Gå til innhold

Test av ATI 9700 (R300) !


Pluto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt PC 7-10 timer om dagen de siste 15 årene omtrent og har oppgradert PC/skjermkort jevnelig..

 

Jeg ble også imponert når jeg leste "review'en" på Toms HW.

 

Men når jeg tenker meg om er det flere ting som spiller inn her da.. Jeg tror dette tar lengre tid enn vi tror. Det vil ikke bare være å putte inn dette kortet om en måned å få "superytelse".

 

De fleste i dag kjører XP1800 - 2000 med tilhørende h.kort (4x AGP) Dette kortet vil yte max først med 8x.

DVS de fleste må bytte maskin for å oppnå max ytelse der.

DirectX 9 kommer til jul ca. Ikke max ytelse på en stund der heller. Da er også neste GeForce ute..ca.

Spill er nesten ikke skrevet for DirectX 9 heller.. mere ventetid.

Hvor lang tid vil det ta får ATI driverne er godt tilpasset og virker bra til dette nye kortet.. vanskelig å si.

 

Poenget er at det vil ta tid før ting glir inn i hverandre.

Jeg for min del tror det blir dødt løp en stund fremover og det beste med dette kortet er at det gir mere konkuranse (tipper folka hos NVidia fikk ræva i gir. he he) og bedre priser til oss kunder!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-20 05:22, klorin skrev:

Jeg har brukt PC 7-10 timer om dagen de siste 15 årene omtrent og har oppgradert PC/skjermkort jevnelig..


Jeg ble også imponert når jeg leste "review'en" på Toms HW.


Men når jeg tenker meg om er det flere ting som spiller inn her da.. Jeg tror dette tar lengre tid enn vi tror. Det vil ikke bare være å putte inn dette kortet om en måned å få "superytelse".


De fleste i dag kjører XP1800 - 2000 med tilhørende h.kort (4x AGP) Dette kortet vil yte max først med 8x.

DVS de fleste må bytte maskin for å oppnå max ytelse der.

DirectX 9 kommer til jul ca. Ikke max ytelse på en stund der heller. Da er også neste GeForce ute..ca.

Spill er nesten ikke skrevet for DirectX 9 heller.. mere ventetid.

Hvor lang tid vil det ta får ATI driverne er godt tilpasset og virker bra til dette nye kortet.. vanskelig å si.


Poenget er at det vil ta tid før ting glir inn i hverandre.

Jeg for min del tror det blir dødt løp en stund fremover og det beste med dette kortet er at det gir mere konkuranse (tipper folka hos NVidia fikk ræva i gir. he he) og bedre priser til oss kunder!!


 

Jeg tviler på at 8xAGP vil gi noe særlig stor ytelse forbedring, selv på Radeon9700. De fleste som oppgraderer til Radeon9700 om en måned vil oppleve stor ytelse forbedring, spesielt med FSAA. Større ytelse forbedring har det vel ikke vært siden

v1->v2.

 

OpenGL er mye mer fleksibel enn DX og den vil allerede nå kunne dra nytte av de nye featurene til Radeon9700

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-07-20 16:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:



For å få dette klart. Her snakker vi om ratio. En ratio er et forhold med to objekter, i dette tilfellet: ytelser mellom to grafikkort. I 99% av tilfellene der man bruker ratio, bruker man om forhold (divisjon) mellom to relative eller absolutte verdier. Man bruker svært sjelden ratio på prosenter.


Et eksempel (fiktive tall).

Dersom Radeon får 130FPS, mens Geforce får 60FPS, blir ratio=(FPS hos radeon)/(FPS hos Geforce)=130/60=2.17. Dette betyr at Radeon kortet er FAKTISK 217% fortere enn Geforce.


Et annen eksempel

Dersom Radeon får 90FPS og Geforce får 70FPS, blir ratio=90/70=1.29. Ergo, Radeonkortet er 29% fortere enn Geforce.



 

Henviser først til posten du svarer på for en porsentregningsforklaring.

 

Så en oppklaring: Du bør se at du tar feil iogmed at du gjør to forskjellige ting i eksemplene dine, i det første eksemplet så er ration 2.17 og du mener det er 217% raskere, i ditt andre eksempel så er ration 1.29 men nå sier du at de blir 29% (det er riktig), ikke 129%. La oss si kortene yter likt da blir kort1/kort2=1 men det er ikke hundreprosent forskjell for det.

 

Feilen du gjør er å bruke regnestykket radeonratio/geforceratio når du burde bruke (radeonratio-geforceratio)/geforceratio.

 

Håper dette var oppklarende

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-20 18:07, -=HellBound=- skrev:

Les her:





 

Hvorfor det? 10 sider med flame war. Glad for at det ikke er slike forhold her :smile:

 

Om NV30 kommer til å bli raskere enn R300 blir bare spekulasjoner, men mye tyder på det.

Nvidia har sagt i en intervju at NV30 skal ta i bruk 3dfx/Gigapixel teknologi. Gigapixel hadde en del interessante teknologier da 3dfx kjøpte dem opp som TBR (Tile Based Rendering) og en teknikk som utfører FSAA og andre features med ingen eller svært lite ytelse tap.

Derfor har jeg hele tiden vært mer spent på NV30 enn R300.

Lenke til kommentar

Sukk... dette er visst like hardt for nordmenn som for amerikanere:

 

"At 1600x1200 with 4X AA enabled, the Radeon 9700 is 2.51x faster than the GeForce4 Ti 4600."

 

Nei. Det er "2.51x as fast as" eventuelt "151% faster than" ikke "2.51x faster than".

 

Kanskje noen tar hintet om jeg prøver å si "Dobbelt (2x) så rask som" og "100% raskere enn", de fleste burde være enig i at dette er det samme.

 

(1 + 100%) = 1 + 1 = 2

(1 + 151%) = 1 + 1.51 = 2.51

 

Altså er radeonen 151% raskere, eller 2.51x så rask som geforce kortet.

 

En annen ting er forskjellen mellom prosent og prosentpoeng, som heldigvis ikke finnes her fordi tallene er normalisert til 1 (100%), ellers hadde vel

enda færre skjønt det.

 

Kjella

Lenke til kommentar

For å teste om hvilke selskap som lager de beste kortene så må man starte en konkuranse, der f.eks nVidia, ATI og Matrox startes samtidig med å utvikle en ny teknologi, der de har en bestemt dato på når det skal være ferdig. SÅ kan man teste kortene mot hverandre å se hvem som vinner.

Går ikke ann å teste en splitter ny supertekonlogi fra ATI i dag mot en gammel en fra nVidia.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-26 15:20, Morpheus^ skrev:

For å teste om hvilke selskap som lager de beste kortene så må man starte en konkuranse, der f.eks nVidia, ATI og Matrox startes samtidig med å utvikle en ny teknologi, der de har en bestemt dato på når det skal være ferdig. SÅ kan man teste kortene mot hverandre å se hvem som vinner.

Går ikke ann å teste en splitter ny supertekonlogi fra ATI i dag mot en gammel en fra nVidia.



 

Hæ? Det er ikke "splitter ny superteknologi" inne i bildet her. Hvor var sympatien da når GF4Ti serien kom og "knuste" Radeon8500 til tider? Når ATi endelig overtar tronen i 3D gamer markedet så er det "unfair" teknologi, og man kan egentlig ikke sammenlikne disse ATi sit kort mot nVidia. Men, når nVidia kommer med et superkort, da er nvidiot med en gang og skryter av hvor mye det knuser ATi sine kort... da driter man i "superteknologien" i nVidia's kort fremfor ATi sine.

 

[sarkasme]

Men, jeg må nok inrømme at Det er litt urettferdig siden R300 knuser og dasker GF4Ti4600 :grin: Huffameg, dette fortjener ikke nVidia i det hele tatt... [/sarkasme]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 15:26, mad_arab skrev:

r9700 ser lovende ut, men jeg gidder ikke anse det som en konkurrent eller gjøre meg opp en mening før det er tilgjengelig og noen har testet final versjon av kortet... Vi aner jo ikke hvordan det som selges i butikken vil yte engang, ikke en gang klokkehastigheten er bestemt.


 

De tallen du har sett er fra final, grunnen til at klokkehastigheten ikke er "bestemt", er fordi ATi ikke vil si noe om den, og de har ikke gitt noen Reviewers lov til å poste noen direkte tall fra ytelse, anand har, som sikkert alle har lest, normalisert tallene mot et GF4Ti4600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...