Gå til innhold

DFI NF3 Ultra-D flere som venter?


Popsi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kan være flere grunner til at det ikke funker, men du må i alle fall passe på at alle tre brikkene har samme timings, og det må være det samme som den tregeste. desuten lønner det seg å ha samme merke på rammen.

 

eller så er det rett og slett bare hovedkortet som ikke liker 3 brikker. men du bør sjekke manualen å se der hvor de skal stå, det pleier å være litt bestemte plasser man må bruke når du har 4 slotter og 3 brikker

Lenke til kommentar

Tre brikker anbefales ikke, uansett størrelse. Enten to eller fire like store brikker er det beste - det gir både balansert bank-interleaving og dualchannel.

 

Jeg vil egentlig ikke si at dette kortet er kresen på RAM, men samtidig er det ingen tvil om at BIOSene må bli mer modne før vi (eventuelt) får se det fulle potensialet. Noen innstillinger slår ikke inn, f.eks. om man velger 1 i W/R-delay blir den satt til 2, osv.

 

Det verste med dette kortet er i mine øyne at insert-trikset ikke funker, og at det har cold-boot-bug (vDIMM starter på 2,6 uansett, derfor er det ofte problematisk å få start når man bruker overklokket winbond-minne).

 

 

BTW, jeg tror det vil være mulig å gi inntil 4,0 v på dette hovedkortet vha en ganske enkel mod, og modifisert BIOS. Dette fungerer på socket 754-utgaven, og MOS-FETene til minnekretsen er så langt jeg kan se de samme på dette kortet (Q38 og Q50). Dette blir jeg ihvertfall å holde øynene åpne for, men problemet er at dette kortet neppe blir å "ta av" når det gjelder oppslutning fra entusiaster. NF4-serien er nok altfor etablert til at dette NF3-kortet vil få særlig oppmerksomhet fra f.eks. BIOS-moddere - men det er lov å håpe...

Lenke til kommentar

Nå har det kommet ny bios!

 

Bios 824

 

Desverre har jeg store problemer med den. De har blant annet satt ned maks volt på minne til 3,1 v, og volt på vcore er vanskelig å stille da det bare er cpu vid kontrollen som er mulig å bruke. Klarte faktisk ikke å komme inn i windows en gang med denne biosen. Så jeg måtte flashe tilbake til 705.

Altså meget missfornøyd.

 

Venter på flere synspunkter på denne biosen.

Lenke til kommentar

Først og fremst....

 

Om jeg skulle uttrykke min ærlige mening om denne nye BIOSen, i usensurert form, ville det nok ført til utestengelse på livstid...

 

Når man først skal utgi noe.... er det mulig å bomme kraftigere? Dette ville vært hårreisende selv etter beta-målestokk. Noe så tvers igjennom ubrukelig som denne nye BIOSen trodde jeg ikke det skulle være mulig å få til. De nye dividerne er helt på jordet. 150 - og 183-dividerene hadde jeg ventet å få. Istedet er det 216, 233 og 250, og minst en av dem satte minnet til CPU/20 ! Alle gangene jeg gikk inn i memtest var både CPU og minneklokke helt på jordet i forhold til valgte innstillinger. DDR200 ble resultatet ved flere anledninger...

 

HTT går automatisk til 216 uansett pokker hva man gjør. Det eneste positive er at enkelte øvrige minnetimings nå faktisk blir hva man setter i BIOS, og at det er noen nye funksjoner. Men dette er bare helt utrolig. Jeg er sjeleglad for at jeg i det minste fikk flashet tilbake til 711-versjonen, som i forhold er en sann velsignelse.

 

 

Jeg er visst ikke den første som plages med denne:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=24371

Lenke til kommentar
Takk for påminnelsen! Jeg er blitt så lei av å sjekke at det har blitt så som så i det siste. Angående vDIMM er det praktisk talt dokumentert at forskjellen mellom 3,1 og 3,2 er VELDIG liten, kanskje 0,03 elns.

 

Skal se om jeg gidder prøve den snart...

Forskjellen for meg og mine BH5 brikker er 5 mhz høyere klokk ved 3,2 enn ved 3,1 volt. Jeg kjører 228 mhz@2-2-2-5 uten feil i memtest på 3,2v, dvs. at jeg kan kjøre min Venice 3200+@2744mhz. Brikkene mine kan kjøre volt opp til 3,5v, men da må jeg ha en booster. Nå oppnår ikke jeg noen volsom økning, så rent praktisk har det ikke mye å si, men hvorfor har dem gjort det. Bør jo øke mulighetene, ikke redusere dem.

 

Bra du har prøvd ut den nye biosen da, kjønner ikke at de kunne gi ut en slik bios engang. DFI får mye pes på DFI-street. Håper en eller annen teknikker tar til seg kritikken og fikser denne biosen ASAP.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette blir samme historien som med AN7

Denne historien kan nok bli verre... NF4-kortene er allerede så etablerte at dette NF3-kortet neppe vil få særlig oppmerksomhet fra noen. AN7 kom riktignok aldri ut av skyggen til NF7, men til AN7 kom det i det minste noen brukbare, modifiserte BIOSer (om ikke fullt så mange som til NF7).

Lenke til kommentar

Jeg fikk også problemer med denne brikkesettvifta. Som så mange andre. Den begynte å bråke fælt og funket dårlig. Jeg tok den ut og brukte en annen vifte. En gammel jeg hadde liggende som også begynte å bråke. Men her om dagen kom jeg på noe.... Jeg fant ut at jeg skulle prøve å helle litt motorolje inn i DFI vifta. Fjernet klistremerket bakpå og tømte bittelitt motorolje inn ved rotoren eller hva det nå heter. Testkjørte den så noen timer utenom hovedkortet og der var ingen ulyder. Monterte den inn igjen i går og det har ikke vært en eneste ulyd :) Og den ligger jevnt og fint på ca. 6500 omdreininger. ;)

 

Når det gjelder bios support på dette hovedkortet og at den sikkert kommer til å bli laber så er jo det tragisk. For min del gjør det ikke så mye, siden jeg kjører helt fint på 711 biosen. Kjører helt fint på 2700MHz (Luftkjølt nå) og minnet også synkront med fornuftige timinger. Noe som jeg er fornøyd med. Eneste at temperaturen hopper voldsomt opp og ned. Og den viser nok for høy temp. Men jeg har jo dog også en av RAM typene som dette hovedkortet liker. Nemlig TCCD. Men kravet for at de skulle funke skikkelig når overklokket såpass høyt var 3 Volt og DS reduction (Eller hva det nå heter) på 50%. Ellers så vil jeg nok ikke anbefale noen å kjøpe dette hovedkortet om de ikke liker å løse problemer selv. Slik som det å få alt til å funke som det skal og det med brikkesettvifta.

 

I min sekundære maskin (Som jeg nå kjører vannkjølingen på) så har jeg et DFI Lanparty UT 250GB Sokkel 754 hovedkort. Og dette er et langt mindre problemfylt kort enn Ultra-D. For de som skal kjøpe seg nytt Sokkel 939 kort så vil jeg rett og slett anbefale en av PCI-Express kortene. Siden nForce4 ble utviklet for Sokkel 939 og har langt mindre bugs. Om man absolutt må at et AGP kort, grunnet at man har liggende dyre AGP Grafikkort, så kan det nok være lurt å gå for Asus eller MSI. Da disse skal funke relativt bra. Men selv disse har litt bugs tror jeg.

 

Edit, har oppdaget enda en liten bug. Jeg vet jo at ITE Smart Guardian ikke følger med dette hovedkortet. Men jeg prøvde det allikevel. Og det så ut til å funke. Viste temperaturer, spenninger og alt rett. Men det så faktisk ut til å kræsje Prime95. For Prime 95 kræsjet på hastigheter som den før har vært stabil på. Og når jeg avsluttet ITE Smart Guadian så gikk Prime helt fint. Mulig dette bare skjer i mitt tilfelle. Men synes det kan være greit å ha det sagt. I tilfelle noen andre kjører dette programmet og tror de har ustabilt system når de kanskje egentlig ikke har det.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Vifta har jeg skiftet ut for lenge siden - den lagde rare lyder og virket temmelig upålitelig. Men nF3 ser ikke ut til å utvikle fullt så mye varme som nF4. Bare man har brukbar luftsirkulasjon tror jeg det holder med en passiv kjøleblokk på chipsettet.

 

 

Jeg har endelig lyktes i å få BH-5-minnet mitt stabilt på 245+ MHz, etter å ha installert DDR Booster. Bruker 711-BIOSen, som nok fremdeles holder igjen en del, men det var på sett og vis betryggende å se at også spenning og brikkenes kvalitet i stor grad går utenpå en dårlig BIOS.

 

Spenningen ser ikke ut til å være særlig stabil over 3,5 volt, for da fikk jeg omtrent samme antall memtest-feil uansett klokkefrekvens. Nå kjører jeg på 3,44, og det gir bra resultat. På 3,7 volt nektet hovedkortet som regel å starte, eller begynte å oppføre seg merkelig.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Denne tråden var ikke mye oppløftende. Jeg har et splitter nytt AGP kort (desverre) og skal i gang med oppgradering av resten.

 

Dette kortet så meget lovende ut for å dekke overgang til 939 uten å måtte anskaffe PCIe.

 

Generelt, har nforce3 kortene samme ytelse som nforce4? Dvs, er eneste forskjell AGP vs PCIe? De ASrock ULI kortene mangler endel for at det blir et reelt valg...

 

Må jeg krype til korset og gå for et PCIe kort?

 

MrG

Lenke til kommentar

jeg hadde dette kortet en liten stund, og ytelsen var god den. hadde ikke noe problemer annet enn at hovedkortet ikke lot seg klokke over 240ht, men jeg kan ikke legge hele skylda på hovedkortet da jeg ikke er 100% sikker på at jeg hadde de rette innstillingene.

 

så dersom du ikke vil bruke masse extra penger på et pci-e system enda, så er dette kortet et greit valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...