Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Angels and Demons - Dan Brown

Digital Fortress - Dan Brown

Harry Potter (3-7) - J.K.Rowling

 

Fikk veldig lyst til å lese Hitchhaikers guide to galaxy etter å ha skumme igjennom tråden :p

virket som om alle anbelalte den

 

:)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

I vilkårlig rekkefølge:

 

Stephen King - The Dark Tower

Når jeg nesten hadde gitt opp å finne fantasy som ikke passet inn i den "standard" klisjeen, dukket denne serien opp, og min leselyst fikk en friskt vindpust :)

 

 

J.R.R. Tolkien - Lord of the Rings

 

Den første boka som virkelig gjorde at jeg ikke klarte å slutte og lese, og selvfølgelig en klassiker innen fantasy-litteraturen.

 

 

Jens Bjørneboe - Bestialitetens historie

 

Bjørneboe på sitt beste, og en deilig tankevekker.

 

 

Joseph Conrad - Heart of Darkness

 

Jeg blir stadig imponert over at en så kort bok kan romme så mye.

En utrolig flott skildring av rasisme og imperialisme.

 

 

Douglas Adams - Hitchhikers' Guide to the Galaxy

 

En ufattelig morsom og sær bok, og jeg ler fortsatt høyt hver eneste gang jeg leser den.

Endret av ladybug
Lenke til kommentar

1. The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro

En eldre hovmester, Mr. Stevens, forteller om sitt liv. Gjennom en kjøretur i England, ser han tilbake på fortiden. Primært er dette en historie om anger, om absolutt hengivenhet og tro på en mann som gjør drastiske feil i sitt liv. På grunn av sin totale profesjonalitet, hindres han i å følge sitt hjerte og dermed gi seg hen til en kvinne han elsker. Dette er trolig en av de tristeste, dog vakreste bøkene jeg noen gang har lest. Slik Salman Rushdie en gang kommenterte; "The Remains of the Day er en historie som både er vakker og grusom." Faktisk spratt tårene fram mot slutten av boka. Den er både tragisk og sannferdig. Og jeg må si at forfatteren her har gjort en utmerket jobb, siden jeg finner nye skatter gjemt i denne boka hver eneste gang jeg leser den.

 

2. North & South av Elizabeth Gaskell

Dette er en kompleks fortelling om kulturelle forskjeller, den engelske arbeiderklassen, arbeidernes rettigheter og sist, men ikke minst; aksept og forståelse - og finne ekte kjærlighet, til tross for ens ulikheter. Dette er en av mine ultimate favoritter, spesielt siden arbeidernes rettigheter alltid har vært viktig for meg. Samtidig så har jeg alltid likt en god kjærlighetshistorie. Dog, jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvorvidt jeg liker denne boka mer enn Jane Eyre, siden det også er en av mine ultimate favoritter.

 

3. Jane Eyre av Charlotte Brontë

Brontë gav til verden, med denne romanen, en av de flotteste romantiske fortellingene som noen gang har blitt skrevet. Den handler om toleranse, forståelse, menneskelig utvikling og lærdom. Denne romanen har betydd enormt mye for meg, spesielt på det personlige plan, gjennom å gi med både styrke og håp. Men dette er ingen enkel historie. Heller ikke tragisk som sådan, ihvertfall ikke i mine øyne. På mange måter inneslutter denne romanen mange av de samme prinsippene som jeg selv tror på; dette med å kjempe for det man tror på, likhet og empati med andre mennesker. Til tross for deres alders- og bakgrunnsmessigeforskjeller, er Jane og Mr. Rochester like av sinn og natur.

 

"Når jeg nå snakker med Dem, hever jeg meg over sed og skikk, ja selv over kjødets lover - det er min sjel som vender seg til Deres sjel, som om begge hadde vandret gjennom graven og vi stod ved Guds føtter som likeverdige - hvilket vi er!" (Jane Eyre til Mr. Rochester)

 

4. Bleak House av Charles Dickens

For meg er Bleak House et av Charles Dickens' mest komplette verk, med sine kolossale, komplekse og engasjerende karakterer. På en side er dette en hard karakteristikk av det jurdiske systemet i Storbritannia, basert delvis på Dickens' egne opplevelser. På en annen side er dette også en historie i seg selv om mange forskjellige karakterer, fortalt av mange fortellerestemmer. Selv fortærte jeg denne boka på null komma niks. Som den selverklærte anglofile jeg er, nørte historien oppunder min appetitt for britisk historie.

 

5. Krig og fred av Lev Tolstoj

Dette er et episk verk, som forteller historien om den russiske sositeten under Napoleonstiden. Krig og fred er et mektig mesterverv, som i mine øyne simpelthen er storartet. Verket er et must for alle bokelskere, simpelthen essensiell lesning.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Harry Potter bøkene (med den siste på topp)

Den mørkematerien

Skammarserien (og alle de andre seriene til Lene Kaaberbøl)

engler og demoner

Charlie Bone serien

Lenke til kommentar

Harry Potter bøkene av JK Rowling (med nr 3 eller nr 6 på toppen)

Kabalmysteriet av Jostein Garrder (Jeg skrev faktisk særemne om den og to andre Gaarder bøker i år..)

Den mørke materie av Philip Phullman

Bartimeus trilogien av Jonathan Stroud

Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams

 

 

Det overaskende vansklig å bestemme seg her, det finnes jo så mange bra bøker, man kan nesten ikke sammenlikne krim og fantasy og komedie..

Endret av Skrulla123
Lenke til kommentar

Ikke i kronologisk rekkefølge:

 

-Hitchhiker's Guide to the Galaxy

 

-Lord of the Rings

 

-Wizard and Glass - fjerde bok i The Dark Tower-serien (skulle gjerne tatt med hele serien.)

 

-Lord of the Flies

 

-Mao den ukjente historien

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

Gjøkeredet (Ken Kesey) Denne boka klarte eg ikkje leggje ifrå meg. Synd eg såg filmen fyrst.

Engler og demoner (Dan Brown) Også ein fantastisk engasjerande bok. Dan Browns beste.

Haikerens guide til galaksen (Douglas Adams) Drabelig morosam bok, som alle bør ha lest før dei døyr. ^^

Iskaldt bedrag (Dan Brown) Eg klarar ikkje sette fingeren på kva som gjer denne betre enn Browns andre, men den er flott. :D

Forbrytelse og straff (Fjodor Dostojevskij) Grunnen til at eg liker denne, er korleis ho hadde eit fantastisk driv liksom gøymt under lange dialogar og ein handling der det, mykje av tida, eigentleg hendte ganske lite.

Lenke til kommentar

I en tilfeldig rekkefølge, der jeg skriver serier fordi jeg ikke klarer å velge bok.

 

Ringenes Herre / Hobitten / Silmarillion - altså Tolkien-universet

 

Harry Potter serien

 

The Wheel of Time serien

 

The Shadow of the Wind ligger ann til å bli en favoritt, selv om jeg ikke har klart å bli ferdig med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...