Gå til innhold

DFI NF3 Ultra-D flere som venter?


Popsi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer med nVidias IDE-drivere er så dårlige fra før, at jeg ikke installerte dem denne gangen. Så jeg tror nok Snurre Sprett er inne på noe.

 

 

 

Idag testet jeg de to reservebrikkene i dual channel i memtest, og de oppførte seg akkurat likt som de to beste brikkene. Jeg brukte til og med de minneslotene som til nå virker å være de dårligste. Testet enkeltvis kan det komme frem tildels store individuelle forskjeller mellom de fire BH-5-brikkene jeg har, men i dual channel ser det ut som om noe annet enn brikkenes kvalitet holder dem igjen.

 

Når jeg kom til testingen av 4x512MB, måtte jeg klokke ned til 215 MHz @ 2T før det ble memtest-stabilt - og det var bare stabilt med 2,8 volt! Høyere spenning reduserte stabiliteten, også da jeg klokket gradvis oppover, noe som trolig betyr at det ikke er brikkene det står på. For når de kjøres ett par om gangen klokker de jo mye bedre med høyere spenning, og nå var altså brikkene kommet til det punktet hvor det ikke gikk fortere, uansett spenning. På 217 MHz @ 3,0 volt fikk jeg 20.000 feil etter en runde av test 5. Så reduserte jeg til 2,8 volt, og fikk bare 48 feil på samme test...

 

Dette mener jeg øker sannsynligheten for at det er en dårlig BIOS, eventuelt at CPUen min har dårlig minnekontroller.

Lenke til kommentar

No offence folkens, men jeg ser ikke helt det store poenget i å kjøpe ett nytt hovedkort idag, med stein gammal teknologi (Nforce3) Greit nok at kortet har agp, men det er nok av folk som kjøper brukte agp kort til overpris. Solgte mitt x800pro vivo kort for 200kr mindre enn jeg kjøpte det for i mars, (da var kortet ca 6mnd`er gammelt), da ble det nytt dfi nf4 og 6800gt pci-e.

 

Overklokking`s messig ser jo dette kortet ikke veldig lovende ut, dette kan jo tildels være pga. lav vdimm da. 3,2 vdimm er jo ikke mye å skryte av. Kjører selv på 3,8-3,9vdimm.

 

Men, får håpe det ordner seg med nyere bios da folken, uansett lykke til.

Lenke til kommentar
No offence folkens, men jeg ser ikke helt det store poenget i å kjøpe ett nytt hovedkort idag, med stein gammal teknologi (Nforce3) Greit nok at kortet har agp, men det er nok av folk som kjøper brukte agp kort til overpris. Solgte mitt x800pro vivo kort for 200kr mindre enn jeg kjøpte det for i mars, (da var kortet ca 6mnd`er gammelt), da ble det nytt dfi nf4 og 6800gt pci-e.

Du glemte vel at det var gratis å anskaffe hovedkort? Og skjermkort finner man jo hos naboen. Med en gang du kjøper et hovedkort, hva det måtte være, så er det utdatert uansett. Et sted må man sette et punktum, og jeg tror et PCIe hk med 6800GT ikke yter ultra mye mer enn et AGP hovedkort med det samme kortet i forhold til pris.

Dette har jo med pris å gjøre.

 

Ville bare nevne det siden ikke alle gidder å skifte ut hele dataen for å gå over til PCIe.

Lenke til kommentar
Ville bare nevne det siden ikke alle gidder å skifte ut hele dataen for å gå over til PCIe.

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden,så vil et hovedkort med ULi M1695 brikkesett være et glimrende alternativ til de som sitter med et high-end AGP kort.

Jeg gidder ikke vurdere DFI kortet en gang etter at jeg leste om de nye kortene med ULi brikkesett.

 

Edit:Jeg har selv et X800XT PE,AGP. Så mitt neste hovedkort blir et med ULi brikkesett. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Å oppgradere til nForce4 ville ha vært en vel stor utgift akkurat nå, derfor valgte jeg nForce3. Både nytt grafikkort og helst en ny PSU ville vært en dyrere løsning, og jeg har heller ikke noe fornuftig sted å gjøre av AGP-kortet.

 

Hovedforskjellen mellom brikkesettene er jo PCIe, men AGP 8x er ikke noen flaskehals for 6800-serien. NF4-kortene til DFI er riktignok bedre enn NF3-utgaven. Minnespenning, chipset, BIOS, layout, pluss at det allerede er et veletablert og høyt prioritert produkt, er tildels store fordeler. Men jeg mener fortsatt at jeg fikk en god oppgradering for tusenlappen ;)

 

Edit: Ser det er kommet en ny BIOS. Skal flashe og se :)

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å oppgradere til nyere system senere med A64-X2 4400+ og PCI-Express SLi....det kommer sikkert også nyere chipsett med enda bedre ytelse, stabilitet og bedre støtte får avansert minnekontroller. Gidder ikke å gjøre det nå når jeg har 6800 ultra. Fikk kortet faktisk billig og da trengte jeg et godt system.

 

Etter denne oppgraderinga må jeg si at jeg er fornøyd. Til tross at jeg har 6800 Ultra som holder lenge. Kald og stabil Cpu med 90nm ;)

 

Hadde før Abit Nf7-S v2.0 med en XP-M2400+ 35W som var klokket til 2.5Ghz med luft. Med dette opsettet har ikke det gamle hket og den gamle cpuen en sjanse i ytelse tester. Merka stor forskjell på alt om trent sm jeg har prøvd hittil.

Lenke til kommentar
Hadde før Abit Nf7-S v2.0 med en XP-M2400+ 35W som var klokket til 2.5Ghz med luft. Med dette opsettet har ikke det gamle hket og den gamle cpuen en sjanse i ytelse tester. Merka stor forskjell på alt om trent sm jeg har prøvd hittil.

Så lenge applikasjonene ikke krever mer enn 1GB RAM, mener jeg at kombinasjonen nForce2/XP mobile har holdt seg utrolig godt. Man er nødt til å overklokke dem for at de skal komme på et respektabelt nivå, men de skalerer utrolig bra!

 

 

 

Angående DFI: BIOS 711 er betydelig bedre angående minneytelse. Jeg har tjent noen MHz på samme timings med 2x512, og virker nå stabilt på 240+. Godt å se at det går den rette veien ihvertfall :thumbup:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

har testa litt mer nå, ser ut som cpu ikke kranger med meg, den går nå på 2350mhz. mene da har jeg satt minne til 166, som blir da 195mhz. med alt på auto.

 

men rammen derimot, den er et kapittel for seg selv. jeg kan jo begynne med at den autodetekter ikke engang timingsene den er godkjent for. videre så takler den ikke å kjøre 217fsb, selv om de er godtkjent for 2-2-2-5 @ 217mhz @ 2,8v

 

har også porøvd å flytte de over til de to orange kontaktene uten at det hjalp.

 

så med mindre en av dere har en ide om hva problemet er så hiver jeg inn twinmos brikkene mine, sjekker åssen de klokker, (om det er like ustabilt da) og med mindre det fører til samem problem, så sender jeg gamer extreme brikkene til innbytte i noen pc4000 VX brikker

Lenke til kommentar

vel, ha nå prima i godt over 10 timer på standard cpu klokk med rammen på 200 2-2-2-5-1, resten på auto. så heldigvis er den i alle fall stabil på stock. skal gi rammen et lass med spenning nå og se om det hjelper på overklokkinga

 

oppdatering, kjører nå 3v på rammen, effektivt 3.1v, og den har prima en time uten problemer så langt på 217 m/2-2-2-5-1T. er for tidlig å si noe enda, mene vi får se

 

oppdatering, har vært på lan, og og prima da i 8 og en halv time på 225fsb med 3v (~3,1 effektivt) på rammen og 1,5v (~1,4v effektivt) på cpu. det gikk fint selv med romtemperatur over det vanlige. dog så har den en tendens til å reboote når jeg kjører sandra memory benchmark...

 

snakka med netshop før i dag så det blir nok til at jeg sender de inn på angrefristen og kjøper meg noen pc4000 VX...

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

jeg har et nytt spørsmål angående s-ata kontaktene på dette hovedkortet.

 

jeg vet at jeg sannsynligvis må bytte fra s-ata 1-2 til 3-4 ved siden av cpu for å komme over ~240HT

 

jeg går ut i fra at dette går greit uten å måtte gjøre en reinstallasjon av systemet mitt, mene må jeg da bruke en floppy disk med s-ata drivere neste gang jeg skal installere windows? det var nemlig unødvendig ved bruk av s-ata kontaktene 1 og 2

 

jeg spør fordi jeg har ikke en diskettstajon montert i kassa lenger, så det betyr en del extra arbeid for meg ved å temp montere en diskettstajon

Lenke til kommentar

Jeg installerte Windows med diskene tilkoblet 1 og 2, og det var ingen som helst problemer med å flytte over på 3 og 4 etterpå. Men jeg installerte SATA-driverne ved installasjon. Men hvis det ikke fungerer, kan du bruke installasjons-CDen, og reparere den gamle installasjonen. Dette har jeg gjort en gang før, da jeg gikk over fra nForce2 til nForce3, og det tok bare noen få minutter. Det er så vidt jeg vet ikke nødvendig å bruke floppy, man kan like kopiere driverne over på USB-stick.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...