Gå til innhold

Ytelse på Disk med ATTO benchmark, hva er feil?


Anbefalte innlegg

Jeg tok akkurat å kjørte en Benchmark på den ene SCSI disken min for første gang for å sammenligne med den testen som ble gjort av hw.no for et år siden.

 

 

Jeg fikk denne scoren;

atto.jpg

 

 

Og hw.no sin test fikk denne på akkurat samme disken;

atto.png

 

 

Ytelsesforskjellen har i en stoor forskjell, hva kan være galt?

 

Det er forsåvidt snakk om denne disken: Seagate Cheetah 15K.3 18 GB

(Jeg har den som OS stasjon med ingen andre disker på, dvs jeg kjører testen samtidig som jeg har den som OS, kan det ha noe å si?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om disken sliter spesielt mye med skriving, men ikke fullt så mye med lesing i forhold til resultatene fra HW.no. Det kan se ut som om at disken er fyllt opp med filer og at OS'et dermed på bruke mer tid på å finne en ledig plass på disken som den kan skrive til. Altså tid til leting i filallokeringstabellen(e).

 

Hvilken kontroller har du?

 

Kanskje det er noe feil med disken? (Det skjer relativt ofte at disker fungerer men har ytelserelaterte feil)

 

Edit: Har du satt disken på enden av SCSI-kabelen og satt PÅ jumperen for terminering?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har Tekram DC-390U3W med nyeste driver/firmware

 

Hvordan kan jeg forsikre meg om at det ikke er noe galt med disken?

 

Jeg har ikke satt på terminering på enden fordi kabelen har bare 2 innganger ( 1 til kontroller og 1 til scsi) Men har prøvd med 2 andre kabler også med og uten termintering, ikke noe ytelsesforskjell..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke satt på terminering på enden fordi kabelen har bare 2 innganger ( 1 til kontroller og 1 til scsi) Men har prøvd med 2 andre kabler også med og uten termintering, ikke noe ytelsesforskjell..

Jeg tenkte ikke på en egen terminatordings som kobles på. Disken har innebygget terminator. Alt du trenger å gjøre er å kikke litt på jumperinnstillingene på selve disken for å finne ut hvordan du slår på den innebyggede terminatoren. Kabelen må ha terminator i begge ender for å dempe signalreflekser i endene av kabelen. Hvis ikke så kan man få problemer med overføringshastigheten. (ting må sendes flere ganger før det kommer frem skikkelig). SCSI-kortet har innebygget terminator som er på som standard. Jeg vet ikke om termineringen slåes på i SCSI-biosen eller via en jumper på kortet i ditt tilfelle. Det skal stå godt forklart i dokumentasjonen til kortet.

 

Edit: Selv om manglende terminering også kan skape problemer så høres kimmer sin forklaring mer sansynlig ut som hovedproblemet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hei,

 

For mig ser det ut som at "write-cache" ikke er slåt på (skrivning når loftet rundt 30MB/s).

 

Mvh

Kimmer

Hvordan kan jeg få sjekket dette da? Er det instillingen i windows/bios eller kontroller?

 

 

Skal sjekke litt rundt om det dere har skrevet. takk for tipsene :)

 

 

Edit; En SCSI disk har vel ikke jumpere btw?

Endret av arna
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker men jeg tror du slår på write cache i windows -> enhetsbehandling.

 

En SCSI-disk har en drøss med jumpere: 4 stk for ID-nummer (PATA har til sammenligning 1 jumper for ID- master og slave), 1 for Terminator, og noen til som jeg ikke husker i farta.

 

Du finner mer om jumperinnstillinger hos seagate. Blant annet i denne PDFen:

http://www.seagate.com/support/disc/iguide.../100148125b.pdf

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for linken simen, ser på den nå og er akkurat den disken jeg har men desverre gjør den meg ikke noe rikere;\ Dvs at jeg kan ikke se at jeg har gjort noe galt enn slik den skal stå;

 

Bak disken;

-68 pin I/O connector (som jeg ikke kan gjøre noe med)

-En "J5"(6 pinner) Som visstnok skal kun bestemme hvilken ID disken skal ha (står som default, kontroller velger)

-DC 4 pins power

 

Foran på disken;

-En "J6" som også visstnok skal bestemme hvilken ID disken skal ha, også denne står uten jumpere(default)

 

Midt oppå disken;

-En "J2" som har en del instillinger, alle står som default men kan konfigurer med disse settingene;

 

- Delay Motor start option (ingen pins, står som disabled/default)

- Write protecion option;

      Write protect= Off(enables writing) (står som denne, ingen jumpere=default)

      Write protect= On (disables writing)

- Parity check option (ingen pins, står som default(dvs enabled))

- Single-ended I/O (ingen pins, står som default(dvs: No jumper allows host to select either single-ended or LVD operation))

- Terminator power (ingen pins, står som default(dvs: Host adapter or other device provides term. power to external terminator))

 

Så alt i alt står selve disken som default (Write protect enabled, og Id nr som auto)

Jeg skal ta en titt på kontroller nå og se om jeg kan finne noe spesielt der... Men er det noen tester/benchmark jeg kan kjøre for å forsikre meg om hva som kan være galt? Foreksempel om disk er skadet eller ytelsen på disken ikke er optimal eller at det har noe med konfigurering å gjøre? Evt kan en firmware oppgradering på disken hjelpe?

Lenke til kommentar

Har lest over manualer og instillinger sikkert tusen ganger og testet alt mulig fram men har ikke hatt noen påvirkning på ytelse. Men jeg fant ut av problemet! Alt viste seg ikke å ha noe med kontroller/hovedkort å gjøre, heller ikke noe med terminering. Jeg fikk et tips fra SofTesT i tråden Hvilke punkter er flaskehals i et SCSI system?

 

There is a perception that has been around since not long after the release of Windows XP that it has a SCSI drive performance related problem. This spread somewhat to the perception that perhaps SCSI on Windows in general, or all drive performance in general under Windows XP, has lacklustre performance. Many will simply have heard that there's some Windows/XP/SCSI problem but don't know much about it. This 'rumour' of sorts is generally due to one specific issue.

 

På siden fant jeg en crack som hjalp meg med write ytelsen på disken min, etter å ha installert denne fikk jeg dette resultatet i Atto benchmark;

 

atto2.jpg

 

 

 

Så hele problemet så ut til å dreie seg om driver kompabilitet. Dumme microsoft =)

Endret av arna
Lenke til kommentar

Flott at du fant ut av det til slutt.

 

Men i forhold til HW.no sin test så ser du fortsatt ut til å ligge rundt 10MB/s bak over hele linja. Dette kan ha å gjøre med at du og HW har testet på forskjellig måte (du benytter to forskjellige verdier for total length i de to testene dine, men HW.no har klippet bort denne verdien fra bildet av bencharmken sin)

 

De siste 10MB/s kan også ha å gjøre med kontrolleren og driveren til denne. Vel det med driveren fant du jo ut, men det kan være ennå mer å hente på å bytte til en annen kontroller og dermed en annen driver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...