Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 8


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål angående DVDShrink. Jeg tar backup av LOTR extended 3-pack-samlinga mi nå, og ønsker å få best mulig kvalitet på bilde, samt fjerne med ting som reklame og advarsler.

 

DETTE bildet kan man legge til kun filmen, for å slippe alle mulige menyer og reklamer.

- Følger tekstingen man har valgt tidligere med da?

- Sitter man da med en 3-timers uten avsnitt, så man må spole hele veien hvis det er noe spesielt man vil se?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først vil jeg takke for en fin artikkelserie som er godt gjennomarbeidet og grundig. Likte spesielt tipsene om å sette opp en PC slik t den ikke kaster vekk klokkesykler på en masse bloatware. Det er en fryd å boote en PC på sekunder og ikke minutter :-)

 

Jeg har kjøpt oppsettet som var anbefalt som alt. 1, og HW funket bra, og det samme har bildet på min Panasonic 1280x720 LCD Pj.

 

Har fortsatt noen løse tråder her og der men det meste er på plass, men jeg har to problemer som jeg ikke finner ut av, og lurte på om det finnes noen gode råd blant forumets lesere

 

1. Lyden forsvinner fra Absolute Faboulus etter at BBC's intro er avspilt med lyd. For å få lyd må jeg avslutte ZP og starte den påny. Da er lyden der (ZP fortsetter heldigvis automatisk der den ble avbrutt).

 

2. Skriftkvaliteten på undertekstene er hakket dårligere enn Picasso i bakrus med stiv pensel og klumper i malingen. Det ligner 5x7 pikslers font fra 6502 æra forstørret opp 4x uten kantutjevning.

 

Når det gjelder problem 1 antar jeg det er en form for "feature" i DVD inspillingen sammen med mangelfull instilling av min PC, siden problemet kun er observert på DVDer fra BBC's Ab Fab serie. Problem 2 trodde jeg var enkelt å fikse med FFdShow, men det virker som om endringene jeg gjør på subtitles ikke påvirker bildet på skjermen. Er det andre som har problemer med skriftkvalitet på undertekster?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hej alle sammen

 

Er ny på dette forum, bor i Danmark - men internettet kender ingen grænser!

 

Først et stort tak til Mastiff for hans fantastiske arbejde. Det har vaeret en stor motivation i hvert fald for mig.

 

Ser allerede frem til næste artikel.......hvornår kommer den??

 

Angående kablet (computer til normalt TV) fra Danmark.

Har lige snakket med Ronni (ansat i den relevante butik), og han siger, at det altså kun fås til Matrox og ATI kort. Jeg er ikke et teknisk geni, men i henhold til ham, så udsender NVIDIA kortene ikke det rigtige "signal", som skal bruges for at dette skal virke.....bad luck.

Heldigvis har jeg et ATI kort :-)

 

Endvidere siger han, at det er høj-kvalitets skærmet coax kabel de bruger med indbyggede modstande i stikket, og at det ikke burde være noget problem at trække op til 15-20 m uden forringelse i signalet.

 

Skal have et bestilt nu.

 

MVH

LBA75

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Er guiden helt avsluttet? Jeg har ventet spent leeennge på neste artikkel.

Men kommer den og når? begynner og bli rimelig den maskina nå :roll:

For fullstendig blir den ikke uten full automatisering. Men der har det dukket opp et problem, og det var det jeg siktet til i innledningen. Jeg hører dere si i kor: "Å nei, enda mer sommel!" Og det blir nok det, ja. For Girder-delen av automatiseringen må vente til høsten. Faktisk.

http://www.hardware.no/artikkel/16358/9

 

Så vi må sikkert vente litt til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

jeg har ett ATI RAEDON 9800 XT skjermkort, og jeg har kjøpt den kabelen hos AV-Connection som Mastiff anbefalte.

 

Skjermkortet har 2 utganger (1 DVI og 1 VGA ). I DVI utgangen har jeg LCD skjermen min og den nye kabelen har jeg koblet i VGA utgangen og SCART inn på TV'en min. ( Phillips 29" MatchLine PT8302 )

 

Problemet mitt er at tv'en ikke blir oppdaget i control panelet, så jeg får ikke valgt den. Kunne trengt en Force VGA detection i stedet for Force TV detection...

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre eller hva jeg har gjort galt?

 

Marvin

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
...særlig Windows nettsider osv er en smule flimrete, og det er nok ikke bare pga dårlig overføringskabel...

Tror nok at en slik kabel vi diskuterer her muligens vil øke flimringen på tekst/windows-skrivebordet osv, mens man får et kvalitetsløft på bevegelige bilder. Dermed har jeg bestemt meg for å vente med en slik løsning da stuepc`en også skal fungere som musikkavspiller. Da må jeg bruke tv`en som skjerm for å se menyer osv så jeg slipper å fyre opp PJ`en for å spille musikk. Jeg bruker Media Portal for å spille av musikk og komprimerte barnefilmer på tv`n, stor tekst i menyene og veldig lett å bruke for frue og unger. Men til og med stor tekst blir ubehagelig å se på med mye flimring.

 

Stillestående objekter får man vel aldri helt bra på en interlaced skjerm, det ligger vel i denne teknologiens natur.

4275231[/snapback]

 

Vil dette si at tekst (tenker da både på tekst i f.eks MCE, samt undertekst på dvd/divx mm) blir mer flimrete enn med s-video?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

 

jeg har ett ATI RAEDON 9800 XT skjermkort, og jeg har kjøpt den kabelen hos AV-Connection som Mastiff anbefalte.

 

Skjermkortet har 2 utganger (1 DVI og 1 VGA ). I DVI utgangen har jeg LCD skjermen min og den nye kabelen har jeg koblet i VGA utgangen og SCART inn på TV'en min. ( Phillips 29" MatchLine PT8302 )

 

Problemet mitt er at tv'en ikke blir oppdaget i control panelet, så jeg får ikke valgt den. Kunne trengt en Force VGA detection i stedet for Force TV detection...

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre eller hva jeg har gjort galt?

 

Marvin

4907862[/snapback]

 

Hei Marvin.

 

Prøv å bytte om utgangene, som det står i guiden del 8 på denne siden: del 8 - Løsning for vanlig TV

 

< Hvis det er et DVI til VGA-adapter på skjermkortet, skal TV-en være tilkoblet der, og den vanlige dataskjermen skal være koblet til porten uten adapter, ellers kan man ikke gjøre disse innstillingene. >

 

Affi

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har et X800xt VIVO med 2stk dvi....jeg bruker derfor DVI til VGA adapter på den nye kabelen fra AVCONNECTION, har prøvd ulike kombinasjoner med kablene men får same problemet vær gang.

Når jeg skal trykke på "extend my desktop into this monitor" og bruk så forsvinner bare merket der jeg trykte. :( noen som aner hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
har kjøpt den kabeln fra av-connection selv å den fungerer rett å slett glimrende :D

4313204[/snapback]

 

Jeg har fått tak i en slik kabel, men har et par småproblemer. Bildet er skarpt og klart, men jeg har en lyse stripe som ruller nedover skjermen hele tiden. Noen som vet hvordan jeg får fikset dette? TV'n er en 4-5 år gammel 32 tommers Philips widescreen. Har søkt uten å finne noe særlig info, så om noen har en "vidunderkur" så tar jeg gjerne imot den :)

Lenke til kommentar
Jeg har fått tak i en slik kabel, men har et par småproblemer. Bildet er skarpt og klart, men jeg har en lyse stripe som ruller nedover skjermen hele tiden. Noen som vet hvordan jeg får fikset dette? TV'n er en 4-5 år gammel 32 tommers Philips widescreen. Har søkt uten å finne noe særlig info, så om noen har en "vidunderkur" så tar jeg gjerne imot den :)

6192000[/snapback]

 

Jeg hadde samme problem.

Har en Thomson 32", 3 år gammel.

Jeg bruker S-video signal inn på scart inngang.

Det virket som om det var forstyrrelser mellom inngangene inne i selve TV`n.

Da jeg dro ut koakskabelen (TV-signalet) forsvant stripen (flimrete hvit).

Ikke sikkert at denne løsningen hjelper hos deg.

Prøv først kun med sinalkabelen fra HTPC`n, hvis dette ikke hjelper så prøv andre inngagner.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg satt opp dette jeg også, å det fungerer nesten eneste problemet jeg har er at jeg får ikke hele desktopen på tv`n dvs noe av start menyen og noe av topen av vinduene forsviner. Er det mulig å zoome ut sån at jeg får med meg hele bildet?

 

Har foresten en thomson 32" widescren. brukte disse instillingene under cusom res

 

1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

 

btw, bildet blir også litt buet uti kantene.

Endret av zoneman
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg matrox G450, og VGA - Scart/RGB kabel. Men jeg klarer ikke å få satt opp pcen til å ha tven som primary. Hvis man kjører clone, må man jo aktivere DVDmax for å få video på tven, men jeg har lyst til å kunne kjøre video i vindumode på tven også.

 

Noen som har fått til dette? Testet litt med powerstrip og, men så ikke ut til at det kunne hjelpe meg noe videre...

 

Takker veldig for all tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...