Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteran bil, kom med anbefaling!


Anbefalte innlegg

har funnet ut at det eneste jeg har råd til å eie er en veteran bil, den må altså være eldre enn 76 modell..

 

 

Så kom med tips på biler, altså driftsikerhet er et stikkord! å litt utsende...

 

takk

 

må helst ikke koste alt for mye heller, 30 tusen er en fin pris

Endret av chil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har funnet ut at det eneste jeg har råd til å eie er en veteran bil, den må altså være eldre enn 76 modell..

Volvo og Saab er vel kanskje de to eneste relativt kurrante bilene i en slik sammenheng, tross alt er 30år veldig mye så jeg tviler på økonomien i og med det fort kan koste endel og eie en slik med mindre du er god til og mekke. Dessuten er vel ikke disse ordningene påtenkt at folk skal ha disse som bruksbiler i utgangspunktet.

Og hva er det som er så dyrt med en nyere? Forsikringen?

Lenke til kommentar
har funnet ut at det eneste jeg har råd til å eie er en veteran bil, den må altså være eldre enn 76 modell..

Volvo og Saab er vel kanskje de to eneste relativt kurrante bilene i en slik sammenheng, tross alt er 30år veldig mye så jeg tviler på økonomien i og med det fort kan koste endel og eie en slik med mindre du er god til og mekke.

Er Volvo og Saab de to eneste relativt kurante?

 

Vel, jeg kan komme på minst et par til som går an:

 

Audi 80/100

BMW 518/525

Opel Kadett/Ascona/Rekord/Commodore

VW Golf

Mercedes 220/240/250

Honda Civic

Fiat 128

Mazda 1000/1300/1500/616/818/323

Toyota Corolla/Corona/Cressida/Crown

Ford Taunus/Consul/Granada

 

 

Dette er "vanlige" bruksbiler som det fortsatt er mulig å finne deler til og holde i daglig drift. Enkle å skru på, billige å ha, forholdsvis driftsikre. Noen er utpregede "hverdagsbiler" mens andre har et litt mer sportslig eller luksuriøst preg.

 

Jeg synes f.eks. at det ikke finnes så mye som er stiligere enn en Ford Granada Coupé, gjerne med V6'er.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Synes eldre Toyota Crown, f.eks. 1973-75 er meget stilige, og de er driftssikre. Det er også Toyota Celica, ca 1975. Problemet er å få tak på et bra eksemplar. Gamle japsebiler var plaget med en del rust, men kanskje ikke så ille som datidens franske biler :D

Sjekk ut Toyota Sportsbil Club Norge for inspirasjon :fun:

 

ed.: trykkfeil + link til fine Celica`er

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar
Veteran Porsche 911 til 30k? Høres svært billig ut.  ;)

Hvis man har litt tid til overs går det fint.

Mange litt slitne 911-er i bla. Tyskland som går for en billig penge.

Går fort å fikse opp en sånn uten å bruke for mye penger. :)

Vært sånn halvveis på jakt etter en veteran 911 en stund. Min erfaring tilsier at et eksemplar som kunne vært interessant starter på omkring 7000 til 8000 Euro. Noen vil ha over 10' også for sine bruksbiler av noen 911'er fra midt på 70 tallet har jeg sett..

 

Har du link til 911 rundt 30k, altså ca. 3800 Euro som kan være verdt å satse på? Ville ha blitt strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så lett å finne på nett.

Men mange forhandlere der borte har en sliten 911 eller to stående, gidder ikke å legge ut på nett, for det er ikke så mange som kjøper slitne biler der borte.

Tviler på at du får en du kan kjøre hjem til 30k NOK, men det er enkle og greie biler, går fort å fikse. :)

Lenke til kommentar

Uansett viktig at du velger en relativt 'vanlig' bil; hvis du ender opp med en litt sjelden bil så kan ting bli ekstremt dyrt hvis noe vitalt går i stykker.

 

Det er kanskje bedre å ha en litt vanlig 1990-modell der eksosanlegget fås kjøpt uoriginalt til 1500,- siden det finnes mange av bilen enn en 1975-modell veteranbil der det kun finnes originalt eksosanlegg til 5.500,- tilgjengelig på markedet f.eks...

Lenke til kommentar

da bygger jeg meg heller et et uorginalt av rør fra biltema, tingen er at jeg ikke har råd til de faste utgiftene en bil som ikke er veteran har.. hvis den går til helvete får det heller være, jeg får satse på at den holder ei god stund..

 

takk for alle tips, kom gjerne med flere

Lenke til kommentar
Ikke dum den, dersom du har råd til å lakkere den. Hva med en VW Boble av gammel type? De er ikke spesielt dyre, men fremdeles stilige biler!

Jeg bruker Goophy sine ord om den;

Den får vel en totallengde på 0,2 meter i krasj i alt over 40km/h..

(eller hvordan han skrev det) :p

 

Men det er stilige biler..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...