Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 8


Anbefalte innlegg

...særlig Windows nettsider osv er en smule flimrete, og det er nok ikke bare pga dårlig overføringskabel...

Tror nok at en slik kabel vi diskuterer her muligens vil øke flimringen på tekst/windows-skrivebordet osv, mens man får et kvalitetsløft på bevegelige bilder. Dermed har jeg bestemt meg for å vente med en slik løsning da stuepc`en også skal fungere som musikkavspiller. Da må jeg bruke tv`en som skjerm for å se menyer osv så jeg slipper å fyre opp PJ`en for å spille musikk. Jeg bruker Media Portal for å spille av musikk og komprimerte barnefilmer på tv`n, stor tekst i menyene og veldig lett å bruke for frue og unger. Men til og med stor tekst blir ubehagelig å se på med mye flimring.

 

Stillestående objekter får man vel aldri helt bra på en interlaced skjerm, det ligger vel i denne teknologiens natur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om det svarer seg å kjøre en slik kabel på en veldig gammel tv. Den kan jo gjerne være slitt og ha behov for fokusjustering mm., så med mindre den er i svært god forfatning ville jeg satset på å legge kabelpengene i en ny tv og heller bruke simplere signaloverføring....mulig det vil gi bedre bilde.

Lager man seg en kabel selv, så kommer ikke dette på mer enn rundt det man på gi for en 20 pakkning med Prince ;)

Lenke til kommentar
Stillestående objekter får man vel aldri helt bra på en interlaced skjerm, det ligger vel i denne teknologiens natur.

på tv'n min så er det en funksjon som gjør at bildet ikke rister lenger, jeg merker alltid forskjell når jeg er hos andre..

om den skifter til progressiv eller hv ade nå er vet jeg ikke, men det er klart mer behagelig å se på tv'n...

skal få meg et ati skjermkort (9600XT) for kr 200 i sommer, så selv om det er dårligere enn mitt nåværende skjermkort, så kunne det jo ha vært moro til slik bruk som dette?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke er helt med på diskusjonene av artiklene mine på forum, det såkalte virkelige liv krever sin rett...

 

ATWindosor, Girder4 blir stort sett bakoverkompatibel, men grensesnittet er fullstendig annerledes. Og dessuten bruker den LUA 5, ikke 4, så det er en del forskjell på skripting/programmering. Det styrer jeg med hjemme for tiden. Litt av en jobb...

 

Bolson, jeg bruker også en 9090. Flott med alle de knappene på den.

 

Muffinman, jeg står altså enten på hitlist eller shitlist, avhengig av hvilket kjønn man ser det fra... ;) Jeg vil anbefale å gjemme den i et stort, pent kassebord av mahogni, det holder helt til man åpner luken for å vise film. Det er selvsagt en fordel at kona er bortreist mens man får det på plass og justerer inn monsteret...

 

JohndoeMAKT, jeg må innrømme at det ikke var jeg som fant den først, men jeg leste om den på AV-forum og bestemte meg for å prøve.

 

ajocius, nVIDIA cards are a lot more difficult to use in this way. LCD monitors haven't got anything near perfect movements anyway, they're far to slow. But generally spoken I would say that if you can't get 50 or 75 Hz, movements will be less then perfect. PrintScreen should work for screenshots. And no, you can't disable FFDShow during playback. Playback must be stopped.

 

AMD-King, det er ikke sånn at jeg vil bruke det, iallfall. Men jeg er kresen... Det går an å lese tekst som ikke er for liten, men det som regnes som vanlig størrelse på en dataskjerm er helt uleselig. Dette er hovedsakelig for stor skrift, visning av digitalbilder og video.

Lenke til kommentar

I påvente av tid til og stillhet til å eksperimentere med ZP, ffdshow og dscaler har jeg i dag gått til innkjøp av Theatertek. Det er viktig at ting kan brukes umiddelbart og at nedetid legges til samme tid som fruentimmeret ikke er hjemme, og Theatertek gir ok bilde out of the box. Ser faktisk god forskjell på vanlig tv over svideo, i forhold til Windvd6. Kostet i underkant av en 500-lapp og ser så langt ut til å være verdt kronene.

Lenke til kommentar

Kudos til Mastiff for en meget bra og interresant artikkelserie.

Jeg var ikke sen om å bestille kabel fra Danmark etter å ha lest artikkel 8.

Fikk kabelen i går (Lørdag), og satte umiddlebart i gang. Fulgte instruksene til punkt & prikke, og det er ikke tvil om at kvaliteten på skjermbildene blir vesentlig bedre. Hva som ikke er like bra er at jeg får et stort svart felt øverst og nederst på skjermen. Har prøvd å drodle litt med innstillingene, men må vel innrømme at jeg ikke vet så mye om dette eller konsekvensene av hva jeg gjør.

Er det noen som har ideer om hva som kan gjøres? (Bortsett fra å kjøpe ny TV, prosjektor...etc. Det kommer nok, men ikke før ut på høsten).

Lenke til kommentar

Yow Muffinman, takk for tipset. Jeg har sett etter dette, men finner ikke at dette kan spesifiseres når jeg bruker TV'n på skjermutgangen på skjermkortet. Har forøvrig et tilsvarende kort som Mastiff brukte på testen, et ATI X600 PCI-e med seneste drivere.

Flere ideer? Anyone?

Lenke til kommentar
Yow Muffinman, takk for tipset. Jeg har sett etter dette, men finner ikke at dette kan spesifiseres når jeg bruker TV'n på skjermutgangen på skjermkortet. Har forøvrig et tilsvarende kort som Mastiff brukte på testen, et ATI X600 PCI-e med seneste drivere.

Flere ideer? Anyone?

Du kan se om du finner igjen tv'en din her, og bruke instillingene:

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/tv.html

Lenke til kommentar
Har lest om en fyr i Norge som driver og overhaler og finjusterer brukte crt-PJ`er for videresalg. Jeg har inntrykk av at det er mulig å få mye PJ for pengene her.

 

Mener det var et sted på avforumet jeg så det.

Stemmer vel det... om jeg ikke tar feil, henviser du vel til han som har justert PJ til Mastiff...

Lenke til kommentar

Dr. Nick, det ligger i så fall i tv-en, tipper jeg. Hvis du kan sette formatet på den (16x9 og 4x3), prøv å endre innstillingen der.

 

tha stoffi, jeg skal ikke si at det ikke går med nVIDIA, men jeg har iallfall aldri vært ute for noen som har fått det til. Det har med synken å gjøre, tror jeg.

Lenke til kommentar

Tha stoffi; som nevnt er det et skjema som "muligens" virker på andre merker, det er som Mastiff sier noe med og merge synch ved hjelp av en liten elektronikk krets som må til, jeg siterer;

Just to clear a point: this project is made only for ATI RADEON cards. According to Powerstrip author, only RADEONs and some old Matrox card can generate a "composite sync" signal. A possible way to use it on other brands would be to merge H and V sync with a small circuit, diagram here. Again, you do this at your own risk.

 

Hentet fra Her

og selve skjemaet finner du Her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...