Gå til innhold

En bok om Linux - medforfattere og innspill ønsket


Anbefalte innlegg

Vurderer å skrive en "guide" til Linux i noe av den samme ånden som "Den store FC2-guiden" for de som husker den - bare bedre.

 

Har skrevet et *kjappt* utkast (er omtrent bare kapitteloverskrifter), men tviler på at jeg greier hele jobben selv. Legger det ved, fint om folk kan titte på det. Vil svært gjerne ha tilbakemeldinger! Om noen vil være med å skrive - trenger spesiellt medforfattere om de ulike distribusjonene - så er all hjelp velkommen. Om interessen er stor nok burde det fint gå å få satt opp en mailingliste etc. (tror jeg har mulighet til det igjennom servetheworld-domenet)

 

Planlegger å bruke GFDL som lisens - noe som medfører at gjennbruk av stoff/tekst fra wikipedia og linuxguiden er mulig.

 

Språket vil være norsk.

 

Hovedformålet er å publisere på web, men om det blir bra hadde det jo også vært mulig å prøve å få trykket noe. Eventuelle inntekter vil da selvfølgelig bli brodelig delt mellom de som har vært med å skrive etc. Men i første omgang er det snakk om webpublisering etterhvert som ting blir skrevet.

 

PDF og kilde (oowriter)

http://skrot.solution-forge.net/bok.zip

 

Jeg er villig til å diskutere valg av verktøy for å skrive - har intill videre gått for oowriter, men er åpen for LaTeX etc. også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er et underkapittel om "kildekode-basserte distroer" - slack og gentoo er nevnt. Kansje dette kan være egnet til forklaringen av hva slack er?

Nå hører strengt tatt Slackware ikke under "kildekode-baserte distroer".

 

Synes du bare kan ha en enkel liste over distroer istedenfor å dele de opp i grupper.

Lenke til kommentar
Hadde vært fint om du kunne dyttet en HTML- eller plaintext-versjon til webben også, hvis det ikke blir for mye styr. Det er lettere å følge med på om en skulle ønske å bidra :)

Burde ikke være noe problem. En av grunnene til at jeg ville foreslått å kansje bruke LaTeX eller LyX.

 

Ikke at ikke oowriter ikke kan lagre HTML :)

 

franksun: Hva vil du bidra med? Et av de nevnte kaptittlene, et som ikke her er nevnt?

 

Er det forøvrig noen som har rimelig bra oversikt over linuxguiden/Wikipedia som kan samle inn grunnstoff ?

 

Samt - er det noen som har god oversikt over Unix og Linux sin historie - min er litt shaky...

 

Noe om BSD hadde heller ikke vært dumt.

 

Men noe av hovedpoenget må være å holde de delene som blir fort utdaterte (guider etc) unna de som er ferske i årevis.

 

Vi trenger også noen til å skrive om de forskjellige distroene - Helst to per distro. Vi har allerede en på slack (olear) og en på RH/fedora (meg) - en til på hver av disse distroene hadde kansje vært en god idé - i tilleg har vi andre distroer.

 

HTML-versjon:

http://skrot.solution-forge.net/Bok.html

 

Mailingliste og felles fil-område kommer så snart jeg finner ut av "hovedpassordet" til domenet mitt :)

Lenke til kommentar
Vurderer å skrive en "guide" til Linux i noe av den samme ånden som "Den store FC2-guiden" for de som husker den - bare bedre.

 

Har skrevet et *kjappt* utkast (er omtrent bare kapitteloverskrifter), men tviler på at jeg greier hele jobben selv. Legger det ved, fint om folk kan titte på det. Vil svært gjerne ha tilbakemeldinger! Om noen vil være med å skrive - trenger spesiellt medforfattere om de ulike distribusjonene - så er all hjelp velkommen. Om interessen er stor nok burde det fint gå å få satt opp en mailingliste etc. (tror jeg har mulighet til det igjennom servetheworld-domenet)

 

Planlegger å bruke GFDL som lisens - noe som medfører at gjennbruk av stoff/tekst fra wikipedia og linuxguiden er mulig.

 

Språket vil være norsk.

 

Hovedformålet er å publisere på web, men om det blir bra hadde det jo også vært mulig å prøve å få trykket noe. Eventuelle inntekter vil da selvfølgelig bli brodelig delt mellom de som har vært med å skrive etc. Men i første omgang er det snakk om webpublisering etterhvert som ting blir skrevet.

 

PDF og kilde (oowriter)

http://skrot.solution-forge.net/bok.zip

 

Jeg er villig til å diskutere valg av verktøy for å skrive - har intill videre gått for oowriter, men er åpen for LaTeX etc. også.

Hvorfor ikke kalle den en guide til GNU/Linux, siden det er det det dreier seg om? Jeg trodde virkelig at folk hadde begynnt sånn smått å slutte med ordforvirringen og når du starter noe nytt så hadde det vært fint om du var litt profesjonell.

 

EDIT: btw. "å" er usynlig i pdf-filen, noen andre som har samme problem?

Endret av ratix
Lenke til kommentar
Er et underkapittel om "kildekode-basserte distroer" - slack og gentoo er nevnt. Kansje dette kan være egnet til forklaringen av hva slack er?

Nå hører strengt tatt Slackware ikke under "kildekode-baserte distroer".

 

Synes du bare kan ha en enkel liste over distroer istedenfor å dele de opp i grupper.

Ok - har alltid regnet slack som en kildekodebasert distro. Man lærer så lenge man lever :) Hvilken kategori vil du sette den under? "tgz-baserte"?

 

Har valgt å dele opp i kategorier for å gjøre ting mer oversiktlig, og slik enklere for en leser som ikke kan "alt" fra før av. En som kansje ikke vet hva en distro er en gang.

 

Håper å kunne nå et bredt publikum med boka - både de som vet lite fra før, og er nyskjerrige på det mest grunnleggende, og de som kan mye men kansje kan lære noe nytt (historisk del, filosofi etc), slå opp noe og lignende.

 

Om dette blir skikkelig bra og vi får printa den, kan det også være egnet lesestoff å kroe seg opp med - er kansje ikke bare jeg som misliker å lese større mengder tekst på skjerm når det ikke er snakk om å slå opp og lignende?

 

Er ærlig talt veldig i villråde om hvordan guider etc. kan plasseres utover i kaptillene - hittil har jeg forsøkt å plassere det som "en del for seg selv".

Lenke til kommentar
Ok - har alltid regnet slack som en kildekodebasert distro. Man lærer så lenge man lever :) Hvilken kategori vil du sette den under? "tgz-baserte"?

 

Har valgt å dele opp i kategorier for å gjøre ting mer oversiktlig, og slik enklere for en leser som ikke kan "alt" fra før av. En som kansje ikke vet hva en distro er en gang.

Er det best å dele inn distroene etter pakkene? Hvis målgruppen er nybegynnere så tror jeg det kan virke veldig komplisert (?).

Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om Linux, så dette er tips fra en n00bs synspunkt:

 

Hva med en Step-by-Step-guide (med bilder) om installasjon av en (eller flere) veldig vanlig(e) distro(er)?

 

Dét og et fyldig kommandolinjekapittel tror jeg hadde vært det som hadde interessert meg mest om jeg skulle lese den. Hvordan Linux ser ut i bruk, ville også fanget min interesse.

Lenke til kommentar
men hva er det du vil ha med om de forskjellige distroene? hvor mye?

Her tar opp franksun opp et viktig poeng. Hvor mye skal det dedikeres til hver distro? og hva skal det stå?

 

Jeg har allerede skrevet ganske mye. Jeg tar for meg dette:

 

- Kort intro

- Arkitekturer

- Forskjell mellom versjonene (stable/current)

- Pakkesystem

- Pakker

- Enkel konfigurering

- Historie

 

Er langt ifra ferdig, men historiedelen er allerede 6-7 sider (kan sikkert kutte ned litt ;) ).

Endret av olear
Lenke til kommentar
Hva med å bidra til Linuxguiden?

Siden dere snakker om en online-versjon synes jeg det hadde vært lurt å forbedre det nettstedet vi allerede har, i stedet for å starte et nytt.

Vil tro at det (av en eller annen grunn) er mindre motiverende å skrive for LinuxGuiden enn for et relativt lite og ikke "wikifisert" bokprosjekt. Men selvfølgelig, det beste hadde jo sikkert vært om de skrev det inn på LinuxGuiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...