Gå til innhold

En bok om Linux - medforfattere og innspill ønsket


Anbefalte innlegg

En bok om Linux? Tror det har vært gjort noen mer eller mindre vellykede forsøk før, og konklusjonen min er at en bok om Linux er litt mye og gape over.

 

Jeg tror en bok om en spesifikk distro ville fungert bedre. Med noen forord på en 10-12 sider som kort forteller om Linux selvfølgelig:)

 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir gjerne med å skriver, men jeg nøler med å bruke tid på et prosjekt som kanskje ikke kommer til å "lykkes" og dermed er alt arbeidet bortkastet. Hva med å sette opp en "interesseliste" slik at vi i det minste ser hvor mange som støtter prosjektet? I så fall kan du sette meg opp på listen!

Lenke til kommentar

OK. Da er mailinglista oppe: send mail til linuxbok-subscribe ætt solution-forge dått net

Samme hva du skriver i mailen. Du vil nå kunne sende til lista linuxbok ætt solution-forge.net og mota all mail som blir sendt til den lista.

 

Skal straks få opp et domene. Kan sikkert smelle opp en wiki på det - i alle fall for administrative formål.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kalle den en guide til GNU/Linux, siden det er det det dreier seg om? Jeg trodde virkelig at folk hadde begynnt sånn smått å slutte med ordforvirringen og når du starter noe nytt så hadde det vært fint om du var litt profesjonell.

Skriv en guide om "Linux", ikkje "GNU/Linux" eller "Gnu/linux/Kde/Gnome/x.org/openoffice/firefox/google/nordea/wikipedia" Skal det vere en guide så bør det vere om Linux operativsystemet. Slutt å forvirr intentanande nybegynnerar. Gnu/linux fins ikkje, du har kun "debian gnu/linux", dykk skal vere fornøgde med at dykk klarte å trumfe igjennom det. :thumbdown:

 

Ka E det med alle gnu/linux fanatikarane her på hw? Søkar dykk på "linux" i søk, og postar ein gnu/linux post kvar gong dykk finn eit offer? gnu/linux debatten e like utdatert som "vim vs emacs" debatten. :w00t:

Lenke til kommentar

En motor er en bil.

 

Linux er en kjerne som er en del av operativsystemet GNU/Linux. Uansett hvor mye du påstår at det er et operativsystem så er det ikke det.

Selv om definisjonen av operativsystem er uklar så kan man tenke det som «det som kreves for at andre programmer skal virke».

Man kan hverken fjerne kjerna eller GNU (med glibc, blandt annet).

 

Hva de såkalte «GNU/Linux-fanatikerne» angår, så er det riktignok noen som tar det for langt, men man bør fortsatt skille mellom Linux og GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Linux er ei kjerne OG Linux er eit operativsystem, det inneber ikkje at Linux operativsystemet inneheld kun kjerna, og det inneber ikkje at det inneheld kun Gnu verkty og Linux kjerna. Operativsystemet Linux inneheld eit hav med programvare som ikkje direkte fell under dei to kategoriane.

 

At eit ord har to betydningar i daglegtale bør ikkje vere alt for vanskeleg å skjønne. Det kjem an på kva forbindelse du nyttar orda i. Verda benyttar no ordet Linux om Operativsystemet Linux (ikkje kun den tekstbaserte versjonen som inneheld nesten kun GNU og Linux) og at dykk framleis skal prøve å omvende milliona til å benytte dykkar utdaterte betegnese blir berre teit. :nei:

 

Ein bil har ein Motor ja; kva bil har du? - ein bmw. Kva motor har du? -Bmw 1.8l (sjølvsagt)

Kva os kjører du? -Linux, Kva Kjerne har du? -Linux 2.6.11.4 , hvis vi skal bli meir spseisfiserte så kan vi t.d. sei, - eg kjører en bmw 3 serie, eller SuSE Linux

Lenke til kommentar
Linux er ei kjerne OG Linux er eit operativsystem, det inneber ikkje at Linux operativsystemet inneheld kun kjerna, og det inneber ikkje at det inneheld kun Gnu verkty og Linux kjerna. Operativsystemet Linux inneheld eit hav med programvare som ikkje direkte fell under dei to kategoriane.

 

At eit ord har to betydningar i daglegtale bør ikkje vere alt for vanskeleg å skjønne. Det kjem an på kva forbindelse du nyttar orda i. Verda benyttar no ordet Linux om Operativsystemet Linux (ikkje kun den tekstbaserte versjonen som inneheld nesten kun GNU og Linux) og at dykk framleis skal prøve å omvende milliona til å benytte dykkar utdaterte betegnese blir berre teit. :nei:

 

Ein bil har ein Motor ja; kva bil har du? - ein bmw. Kva motor har du? -Bmw 1.8l (sjølvsagt)

Kva os kjører du? -Linux, Kva Kjerne har du? -Linux 2.6.11.4 , hvis vi skal bli meir spseisfiserte så kan vi t.d. sei, - eg kjører en bmw 3 serie, eller SuSE Linux

Jeg er litt spent: Hvor mye hadde du fått gjort uten GNU-verktøyene?

Jeg synes det er litt ufint å diskreditere GNU og FSF på den måten, akkurat som det hadde vært ufint å diskreditere Linus ved å bare kalle det GNU.

 

Det er ingen som sier at Qt, KDE, Gnome, GTK, OpenOffice eller lignende er små eller ubetydelige kompononenter i en distribusjon, men det er ikke en _del_ av operativsystemet i seg selv, man kan få gjort en hel del uten et GUI, og det at GUIet ikke er en del av OSet, er jo en stor fordel når det gjelder fleksibilitet.

Hvor langt hadde vi kommet uten gcc, for eksempel? En fri C\C++ kompilator er en viktig del av et fritt operativsystem, og jeg synes ikke vi skulle la friheten gå totalt upåaktet hen når newbies starter med GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om at den skal bli sticky her, hva med å lage en wiki først, slik at vi har et bra produkt før den blir laget i en post her? Det er så vrient hvis det kommer hundrevis av innlegg i tråden som sier at trådstarter må endre ditt og datt...

 

Vi kan sikkert bruke en side på linuxguiden til det, som denne: temp faq

Lenke til kommentar

Ser greit ut dette, men hvordan skal vi gjøre det med distroene, hvis jeg har lyst til å legge inn info om f.eks Slackware hvordan skal jeg gjøre det da?

 

Merk at mine Wiki kunnskaper ikke er på topp ;)

 

Ser at distroene fremdeles er delt inn i Debian, Red Hat og kildekode-basert. Dette bør vi få ordnet på en annen måte.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...