Gå til innhold

Apple bytter til x86-arkitektur?


Anbefalte innlegg

Håper ikke de gjør noe arkitektur bytte nå. Virker som det er mye uro i apple miljøet og at de bytter uten å gi de helt store forvarslene til utviklere. Det er dumt, for uten programmer dør salget av alt annet.

 

Og hvorfor dere bruker 64 bit som noe spes ser jeg ikke helt hensikten med. For min del går ting fortere på 32 bit en 64 med det jeg bruker av programmer. Ubuntu finnes vel i 64 bit utgave uansett og det er på alle måter et bra desktop system for vanlige mennesker. Artikkelen det ble linket til virket for meg som en dårlig en.

 

Hvis først guien til os x kommer til x86 så tviler jeg på at det vil ta lang tid før noen klarer å lage det til så det kjører på vanlige x86er også. Selvfølgelig med minimalt med støtte for ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper ikke de gjør noe arkitektur bytte nå. Virker som det er mye uro i apple miljøet og at de bytter uten å gi de helt store forvarslene til utviklere. Det er dumt, for uten programmer dør salget av alt annet.

Sikker noen som vet det her inne; men hvor vanskelig er det å konvertere ett program for BSD fra en plattform til en annen? Vet en programmerer jeg arbeid litt mot i Trondheim laget ett program i flere versjoner til forskjellige Unix plattformer, men vet ikke hvor mye arbeid det er...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan det å kaste at all eksisterende programvare på dør vil gjøre OSX til et modent operativsystem. De store programvarehusene vil kanskje henge med, men hva med alle de andre?

 

Og hvorfor skulle det være mer attraktivt å utvikle drivere for OSX86 (:p) enn for Windows XP 64-bit? Jeg kan ikke helt se den manglende suksessen til 64-bit for desktop, det blir hypet mer enn nok som det er allerede, behovet tatt i betraktning.

 

For ikke å snakke om Altivec, PPCs svar på SSE, som har vært betegnet som et av platformens store fortrinn. Det er ikke trivielt å porte over. Hvordan skal reklamen nå lyde, "PowerMac: Nå med Pentium 4 - dobbelt så rask som .. Pentium 4"?

Om Apple gjør jobben og får portet programmerings-APIene til x86 ser jeg ikke at dette skal være en svær greie for software-produsentene. Det burde også bli enklere for produsenter å porte drivere som snakker med x86+windows til drivere som snakker med x86+OSX (enn til ppc+OSX). Det vil alltid oppstå noen problemer, men uovervinnelig? nei.

 

Altivec er derimot en litt mer komplisert sak ja...

Lenke til kommentar

Et interessant spm. også: Hvilke konsekvenser vil et slikt bytte få for Mac i "ventetiden" fram mot en ny arkitektur?

 

Vil Mac selge like bra, dårligere eller bedre? Kanskje lettest å svare på for Mac-entusiaster som har en mening om Apple svikter sine tilhengere eller faktisk har noe revolusjonerende på gang..

Lenke til kommentar

Det ligger ett interessant innlegg på Ace's (link) om det med bakoverkompatibilitet ved hjelp av "hardware virtualization" technology"

 

In addition, the Itanium, Opteron and x86 back ends will virtualize the MIPS architecture. Both the Opteron and x86 products will also allow a virtualized Power or PowerPC architecture to run on top of them; likewise, a PowerPC chip can also run an x86-designed operating system, such as Windows, on top of it.Company executives said the technology could be used to run Apple Computer Inc.'s Mac OS on top of an x86 processor."

Lenke til kommentar
Ser helt klart en stor potensiale for OS X , bare prisen blir billigare enn Win. OS så får vi mer konkurranse  på markeder...

Jeg tror ikke Apple ønsker å selge OSX til PC av følgende grunner; 1)De tjener gode penger på å selge HW, for å så ha bortimot monopol på OS/software til denne etterpå. 2)De ønsker ikke å være software produsent for PC produsentene, gjennom å kontrollere HW kan de sikre seg mot at det kommer "jalla" løsninger på markedet som ikke holder deres kvalitetskrav og som kan ødelegge deres noe "eksklusive" image. 3)De er heller ikke tjent med en "head to head" konkurranse med MS, de har tjent mer de siste årene på ett visst samarbeid, bla i form av Office og før det IE. De vet at så lenge de ikke roter direkte i markedet til MS, så roter heller ikke MS i deres marked.

Driver bare litt med åndelig onani ang. denne saken. ;)

 

Men hvem vet hvordan verden ser ut etter noen år.....

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan det å kaste at all eksisterende programvare på dør vil gjøre OSX til et modent operativsystem. De store programvarehusene vil kanskje henge med, men hva med alle de andre?

 

Og hvorfor skulle det være mer attraktivt å utvikle drivere for OSX86 (:p) enn for Windows XP 64-bit? Jeg kan ikke helt se den manglende suksessen til 64-bit for desktop, det blir hypet mer enn nok som det er allerede, behovet tatt i betraktning.

 

For ikke å snakke om Altivec, PPCs svar på SSE, som har vært betegnet som et av platformens store fortrinn. Det er ikke trivielt å porte over. Hvordan skal reklamen nå lyde,  "PowerMac: Nå med Pentium 4 - dobbelt så rask som .. Pentium 4"?

Om Apple gjør jobben og får portet programmerings-APIene til x86 ser jeg ikke at dette skal være en svær greie for software-produsentene. Det burde også bli enklere for produsenter å porte drivere som snakker med x86+windows til drivere som snakker med x86+OSX (enn til ppc+OSX). Det vil alltid oppstå noen problemer, men uovervinnelig? nei.

 

Altivec er derimot en litt mer komplisert sak ja...

Enig så enig med ibrotha.

 

Det jeg synes har fått tilnærmet 0 oppmerkosomhet er dette. IBM har per i dag store problemer å lage nok CPUer til apple. Så skal IBM snart lage prossesorer til 3 gamer consoler. Selv om det bygges en ny CPU "fabrik" så vil neppe apple få i nærheten av så mange CPUer de har lyst på. Dette er det største probelmet som finnes angående apple vs IBM.

 

Intel har på den andre siden tapt xboksen til IBM, og ikke minst så ville det hjelpet å holde Dell på plass. Siden apple er verdenst 4 største maskin produsent så vil det faktisk skape en liten dent i markedet. Intel vi da også ha en forhandlings kort med MS. Det er ikke utenkelig at apple vil da komme med et IA64 OS, der MS ikke har giddet å gjort så godt som noe. MS har også falt skapt store HW problemer, og de er litt kjepphøye. Mac markedet er faktisk beregnet til å være på hele 10-13 prosent av de maskinen som er på nettet. Selv om det bare er 2-6% av verdens maskiner som blir solgt som er mac, det viser at levetiden på en mac er betydelig bedre enn mesteparten av win maskiner.

 

DRM støtten i de nye intel prossoesorene kan nok like godt være noe med apple å gjøre. Slik at det forsatt ikke er mulig å bygge din egen mac, den må ha det og det DRM for å kunne kjøre det.

 

Det som jeg også anser som sansynelig er at den første dingsen som kommer ut fra apple, hvis apple går over til Intel er en tablet maskin med P-M (LV). På tableter så er det tilnærmet ingen 3pars programvarer som trengs og det vil skape en god overgangen til x86.

 

Om det skjer er det ikke godt å vite, det som såfall er klart er så hvis det skal skje så må det skje nå. Det som folk ikke har tenk på er alt annet det kan være som Intel og apple lusker med. Eks en Intel prossesor som står for emulering av VPC, Wireles USB, DDR2 integering av chipsett, intel vil ha integrert FW på CPU og mye mye mer for ikke å snakke om xscale, eller streaming av HDTV. Det er slike ting som gjør apple til apple, de er litt anderledes. Angående de som snakker om at nå vil de ikke kunne si at PPC var så og så mye rasker enn P4, vel aner jeg noen på markedsavdelingen til apple si at mac os x er 4 ganger bedre enn win, for ikke snakke om 100 sikrere. Unix er ikke "så" vanskelig å porte om.

 

EDIT: kindings, vel det samarbeidet med MS er ikke akkurat det du sier det er. IE kommer ikke en gang med en maskin som har tiger. Officepakken har apple laget en utforder til iWork pakken. Per dags dato så tjener MS like mye på word til mac som apple tjener på macen ved salg. Og så er jo det faktisk MS på desidert low point der de faktisk har størsteparten av bedriften sin OS. Apple har desuten aldri i det siste kjempet så mye på ytesle på hw. De som kjøper en mac kjøper det grunnet mac os x.

 

cyberpet: 64 bit og fremtid my a**, litt av en fremtid ser jeg. Når longhorn kommer så er det greit å snakke om det, men før det så er det lite vits i synes såfall jeg. Og med de maskinkravene longhorn har, så vil jo ikke den CPUen du har i dag funke uansett. For ikke å snakke om når den kommer, høre jeg julen 2006? Hvis så "tidlig". Du er klar over hvor usansylig få programer som vil få bruk for 64bit? Den ytelsen som alle jager etter er ironisk nok nesten ingen som bryr seg om. Greit for markeding, og på server rommet, men på dette forumet så er det for dumt å nevne det.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Om ikke lenge vil jo stort sett alle nye CPUer ha støtte for 64-bit, så det kommer enten vi vil eller ikke...

 

Og når vi snakker om fremtiden så må man vel få lov til å strekke seg over minst et par år? Når jeg mente fremtiden så gjelder ikke den bare frem til jul heller.. Perspektivet på både Longhorn og Intel Basert Mac er trolig ikke så langt unna hvis ryktene holder mål..

 

På en annen side ligger nok 64-bit teknologien litt foran behovet, men det er som nevnt før kun fordi software delen henger etter at det ikke har kommet helt inn i varmen.

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Syns det høres ganske fornuftig ut, om overgangen ikke koster mer enn det smaker for Apple rent økonomisk. Intel ser dessuten ut til å ha skiftet retning i sine kommende prosessorer, altså bort fra høye klokkefrekvenser på lange pipelines og høyt effekttap i forhold til ytelse. Regner med at de har innsett sin Presflop :p

Lenke til kommentar
Det er jo selvsagt cell prosessor som skal inn i macene

Vel en interesang tanke, for all del men hvor sansynelig er det?

 

En annen ting som jeg faktisk ikke tenke på før nå var at en CPU fra Intel må bli MYE dyrer enn fra Freescale og IBM grunnet at G4e og G5 er faktisk veldig veldig små brikker i forhold til P4 og P-M så apple må da belage seg på et hopp oppover i pris vil jeg da tro.

 

That is my 0,02 $

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om det da vil være mulig å kjøre Mac OS X på alle maksiner, eller bare Mac-spesifiserte?

Hittil har det kun vært mulig på Apples maskiner.

 

Det er jo selvsagt cell prosessor som skal inn i macene.

Det er fint lite som tyder på det. All analyse jeg har sett tyder på at general-purpose ytelsen vil ligge under dagens prosessorer. Samtidig blir de også varmeovner, så det løser ikke Apples problem med å skaffe prosessorer til sine bærbare.

 

Et lite gullkorn som passer bra i denne anledning:

Toasted

 

We apologize for toasting the Pentium II processor in public. But facts are facts. According to the industry's most ##TABLE-1## authoritative test (published in BYTE magazine), the chip inside every new Power Macintish G3 is up to twice as fast as the Pentium II.

 

That's because the PowerPC G3 processor is simply better designed.

 

It's less than a third the size of a Pentium II/300, and shorter paths are faster paths. It has over twice as much L1 cache, for even greater speed. And, drawing less than 15% of the power consumed by a Pentium II/300, it runs far cooler.

 

Bottom line: In real-world applications, the PowerPC G3 scorches the Pentium II as vividly as it does in benchmark tests. And while PowerPC G3 chips are already speeding along in both desktops and notebooks, the Pentium II doesn't appear in notebooks at all. ##TABLE-2##

 

It's right there in black and white. Despite all those colorful costumes, Intel just can't match the performance of the PowerPC G3 processor that drives the new Power Macs.

 

Then again, they sure can dance.

 

##APPLE-LOGO##

 

Think different

Lenke til kommentar

Trist at det dårligste instruksjonssettet vi har skal få slik domminant possisjon i forbrukermarkedet. Nå var PPC riktignok det RISC settet som lignet mest på x86 med blant annet condition code for flytkontroll. Håper Apple om ikke annet også kommer med en Power Mac med IA64. Det er uten tvil det instruksjonssettet som er best egnet for Workstation. Det er også enklere å porte dagens PPC programmer til IA64 enn til x86 da en slipper å redesigne endianesss og slipper reoptimalisering for en arkitektur med ferre registre.

 

Altivec blir også et savn på desktopen når/hvis Apple skifter til x86. MMX/SSE blir litt for pinglete.

Lenke til kommentar

Blacktower: Du kan følge med her www.macrumorslive.com Vil bli oppdatert hvert 60. sek. Starter klokka 7.

 

Sånn forøverig så kan jeg med 100% sikkerhet påstå at OS X ikke kommer til å bli tilgjengelig for maskiner uten Apple hw samme hva Jobs skulle annonsere på AWDC om noen timer. Da ville de gravd sin egen grav. Kan ikke se for meg OS X på en "normal" x86 maskin. Ville jo vært som en Ferrari motor i en ... Lada ? Neida men Jobs har flere ganger gjort det helt klart at Apple sitt hovedfokus er hw og hvis OS X skulle blitt allemanns eie så ville det helt klart gått utover salget.

 

Men det hele virker egentlig litt ulogisk for meg. Hvis de annonserer at de skal emigrere til x86 plattformen så vil det bety utrolig lavt salg helt til de får satt planene til livs. (06-07). De vil nok ha råd til å gå i dundrende underskudd i noen år fremover, men kan ikke forstå at vil gjøre det når fremtiden for PPC prosessorer ser så lys ut med tanke på konsollene som skal bli sluppet med dem i seg om litt. Spesifikasjonene på de cpuene er ikke akkurat dårlige så selvom PCC har vært litt dårlige til å gjøre jevne fremskritt de siste årene så ser det ut til at de har fått fingren ut.

 

Men det blir spennende å følge med på AWDC i kveld, men jeg er forberedt på at nyheten kun gjelder serverene til Apple eller at det hele bare er oppspinn. Hvis det siste er tilfelle vil det være en av tidenes største IT-hoax og ett utrolig pr kupp for Apple og PCC plattformen, men tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Blacktower: Du kan følge med her www.macrumorslive.com Vil bli oppdatert hvert 60. sek. Starter klokka 7.

 

Sånn forøverig så kan jeg med 100% sikkerhet påstå at OS X ikke kommer til å bli tilgjengelig for maskiner uten Apple hw samme hva Jobs skulle annonsere på AWDC om noen timer. Da ville de gravd sin egen grav. Kan ikke se for meg OS X på en "normal" x86 maskin. Ville jo vært som en Ferrari motor i en ... Lada ? Neida men Jobs har flere ganger gjort det helt klart at Apple sitt hovedfokus er hw og hvis OS X skulle blitt allemanns eie så ville det helt klart gått utover salget.

 

Men det hele virker egentlig litt ulogisk for meg. Hvis de annonserer at de skal emigrere til x86 plattformen så vil det bety utrolig lavt salg helt til de får satt planene til livs. (06-07). De vil nok ha råd til å gå i dundrende underskudd i noen år fremover, men kan ikke forstå at vil gjøre det når fremtiden for PPC prosessorer ser så lys ut med tanke på konsollene som skal  bli sluppet med dem i seg om litt. Spesifikasjonene på de cpuene er ikke akkurat dårlige så selvom PCC har vært litt dårlige til å gjøre jevne fremskritt de siste årene så ser det ut til at de har fått fingren ut.

 

Men det blir spennende å følge med på AWDC i kveld, men jeg er forberedt på at nyheten kun gjelder serverene til Apple eller at det hele bare er oppspinn. Hvis det siste er tilfelle vil det være en av tidenes største IT-hoax og ett utrolig pr kupp for Apple og PCC plattformen, men tiden vil vise.

Det kommer vel an på om OS X kan konkurrere med Windows på x86. Man kan jo tjene seg rik på å selge et rent operativsystem og. Markedet for det er jo større om dette operativsystemet også kan brukes på x86. Etter min mening er dette den eneste måten Jobs kan nærme seg Bill Gates når det gjelder markedsandel på et rent OS.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Steve Jobs bekreftet det akkurat. Så er det altså sant.

 

because we want to be making the best computer
we don't know how to build them with the future of the PowerPC roadmap
next year, Apple will start introducing Intel processors
2 years form now transition is mostly complete
every release of Mac OS X has been compiled for PowerPC and Intel
Endret av blacktower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...