Gå til innhold

En bok om Linux - medforfattere og innspill ønsket


Anbefalte innlegg

Gleder meg til ferdig bok. Håper på et stooort kapitel 5. Du kan sikkert stjele endel fra Linux - Friheden til at vælge, http://www.linuxbog.dk/.

I tillegg ble det skrevet noe som kansje kan brukes i kap 5 på Norsk FreakForum for en tid tilbake...

 

Jeg hadde tenkt meg en blandet målgruppe - både nybegynnere og avanserte. Prøve å holde mest mulig på et generellt nivå - prøve å forklare grunnleggende uten å gå alt for dypt i detaljene (og heller henvise vha URL'er - disse kan kansje være på linuxguiden - og slik kan boka virke som en inngangsport hit) - og slik unngå hurtig utdatering. Men iom at jeg ikke er den eneste forfatteren her, tar jeg ikke alle besluttninger selv - hva mener dere?

 

Formål og retning er noe vi bør ha klart for oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst, la oss ikke la bokmål vs nynorsk bli en sak. Personlig ville jeg knapt løftet på et øyenbryn om en bok jeg leste skiftet mellom bokmål og nynorsk fra kapittel til kapittel. Det beste er vel at folk skriver på den målformen de er vant til, slik at de skriver best.

Lenke til kommentar

Jeg har skumlest gjennom det du har skrevet og har et par kommentarer:

 

3.1 Pakker og pakkesystemer

Jeg synes at pakker og pakkesystemer skal holdes atskilt fra biblioteker og teori om delte og statiske biblioteker. Først og fremst blir det da lettere å finne frem hvis man leter etter noe konkret, men ved å skille dem får man en dedikert del som forklarer delte biblioteker i dybden, for faktum er at det er svært viktig å forstå hvertfall hva man skal gjøre hvis et program mangler en "delt fil" og hvor man skal lete. Videre er det nesten et "must" fylle igjen med navnekonvesjonene på *.so-filer, ld.so.conf, hvordan legge til sine egne *so-filer uten root-rettigheter (dette går kanskje under skallvariabler?). Det hadde også vært passende med litt grunnleggende informasjon om hvorfor det er så "rotete" i GNU/Linux kontra "dll-helvetet" i windows 9x.

 

6. Praktisk administrasjon

Forleden dag skulle jeg få opp loaden på filserveren og avlaste hovedmaskinen ved å installere torrentflux og bitcomet. Da var det nødvendig med Apache og MySQL. Det jeg vil frem til er at jeg ikke hadde snøring på noen av delene, men så fant jeg en super debian-guide som svarte helt konkret på hvert av punktene. Altså: Slik setter du opp Apache (basta med PS: Enkelhet fremfor sikkerhet).

 

Et annet moment som er nødvendig under "praktisk administrasjon" er "herding" av operativsystemet. Denne delen må for all del ikke være distrospesifikk, men det skulle være greit å gjøre leser oppmerksom på hvordan man med enkle grep kan sikre seg mot de fleste script-kiddies.

 

Uansett så kan mye i dette kapittelet hentes fra linuxguiden med minimale modifikasjoner

Lenke til kommentar

Forslag til inndeling av distroer (de jeg kom på i farten):

 

GNU/Linux

DEB:

- Debian

- Ubuntu (Kubuntu)

- SkoleLinux

- Knoppix

- Mepis

 

RPM:

- Red Hat

- Fedora Core

- Mandriva

- SuSE

 

TGZ:

- Slackware

- Arch Linux

 

Source:

- Gentoo

- LFS

 

BSD

- FreeBSD

- NetBSD

- OpenBSD

- Dragonfly

 

UNIX

- Sun Solaris

- SGI IRIX

- SCO UNIX

- HP-UX

 

Kanskje litt mye?

Lenke til kommentar

Manuel: Du er mer enn velkommen til å gjøre rettinger som du føler for i kapittel 3 - jeg kommer ikke til å jobbe på boka i dag. Bare last den ned, og send meg den på pm eller mail (adressen min finner du i "om boka" - om du gjør endringer, legg til din egen adresse her, etter samme konvensjon). Kan godt være enig at det kan være en god idé å skille ut biblioteksteori og pakkesystemer - men det er klart viktig å forstå biblioteker for å skjønne pakkesystemer. Har egentlig bare prøvd å forklare det mest grunnleggende - navnsetting etc. hører hjemme i en ramme eller et annet kapittel - kapittel 3 er ikke tenkt som et oppslagskapittel, men et man kan lese som en helhet og forhåpentligvis oppnå større forståelse. Derfor har jeg valgt å skrive det i ett. Detaljerte instruksjoner om bruk av yum, apt, etc. hører hjemme under "praktisk administrasjon" som blir et mer oppstykket/oppslagsvennlig kapittel. Dette kapittelet bør også inneholde noen tips om hvordan man administrerer større grupper av maskiner.

 

Forslaget til distroinndeling ser finfint ut. Mulig at de bør gis noen litt mer forståelige tittler enn "RPM" "DEB" "TGZ" etc. - hva med "redhat-basert", "Debian-basert", "zipfil-basert (?)"?

 

Enig i å ha noe stoff om BSD og UNIX også. Hvor vi legger hovedvekten er en annen sak - heller tvilsomt om noen kommer til å legge inn f.eks. IRIX uten å ha en spesiell grunn for det. Og da har man gjerne allerede kunnskap om dette. Men litt om andre unicer og BSD er neppe dumt. Noen som melder seg til å skrive om dette? /me har ikke brukt hverken bsd eller unix, men har sett IRIX en gang :)

Lenke til kommentar

Forslaget til distroinndeling ser finfint ut. Mulig at de bør gis noen litt mer forståelige tittler enn "RPM" "DEB" "TGZ" etc. - hva med "redhat-basert", "Debian-basert", "zipfil-basert (?)"?

Mulig, men tror ikke så mange vil like at SuSE og Mandriva ligger under Red Hat. Det gir et feil inntrykk, SuSE og Mandriva er ikke RedHat-basert, de bruker bare samme type pakke (som ikke nødvendivis er kompatibel med hverandre). Når det gjelder Debian-basert så er jeg enig.

 

Å kalle Slackware og Arch for zipfil-basert blir feil.

 

For å ikke skape problem/konflikter så kan distroavsnittet begynne med en introduksjon som kanskje forklarer forskjellen mellom RPM, DEB, TGZ og source?

 

Enig i å ha noe stoff om BSD og UNIX også. Hvor vi legger hovedvekten er en annen sak - heller tvilsomt om noen kommer til å legge inn f.eks. IRIX uten å ha en spesiell grunn for det. Og da har man gjerne allerede kunnskap om dette. Men litt om andre unicer og BSD er neppe dumt. Noen som melder seg til å skrive om dette? /me har ikke brukt hverken bsd eller unix, men har sett IRIX en gang :)

Alle UNIX-systemene bør være med, trenger ikke å stå så mye, bare en kort introduksjon hvis ingen har lyst til å skrive litt mer om dem såklart :)

Lenke til kommentar

Bare en ide, hadde det ikke vært lurt å bruke Wikibooks til dette?

Da får man fordeler som versjonskontroll og mulighet for at flere skriver samtidig på forskjellige kapittel/avsnitt.

Hvis dere ikke vil gjøre det, pga. rettigheter til materialet eller noe slikt, så kan dere jo sette opp en egen wiki.

Lenke til kommentar

Nå var vel i alle fall MDK en branch av Redhat (dog leeenge siden)... Poenget er ikke 110% nøyaktighet til en hver tid, men å i alle fall gi en viss idé.

 

Hva vil du da kalle tgz? så vidt jeg vet er det en annet navn (valgt for å støtte msdos "7.3 filnavn") for "tar.gz" som igjen er omtrent det samme som en zipfil - riktignok med annen kompresjonstype...

 

EDIT:

Wikibooks er jo også en idé. Jeg kan ikke så mye om wikier, men jeg ser svært mange fordeler. Det vi da må spørre oss selv om, er ønsker vi å lage nok en web-guide, binder dette oss til engelsk språk, og hvordan blir dette å printe? Siste er vel ikke verre enn at en redigerer en pdf-versjon en gang i blant...

 

Ser ingen problemer med rettigheter - så vidt jeg vet, beholder man copyrigth selv, selv om ting er lisensiert under GFDL.

 

Avstemming: Ønskes wikibok?

Jeg stemmer intill videre ja.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Er python en ulempe? Heller en fordel, spør du meg.

Mente ikke at Python var et dårlig alternativ til Wiki.

 

Jeg orker bare ikke å sette opp Python og styre med det bare for å sette opp en webside. Hvis jeg skal hoste (noe jeg ikke må/skal, jeg bare tilbyr å hoste siden) så bør Wiki'en være basert på PHP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...