Gå til innhold

TEST: Dell Inspiron XPS gen2: Bærbart monster


Anbefalte innlegg

For de av dere som synes at større er bedre, les her!

Wow! 19" til bærbar, det må jeg si er stort ja :p

 

Men jeg skjønner ikke at de estimerer hele 80-90% bredformatskjermer til bærbare. Det er jo etter min mening et grusomt format. (bortsett fra til film, men hvor ofte ser man film på en bærbar?) Personlig foretrekker jeg høyde fremfor bredde når jeg jobber på bærbar. Dokumenter, websider mm er jo høyere enn de er brede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg stiller forøvrig et stort spørsmål ved det dere skriver om skjermen.  Selv har jeg hørt at de 17" WUXGA-skjermene som Dell leverer med sine "bærbare" er av svært variabel kvalitet, bl.a. problemer med baklys, dårlig kontrast, kornete og uskarpe bilder ("sparkling").  Kanskje Dell sendte dere et eksemplar med skikkelig skjerm, mens de skjermene folk vanligvis ender opp med ikke holder mål? :hmm:

Hvor er det du har hørt alt dette negative om skjermene? (link til forum etc)

Bl.a fra en som har testet denne skjermen her:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=77796

The WUXGA has a teeny tiny dpi that makes Windows programs more of a chore to view and some web pages are particuarly bad. Running at other than 96dpi is a kludgy alternative because so many programs are written poorly for scaling...web pages being the worst examples. The colors of the WUXGA were washed out and just plain off. The sparkling behavior people talk about...more of a graininess noticeable in lighter colors...was definitely more apparent with the WUXGA.

Dell skriver faktisk selv om disse problemene her:

http://support.dell.com/support/topics/glo...l=en&s=dhs&cs=1

Document Number: TT1091681

Release Date: 24/03/2005

 

Images May Appear Sparkly or Blurry with WUXGA LCD Displays.

 

WUXGA LCDs are the highest resolution panels available in the market today. These displays use an industry-standard process that applies a textured coating to the inside of the polarizer to reduce glare and improve light distribution. The WUXGA panel offers nearly twice as many pixels as a WXGA panel [1.3MPixels vs 2.4MPixels]. These pixels are much smaller and denser than on WXGA panels. The smaller size, higher density, and textured coating may cause the display to create a sparkling or blurry effect while using light-colored backgrounds or on a white background, such as word processing applications. This is typical of this technology and is needed to prevent glare and increase viewing angles.

 

Keywords for this Document:

 

11350 BLURRY GLARE | LCD PANEL PIXEL | PIXELS PORTABLE SNOW | SPARKLE WUXGA

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kanskje jeg er helt på jordet her, men skjønner ikke helt vitsen med å kjøpe bærbar til så mange tusen mer enn tilsvarende stasjonære, når den er så tung at man ikke gidder å dra den med seg.  :hmm:

Premissene dine er feil. Hvis du trenger en slik maskin, så gidder du å dra den med deg. I gode gamle dager hadde jeg en kollega som reiste verden rundt med slepbar PC i symaskin-format. Den veide sikkert 10 kilo, men han var avhengig av å kunne bruke standard utvidelseskort (hva de nå het den gangen, før PCI tror jeg) i den, så da levet han lykkelig med det.

 

For meg var ikke dette så vanskelig valg. Jeg trengte en ny stasjonær (hadde ingen fra før) og visste jeg snart trengte en ny bærbar.

 

Den bærbare er en jobbemaskin. Hvor mye jeg enn ønsker meg en ultraportabel, så har jeg helt andre behov. Jeg kjører tunge applikasjoner (inklusive 2 client/server databaser - Oracle 10 og Frontbase) på maskinen, så jeg trengte en kraftig maskin. Jeg bruker utviklingsverktøy som har flere kvadratmeter med paletter og kodevinduer, så jeg trengte høy oppløsning. Samtidig har jeg ikke akkurat perfekt syn, og hadde definitivt bruk for en stor skjerm.

 

Den stasjonære skulle blandt annet brukes til siste generasjons spill. Så den ville kostet noen kroner også.

 

Dette ville opplagt vært en dyr kombinasjon. Så når XPS2 ble lansert var løsningen opplagt: Kjøp en maskin som dekker alle behov. Den kostet en del, men neppe mer enn jeg ville brukt på en stasjonær og en bra laptop. Og den ekstra kiloen bærer jeg gjerne på.

 

Det eneste problemet jeg ser er på fly/togreiser, med plass og batteritid. (Derfor har jeg kjøpt et ekstra batteri.) Men man kan ikke få alt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Batterilevetidstestene ble tatt med lysdiodene avslått. Skjermen er som jeg skrev i testen den desidert beste jeg noen sinne har sett på en bærbar maskin. Jeg merket ingenting til sparkling problemene som enkelte har nevnt her, men som jeg også skrev så merket jeg litt ujevn bakgrunnsbelysning på den nedre delen av skjermen.

 

Jeg har selv en 20,1" LCD-skjerm som jeg sjekker alle de bærbare maskinene jeg tester opp mot, og jeg kan trygt si at XPS gen2 skjermen i testmaskinen ikke er noe særlig dårligere.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke at de estimerer hele 80-90% bredformatskjermer til bærbare. Det er jo etter min mening et grusomt format. (bortsett fra til film, men hvor ofte ser man film på en bærbar?) Personlig foretrekker jeg høyde fremfor bredde når jeg jobber på bærbar. Dokumenter, websider mm er jo høyere enn de er brede.

Jeg er helt enig. Liker ikke utviklingen i det hele tatt. Men det er helt klart at widescreen har større "wow-faktor" blandt flertallet av kjøperne. Personlig så hater jeg det store, blanke feltet på høyresiden av websider som bare blir større på widescreen.

Lenke til kommentar

Helt rå makin dette :thumbup: Må jo være drømmemaskinen for alle som ikke prioriterer vekt, og det virker det som det er veldig mange som ikke gjør. Tenker da også på alle som drømmer om en bærbar som takler alt av spill og som er grei å ta med seg til kompisen, her er jo denne perfekt. Også for alle som trenger en maskin med rå ytelse i jobben er denne perfekt,ja en drøm rett og slett, og hvor mange "bærer" maskinen fra/til jobb?? Har ikke de fleste denne liggende i forsete på firmabilen eller sin private BMW :)

Men at "noen" bare finner negative tingmed denne var vel som forventet, dette har vel dog med at det var en DELL :whistle:

Personelig synest jeg ialefall denne var det råeste jeg har sett innenfor bærbare maskiner, stå på DELL :thumbs:

Lenke til kommentar
Dell skriver faktisk selv om disse problemene her:

http://support.dell.com/support/topics/glo...l=en&s=dhs&cs=1

Og det betyr ay Dell i motsetning til mange i bransjen vedkjenner seg problemet. Det har de tatt konsekvensen av, og bytter skjermer for de som er misfornøyd. Dessuten har man angrefrist her i landet, skulle man mot formodning være uheldig så kan man rett og slett returnere maskinen. Men jeg har som sagt (med forbehold om dårlig hukommelse) ennå ikke hørt om noen her på berget som har kjøpt XPS2 eller 9300 som er misfornøyd med skjermene.

 

Det var en storm en stund på notebookforums om dette, folk postet oppskrifter på hvordan man skulle stille skjermen for å se de omtalte sparkles (knallgrønn bakgrunn med hvit tekst på!), hvilken vinkel man skulle se på den og at man ikke måtte bruke briller for da så man dem ikke. (Det ble litt som med døde pixler: Folk poster "Jeg ser ingen døde pixler jeg. Please fortell meg hvordan jeg skal finne dem.) Hvis du ikke har noe problem før folk forteller deg at du har det, vel så er det vel egentlig ikke et problem? Det ble faktisk så ille der at folk som sa at de ikke hadde problemer med sine skjermer fikk beskjed om å "holde kjeft" så de ikke ødela for de som skulle "ta" Dell for dette... :roll:

 

Vel, jeg prøvde alle oppskriftene jeg, med og uten briller, og kan bare konkludere: Den dagen jeg kommer over en webside med hvit skrift på knallgrønn bakgrunn tror jeg ikke det er de såkalte sparkles som irriterer meg mest.

 

Merk også at alle som leverer 17" WUXGA skjermer har samme problemet, dette er ikke spesifikt for Dell.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke at de estimerer hele 80-90% bredformatskjermer til bærbare. Det er jo etter min mening et grusomt format. (bortsett fra til film, men hvor ofte ser man film på en bærbar?) Personlig foretrekker jeg høyde fremfor bredde når jeg jobber på bærbar. Dokumenter, websider mm er jo høyere enn de er brede.

Jeg er helt enig. Liker ikke utviklingen i det hele tatt. Men det er helt klart at widescreen har større "wow-faktor" blandt flertallet av kjøperne. Personlig så hater jeg det store, blanke feltet på høyresiden av websider som bare blir større på widescreen.

tenkt på at du ikke trenger å maksimere alle vinduene? En av fordelene med WS må jo være at du kan arbeide i(eller ha oppe) flere vinduer samtidig.

 

Som tillegg til skjermdebatten vil jeg si at etter egen erfaring er LCD skjermene som Dell leverer av de bedre på markedet. Til bærbare leverer de skjermer med akseptabel oppløsning der mange andre leverer 1024x768 skjermer, noe som jeg synes er for lav oppløsning på selv en 14" LCD skjerm på bærbare og hvertfall på en 15"..

Lenke til kommentar
Vel, jeg prøvde alle oppskriftene jeg, med og uten briller, og kan bare konkludere: Den dagen jeg kommer over en webside med hvit skrift på knallgrønn bakgrunn tror jeg ikke det er de såkalte sparkles som irriterer meg mest.

 

Godt sagt :!: :!: Det er jo forøvrig godt kjent at det finnes div personer på div forum som gjør alt for å sværte/ta Dell, betenkelig er det at folk ikke klarer å godta annet enn det de selv bruker/liker . det må da være mer feil med slike personer enn med det firmate de anngriper , ja blir nesten skermt av det du sier feks her .

Det ble faktisk så ille der at folk som sa at de ikke hadde problemer med sine skjermer fikk beskjed om å "holde kjeft" så de ikke ødela for de som skulle "ta" Dell for dette...

Hva er det som feiler slike mennesker :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke at de estimerer hele 80-90% bredformatskjermer til bærbare. Det er jo etter min mening et grusomt format. (bortsett fra til film, men hvor ofte ser man film på en bærbar?) Personlig foretrekker jeg høyde fremfor bredde når jeg jobber på bærbar. Dokumenter, websider mm er jo høyere enn de er brede.

Jeg er helt enig. Liker ikke utviklingen i det hele tatt. Men det er helt klart at widescreen har større "wow-faktor" blandt flertallet av kjøperne. Personlig så hater jeg det store, blanke feltet på høyresiden av websider som bare blir større på widescreen.

Til mitt bruk fungere bredskjerm faktisk helt utmerket. God plass til ulike platter og annet til høyre for skjermbildene jeg designer. Og om du bruker f. eks. Excel så er en bredskjerm ofte en god ting. Det er vanligvis lettere å scrolle vertikalt enn horisontalt, å få med seg alle kollonnene er et større problem IMHO. Og til web bruk trenger man jo ikke benytte hele bredden, man kan ha andre ting liggende der, f. eks. Messenger vinduer og lignende. Men bevares, det fungerer greit med 4:3 format også.

 

Men et poeng er den fysiske størrelsen: En 17" skjerm i 4:3 er vesentlig høyere enn en i breddeformat. Det vil si at den bærbare hadde blitt upraktisk stor. Det er lettere å håndtere litt mer bredde enn mer dybde når du skal jobbe på fly eller tog. Og når den ikke rager så høyt er det greiere å se over den på møter, forelesninger og lignende. den blir ikke så dominerende.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men et poeng er den fysiske størrelsen: En 17" skjerm i 4:3 er vesentlig høyere enn en i breddeformat. Det vil si at den bærbare hadde blitt upraktisk stor. Det er lettere å håndtere litt mer bredde enn mer dybde når du skal jobbe på fly eller tog. Og når den ikke rager så høyt er det greiere å se over den på møter, forelesninger og lignende. den blir ikke så dominerende.

 

Geir :)

husker Apple hadde en fin reklame med en dverg og en skikkelig høy fyr da de lanserte sin 17" Powerbook... Imens kan vi vente på første 19" bærbare, mulig det blir med utbrettbar skjerm :p

Lenke til kommentar

Ser heller ikke noen problemer med vekten her, det måtte i tilfelle være for folk som kun bruker maskinen ute i felten hele dagen, dog ville vel batterikapasiteten bli et større problem for dem uansett.

Og folk som bruker maskinen til dette har neppe behov for en så RÅ maskin som dette.

Nei dette er rett og slett det råeste som er på markede for dem som trenger topp ytelse, det er bare å bøye seg i støvet for det selv om en liker det eller ei :thumbup:

Lenke til kommentar

tenkt på at du ikke trenger å maksimere alle vinduene? En av fordelene med WS må jo være at du kan arbeide i(eller ha oppe) flere vinduer samtidig.

Kanskje jeg er sær, men jeg liker å maksimere vinduet på nettleseren, da slipper jeg at bakgrunnen (desktop med ikoner, bakgrunnsbilde osv) forstyrrer synet.

 

Til mitt bruk fungere bredskjerm faktisk helt utmerket. God plass til ulike platter og annet til høyre for skjermbildene jeg designer. Og om du bruker f. eks. Excel så er en bredskjerm ofte en god ting. Det er vanligvis lettere å scrolle vertikalt enn horisontalt, å få med seg alle kollonnene er et større problem IMHO. Og til web bruk trenger man jo ikke benytte hele bredden, man kan ha andre ting liggende der, f. eks. Messenger vinduer og lignende. Men bevares, det fungerer greit med 4:3 format også.

Tviler ikke på at til ditt bruk (som er stiller høyere krav til oppløsning og størrelse på skjermen) så er maskinen perfekt. For all del, skjermen er fin den, men til vanlig bruk kan det bli litt overkill. Har lest at folk liker å ha to sider i 100% ved siden av hverandre i word. Hvis man har synet til det så er jo bare det bra, men jeg vet at jeg hadde blitt sliten i øynene av den lille skriften.

 

Men et poeng er den fysiske størrelsen: En 17" skjerm i 4:3 er vesentlig høyere enn en i breddeformat. Det vil si at den bærbare hadde blitt upraktisk stor. Det er lettere å håndtere litt mer bredde enn mer dybde når du skal jobbe på fly eller tog. Og når den ikke rager så høyt er det greiere å se over den på møter, forelesninger og lignende. den blir ikke så dominerende.

Helt enig! En 17" 4:3 skjerm hadde vært meget uhåndterlig i bruk. Men poenget mitt er egentlig at 17" på bærbar egentlig bare er til de spesielt interesserte med spesielle behov.

Endret av gixer
Lenke til kommentar

herre for ett monster!

 

 

en ting.. 79920mWh batterikapasitet? 79.9Wh? errm.. det høres usannsynlig mye ut. med ett batteri som er så stort så burde nå den maskinen holde ut i ca ett døgn før batteriet gir opp.

 

en ting til, jeg finner det høsyt usannsynlig att ett batteri på hele 80Wh veier sammen med en så stor maskin 'bare' 4kg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...