre opp, og de andre ligger søtt i dvale.

Endret av lancaster
Lenke til kommentar

Eg kjennte en kar som er/var tekniker på TCI/Mips.

 

Han påsto hardnakket at det som ødela ut disker var ikkje at de stod og gikk, men oppvarming/nedkjøling når de ble skrudd av og på. Diskene varte mye lengre når de hadde en jevn temperatur hele tiden, var hans mening. Siden han jobbet med å bygge servere, så regner eg med at han visste kva han snakket om.

 

Eg har også hørt at fildeling sliter veldig på disker, fordi lesehodet jobber omtrent hele tiden.

Lenke til kommentar
.. det som ødela ut disker var ikkje at de stod og gikk, men oppvarming/nedkjøling når de ble skrudd av og på.

Det er helt korrekt, et meget viktig poeng. Kanskje det viktigste i denne sammenhengen.

 

En som nevnte magneter og varme. Varme kan ødelegge magneter, men bare over en viss, høy temperatur (curie). Tror ikke magneter "slites" av av varme under curie temperatur.

Lenke til kommentar

Meget inntresannt å lese dette!

 

Jeg har 5Disker på til sammen 800Gb.

Står på hele året eller har 2uker fri nå siden jeg er på ferie så kan de lade opp til en ny vinter! :p

Nok om meg. Tror diskene slites mye mindre om de har en behagelig temp året rundt og hele tiden spinner, mot det som er snakk om her; spin down i 30min helt til den henter ei fil så spinner den ned igjen og blir kald.

 

Og fildelig fikk meg til å tenke :cry: da jeg ikke har tenkt på at det kan slite mye på den aktuelle disken noe jeg heller ikke sparer så mye på....

 

Enn de som har Viruscontrol hver natt da :p ?

Lenke til kommentar
...

Og fildelig fikk meg til å tenke :cry: da jeg ikke har tenkt på at det kan slite mye på den aktuelle disken noe jeg heller ikke sparer så mye på....

 

Enn de som har Viruscontrol hver natt da :p ?

Nok et godt poeng, lesearmen flyr jo fram og tilbake ved fildeling/flittg bruk av disken. Hva er det som evt slites ut da?

 

Man skulle jo tro at det er større sjanse for at lesehodet plutselig kommer borti selve platen hvis du bruker disken mye, og da har man et relativt stort problem...

 

EDIT: Hadde for lenge siden en 650MB disk som bare sa spraaaaak en kveld jeg skrudde av PCen. Den var så gammel så det var ikke noe garanti igjen for å si det slik! Åpnet opp disken og så da at leseodet hadde kommet borti platen og laget noen fine ringer...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
...

Og fildelig fikk meg til å tenke :cry: da jeg ikke har tenkt på at det kan slite mye på den aktuelle disken noe jeg heller ikke sparer så mye på....

 

Enn de som har Viruscontrol hver natt da :p ?

Nok et godt poeng, lesearmen flyr jo fram og tilbake ved fildeling/flittg bruk av disken. Hva er det som evt slites ut da?

 

Man skulle jo tro at det er større sjanse for at lesehodet plutselig kommer borti selve platen hvis du bruker disken mye, og da har man et relativt stort problem...

 

EDIT: Hadde for lenge siden en 650MB disk som bare sa spraaaaak en kveld jeg skrudde av PCen. Den var så gammel så det var ikke noe garanti igjen for å si det slik! Åpnet opp disken og så da at leseodet hadde kommet borti platen og laget noen fine ringer...

Hvordan kan lesehodet plutselig komme borti plata da? :)

Lenke til kommentar
...

Hvordan kan lesehodet plutselig komme borti plata da?  :)

Godt spørsmål, bare kom på det siden det som sagt skjedde med meg for lenge siden. Lesearmen beveges jo tross alt mekanisk så noe slites jo selvfølgelig, men er det nok slitasje av flittig bruk så det faktisk kan ødelegge disken? Og så har du jo det at disken blir varmere ved bruk.

 

Jeg er ingen ekspert på dette så dette er jo kun rene spekulasjoner med et hint av logisk tankegang om mekanikk. :)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...