Gå til innhold

Avgiftssjokk i Sverige


Anbefalte innlegg

ok, hor pa denne quoten, igjen fra trance addict:

 

"And what's even worse, a part of every sheet of paper we buy goes to the SGAE too, because you can use your paper to write something that is copyrighted in it."

 

det er en syk verden vi lever i, skulle tro alt handlet om penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får nesten lyst til å starte opp en avart av Anders Langes parti....skiftet ut med "mot skatter, avgifter og generell terrorisering fra musikkindustrien"

 

Noen som er med?

Hvis du skifter det ut med "mot grådighetskultur i privat og offentlig næringsvirksomhet" så er jeg med :thumbup:

 

Det er først og fremst MPAA, RIAA og IFPI som er de mektigste lobbyistene som kjemper for slike lover og avgifter/bøter og de representerer en bransje med en grådighetskultur som mangler sidestykke i moderne historie. En slik ukultur kan aldri aksepteres i et sivilisert kunnskapssamfunn som Norge, nok får være nok! :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Til alle avgiftssytere: Jeg skulle gjerne sett om dere hadde tatt det på ordet, og faktisk flyttet fra Norge hvis en slik avgift kom. Hvis dere klarer å leve med alle avgiftene i landet, så er det litt merkelig om _dette_ er dråpen som får dere til å gjøre en så drastisk forandring i livet deres. Det kan jo bli morsomt å forklare for venner, bekjente og fremtidige arbeidsgivere når de spør hvorfor dere flyttet til land X. :roll:

 

Når det er sagt, så er selvsagt en avgift på blanke plater helt urimelig. Av den enkle grunn at det rammer uskyldige, og fordi den ødelegger for næringslivet i landet. Men generell innstramming av lover mot piratkopiering går ut på å faktisk håndheve det forbudet som er mot å ikke betale for noe som det er opphavrett på. Opphavsrett er en anerkjent tradisjon, og det er slett ikke urimelig å lage et lovverk mot ulovlig nedlasting av dette. Man kan selvsagt være prinsipielt uenig, men et slikt lovverk rammer ikke uskyldige, men nettopp de som har tenkt å skaffe seg dette materialet uten å betale.

Lenke til kommentar
Denne avgiften er ikke noe nytt som sådan, da alle som har kjøpt tomme opptakskassetter har betalt en slik avgift allerede. Om en slik avgift innføres må det bli mye friere og flytte musikk til forskjellige medier etter hva man måtte ønske.

Men sånne avgifter har tidligere vært en kompensasjon fordi det er lovlig å kopiere! Med andre ord så betaler du en lisens som gir deg rett til å kopiere.

 

Blant annet kopimaskiner i bedrifter har blitt avgiftsbelagt etter antall kopier som er tatt.

 

Dette her er som å både legge på 20 kr avgift pr liter bensin for å hente inn inntektene fra fartsbøter og samtidig innføre automatisk ubetinget fengsel for å kjøre 10 km/t for fort.

Tok utgangspunkt i at det her var snakk om slik avgift i Norge. Og med den nye lov endrings forslaget blir det jo lovlig å kopiere (Slik jeg har forstått det). Så da blir det vel ikke dobbelt opp. Forutsetter at man fortsatt har lov til å dele med familie og venner sef.

Lenke til kommentar

jaja... nå har eg sett dette å, *snur seg å ser om griser flyr utenom vinduet* Idiotiske politikere.Tenker på dei stakkars folka som aldri har pirat kopiert i sitt liv, plutslig så kommer en avgift som gir penger som kompensasjon til noe du aldri har gjort noe mot. :realmad: Hvem trenger å bekymre seg for djevelen, du har jo politikere og lignende folk å passe seg for. Trur faktisk at djevelen er en koslig fyr i forhold til politikerene vi har i dag... Tenk når disse avgifts kåte politikerene kommer til den varme plassen dei hører hjeme :devil: , kommer vel til å inføre moms og avgifter på varmen der nedde :p

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hvor lovverket vil og alt det der, men tenker regjeringen/stortinget og resten av befolkningen over framtiden? Burde ikke dem helder tenke nyskapende?

 

Tar Sverge som et døme:

Fra 1. juli innfører Sverige forbud mot å laste ned filmer og musikk fra internett uten opphavspersonens tillatelse. Samtidig økes avgiftene på tomme CD- og DVD-plater.

 

Her setter di et forbud + at dem setter 200 % avgifter på tomme cd/dvd plater, vil ikke det automatisk senke salget av tomme cd/dvder? (1 tap til cd/dvd produsentene.)

 

Forbud mot nedlast: et relativt høgt nettforbruk blir brukt av unge/ungdommer som laster ned ting og tang, dette er ikke noen hemmelighet. Men nå når det blir forbud for det, hva skal da en privatperson i sverge med en internettlinje med en hastighet som overgår alt?

En treng ikke mer en 700/128 linje til å surfe med. Dette tyder på at ISP¨ene kommer til å miste kunder og tape penger i fremtiden. (1 tap for ISP¨ene)

 

Hva med Hd produsentene? Man trenger ikke mer en 40 G harddisk til et OS for å surfe med. (1 tap for Hd produsentene)

 

Hva med dei ”ukjente” artistene som ikke får platekontrakt med di aller største pengegriske plateselskapene? (1 tap for ukjente artister)

 

Her er 4 punkt som folk bør tenke over, dette er noen av sikkert få konsekvenser dette har å by på. Den teknologiske framtiden kan komme til å flate ut i noen retninger……hvem vet……

:no:

Lenke til kommentar
Men generell innstramming av lover mot piratkopiering går ut på å faktisk håndheve det forbudet som er mot å ikke betale for noe som det er opphavrett på. Opphavsrett er en anerkjent tradisjon, og det er slett ikke urimelig å lage et lovverk mot ulovlig nedlasting av dette. Man kan selvsagt være prinsipielt uenig, men et slikt lovverk rammer ikke uskyldige, men nettopp de som har tenkt å skaffe seg dette materialet uten å betale.

Greit nok, men som på all annen ferskvare så burde man også innføre en kortere utløpsdato på varigheten til opphavsretten. I følge dagens lovverk så "varer opphavsretten så lenge opphavsmannen lever og i 70 år etter utgangen av det året". I dagens informasjonssamfunn så er dette altfor lenge etter min mening, og det er på høy tid at man kraftig kutter i varigheten av opphavsretten. Jeg vil si at maks 5 år er mer enn rimelig i dag, uavhengig av om opphavsmannen er i live eller ikke.

Lenke til kommentar
LOL, dette blir som å betale fartsbøter og parkeringsbøter gjennom bensinavgiftene.

Eller som å betale fremtidige fartsbøter når du registrerer/omregistrerer bilen din. :roll:

Hva med å fremme et forslag der man får 21 år ubetinget fengsel og 10 år sikring for overlagtmassedrap i barnehage når man kjøper motorsag?

Lenke til kommentar
Får nesten lyst til å starte opp en avart av Anders Langes parti....skiftet ut med "mot skatter, avgifter og generell terrorisering fra musikkindustrien"

 

Noen som er med?

Hvis du skifter det ut med "mot grådighetskultur i privat og offentlig næringsvirksomhet" så er jeg med :thumbup:

 

Det er først og fremst MPAA og RIAA som er de mektigste lobbyistene som kjemper for slike lover og avgifter/bøter og de representerer en bransje med en grådighetskultur som mangler sidestykke i moderne historie. En slik ukultur kan aldri aksepteres i et sivilisert kunnskapssamfunn som Norge, nok får være nok! :thumbdown:

Blir litt for vagt...er mange som jeg skulle likt å gjort kål på, men musikkindustrien er nå blant de første. Drømmen hadde vært å kunne føre et motsøksmål mot musikkindustrien. Har bare problemer med å finne på hva en skulle eventuelt ta dem for....generell kvalme mot allmennheten?

Forslag taes imot med takk!

 

 

Og til sist....lobbyvirksomhet skulle vært sidestilt med korrupsjon og kriminalisert!

Lenke til kommentar

Hahaha, underholdende lesing :lol:

 

Masse gode argumenter her. Keep up the great work! Jeg satt og fantaserte hvor gøy det kunne vært å skrevet ut alle innleggene og lest dem høyt på stortinget, og bedt politikerne komme med minst ett motargument mot hvert av våre...

 

Det er ett ord som faller inn i hodet mitt som passer på hele denne greia: EEEEEEEEEEID

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det her jeg...

Slik bortsett ifra "omgplzwtfbbqggnore kthx!!!1"!

15kr i avgift for DVD-R og DVD+R er helt.. enormt. 150kr i avgift for kun 10stk (inkl. mva).

 

Altså... Jeg ventet meg helt klart mer av svenskene når det gjelder sånne ting ettersom de faktisk ligger rimelig langt fremme teknologimessig i forhold til Norge.

Skulle tro de hadde vett nok til å skjønne at en så stor avgift rett og slett er helt borti natta, og hører ikke hjemme noen steder.

Som det har blitt nevnt mange ganger allerede så går dette også utover de som IKKE har gjort NOE SOM HELST galt, men som vil ta backup av videofilmene sine fra ferieturen sin til Kuala Lumpur på DVD, og de som vil ta backup av CD-samlingen sin.

 

Er det noen som vet hvordan det blir med avgifter om man bestiller fra utlandet (under 200kr) om denne avgiften en gang kommer til Norge? Må man betale avgifter selv under 200kr, eller kommer de kun med når også momsen legges til når varen koster over 200?

For jeg gidder IKKE å betale 250kr for 10 DVD'er når jeg får 50stk for under den prisen i dag, så best å sikre seg alternativer før tiden kommer når våre venner på Stortinget bestemmer seg for å innføre denne avgiften her til lands også.

Dette er et stort sprang tilbake i utviklingen mener jeg ihvertfall. CD/DVD-salget (av tomme media) kommer nok til å stupe.

Lenke til kommentar
Blir litt for vagt...er mange som jeg skulle likt å gjort kål på, men musikkindustrien er nå blant de første. Drømmen hadde vært å kunne føre et motsøksmål mot musikkindustrien. Har bare problemer med å finne på hva en skulle eventuelt ta dem for....generell kvalme mot allmennheten?

Forslag tas imot med takk!

Spam og mafiavirksomhet kanskje?

 

Og til sist....lobbyvirksomhet skulle vært sidestilt med korrupsjon og kriminalisert!

Ja, og hvis dagens "siviliserte" samfunn hadde dratt noen lærdom av Romerrikets fall så hadde lobbyister/korrupsjon vært en saga blott. Ganske rart at mens store sivilisasjoner kommer og går, så fortsetter bare ukulturen i stadig nye former. Jeg lurer på hvorfor, lærer folk aldri? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette er hva som var resultatet etter at Kulturdep. hadde høring ute vedr. avgift på media.

 

"Sakset fra statbudsjettet 2005"

Pressemelding

Nr.: 106/04

Dato: 06.10.2004

Kontaktperson: Eksp.sjef Roy Kristiansen, Medieavd., tlf. 22 24 80 04

 

Ny kompensasjonsordning for rettighetshavere til lydopptak og film

Departementet foreslår at det bevilges 32,5 millioner kroner på statsbudsjettet for 2005 til en ny kompensasjonsordning for rettighetshavere til lydopptak og film. Forslaget har sammenheng med gjennomføring av et EU-direktiv om opphavsrett i informasjonssamfunnet.

 

- Jeg er glad for at vi nå har kommet fram til en modell som sikrer rettighetshaverne kompensasjon for privatkopiering, sier kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland.

 

Midlene vil gi en kompensasjon til berørte rettighetshavere ut over det som gjelder i dag, og skal fordeles individuelt. Nivået på bevilgningen er fastsatt etter en sammenligning med nivået på tilsvarende kompensasjonsordninger i de øvrige nordiske land.

 

Forslaget kommer i tillegg til og må ses i sammenheng med bevilgningsforslaget til Fond for lyd og bilde, som videreføres med 19,5 millioner kroner. De to ordningene supplerer hverandre ved at begge har til formål å kompensere for privatbrukskopiering, men fordelingen skjer etter ulike prinsipper. Fondsmidlene fordeles kollektivt etter søknad, mens den nye kompensasjonsordningen foreslås fordelt individuelt.

 

EU-direktivet om opphavsrett i informasjonssamfunnet (2001/29/EF) er med forbehold om Stortingets samtykke foreslått innlemmet i EØS-avtalen. Direktivet krever at rettighetshaverne kompenseres dersom åndsverklovens adgang til privatbrukskopiering videreføres. Regjeringen ønsker å opprettholde adgangen til privatbrukskopiering og har kommet til at kompensasjonsordningen bør finansieres over statsbudsjettet.

----- Slutt-------

 

Link til høringen, inkl svar fra de fleste organisasjoner (om noen gidder å lese)

 

http://www.odin.dep.no/kkd/norsk/aktuelt/h...b-n-a.html#ram3

 

Ergo: Vi (skattebetalerne) betaler allerede til rettighetshaverne over skatteseddelen.... Fordeling foretas av div. organisasjoner.

 

I Sverige har de COPYSWEDE (Danmark: DANCOPY) som samler inn penger etter salg fra importører og fordeler ut til rettighetshaverne.

Lenke til kommentar
Tok utgangspunkt i at det her var snakk om slik avgift i Norge. Og med den nye lov endrings forslaget blir det jo lovlig å kopiere (Slik jeg har forstått det). Så da blir det vel ikke dobbelt opp. Forutsetter at man fortsatt har lov til å dele med familie og venner sef.

Hahahahahaha lovlig å kopiere. Sannheten er at de har ingen mulighet til det, om de skal implementere EU-direktivet. Enten så må de forby bryting av kopisperrer (Ingen mp3, ingen kopiering for noe som helst formål), eller så må de legge ned veto. Det er ikke noe slingringsmonn der. Norge kan selvsagt vedta sin egen "nesten-men-ikke-helt" åndsverklov, og gi EU fingeren "dette er det dere får". Det hadde sannsynligvis vært det beste, fordi da blir det mye hardere for EU å kjøre det gjennom systemet. Vedtar vi ikke en ny lov kommer nok pisken relativt kjapt etter valget.

 

Kjella

Lenke til kommentar
Denne avgiften er ikke noe nytt som sådan, da alle som har kjøpt tomme opptakskassetter har betalt en slik avgift allerede. Om en slik avgift innføres må det bli mye friere og flytte musikk til forskjellige medier etter hva man måtte ønske.

Staten gir allerede direkte fra statsbudsjettet til rettighetshavere for å kompensere kopiering av plater. Tror det var på rundt 50-60 mill. i år...

 

Det er en mye bedre løsning spør du meg, på denne måten rammer ikke loven de som faktisk bruker CD/DVD-plater lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...