Gå til innhold

Bra å overdimensjonere PSU?


Anbefalte innlegg

Har en 360W Chiefteck i dag som funker helt bra, har ikke hatt noe problemer. Men skal bytte til ett HTPC kabinett, og vil gjerne ha noe som er stille. Jeg har byttet ut den ene bråkete Chieftech viften med 2 mindre bråkete.

 

Men brodern har en 550W Mist (forrige versjon) som han skal selge, den skal jo være stille nok den. Og hvis jeg bruker den hardwaren jeg har i dag, men en overdimensjonert PSU, så burte den vel lage mindre varme og støy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen vits i å overdimmensjonere psuen, med mindre du skal overklokke. Se heller på støynivået som regel er store vifter mer stillegående enn små og flere vifter bråker som regel mindere enn en.

Men nå har han jo en brukt som han sannsynligvis kan få for en billig penge, dermed er det kanskje ikke dumt å kjøpe denne, selv om den er overdimensjonert for denne pc'en...

Lenke til kommentar

Det er bedre å ha en PSU som er for kraftig enn en som er akkurat... For hvis den har maksnivåer som ligger et stykke over det du har behov for, så vil den kjøre mer stabilt på det nivået du kjører den på...

 

Men tenk litt på pris også da, det er ikke noe vits i å kjøpe en 500W PSU hvis du trenger en på 300W....

Lenke til kommentar
Men hvis viften er tempratur regulert så vil den jo bråke mindre siden jeg ikke vil bruke hele PSUens kraft.

Det er effekttapet i strømforsyningen som går over til varme. Effekttapet er direkte proposjonert med den effekten du tar ut av strømforsyningen. Det vil si at jo mer effekt du tar ut, jo høyere blir tapet i strømforsyningen og jo mer varme må transporteres bort. En kraftig strømforsyning er bygd for å tåle større strømmer og større effekttap.

 

Derfor er det minimal forskjell på varmeutviklingen i en liten og en kraftig strømforsyning når man tar ut samme effekten. I verste fall kan du oppleve at en kraftig strømforsyning bråker mer nettopp fordi den er dimmensjonert for å transportere bort mer varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...