Gå til innhold

DFI NF3 Ultra-D flere som venter?


Popsi

Anbefalte innlegg

Men folkens..jeg lurer på hvor mye bedre i ytelse gir DFI kortet i forhold til andre som Gigabyte, Abit, Epox..MSI...osv..? Tror dere at dette DFI kortet blir et bra kjøp. Må bestemme meg snart. :roll:

Det er nok ikke så mye bedre enn andre på standard innstillinger,men hvis du skal overklokke bør du gå for DFI. De er som oftest kongen når det gjelder overklokking.

 

Edit:Sjekk ut denne testen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den roundupen er MSI kortet best. Men stemmer dette?...Mange som også har problemer med Geforce 6 serien med det kortet. Jeg har et XFX 6800 Ultra og vil ikke he noe spetakkel med kortet. Jeg har tenkt å overklokke min A64 3000+ Winchester. 90nm. Men lurer på hvor mye jeg kan overklokke til. Derfor er jeg usikker sjønner du :ermm:

Lenke til kommentar
Sånn, i dag har jeg også bestillt DFI kortet. Håper det gjør godt. Har også bestillt en A 64 3200+ Venice. Den er utrolig og kjører mindre voltage core enn newcastle og winchester. Og etter tester klarte de å klokke den til 2.8Ghz uten å justere Voltagen i det hele tatt. :dribble: Nå håper jeg det stemmer :!:

Tja, de fleste havner vel på 2,7-2,8 med luftkjøling, uten videre modding, og med den spenningen de mener er en grei mellomting mellom ytelse og varme/risk. På disse plattformene er det også vanlig at avstanden mellom maks stabil klokk og "høvelig benchmark-stabilt" kan være veldig stor. Faktisk på noen hundre MHz i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Jepp, der var kortet i boks!

 

Posten mottok det for tre dager siden, så det er ikke Netshop det har stått på :thumbup:

Jeg gadd ikke vente mer, og bare skrev ned pakkenummeret og hentet det. Posten bruker lang tid :mad:

 

Kortet er helt identisk med bildet jeg postet tidligere. Det har også Athlon X2-logo på esken, noe som burde bety at alle disse kortene har X2-kompatibel BIOS rett fra fabrikken. Det virker igrunnen sannsynlig siden dette er et såpass nytt kort.

 

Chipset-kjøleren ser lite overbevisende ut, og en større kjøler vil neppe kunne festes vha hullene.

 

SATA-kontaktene som er ved CPU-sokkelen er merket SATA3 og 4, noe som burde bety at disse ikke er direkte implementert mot sørsiden, men benytter Marvell tilleggskontrolleren.

 

Håper å få alt på plass i løpet av kvelden/natten. Da kan jeg forhåpentligvis gi noen tilbakemeldinger! :thumbup:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Kortet er helt identisk med bildet jeg postet tidligere. Det har også Athlon X2-logo på esken, noe som burde bety at alle disse kortene har X2-kompatibel BIOS rett fra fabrikken. Det virker igrunnen sannsynlig siden dette er et såpass nytt kort.

:love:

 

Håper å få alt på plass i løpet av kvelden/natten. Da kan jeg forhåpentligvis gi noen tilbakemeldinger!  :thumbup:

Gratulerer med nytt kort! :w00t:

 

Gleder meg til resultatene :thumbup:

 

POST 939 BTW.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kort!  :w00t:

 

Gleder meg til resultatene :thumbup:

 

POST 939 BTW.

Takk, det har vært en lang vei mot mål, og jeg kan allerede konstatere at DFI er mye bedre enn de forrige kortene jeg hadde (NEO2). :)

 

Post 939 ;)

 

Vel, nå sitter jeg og skriver på "ny-maskinen". Fant ut at jeg definitivt måtte montere vifte til BH-5-minnet som jeg kjører på 3,2 volt. I dual channel ser det foreløpig ikke ut til å bli stabilt på noe særlig over 240, riktignok med stramme timinger.

 

:D  Det ser bra ut Bob IBSEN!

 

Forresten, hva slags CPU kommer du til å bruke? :)

Gleder meg til mitt HK. :love:

CPUen er en Venice 3200+, dessverre (?) av den beryktede uke 18 APMW. Men det finnes visst noen som er fullt brukbare. Snekker'n har så vidt jeg husker en av nøyaktig samme uke/stepping, som greit klokkes til 2,8. En kompis av meg har også akkurat samme uke og stepping, og kjører greit på 2,7 (på et NEO2). Jeg vet ennå ikke hva min er god for, men denne gangen skal det neppe stå på hovedkortet :p

 

 

 

Teknisk informasjon:

 

Selv om BIOSen er X2 -og Venice-kompatibel, virker det ikke å være støtte noe særlig utover det å kunne starte med en minnebrikke og diskett, for å flashe inn en oppdatering. Hvilken versjon som var på fant jeg aldri ut av, men datoen var 16/02, tror jeg. Den jeg flashet til er bare to-tre uker gammel, og virker foreløpig helt grei.

 

CAS latency kan ikke settes til 1,5 i BIOS, noe som vel er av de få vesentlige forskjeller ifra NF4. Jeg har forøvrig opplevd at en eller to innstillinger ikke slår inn, slik jeg setter dem. Men maskinen er stabil selv om jeg retter dem opp i A64-tweaker.

 

Auto-funksjonene virker å være svært godt tilpasset. En grei regel er vel at man ikke rører det man ikke vet hva er.

 

Som jeg var inne på tidligere, er det en vCore-bug på disse hovedkortene. På standard 1,4v var den reelle spenningen oppgitt til bare 1,29! Men så lenge skalaen går lineært oppover i takt med BIOS-innstillingene (noe den ser ut til å gjøre), er det uansett nok å ta av. Man kan oppgi både basis-vCore, og eventuelt en økning på ytterligere 0,1 til 0,7! Maks basis-vCore er 1,55 i BIOS, noe som bør gi en faktisk vCore som er mer enn høy nok, tross bug. Så inntil videre blir jeg ihvertfall å utsette lodding, som visstnok skal fikse denne bugen. Det er ikke noe virkelig problem.

 

Chipset-viften virker å være heller dårlig, og bråker en god del.

 

Det er visst problemer med 250+ HTT og SATA 1 og 2. Altså bør man bruke de to som er ved sokkelen :( De to medfølgende SATA-kablene som følger med, er forresten nevneverdige i seg selv. Skikkelig tighte kontakter som sitter bra, pluss at de er veldig smidige.

 

Angående DIMM-slotene, må to brikker stå på samme farge, det vil si svært nære hverandre. Det virker å være uansett hvilken farge man bruker, men jeg bruker de to øverste fordi det gir bedre luftsirkulasjon.

 

Bundelen ellers er ganske ordinær. CDen inneholder mange ekstra drivere, for eksempel til grafikkort, men programvaren virker ikke overbevisende.

 

 

Men nå må jeg eksperimentere og overklokke litt :thumbup:

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

OBS! Bruk SATA 3 og 4 (de nærmest CPU-sokkelen)

 

Jeg har oppdaget at maskinen konsekvent stopper under POSTingen ("Verifying DMI Pool"), men så skiftet jeg SATA-kontakter og nå gikk det glatt inn i Windows. Det var ikke nødvendig å gjøre noenting, trolig fordi jeg installerte to SATA-drivere ved Windows-installeringen.

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt hovedkort. :thumbup:
I dual channel ser det foreløpig ikke ut til å bli stabilt på noe særlig over 240, riktignok med stramme timinger.

:hmm: bare 240?

Ja, men det kan være så mangt :dontgetit:

 

3,2v er riktignok ganske mye, men ikke optimalt. For billig-RAM er uansett ikke 240 @ supertight noe å grine over.

Lenke til kommentar
Bob Ibsen ! Er det PCB revisjon B eller A du fikk .?

 

Som du sikker har oppdaget er sataportene ved cpu sokkelen

de med nvidia PHY integrert i chipsettet , likt på alle NF3 250 da det er ihh til nvidias ref design .

Marvell PHY portene rakner rundt +/- 230 HTT ref.klokk .

Akkurat, jeg trodde det var motsatt. Takk for oppklaring, uansett!

 

Hvordan finner man revisjon?

Lenke til kommentar
Ja, men det kan være så mangt  :dontgetit:

 

3,2v er riktignok ganske mye, men ikke optimalt. For billig-RAM er uansett ikke 240 @ supertight noe å grine over.

Ok. Men hva slags ram brukte du? Jeg har både OCZ PC4000VX og Corsair TwinX PC4000. som jeg kommer til å bruke.

TwinMOS SP 3500 "BH-5". Jeg har fire stykker, og har plukket ut de to beste :(

 

Men ting kan kanskje gå seg til etterhvert ;)

Lenke til kommentar
BH-5 spiser spenning, så du får håpe at det går bedre med hket. Men hvordan er ytelsen på 240 HT da sammen med din venice?

Er ikke kommet dit enda, har ikke installert noe særlig annet enn Prime og A64-tweaker.

 

Edit: Tror CPUen har dårlig minnekontroller. CPUen virker temmelig stabil rundt 2,62 GHz, da med 11 divider=238,8... Burde jo komme høyere enn det, også med vDIMM 3,2... Men det var visst mange med samme stepping som bare kom til 2,5, ifølge tråden om Venice OC-roundup

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Takk, det har vært en lang vei mot mål, og jeg kan allerede konstatere at DFI er mye bedre enn de forrige kortene jeg hadde (NEO2).  :)

Det er jo flott, ikke noe gøy å oppgradere til noe som er dårligere

en det en hadde før.

 

Selv om BIOSen er X2 -og Venice-kompatibel, virker det ikke å være støtte noe særlig utover det å kunne starte med en minnebrikke og diskett, for å flashe inn en oppdatering. Hvilken versjon som var på fant jeg aldri ut av, men datoen var 16/02, tror jeg. Den jeg flashet til er bare to-tre uker gammel, og virker foreløpig helt grei.

Vet du hvilke forkjeller det er imellom orginal biosen og den du oppgraderte til?

Låg den på DFI sine sider eller?

 

Som jeg var inne på tidligere, er det en vCore-bug på disse hovedkortene. På standard 1,4v var den reelle spenningen oppgitt til bare 1,29! Men så lenge skalaen går lineært oppover i takt med BIOS-innstillingene (noe den ser ut til å gjøre), er det uansett nok å ta av. Man kan oppgi både basis-vCore, og eventuelt en økning på ytterligere 0,1 til 0,7! Maks basis-vCore er 1,55 i BIOS, noe som bør gi en faktisk vCore som er mer enn høy nok, tross bug. Så inntil videre blir jeg ihvertfall å utsette lodding, som visstnok skal fikse denne bugen. Det er ikke noe virkelig problem.

Dette var noe eg ble litt i tvil om, men viss det fungerer fint uten å lodde noe så trekker ivertfall det mye opp for min del.

 

Chipset-viften virker å være heller dårlig, og bråker en god del.

Tror du det er plass til en vannblokk der? uten at det kræsjer med skjermkortet?

 

Angående DIMM-slotene, må to brikker stå på samme farge, det vil si svært nære hverandre. Det virker å være uansett hvilken farge man bruker, men jeg bruker de to øverste fordi det gir bedre luftsirkulasjon.

Får vel kanskje se meg nødt til å ha en vifte der da. :hmm:

 

Men nå må jeg eksperimentere og overklokke litt  :thumbup:

:woot:

 

Og tusen takk for at du gidder å svare her. :thumbup::D

Lenke til kommentar

BIOSen er original, og er hentet hos DFI. Det fulgte faktisk ikke med noen readme-fil, men det nye BIOSen er mye bedre. Den andre var knapt nok brukbar, ihvertfall med en Venice.

 

Nå har jeg testet og spilt endel på 2,62, med temps på 45 C, og det er ikke overveldende bra. Men greit nok.

 

Angående vannblokk, er jeg usikker. Det er ganske liten avstand mellom hullene, trolig mindre enn hva jeg har sett før. Dette kan jeg kanskje se nærmere på etterhvert.

 

 

Det jeg skrev om at man måtte bruke jumpere for å tilpasse høyttaleroppsettet er ikke helt riktig, da man naturlig nok også kan endre på dette via programvare. Men to ekstra plugger hadde jo fortsatt vært å foretrekke, da.

 

 

Litt smårusk til tross, jeg er så langt fornøyd med hovedkortet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...