Gå til innhold

DFI NF3 Ultra-D flere som venter?


Popsi

Anbefalte innlegg

Høyeste HTT er 340 til nå, uten at det er grundig testet. 300 burde ikke være problematisk, men når jeg kommer opp mot 270-280 må jeg øke chipset-spenningen ett eller to hakk (maks er 1,95v).

Hva gjorde du nå for å komme opp i 300 HTT ? Satt du ned Latency eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn da var DFI nf3 agp i hus og montert. MEN...jøvelen bare står å piper. en langt pip med kanskje et sekund mellomrom

 

har prøvd å sette cpu fan på hk. har prøvd med en ram brikke (ikke i alle portene enda)

 

noen som vet hva som er problemet? eller er det bare at bios klager på venice cpu?

 

edit: fant ut av det, måtte bare bruke en brikke :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
sånn da var DFI nf3 agp i hus og montert. MEN...jøvelen bare står å piper. en langt pip med kanskje et sekund mellomrom

 

har prøvd å sette cpu fan på hk. har prøvd med en ram brikke (ikke i alle portene enda)

 

noen som vet hva som er problemet? eller er det bare at bios klager på venice cpu?

Athlon X2 er av samme revisjon som Venice, men enda mer "kresen" på BIOS (for at begge kjernene skal fungere). Altså har du garantert en Venice-kompatibel BIOS hvis du har X2-logoen på esken, som jeg fikk. Som du kanskje leste i BIOS-omtalen jeg siterte tidligere, er det endel bugs ute og går, f.eks. innstillinger som slår inn som noe annet enn du velger, osv.

 

Pipingen du nevner, betyr minnefeil, men da ikke nødvendigvis i en fysisk forstand. Dette har jeg opplevd flere ganger, og det har vært alt fra defekt HK til utdatert BIOS som var årsaken. Et S939-kort jeg har, piper uansett hva man gjør. Jeg har prøvd cirka 10 forskjellige brikker, enkeltsidige som dobbeltsidige, men det kortet er rett og slett ødelagt. På DFI-kortet har jeg ikke prøvd enkeltbrikker i slot 2 eller 4, men du bør prøve alle.

 

Prøv også å hold inne insert-knappen i noen sekunder, idet du starter maskinen. Dette vil slakke ned innstillingene for akkurat den oppstarten (det overskriver ikke CMOS). En annen mulighet er å bare resette CMOS på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Hva gjorde du nå for å komme opp i 300 HTT ? Satt du ned Latency eller noe?

Nei, timingene i seg selv har det ikke vært nødvendig å røre - de virker å være mest stabile med 2-tallet i de fleste feltene. Det jeg gjør, er å sette divider, slik at minneklokken uansett holder seg innenfor marginen hvor jeg vet at det er stabilt - på denne måten isolerer man minnet som feilkilde.

 

Skal man finne maks HTT, bør man senke både CPU -og minneklokken en hel del. Deretter kan man se hvor høyt CPUen går, før man tar minnet til slutt. Det kan også være andre spesielle hensyn å ta, litt avhengig av hovedkort. På dette kortet kan man bare glemme å få høy HTT hvis man bruker de to gale SATA-kontaktene, for eksempel.

 

Hvis du ikke har erfaring med AMD64, kan det oppleves ganske uvant å skulle overklokke et slikt system da det er mye som er annerledes. :)

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

ska vi se, naboen min var helt sikker på at for å få dual channel så måtte jeg kjøre en ram i hver farge. mene det er vel feil? enten begge i gul, eller begge i orange portene?

 

nå har jeg en i hver, og da står det single channel 333mhz. mene da jeg satte 2-2-2-5-1 med 200mhz og 2,8v, som rammen skal kjøre orginalt, så peip det igjen som bare faen.

 

går ut i fra (håper) at dette ikke er noe problem om jeg kjører begge i de gule kontaktene. (eller orange)

Lenke til kommentar
ska vi se, naboen min var helt sikker på at for å få dual channel så måtte jeg kjøre en ram i hver farge. mene det er vel feil? enten begge i gul, eller begge i orange portene?

 

nå har jeg en i hver, og da står det single channel 333mhz. mene da jeg satte 2-2-2-5-1 med 200mhz og 2,8v, som rammen skal kjøre orginalt, så peip det igjen som bare faen.

 

går ut i fra (håper) at dette ikke er noe problem om jeg kjører begge i de gule kontaktene. (eller orange)

Hvis du har samme revisjon som meg, garanterer jeg at to brikker må stå på samme farge for å kjøre i dual channel. Revisjon står nede til høyre, ved sata-kontaktene. Jeg vet ikke hva som er annerledes med rev B, men rev A kan jeg ihvertfall svare for.

 

Hvordan løste du problemet? Det kan høres ut som om du ikke har oppdatert BIOS, så det ville jeg ha gjort først. Under flashing er det nok mye tryggere å bruke bare en brikke.

Lenke til kommentar

bios er flasha. jeg har revisjon A, skal prøve å flytte rambrikkene nå

 

Edit: nå står begge i de to hule (øverst) og jeg har 400mhz dual channel :) desuten så gikk det helt fint å sette til 2-2-2-5-1 også

 

får 5400mb i sandra stock

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

har bencha nå

 

01se: 22000

03: 12470

05: 5470

 

gik faktisk ned 50 poeng på 05 fra mitt gamle oppsett. mene så er dette kun med overklokk på GPU (400/1100) regner med å få de tilbake med renter når jeg kjører opp fsb litt

 

 

edit: har klokka opp til 217 fsb nå (det rammen er godkjent for) men da jeg kjørte en båndbredde test i sandra så reboota maskina. har nå satt cpu volt til 1,45, mene vet ikke om det var lav volt som var problemet. skal prime maskina i natt å se

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

hm det hjalp ikke med mer volt på cpu heller, fikk plutseilig blåskjerm og reboot...kjører nå stock igjen intil jeg blir ferdig med installering og annet småteri

 

edit: har en mistanke om at den blå zalman chipsett kjøleren jeg satte på ikke klarer å kjøle bra nok når jeg begynne rå overklokke, har hatt samme problem før når chipsett har blitt for varmt...

 

får ta å kjenne på kjøleren etterhvert

 

har heldigvis en rimelig kraftig swiftec shipsett kjøler liggende. den budre klare biffen... er bare no dritt å ta ut hk'et bare for et sånt filleproblem..da er man glad det er minimalt med kabler i kassa :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

jeg åpna kassa å kjente på chipsett kjøleren i stad, og den var litt for varm for min smak. så det blir vel til at jeg tar ut hk'et og monterer swiftecen istede. med 14mm kobberbunn og en haug sånne spesiele swiftec pinner så burde det hjelpe. og hvis ikke så slenger jeg bare på den 18db vifta som følger med

 

mene jeg tar gjerne imot litt tips på innstillinger jeg kan endre på for å få bedre ytelse. rammen min er spesifisert til 217mhz 2-2-2-5 @ 2,8v

 

da jeg kjørte det så ga hovedkortet 2,91v til rammen, så den overvolter minnet av en eller annen grunn. det jeg har endra på er bare den vanlige 2-2-2-5-1. resten står på auto.

Lenke til kommentar

Ratet til 2,8 volt? :hmm:

OCZ PC-3500 Gold GX products are 100% hand-tested to ensure compliance with stringent quality standards. In addition, each member of the OCZ Gold GX family is encased in a gold layered copper heatspreader for efficient heat dissipation and is backed by an industry-leading lifetime warranty, toll-free technical support and the exclusive EVP® (Extended Voltage Protection) coverage, a feature allowing performance enthusiasts to tweak their systems up to a VDIMM of 3.1V ± 5% without invalidating their OCZ Lifetime Warranty!

...så jeg tror du kan gi litt mer. Aktiv kjøling anbefales ved høye spenninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...