Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TÜV godkjenning til dekk og felger


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen år si noen OZ felger samt Goodyear dekk. Disse felgene og dekkene var ikke i samme dimensjon som hva som står i vognkortet. Ny: 205/17/45, mens den gamle var noe sånt: 195/14/65.

 

Bestilte dette over nettet av et firma på østlandet som sendte det over fjellet. Når jeg mottok dette så manglet TÜV godkjenningen(e). Dette må jeg ha for å få godkjent endringen i vognkortet til 205/17/45. Siden jeg ikke fikk dette gav jeg butikken beskjed om betaling for frakt kommer når jeg mottar TÜV godkjenningen. Etter dette har jeg ikke hørt noe fra dem, og har heller ikke betalt et rødt øre. Men når EU-kontrollen stod for tur så fikk jeg jo en anmerkning for dette. Argumenterte jo for at dekk og felger selges "overalt" i Norge, uten at det nyttet. Nå vil ikke Biltilsynet sende ut klistermerker til meg, og jeg begynner å få kalde føtter.... :)

Da jeg snakket med Blåring, ville de ha 1000,- (!!) for å oppdrive TÜV-godkjenningen, selv om de forhandler både dekk og felger...

 

Har også kontaktet TÜV i Tyskland og OZ i Italia og etterspurt TÜV-dokumenter for denne type dekk og felger, men de vil jo at jeg skal kontakte forhandler.. noe jeg ikke har lyst til pga fraktregningen :whistle:

Disse dokumentene må jo være standardmaler som sendes ut for hvert sett med dekk og felg, så det burde jo ikke være noe problem å oppdrive... eller??

Iallefall har jeg ikke klart det, og nå skulle jeg gjerne visst hvor eller hvordan jeg fremskaffer disse dokumentene! Takk for all hjelp!

 

mvh

Plukk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...