Gå til innhold

En bok om Linux - medforfattere og innspill ønsket


Anbefalte innlegg

Joda, Red Hat har filosofien i orden de, men hvilken filosofi? Det som gir meg tårer i øyene når jeg tenker på linux er at det er en verdensomspennende dugnad. Forøvrig har jeg ingenting imot at RH ønsker å gjøre butikk av det. Ellers synes jeg det er litt trist å se hvor aggressivt du går ut.

 

Hvor er dine konstruktive bidrag/innspill til boken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, Red Hat har filosofien i orden de, men hvilken filosofi?

 

*klipp*

 

Ellers synes jeg det er litt trist å se hvor aggressivt du går ut.

 

Hvor er dine konstruktive bidrag/innspill til boken?

RedHat har hele tiden hatt som mål å føre sin kode tilbake til miljøet i tråd med GPL, og det har de gjort. Ellers er de et kommersielt selskap med livets rett som holder seg til regler og lisenser. Jeg ser ikke noe problem der. Og som jeg har sagt før, deres bidrag til GNU/Linux er *omfattende*.

 

Ellers kan jeg ikke si at jeg har vært spesielt agressiv i denne diskusjonen, jeg påpeker noen ting som jeg mener er viktige å ta hensyn til.

 

Til slutt, når det gjelder bidrag så har jeg gjort vesentlige og anerkjente bidrag til Linuxguiden som det står initiativtakerne til boka fritt å bruke i tråd med vilkårene til FDL. Jeg ser ikke noe problem i å ytre mine meninger om hvordan en tekst bør utformes selv om jeg ikke *direkte* bidrar til den.

 

Og med det håper jeg du kan begrave metadiskusjonen, og komme tilbake til tema: Boken.

Lenke til kommentar

Må få lov til å legge til at hele ideen med å skrive en bok via en etablert wiki høres ut som en veldig spennende ide, og er helt i tråd med både ideologi og praktisk utvikling som skjer i mange GNU/Linux-distribusjoner.

 

Så til de som står bak, lykke til - jeg kommer nok til å gjøre noen bidrag her og der selv :)

Lenke til kommentar

Rakk desverre ikke skrive om distroer... Sorry.

 

Tar det i morgen.

 

Forøvrig: Kan noen av dere som krangler om "GNU/Linux" kontra "Linux" VÆR SÅ SNILL å lese kapittelet "Beskrivelse av Linux, viktige forskjeller mellom Linux og andre operativsystemer"? Nå?

 

*snip*

Dersom du skal være 100% korrekt kjører du ikke operativsystemet «Linux» på datamaskinen din, men «GNU/Linux». Dette skyldes at Linux egentlig kun er en kjerne – en samling drivere som programmer kan kjøre oppå. Direkte oppå denne kjerna kjører «GNU», som er en samling verktøy som skall, kompilatorer, programmer for å kopiere filer rundt på harddisken, grafiske miljøer etc. Alle disse komponentene er fri programvare, og kan derfor modifiseres fritt – eller byttes ut. Likevel brukes ofte kun «Linux» selv om man mener det komplette operativsystemet. *snip*

 

Greit? Det har stått der siden dag 0.

Lenke til kommentar

Da har jeg foretatt en kjapp oversettelse av kapittelet om 60- og 70-tallet. Noen bør nok gå igjennom og sjekke det, originalteksten står der fortsatt. Skal alt sammen være med? Skal det skrives om? Jeg kan gjerne oversette mer, men vil gjerne vite om det kommer til å bli brukt.

Lenke til kommentar
Forøvrig: Kan noen av dere som krangler om "GNU/Linux" kontra "Linux" VÆR SÅ SNILL å lese kapittelet "Beskrivelse av Linux, viktige forskjeller mellom Linux og andre operativsystemer"? Nå?

Det var vel aldri en krangel. Se heller på det som en meningsutveksling. Litt diskusjon må man tåle på slike temaer. Jeg gjentar gjerne at litt uenighet ofte er sunt for en prosess så lenge det håndteres med noenlunde saklighet. Og det syns jeg de fleste her har gjort.

 

Valget på hvordan det skal gjøres ligger hos dere som skriver, men dere har i det minste fått input på hva folk mener. Og det illustrerer kontroversen veldig godt. Personlig syns jeg det er veldig bra at dere skriver et eget avsnitt og gjør oppmerksom på det. Selv om jeg selv foretrekker at man er konsekvent ;)

 

Når det gjelder GPL forresten, så foretrekker FSF at man *ikke* oversetter selve lisensen. og det er kun ment som en heads-up i forkant, så dere ikke tråkker ned i akkurat den juridiske maurtua ;)

Lenke til kommentar
Da har jeg foretatt en kjapp oversettelse av kapittelet om 60- og 70-tallet. Noen bør nok gå igjennom og sjekke det, originalteksten står der fortsatt. Skal alt sammen være med? Skal det skrives om? Jeg kan gjerne oversette mer, men vil gjerne vite om det kommer til å bli brukt.

60-og 70-talls UNIX-historie er vel ganske mye som det som står der. Husk bare at dette er en bok hovedsaklig om Linux.

 

Men lenger nede, inne på 90-tallet, trengs det store endringer - står nesten ingenting om Linux! Dette er jo som sagt en bok hovedsaklig om Linux :)

 

Nydelig oversettelse btw. Ang. pipes og annet - se på:

http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html

 

Ingen har vel oversatt GPL her? Ellers Mortal: har du lagt deg til under forfattere?

Lenke til kommentar

Saken var den at prosjektet ikke har et klart mål.

Jul 05 22:43:58 <beorn> Hva er planen?

Jul 05 22:44:13 <kyrre> plan og plan...

Jul 05 22:44:28 <kyrre> planen er å skrive en innføring som tar for seg det mest grunnleggende

 

Jul 05 22:49:14 <AlexB> kyrre: Jeg tror det første du må finne ut av er om denne boken din er tiltenkt et digitalt eller et skriftlig medium.

Jul 05 22:49:20 <kyrre> det er sant

Jul 05 22:49:29 <kyrre> primært digitalt

Grunnen til at den ble låst var at alt var satt inn i en stor artikkel, og det er ikke slik det er ment å bruke en wiki.

F.eks bøker på wikibooks er delt opp i egne artikler for hvert avsnitt.

Lenke til kommentar

Helt ok for meg. Riktignok en phpWiki, men det går sikkert greit. Men: jeg drar av gårde på fredag, og kommer ikke hjem før om fire uker. ~0 internettaccess. Kan noen (drange_net) ta over redaktørannsvaret inntill jeg er ferdig? kan sikkert gi deg admintilgang etc. til wikien om du trenger det - ta kontakt på PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...