Gå til innhold

TEST: Dell Inspiron XPS gen2: Bærbart monster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herre for ett monster!

 

 

en ting.. 79920mWh batterikapasitet? 79.9Wh? errm.. det høres usannsynlig mye ut. med ett batteri som er så stort så burde nå den maskinen holde ut i ca ett døgn før batteriet gir opp.

 

en ting til, jeg finner det høsyt usannsynlig att ett batteri på hele 80Wh veier sammen med en så stor maskin 'bare' 4kg..

Det er kapasiteten vi har målt via våre testprogrammer. Ifølge anandtech har maskinen en TDP på 65 watt, det vil da si at den klarer å få ut varmen til skjermkort, brikkesett, minne og prosessor på totalt 65 watt. I tillegg til dette bruker skjermen litt strøm, så det er nødvendig med et kraftig batteri.

 

Men det er ikke uvanlig med såpass store batterier i dagens maskiner, Cinet Smartbook har 71 Wh, Aopen 1558 har 65 Wh og Acer TravelMate 8100 serien har 71 Wh.

 

Har forøvrig moderert bruken av ordet ekstremt i konklusjonen ;)

Lenke til kommentar
Og det betyr ay Dell i motsetning til mange i bransjen vedkjenner seg problemet. Det har de tatt konsekvensen av, og bytter skjermer for de som er misfornøyd. Dessuten har man angrefrist her i landet, skulle man mot formodning være uheldig så kan man rett og slett returnere maskinen. Men jeg har som sagt (med forbehold om dårlig hukommelse) ennå ikke hørt om noen her på berget som har kjøpt XPS2 eller 9300 som er misfornøyd med skjermene.

DU er vel ikke tilfeldigvis kjent med dells priser for reparasjon?

 

For å skifte en vanlig laptop-skjerm, kostet det 6000 kr.

For å reparere en firewireport, måtte de skifte ut hele hovedkortet og det ville kostet 7000 kroner.

 

Dette var på en pc som hadde en verdi på under 10000.

 

Kanskje det ikke har noe direkte med det du omtaler, men det viser til at de tar blodpriser.

Lenke til kommentar

Bredskjermer er bedre en høye skjermer til det meste som har med regneark å gjøre, noe jeg bruker flittig, hehe måtte flire da han skrev innleggget om

 

"herregud er dere alle 40 kilos pingler, 4 kg er da ikke mye"

 

Vel for første gang kryper jeg til korset og sier Dell har noe jeg kunne tengt meg :blush:

 

Men så var det støy da, det er jeg alergisk mot, og en stasjonær kan du få støyfri til den prisen.

 

Men det er jo ultraportable som er i vinden så vidt jeg har erfart, ikke at jeg forstår, syns (mindre ytelse for mer penger og 1 kg eller 2 mindre, hehe), vel til de som reiser exstremt mye ok.

Lenke til kommentar
en ting.. 79920mWh batterikapasitet? 79.9Wh? errm.. det høres usannsynlig mye ut. med ett batteri som er så stort så burde nå den maskinen holde ut i ca ett døgn før batteriet gir opp.

80Wh er da ikke så voldsomt. Det ligger også i tallet at den skal kunne levere 80W i hele 1 time.. eller som i testen her: 2 timer og 23 minutter, noe som kan omregnes til et gjennomsnittlig batteriforbruk på ca 33,5W. Med tanke på at CPU'en utvikler fra ca 5-32W avhengig av belastning/speedstep-nivå, og at spenningsregulatorer, brikkesett, GPU, harddsik, ram også tar litt strøm og den enorme skjermen som trolig står for det største batteriforbruket i PC'en så synes jeg tallet 80Wh hørtes lite ut.

 

Jeg er ikke mindre enn imponert over at strømspareegenskapene klarer å holde en så vanvittig kraftig maskin i live i hele 2 timer og 23 minutter.

Lenke til kommentar
DU er vel ikke tilfeldigvis kjent med dells priser for reparasjon?

 

For å skifte en vanlig laptop-skjerm, kostet det 6000 kr.

For å reparere en firewireport, måtte de skifte ut hele hovedkortet og det ville kostet 7000 kroner.

Om det var selvforskylt så er det jo i bunn og grunn rettferdig at man selv må betale for det man har ødelagt. Dersom feilen ikke er selvforskylt og du har kjøpt PCen i privat regi fra Dell norge så har man jo 5 år reklamasjonsrett og dermed krav på gratis reparasjon (evt ny PC, heving av kjøp, prisavslag osv). Dette synes jeg ikke er noen dårlig ordning i det hele tatt.

 

Jeg tror ikke prisene på selvforskylte feil eller om du har fraskrevet deg reklamasjon via næringskjøp (og dermed fått lavere pris) eller via kjøp fra utlandet er særlig annerledes hos andre forhandlere.

Lenke til kommentar
Om det var selvforskylt så er det jo i bunn og grunn rettferdig at man selv må betale for det man har ødelagt. Dersom feilen ikke er selvforskylt og du har kjøpt PCen i privat regi fra Dell norge så har man jo 5 år reklamasjonsrett og dermed krav på gratis reparasjon (evt ny PC, heving av kjøp, prisavslag osv). Dette synes jeg ikke er noen dårlig ordning i det hele tatt.

 

Jeg tror ikke prisene på selvforskylte feil eller om du har fraskrevet deg reklamasjon via næringskjøp (og dermed fått lavere pris) eller via kjøp fra utlandet er særlig annerledes hos andre forhandlere.

Utvilsomt rettferdig at man må betale, men at man tar seg så kraftig betalt for en ganske plain skjerm/hovedkort, er jo hårreisende.

 

Men det er en annen tråd egentlig.

 

On-topic: Er ikke dumt med noen skikkelig kraftige skrivebordserstattere, men batteritid er for de aller fleste det viktigste. Heller en kilo ekstra batteri.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikke tok med Acer sin ferrari pc i sammenligninga? Ikke kom å si at den er for dårlig.. 3400 utgaven er det fart i, skulle likt å visst hvordan den var i forhold..

Ja, skulle hatt med en A64-mobile også.. Dere får vel Turion'er snart også så vi får se? :whistle:

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikke tok med Acer sin ferrari pc i sammenligninga? Ikke kom å si at den er for dårlig.. 3400 utgaven er det fart i, skulle likt å visst hvordan den var i forhold..

Acer Ferrari 3200/3400 har Mobility Radeon 9700, og som du kan se på ytelsesgrafene har vi tatt med Komplett 410 som har den samme grafikkbrikken, den kan som du ser ikke følge med i det hele tatt.

 

Acer er litt vanskelige å få lånt maskiner fra, men vi skal prøve å få tak i den neste generasjons Ferrari når den kommer ut i butikkene.

 

Vi har en Turion-maskin inne til test nå, men det er en MT-30 som vil si 1,6 GHz, så den kan naturlig nok ikke måle seg med 2,13 GHz utgaven av Pentium M som er i XPS gen2 maskinen.

 

EDIT: Vi har ikke kjørt alle spilltestene på Komplett 410, så vi har kjørt noen tester på en Aopen 1557 med Mobility Radeon 9700 128 MB. Resultatene vi da fikk er som følger:

 

Doom3:

800x600: 28 FPS

1024x768: 19,3 FPS

1280x1024 : 12,2 FPS

 

Far Cry:

800x600: 37,15 FPS

1024x768: 28.38 FPS

1280X1024: 19,9 FPS

Endret av bludern
Lenke til kommentar

Er dette en "skrivebordserstatter" ?

Kan det tenkes at spillere er en del av målgruppen?

 

Vel.. ja?

 

Folk er jo til tider bortimot hysterisk opptatt av responstid og etterslep på "vanlige" LCD-skjermer.. Hvorfor i allverden nevnes dette aldri i sammenheng med tester av slike maskiner? Det er MASSE fokus på grafikkort men selve skjermen bare nevnes med "god, veldig god" osv osv.. Hva skal man med verdensbeste grafikkort om ikke skjermen henger med? ..er det bare meg?

Lenke til kommentar
Er dette en "skrivebordserstatter" ?

Kan det tenkes at spillere er en del av målgruppen?

 

Vel.. ja?

 

Folk er jo til tider bortimot hysterisk opptatt av responstid og etterslep på "vanlige" LCD-skjermer.. Hvorfor i allverden nevnes dette aldri i sammenheng med tester av slike maskiner? Det er MASSE fokus på grafikkort men selve skjermen bare nevnes med "god, veldig god" osv osv.. Hva skal man med verdensbeste grafikkort om ikke skjermen henger med? ..er det bare meg?

De fleste av dagens skjermer til bærbare har en oppgitt responstid på 25 ms.

 

Vi merket ikke til noe særlig med etterslep, og om vi hadde gjort det hadde vi skrevet det.

Lenke til kommentar
DU er vel ikke tilfeldigvis kjent med dells priser for reparasjon?

 

For å skifte en vanlig laptop-skjerm, kostet det 6000 kr.

For å reparere en firewireport, måtte de skifte ut hele hovedkortet og det ville kostet 7000 kroner.

 

Dette var på en pc som hadde en verdi på under 10000.

 

Kanskje det ikke har noe direkte med det du omtaler, men det viser til at de tar blodpriser.

Nå er jeg godt kjent med priser på det ene og det andre, etter å ha brukt PC'er siden de kom på markedet. (Og datamaskiner lenge før det.) Jeg har også importert og solgt hardware (og software).

 

Som Simen sier: Dette er ikke spesielt for Dell. Det er ikke en gang spesielt for databransjen. Jeg har eid en rekke biler også, og solgte motorsykler i sin tid, og det er akkurat det samme forholdet der. Når prisen på produktet er presset, og marginene lave, må man ta det igjen på deler, service og ekstrautstyr.

 

Siden dette som nevnt er en jobbmaskin tegnet jeg tre år på stedet service og Complete care multi cover forsikring. Det koster meg 1500 pr. år, og da er jeg dekket mot alle feil enten det er deres eller min skyld, inklusive at skjermen brekker fordi jeg setter meg på den. (Så lenge det ikke er med vilje.) Det dekker også tyveri og ran, skulle noen se XPS-sekken min og få lyst på den...

 

Og selv om jeg kjøpte den til firmaet så kjøpte jeg den som privatperson, så jeg er dekket av kjøpsloven også. Så eventuelle problemer tar jeg helt med ro.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikke tok med Acer sin ferrari pc i sammenligninga? Ikke kom å si at den er for dårlig.. 3400 utgaven er det fart i, skulle likt å visst hvordan den var i forhold..

Acer Ferrari 3200/3400 har Mobility Radeon 9700, og som du kan se på ytelsesgrafene har vi tatt med Komplett 410 som har den samme grafikkbrikken, den kan som du ser ikke følge med i det hele tatt.

 

Acer er litt vanskelige å få lånt maskiner fra, men vi skal prøve å få tak i den neste generasjons Ferrari når den kommer ut i butikkene.

 

Vi har en Turion-maskin inne til test nå, men det er en MT-30 som vil si 1,6 GHz, så den kan naturlig nok ikke måle seg med 2,13 GHz utgaven av Pentium M som er i XPS gen2 maskinen.

 

EDIT: Vi har ikke kjørt alle spilltestene på Komplett 410, så vi har kjørt noen tester på en Aopen 1557 med Mobility Radeon 9700 128 MB. Resultatene vi da fikk er som følger:

 

Doom3:

800x600: 28 FPS

Disse resultatene virker ikke å være særlig representative for ytelsen på Acer Ferrari 3200/3400 ettersom jeg fikk 40.1 FPS i Doom3 800x600 @ high quality når jeg testet dette i august i fjor.

Lenke til kommentar
Disse resultatene virker ikke å være særlig representative for ytelsen på Acer Ferrari 3200/3400 ettersom jeg fikk 40.1 FPS i Doom3 800x600 @ high quality når jeg testet dette i august i fjor.

Det kan godt tenkes, maskinen jeg testet dette på er med 1,5 GHz Pentium M og 512 MB ram.

 

Den er også testet med standarddrivere og skjermkortet er ikke klokket opp.

 

Hva får du i 3dmark03 f.eks.? Komplett 410 får 3048 poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...