Gå til innhold

Avgiftssjokk i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel fordi DVD og CD er det dei samanliknar med piratkopiering. Du laster ned og brenner ut, ved å gjere platene dyrare håper dei det vil føre til mindre nedlasting.

 

Men at du kan kople TV direkte til PCen og legge musikken frå PC til mp3-spelar...nei det har dei ikkje tenkt på.

og takk og pris for det!!

Lenke til kommentar

Blir skikkelig opprørt over det som skjer i Sverige. Det er et direkte overgrep mot befolkningen. Greit nok å straffe de som gjør seg skyldig i pirat kopiering men å ta de som er helt lovlige er helt forkastelig. Blir ihvertfall dyrt å ta backup av cd samlinga nå.

 

Håper snart det blir et internasjonalt folkeopprør mot terroren fra film og musikk industrien. Hadde vært kjekt å fått til en underskriftskampanje eller en nettside mot industrien. Musikkindustrien har ingen motkraft som kan stoppe deres fremskritt og da blir det gjerne til at de spiser hele kaka. Kunne glatt ha betalt en hundrings og til og med mer for å støtte en slik kampanje mot musikk industrien.

Lenke til kommentar

Dette er trist.

Det er rart at de kan både gjøre det ulovlig og avgiftsbelegge det. Virkelig pose og sekk tankegang fra svenske potitikere. Det blir som om Norge skulle kreve moms av alt salg av heroin i Norge.

Det forbauser meg også at de klarer å få det rettskraftig 1. juli ! ! ! Knapt en mnd. etter har gått igjennom i Riksdagen.

Jeg ser for meg et lignende forslag i Norge. Nå har film og musikk selskaper i Norge fått en gavepakke fra svenskepolitikkere. Dette kommer de til å bruke for alt det er verd.

Rart om ikke næringslivet slipper denne avgiften på CD og DVD. Hvis de hadde måtte betale den hadde vi nok sett større protester.

Lenke til kommentar

Med tanke på at staten har tatt regninga fra musikk/film industrien hittil når det gjelder kopiering. Og husker jeg ikke feil var også dette planene videre i det nye forslaget, så får vi bare håpe at vi ikke ser en lignende lov her til lands..

 

(forbehold om faktafeil i innlegget)

Lenke til kommentar
nooooo...!! :cry:

 

da blir det vel ikke lenge før den torrentsiden forsvinner også.. faen heller, må komme et nytt system nå snart..

OT: det er jo ikek akkurat som torrent er det eneste "systemet" i verden.

 

Topic: Jeg er litt spent på hva som skjer i sverige nå, Harddisker blir jo billigere enn dvder, vil dette føre til en massemigrasjon over til HD fra nerdene, og tilsvarende krakk i platesalget? Eller er det slik at den "gemene hop" kjøper flest plater, og for de virker plater enklere?

 

AtW

Lenke til kommentar
Med 20 kr i avgift stiger prisen på en brennbar DVD-plate fra ca. 9 kr til 29 kr pr stk  :nei:

Hvis jeg ikke er helt bak mål må man legge på moms på hele suppa også. Hvilket betyr enda en femmer i høyere pris hvis det hadde vært i Norge.

Lenke til kommentar
LOL, dette blir som å betale fartsbøter og parkeringsbøter gjennom bensinavgiftene.

Godt sagt! Da blir man altså forhåndsdømt i tilfelle man kanskje skulle gjøre et lovbrudd i ettertid.. :hmm:

 

Hva om jeg kan dokumentere at platene ikke skal brues til piratkopiering? Er det bare å bed de trekke avgiften da?

 

zappy  Skrevet: 26/05/2005 : 10:41]Nå gleder jeg meg til 100GB diskene kommer, 400 kr for en RW og 250 kr for en vanlig! Tippe de tenkte seg om når de lagde denne loven ja.

Utviklingen går raskt, endring av lover går tregt. Det blir rett og slett for idiotisk om man må betale 400sk i avgift på en overskrivbar blueray-plate og 250kr for en vanlig. Dvs. at sluttprisene sikkert blir henholdsvis rundt 600kr og 350kr per plate. :roll: Samtidig får man 160GB harddisk til samme pris som de overskrivbare og til neste år sikkert 250GB, og året etter der 400GB.

 

Og hva var det med at de ikke avgiftsbelegger harddsiker samtidig? Skulle likt å ha sett holdningen hos serverprodusenter eller de som skal kjøpe servere om noe sånt ble innført.

 

Jeg håper virkelig norske politikere har mer IQ enn det de svenske politikerene har vist i denne saken. (Vel, nå er vel håpet om IQ ute allerede med tanke på Valgerd, men jeg tenker på resten).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

HALLO!

Har dere fulgt med i det hele tatt??

Det norske "mp3-lovforslaget", som ble nedstemt for kort tid siden, ble utformet på den måten det ble bla. FOR Å SLIPPE DENNE AVGIFTEN.

 

Hadde det norske lovforslaget blitt vedtatt, ville det i praksis ikke hatt noen betydning for oss (ifølge Jon Bing, som jo er en av Norges største ekspert på opphavsrett). Men hvem vet hva som skjer nå? Flere og flere land har indikert lignende lovforslag som i Sverige, kanskje Norge også følger etter?

 

Jeg vet ihverfall at jeg mye heller ville ha hatt det gamle norske lovforslaget istedet. Men neida, ørti tusen 14-isser, som ikke klarer å se lengre enn til nesetippen sin, trodde jo at mp3 ville bli forbudt med den loven. Flere, med sin egen private agenda *HOST*Gisle Hanemyr*HOST*, slang seg på og skapte såpass mye blest at media begynte å fatte interesse. Deretter ballet det på seg til enkelte populistiske politikere (som det dessverre finnes altfor mange av på Tinget) brukte saken til å sole seg selv i medias søkelys, og dermed var lovforslaget lagt dødt.

Lenke til kommentar

OT: det er jo ikek akkurat som torrent er det eneste "systemet" i verden.

sant nok, men det har jo vært det beste og mest populære alternativet de siste årene. har jo holdt en god stund nå, så er vel ikke så rart at det kommer et skifte nå snart.

 

tipper det blir torrent bare uten torrent sider, mer søkemotor al'a napster/kazaa osv..

 

latterlig at de legger avgift på cd'er og dvd'er.. de gangene jeg bruker en cd eller en dvd er det til backup og lignende, film ser jeg rett fra pc'n og samme med musikk. skal jeg ta den med meg så hiver jeg det på mp3 spillern.

Lenke til kommentar

Det er nevnt tidligere, men jeg gjentar det fordi enkelte tydeligvis ikke leser hele tråden:

Vi har hatt avgift på både lyd- og videokassetter her i landet. Avgiften ble opphevet i 2000.

Avgiften var oppe i kroner 4,08 for en lydkassett og kroner 20,57 for en videokassett.

De som har lyst på en times morsom/begredelig lesning kan jo se på dette dokumentet: Avgiftshistorie

 

tm

Lenke til kommentar
sant nok, men det har jo vært det beste og mest populære alternativet de siste årene. har jo holdt en god stund nå, så er vel ikke så rart at det kommer et skifte nå snart.

 

tipper det blir torrent bare uten torrent sider, mer søkemotor al'a napster/kazaa osv..

Torrent søkemotor har allerede blitt lansert. Torrenter uten behov for tracker har også kommet i beta. Så jeg tror ikke dette dør ut med det første nei.

 

edit:

 

søkemotor: http://www.bittorrent.com/

 

trackerless torrents: http://www.bittorrent.com/trackerless.html

Endret av SBS
Lenke til kommentar

:w00t:

 

Vi burde boikotte alt politikerene setter avgift på.

 

Eg for min del kjem aldri til å kjøpe ei einaste plate innanfor landets grenser dersom det inntrer ei liknande avgift i Norge. Forbanna lei alt pisset til dei elendige politikarane våre som aldri gjer nåke fornuftig. Einaste politikaren våre er gode på er å stå i media, drite seg ut, og samtidig tjene seg feite på det. Godt mulig det ikkje står særlig betre til i nabolandet. :hmm:

Lenke til kommentar

dette er helt sykt

 

der staten kan tjene litt penger sa gjor de faen meg det. det er rett og slett trist a hore dette!

 

Forundrer meg absolutt ikke hvis norge folger etter denne utrolig teite loven, kun fordi de trenger litt mer penger. Norge driter jo igrunn penger, men fordi vi har ubrukelige politkere sa blir det solt bort pa mokk..

Lenke til kommentar

Dette er jo flotters sverige, kommer dette til norge blir det enda bedre!

 

Jeg kjøper That's Write 4x DVD-R plate 4,7GB 200-pack (Princo) til 369,- kr

 

4,7GB x 1024 = 4812,8MB x 200 Plater x 0,0025 = 2406,4,- kr

 

Det vil si at om jeg skal ha disse dvd platene må jeg ut med 2775,4,- kr +frakt !

 

Fyttif**n sier nå jeg... Vis du skal ha mer enn 400 plater lønner det seg og kjøpe en pistol skyte politikerne og håpe på og ikke bli tatt. For da kommer det kanskje en ny som tar bort avgiftene.

 

Edit: sensur

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...