Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brev fra ISP angående deling av ulovlig materiale


Anbefalte innlegg

Problemet -slik jeg ser det- er hvordan vi i Norge skal forholde oss til det som måtte komme av nye EU-direktiv. Vi er jo strengt tatt ikke *nødt* til å innføre alle nye EU-direktiv, men det forventes jo gjennom folkeretten (og sikkert i en eller annen klausul i en eller annen avtale) at vi skal respektere og prøve å tilpasse oss i den grad det er mulig nye EU-direktiv. Dersom vi ser på det såkalte Infosoc direktivet til EU så kommer det jo ganske tydelig frem at det står *mye* lobbyvirksomhet bak de syke ordene i direktivet.

 

Nå har det seg slik at lovteksten er såpass diffus at det er umulig å fastslå hva som egentlig er lov eller ikke, jeg holder likevel en knapp på §12 samt den generelle rettspraksisen i Norge som (meg bekjent) tilsier at deling er ulovlig, mens "vanlig" nedlastning ikke er det. Hører med til saken at en talsmann i Høyre (husker ikek navnet) mener at hele loven må sendes tilbake til lagtinget for å få klargjort HVA som er lov, evt. hva som ikke er lov.

 

Litt morsomt egentlig at loven er såpass vanskelig å tolke at man må vente på en rettsavgjørelse (selv ikke da kan vi vite 100%) for å forstå hvordan man skal tolke loven (vi har jo en rettsavgjørelse der en mann som delte altfor-mange-gigabytes ble dømt til 120 timers samfunnstjeneste (ca.)). Men jeg syns likevel at det blir en altfor analogisk tolkning å si at "all nedlastning er ulovlig".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke vært mer enig. Dagens lovverk rundt deling av filer gjennom p2p nettverk er alt for motsigende og diffust. Jeg skjønner egentlig ikke hva politikerne tenkte på da loven ble vedtatt. De må da null innsikt i dagens teknologiske utvilking, og hva dagens genrasjon(og de kommende!) bruker/vil komme til å bruke internet til ettersom de ikke kan fastsette hva som i realiteten virkelig er lovelig å bedrive av fildeling og nedlasting. :dontgetit:

 

Ov vi husker jo alle den særdeles positive kritkken loven(er ikke sikker på hvilken dette er) rundt mp3- spillere fikk for en tid tilbake. :whistle: .Bondevik & co bør gjennomgå et skikkelig kurs i p2p før de i det hele tatt vedtar slike idiotiske lover...

Endret av GhOZZZZt
Lenke til kommentar
Ov vi husker jo alle den særdeles positive kritkken loven(er ikke sikker på hvilken dette er) rundt mp3- spillere fikk for en tid tilbake. :whistle: .Bondevik & co bør gjennomgå et skikkelig kurs i p2p før de i det hele tatt vedtar slike idiotiske lover...

Var det ikke selveste Valgerd S. Haugland som presterte denne mega tabben da?

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg samme brev i posten. Jeg ble skikkelig forbannet og sendte brevet i retur med følgende beskjed på baksiden:

 

"Du kan ta dette brevet å stappe det så langt opp i r... som du klarer. Trenger du hjelp med det så vet du hvem du skal spørre om hjelp, du har sikkert en like dum kollega ved din side som kan gjøre det. Jeg sier herved opp mitt abo hos dere med umiddelbar virkning. Hvis du ikke har myndighet til å gjøre det så kan du sikkert få en annen amøbe i samme bygning til å gjøre det for deg. Hvis dette er umulig for deg, så gi meg gjerne beskjed om dette på telefon 9*******.

 

Jeg vil til slutt takke dere for all musikk og film dere har latt gå igjennom deres bedritne kabler. Håper mange som meg har fått glede av de.

 

Håper dere all vondt i framtiden.

 

Mvh

 

R.....  ..........  "

"Åh gid av meg, hvordan kan du skrive noe sånt?"

 

Dessverre er det typisk for dette forumet at det kommer en hel gjeng mindreårige liksomadvokater og kverulerende forståsegpåere og lager kvalm.

 

Det er bra at noen har baller nok til si hva de mener. Typisk Ola Dunk å bli liten og redd i møtet med paragrafryttere og bokstavtreller. La mannen glede seg over å gi Tele2 sparken som nettleverandør.

Lenke til kommentar

Det er vel opplagt at de jeg referer til er de som poster etter og angående brukeren "skjønner ingenting." Henvisninger til og trusler om fysisk vold samt noe visvas om anmeldelse for sjikane er jo bare latterlig. Skikkelig fjortissoppkok.

 

Dette er ingen diskusjon om forumets funksjon, jeg er bare uenig i veikryggede holdninger som eksisterer blant forummedlemmene som jeg hinter til ovenfor.

Lenke til kommentar
Det er vel opplagt at de jeg referer til er de som poster etter og angående brukeren "skjønner ingenting." Henvisninger til og trusler om fysisk vold samt noe visvas om anmeldelse for sjikane er jo bare latterlig. Skikkelig fjortissoppkok.

 

Dette er ingen diskusjon om forumets funksjon, jeg er bare uenig i veikryggede holdninger som eksisterer blant forummedlemmene som jeg hinter til ovenfor.

Hmmm..

 

Til varmgang:

 

Hvem er mest fjortissaktig?

 

1. En person som sender vilt brev til tele2 pga at de faktisk yter han service og informerer han om at de har motatt klage på han?

 

2. Noen som påpeker at personen som sendte det mindre hyggelige brevet kanskje hadde ett ekstremt passende nick og i tillegg kanskje burde passe seg for hva han skriver i brev han sender?

 

3. Du varmgang som faktisk presterer og forsvare skjønner ingenting sin framgangsmåte?

 

Jeg vil tippe de fleste normale folk, med iq over forrest gump nivå, vil mene at 1. og 3. er fjortissene her.. Men det er godt mulig jeg rett og slett er blitt for gammel da! Blir rett og slett skremt over folks evne til å lese ett slikt brev og ta det som noe negativt! Tele2 yter da jammen med kunden god service i disse situasjonene, og de påpeker jo at de ikke vil foreta seg noe før eventuellt onkel sier ifra!

 

Ordlyden i brevet fra skjønner ingenting overlater vel ikke mye til fantasien med tanke på alderen til denne personen. Hvis ikke vil jeg med hånden på hjertet si at jeg synes synd på han! Etter å ha jobbet en liten periode i en support-avdeling(IKKE i tele2 bare for å påpeke det) har jeg dessverre erfart at det faktisk finnes voksne folk som oppfører seg slik, men jeg håper og tror at skjønner ingenting rett og slett bare ikke skjønner noe som helst :thumbup:

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg samme brev i posten. Jeg ble skikkelig forbannet og sendte brevet i retur med følgende beskjed på baksiden:

Sjarmerende...

 

Husk å gi beskjed til din neste leverandør om at de ikke skal informere om klager de får på deg da. Så får du ihvertfall en liten overraskelse som liver opp dagen når politiet kommer og tar med seg PC'en din etter at du har blitt anmeldt - uten at noen har gitt deg så mye som et hint på forhånd.

 

Mye morsommere det, må vite.

 

Kos deg med gratis film, musikk og programvare. Og ny leverandør som ikke har forbud mot nedlastning av enkelte typer materiale i sine abonnementsbetingelser - hvis du finner noen da.

Lenke til kommentar

Vet det kan virke litt hard for enkelte, men vi må alle si ifra noen ganger. Hvis vi protesterer litt oftere så kan faktisk ting bli litt bedre. Vi i norge sitter med nisselua så langt ned over både øyne og ører, at vi ikke enser at vi blir overkjørt på det groveste.

De fleste av dere som ikke likte hva jeg skev, smiler sikkert når dere fyller bensin til 12 kroner literen. Smiler sikkert når dere betaler 6500 kroner for å kjøre litt for fort, og vil sikkert helst betale 90% skatt. Smiler når dere betaler en nettleie som er høyere enn selveste stømprisen. Noen av dere smilte sikkert også når telenor lurte gamle damer til å anskaffe seg ISDN. "Jo ISDN må du ha" sa de til dem, "da kan du betale den ene regningen din i måneden samtidig som at du tar den femte telefonsamtalen i måneden." Samtidig som telenor lanserte ISDN,kom Bredbåndfabrikken med 10000/10000 linje til alle i oslo til en billig penge. "Telenor en Norsk og mye bedre", sa telenor og lurte titusner av kunder.

Da jeg fikk brevet fra tele2 så hadde jeg en dårlig dag, og ja jeg kan i ettertid innse at kanskje det ikke var så hyggelig gjort av meg. Men dette er kynisk av tele2, de vet utmerket godt at nesten 50% av trafikken deres er bittorrens basert, og da er det utrolig liten reklame vi kunder suger inn i oss. De kunne selvsagt sagt nei til å sende ut ett slikt brev, men nei.

Takker for all tilbakemelding jeg har fått fra dere. Jeg skjønner nu hvor vanskelig det er for oss som sier ifra en gang i blant å få ting utrettet her. Kanskje jeg skal bli som enkelte av dere å bare godta alt som blir trokket ned på oss og smile og betale.

 

Skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Vet det kan virke litt hard for enkelte, men vi må alle si ifra noen ganger. Hvis vi protesterer litt oftere så kan faktisk ting bli litt bedre.

Det jeg ikke skjønner her er hva du mener tele2 har gjort galt? Hvorfor er det feil å informere deg om at de har fått en klage fra en interesseorganisasjon? Hva er ulempen med at du får denne informasjonen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vet det kan virke litt hard for enkelte, men vi må alle si ifra noen ganger. Hvis vi protesterer litt oftere så kan faktisk ting bli litt bedre.

Det jeg ikke skjønner her er hva du mener tele2 har gjort galt? Hvorfor er det feil å informere deg om at de har fått en klage fra en interesseorganisasjon? Hva er ulempen med at du får denne informasjonen?

 

AtW

Hadde de sendt samme til alle så hadde det ikke gjort noe, men når de sender til enkeltpersoner så er det lovt å svare. For øvris så kan jeg informere om at jeg ikke er en storbruker av fildelingsprogram.

Lenke til kommentar
Vet det kan virke litt hard for enkelte, men vi må alle si ifra noen ganger. Hvis vi protesterer litt oftere så kan faktisk ting bli litt bedre.

Det jeg ikke skjønner her er hva du mener tele2 har gjort galt? Hvorfor er det feil å informere deg om at de har fått en klage fra en interesseorganisasjon? Hva er ulempen med at du får denne informasjonen?

 

AtW

Hadde de sendt samme til alle så hadde det ikke gjort noe, men når de sender til enkeltpersoner så er det lovt å svare. For øvris så kan jeg informere om at jeg ikke er en storbruker av fildelingsprogram.

Poenget er at det bare er enkelte som har uflaks og får klager fra interesserorganisasjoner.

 

La meg forklare dette enkelt:

 

-Tele2 får noen brev i uka fra diverse interesseorganisasjoner, der de klager over at et av deres abonnenter deler materiale.

-Tele 2 varsler abonnentene dette gjelder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fersk i denne tråden så jeg har ikke lest 100%,

men er det ikke sånn at de må ha selve FILENE for å kunne dømme deg hvis det skulle havne i retten?

 

Har lenge tenkt på å blowfish(rimelig rask) kryptere samtlig fysj-materiale med Truecrypt.

 

Per i dag så kan jo ikke politiet tvinge deg til å oppgi nøkler til kryptert materiale.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...