Gå til innhold

Apple bytter til x86-arkitektur?


Anbefalte innlegg

visst apple annonserer at de dropper ibm for intel x86 arkitektur i dag skal jeg

gå fra bergen til oslo :p

Da er det på tide å begynne å gå. Lykke til.

edit: er visst ikke bekreftet om det er x86 eller ikke ennå. Bare at det er Intel?

edit2: Det er x86, så du kan begynne å gå.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksisterende PPC-applikasjoner emuleres. Ny kode kompileres med støtte for begge plattformene (fat binaries).

 

Microsoft kommer på scenen.

 

"these are exciting times for Mac users"
microsoft has been making software for the mac platform for more than 20 years
MS has been working closely with Apple to move to Xcode
Endret av blacktower
Lenke til kommentar

Pressemelding fra Intel

 

Apple to Use Intel Microprocessors Beginning in 2006

WWDC 2005, SAN FRANCISCO—June 6, 2005—At its Worldwide Developer Conference today, Apple® announced plans to deliver models of its Macintosh® computers using Intel® microprocessors by this time next year, and to transition all of its Macs to using Intel microprocessors by the end of 2007.  Apple previewed a version of its critically acclaimed operating system, Mac OS® X Tiger, running on an Intel-based Mac® to the over 3,800 developers attending CEO Steve Jobs' keynote address. Apple also announced the availability of a Developer Transition Kit, consisting of an Intel-based Mac development system along with preview versions of Apple's software, which will allow developers to prepare versions of their applications which will run on both PowerPC and Intel-based Macs.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Det står på www.macrumorslive.com at "PPC products still to come, future roadmap 2006 and beyond - intel roadmap is exceptional". Jeg tolker det som at det kan bety at nå Apple kommer med Intel-prosessorer i 2006 så vil ikke ha sett det siste av PowerPC for det om.

Lenke til kommentar

Dette kan bli tragisk. Hvis ikke apple gjør noe smart nå i årene framover er det vel få som vil kjøpe en ppc maskin. Og hvis apple blir sittende igjen som software only har jeg lite tro på at de vil overleve i lengden. Greit os x er fint og lett å bruke, men er jo hardwaren som er konge :) Sikkert ikke mange år igjen til linux er på høyde med os x heller, med mindre patenter dreper oset.

 

Er jo litt artig at ms nå har gått over til ppc, mens apple går mot x86 :)

Lenke til kommentar

Herre kong Sverre. Det er sant jo.... :w00t:

 

Tanken om Pentium M i min neste powerbook ... :dribble:

 

Blir interessant å følge dette videre, som flere andre har sagt blir det nok snakk om en Apple-produsert PC for å kjøre OSX, tviler på at det går på generell PC-hardware.

Lenke til kommentar
Kanskje Macs største problem til nå, dårlig spillutvalg, blir fikset nå som det støtter x86?

Om de på en eller annen måte lisensierer DirectX fra MS, hvem vet? Har ikke peiling på om det er teknisk mulig....

 

Dette er også litt interessant, porting av mathematica til OSX/x86:

Gray said that Mathematica is encumbered by "ancient code that hasn't been changed since the Reagan administration," but despite that, it only took about two hours to get Mathematica's Mac OS X code running on an Intel-bsaed Mac. "We're talking about twenty lines of source code out of millions, from a dead cold start. This is nothing like Carbonizing. It's prety good when the biggest problem from your port is to figure out what to do with the rest of your weekend."

 

Som vanlig pakket inn i Apple-marketing-hoopla, men det virker jo lovende da.. (Carbonizing var prosessen utviklerne måtte gjennom når de portet applikasjoner fra gamle OS9 til OSX)

Lenke til kommentar
Men hvorfor vil de ikke bruke AMD sine?? selv om de gang på gang beviser at de er bedre en intell's alternativ på dette tidspunkt?

 

Ja til fri konkurranse.

Ikke vet jeg,men det kan være at Intel har et bere og mere helhetlig tilbud å komme med .

Og om det er årsaken ja da er det vel fir konkuranse :whistle:

Lenke til kommentar
Dette trenger ikke nødvendigvis å være negativt for oss macbrukere. Det er ikke sagt at OS X kan kjøre på alle maskiner med en x86 prosessor, for alt jeg vet må du fortsatt kjøpe en Mac for å nye godt av OS'et, noe som og lyder mest apple'sk

Men vil det ikke bli mye lettere å emulere på en vanlig pc, siden artitekturen er den samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...