Gå til innhold

DFI NF3 Ultra-D flere som venter?


Popsi

Anbefalte innlegg

har også bestillt dette kortet og gleder meg til å skru pc når jeg henter pakka

 

jeg har et par spørsmål, sånn for å samle det viktigste.

 

jeg bør definitivt oppgradere bios siden jeg kjøpte med en 3200+ venice? og er det bare å laste ned på en diskett og så la maskina gjøre resten? mener nemlig jeg leste at biosdisketten fiksa resten selv

 

jeg bør bruke de to dumt plasserte s-ata ene ved cpu? har ikke helt bestemt meg for å høyt jeg skal klokke, kjøpte med pc3500 gammer edition ocz rammen (217mhz m/2-2-2-5 @ 2,8v)

 

og de to øverste ram portene er det beste valget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg bør definitivt oppgradere bios siden jeg kjøpte med en 3200+ venice? og er det bare å laste ned på en diskett og så la maskina gjøre resten? mener nemlig jeg leste at biosdisketten fiksa resten selv

Det kan jo hende at du får en nyere BIOS enn meg, men i mitt tilfelle hadde jeg ikke mye valg. Flashingen gikk knirkefritt, men jeg måtte altså bruke én minnebrikke.

 

Hver av DFI-BIOSene kommer i to pakker. Den ene er bare BIOS-filen og et DOS-basert flasheprogram. Men man kan også laste ned en større pakke, som ved kjøring vil lage en automatisk flashe-diskett.

 

jeg bør bruke de to dumt plasserte s-ata ene ved cpu? har ikke helt bestemt meg for å høyt jeg skal klokke, kjøpte med pc3500 gammer edition ocz rammen (217mhz m/2-2-2-5 @ 2,8v)

 

og de to øverste ram portene er det beste valget?

For seriøs klokking sier jeg dessverre ja, jeg kom ikke engang frem til OS-lastingen da jeg begynte å komme rundt 240 HTT.

 

Noen sier at man konsekvent skal bruke de første minneslotene (nærmest sokkelen), men jeg fikk best resultat i memtest av å kombinere 3 og 4. Viften får en mye rettere vinkel ned mot dem da, noe som godt kan være årsaken til det bedre memtest-resultatet. Så det er ikke godt å si hvilke sloter som isolert sett er de beste, men stor forskjell vil det vanligvis ikke være.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Nå har jeg testet og spilt endel på 2,62, med temps på 45 C, og det er ikke overveldende bra. Men greit nok.

:!: 2.62ghz er ikke dårlig. Du får bra score med det. Jeg skal gi dere svar om mine OCZ og eller Corsair brikker gir bra resultat. Håper å få en overklokk på 250 HT.

Endret av Deluxe_REborn
Lenke til kommentar

@ Bob Ibsen:

 

takk for bra svar, skal komme tilbake med åssen bios som følger med kortet.

 

når det gjelder klokking, så blir det vel en test runde eller to, mene jeg tror jeg holder på max 225fsb til daglig bruk. mest fordi jeg tror ikke rammen tåler så mye mer enn det på 2-2-2-5 timings. og så blir det mindre varme og vi vet jo alle at det vil si mindre støy fra vifter.

 

ja en ting til, mens jeg husker det. jeg er temelig grønn med klokking av 939 systemer, det blir faktisk det første jeg skal prøve. så da lurte jeg på: kan/må jeg klokke HT og fsb på rammen hver for seg eller klokker den ene også den andre?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Så dette kortet må altså flashes før det kan brukes med de prosessorene som selges i dag?

Eller vil det gå bra å kjøre det en stund på den originale Biosen?

Hovedpoenget er jo at man får start på maskinen uten å måtte låne en gammel prosessor først, eller hot-swappe BIOS-brikken over i en annen maskin. Så lenge kompatibiliteten tillater oppdatering av BIOS, ser jeg ikke noe stort problem. Det fungerte ihvertfall bra nok til at jeg fikk flashet inn den nye BIOSen uten at det var noen nervepirrende prosess :)

 

Men maskinen vil nok være mindre forutsigbar med kombinasjonen utdatert BIOS og Venice, så jeg ville ha flashet så snart jeg fikk systemet sånn noenlunde oppe å gå.

 

 

ja en ting til, mens jeg husker det. jeg er temelig grønn med klokking av 939 systemer, det blir faktisk det første jeg skal prøve. så da lurte jeg på: kan/må jeg klokke HT og fsb på rammen hver for seg eller klokker den ene også den andre?

Det kommer litt an på. Øverst i BIOSens minnemeny er det noe som heter "Max Memclock", og hvis denne står på auto vil minnet automatisk holdes i nærheten av 200 MHz, selv om du overklokker HTT. Hvis denne settes til 200, så vil minneklokken følge HTT 100%. Men vær klar over at halv-multiplikatorer fører til at divideren rundes av oppover, og således senker minneklokken litt. Dette er altså noe lignende av å sette dividere (FSB:RAM-ratio), bare at man nå bruker CPU-klokken som utgangspunkt. Minnet yter ikke dårligere på grunn av at man bruker divider, det er i all hovedsak klokkefrekvens og timinger som har betydning i så måte.

 

HyperTransport er HTT x LDT-multiplikatoren, som gir den totale hastigheten mellom CPU og brikkesett. HyperTransport bør ikke være mer enn 1000 MHz, slik at hvis du overklokker HTT til 250, må du sette LDT til 4x. Det øyeblikket du passerer 200 HTT bør du redusere LDT til 4x, og når du kommer over 250 bør du bruke 3x.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Maskinen å kjørte Prime i åtte og en halv time før jeg stoppet den, og jeg er nå sikker på at 2,6+ vil bli stabilt. Det er vel kurant med tanke på den uheldige CPU-steppingen... Den vanskelige 3D-stabiliteten har jeg også en god følelse for, da dette pleier å komme ganske raskt til syne. Med det forrige hovedkortet var ikke systemet stabilt uansett hva jeg gjorde - det var ikke håp om å klare å installere WinXP.

 

Dette kortet virker å være veldig stabilt og stødig, noe jeg kan si fordi maskinen er forutsigbar. Alle maskinen vil ha en øvre grense for stabil drift, men dårlig strømstabilitet (som jeg har vært endel plaget med på andre komponenter) kan ofte gi utslag i at maskinen ikke takler store lastendringer. Det vil også være typisk at f.eks. minnet er stabilt "for seg", mens man raskt får problemer når man kjører oppgaver som i tillegg er krevende for prosessoren.

 

Skal senere eksperimentere med maks HTT-klokke, så jeg vet bedre hvilke kombinasjonsmuligheter jeg har :thumbup:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Er cpuen din bare 22 grader varm?

 

Bruker den kjøleren du fortalte i de andre postene, eller bruker du vannkjøling?

Jeg bruker en Thermalright SLK-948U med 92mm vifte på moderat turtall. Da er idle knappe 35, og load rundt 45.

 

Temperaturen er nok på 42 C, og den oppgitte tempen kan plutselig falle med 20 grader i noen sekunder... Målingene i programmet oppdateres med lang intervall, og det er også lite nyansert.

Lenke til kommentar
Hvordan er dette kortet å flashe forresten.

Er det med noe eget flasheprogram til det eller må man sitte i dos og bite negler med dos komandoer?

Har bare flasha bios en gang og da i windows med abit flash utilities.

Jeg kan ikke finne noe windows-basert program på CDen, men selv om flashingen er DOS-basert kan man jo bruke CD eller USB-stick. Se post nummer to på side 4 i denne tråden :)

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Leste litt om flashing på hjemmesiden til DFI og der står det også godt forklart.

Kalles vist Diamond Flash Image.

http://www.dfi.com.tw/Support/mb_faq_us1.j...TYPE=US&SITE=US

 

Hadde lenge tenkt å oppgradere til Abit Fatality NForce4 hovedkort og nytt 6800-7800 PCI-e skjermkort men dette ser jo mye billigere ut samt at jeg kan fortsette å bruke det gamle 6800 Ultra agp kortet mitt som vil duge til neste oppgradering.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Høyeste HTT er 340 til nå, uten at det er grundig testet. 300 burde ikke være problematisk, men når jeg kommer opp mot 270-280 må jeg øke chipset-spenningen ett eller to hakk (maks er 1,95v). Hvis det i realiteten skulle være stabilt på vel godt og vel 300, er det nok temmelig bra til å være nForce3 - og tilstrekkelig er det iallefall.

 

Kjører nå stabilt på 265 x 10 = 2645 MHz (vCore 1,55), minne på 240 MHz (3,2 vDIMM).

 

Kortet mitt er revisjon A - det er foreløpig ingen BIOSer til revisjon B.

 

 

Minnetest utført på Rebels Haven Forums:

 

Tried some old 2X256 Mushkin Black Level II PC3200 and 2X256 GEIL Ultra Platinum PC4200.

 

Mushkin BH-5:

 

200 1T 2-2-2-6 @ "3.2V": 235HTT/FSB max with no Memtest errors.

 

200 1T 2.5-3-3-6 @ "3.2V": 240HTT/FSB max with no Memtest errors.

235 MHz med selveste Mushkin av god gammel BH-5, og bare 2x256 :wow: Dette kan forklare hvorfor jeg stopper på litt over 240... Fremtidige BIOSer vil forhåpentligvis bedre på dette. Men for min egen del ligger jeg bare cirka 5 MHz under hva overklokking.no fikk med TwinMOS SP på 3,2 volt og lignende timings på DFI NF4 ;)

 

TCCD-minne ser forøvrig ut til å yte normalt på dette HKet, skal jeg dømme etter testene som ble gjort av RHF. Det er egentlig en ganske sterk indikasjon på at dårlig utnyttelse av Winbond-minne, skyldes midlertidige BIOS-bugs.

 

 

Omtale av BIOS-utgavene

 

Original Bios:

This is the Bios that came with my board. It is labeled 602, but doing a file compare against the Official 602 shows differences. It has several setting errors in Memory timings, FSB, and Vcore. Maybe more. I'm finding the board is quite stable at 300+ FSB with good TCCD memory with this BIOS, once I realized it's faults. I have reflashed this Bios back into my board without issue.

 

NF3UD602:

1st Official release BIOS. Currently linked at the DFI site. Appears to be the same as the "Original" BIOS.

 

NF3UD627:

1st Beta release. Suppose to improve Memory compatability. I tried it and didn't notice any difference.

 

NF3UD628:

2nd Beta release. Also suppose to improve Memory compatability and add Sempron support. I tried it and didn't notice any difference. There is a report of this Bios setting the FSB to 360 when the Bios is set to 240FSB.

 

NF3UD629:

3ed Beta release. Change log:

1. Fix can't disable virus warming.

2. Fix can't quick post.

I tried it and didn't notice any difference.

 

NF3ID705:

2nd Official release BIOS. Currently linked at the DFI site. I have tried it and it fixed the cold-boot issue, the safe-mode issue, and the no-post at CPC=200 issue.

...tenker jeg venter litt før jeg tester beta-utgavene :whistle:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Hadde lenge tenkt å oppgradere til Abit Fatality NForce4 hovedkort og nytt 6800-7800 PCI-e skjermkort men dette ser jo mye billigere ut samt at jeg kan fortsette å bruke det gamle 6800 Ultra agp kortet mitt som vil duge til neste oppgradering.

Eller kanskje vente til de nye hovedkortene med ULi M1695 chipsett kommer på markedet?

Mitt neste hovedkort blir nok et med ULi chipsett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...