Gå til innhold

TEST: Dell Inspiron XPS gen2: Bærbart monster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si meg enig med Ols, designet ser noe helt forferdelig ut, minner meg om den rillete platen på siden av vasken på kjøkkenet :)

Eller insiden av et nytt Toastjern.. Men, det er maskinkraft som teller, så om det ser ut som jeg har kombinert kjøkken og PC i et, får det gå:)

Det ser ikke slik ut i virkeligheten. Det er helt flatt, ingen fysiske riller. Effekten kommer av et svakt buemønster i aluminiumen mellom stripene. I tillegg er mange av bildene man ser tatt med den beskyttende plasten fortsatt på, den forverrer effekten. Jeg har prøvet å ta bilder som gir et mer virkelighetstro inntrykk av den, men ikke lykkes med det så langt.

 

Jeg synes den er stilig. Men det er smak og behag.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tror dette må være den styggeste slepbare maskinen jeg har sett. "Hore"-lysene gjorde den enda verre. Ja jeg vet at du kan slå det av, men at designerne i det hele tatt gadd å implimentere det i maskinen så virker det for meg helt idiotisk. Lys uten funksjon og mening er bare tull og jålete.

 

I tillegg er luftinntakene satt på bunnen. Dette gjør at du MÅ legge den på et hardt og flatt overflate. Kan ikke ha det på fange i hvertfall. Laptop??? - Nop. Ellers er den vel uansett for stor til at det er behagelig å ha på fanget. Dette er ikke en bærbar men en skrivebordserstatter.

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med min xps2, jeg fikk min for 23000 +moms, med 2,13 ghz 2, gig ram, 100 gb 5400 hd , 6800 go ultra!

 

Ytelsen er helt rå, bruker den mest til 3d modellering og direct 3d, spill og utvikling.....

 

Ultra versjonen av dette grafikk kortet har DDR3 ram, så derfor vil aldri den "vanlige" 6800 go versjonen som har DDR ram, nå samme høyden som ULTRA.....

 

Dere sammenlikner 9300 med xps2 hvis dere overklokker 9300 grundig, men det er jo også fint rom for å overklokke XPS2'en :),,, ser på notebooksforums at det er endel som runder 6000 i 3dmark 05 :)

 

Man får denne maskinen for 17000 + moms hvis man gå for 1gig ram..... det er jo ikke så ille.....

 

Web76

Lenke til kommentar
I tillegg er luftinntakene satt på bunnen. Dette gjør at du MÅ legge den på et hardt og flatt overflate. Kan ikke ha det på fange i hvertfall. Laptop??? - Nop. Ellers er den vel uansett for stor til at det er behagelig å ha på fanget. Dette er ikke en bærbar men en skrivebordserstatter.

Å ha luftinntak i bunnen gjør at de kan være større og dermed gi mer effektiv ventilasjon. Denne maskinen er like kraftig som en top spec'et desktopmaskin, og trenger kjøling.

 

Hvis du primært vil ha en laptop kjøper du en annen maskin. Dette er en skrivebordserstatter, men formfaktor vs ytelse er bedre enn på noen annen maskin jeg har sett. Jeg har ingen problemer med å definere den som bærbar. Men så vokste jeg også opp den gangen bærbare bare hadde 10" og 640z480 oppløsning eller mindre, og så fram til den dagen en bærbar ble et reelt alternativ til å bære med seg hele desktopmaskinen med skjerm og greier ut til kunder. At en bærbar med 17" er stor er ikke et minus med maskinen, det er en uungåelig konsekvens av skjermstørrelsen.

 

Du får rett og slett ikke i pose og sekk. Det finnes mange lekre bærbare og ultraportable på markedet. Er det en slik man er ute etter så kjøper man det. Det gjør selvsagt ikke XPS og tilsvarende maskiner noe dårligere til sitt bruk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette er en flott maskin, det er vel ingen tvil om det.

For å komme med et par kommentarer må jeg først nevne det som blir nevnt av flere mtp vekt, størrelse, batterilevetid osv: Du kjøper selvsagt en maskin etter bruksområde, og dette er først og fremst en spill/multimediemaskin som har en bestemt målgruppe. Skal du ha en maskin til officeoppgaver kjøper selvsagt ikke en XPS 2. Dette er og blir en masikin laget for å prestere best mulig med tanke på multimediaapplikasjoner, og ytelse betinger fortsatt en viss størrelse.

 

Angående skjermformat har det vært flere og endeløse diskusjoner angående dette på forumet, kjernen vil alltid være at det er ulike meninger om dette. Utviklingen går i retning WS om du liker det eller ei, og samtlige produsenter ligger inne med slike skjermer på maskiner ment til multimediabruk. Mulig er 4:3 skjerm bedre til officeoppgaver, mens en WS igjen vil være bedre på grafisk arbeid. Dersom jeg skal komme med en spådom, vil jeg anta at dette vil være standard på alle bærbare om 5 år.

 

Etter jeg fikk min første WS til bærbar for et par år siden fikk jeg en aha opplevelse, og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe en maskin på 15" eller med med "normal" skjerm.

 

Vedrørende designet på maskinen, igjen, smak er forskjellig. Noen liker Audi, andre BMW. Personlig mener jeg dette er med å underbygge et image om at dette er en råtass. Kjøper du en sportsbil vil du gjerne at den skal se om som en. Tør jeg minne om en viss Acer Ferrari?

Lenke til kommentar

Ytelsen er kjempebra. Men fremdeles synes jeg det blir for mye jåleri på maskinen. Det blir mye plastikk, store logoer og fargerike lys...Til den prisen burde de brukt bedre materialer slik som magnesium, aluminium. IBM og Apple synes jeg lager maskiner med bedre materialer. Hjelper ikke å bare klistre på en glinsende stålplate på toppen som gjør at den ser ut som den hører hjemme i en kjøkkenbenk...

Lenke til kommentar

Flere tester av den:

 

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1769524,00.asp

 

Tester den opp mot en P4 3,6Ghz:

http://common.ziffdavisinternet.com/util_g...&i=91781,00.gif

 

The Dell Inspiron XPS Gen 2 is the best gaming machine that we've seen so far, and it'll light up your room like a Christmas tree with its built-in light show. Add to the mix a super set of top-of-the-line components and you have the ultimate gaming machine.

 

 

 

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzU3

 

The Dell Inspiron XPS Gen 2, as far as desktop replacement notebooks goes, is the best we’ve ever gamed with. Dell has put together a great combination of style, performance. and just pure fun for the notebook desktop replacement crowd.

 

 

 

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-15427-1541-x-x-x

 

Starting at $2749 (before discounts or rebates), Dell's Inspiron XPS Gen 2 is an absolute stunner. It weighs 30 percent less than other gaming laptops, has a respectable battery life, and features the most graphics processing power we've ever seen in a mobile system.

 

 

 

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=1374

 

Dell has got everything right with the XPS Gen 2 – it looks great, has blistering pace and is stacked full of features. Nice touches like the programmable lights separate the XPS from Dell’s more staid product lines, while the Centrino backbone means that you could use it on the move if you had to. The price may be very high, but despite that, I can’t help but recommend the XPS Gen 2.

 

 

 

Den får tydeligvis skryt over alt. Kan trygt si at Dell har gjort det bra med denne. :)

Lenke til kommentar

Her er en annen test av den der skjermen får noen minus:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2282

Unusual Surface Anomalies

 

Here's where the XPS2 falls flat on its face. I have the LPL0000 LG manufactured LCD screen and I see sparkles on it everywhere! It's a very noticeable problem at this resolution. My current Princeton also sparkles but it's a 1280 screen. It's harder to notice the sparkling at that resolution, but at 1900 it jumps right out at you. I'm not happy with the dirty white colors this produces on the screen. I'm irritated that Dell put a cheap quality screen on an expensive laptop. This is the same screen people have complained about on the 9200 and the 9300 Inspiron models. Dell needs to do something about this and do something quick. If you plan to use your computer a lot like I will be doing this will annoy you. I work in Dev-C++, UnrealEd, and Photoshop a lot as well as type reports in Word. If you don't use the computer much you'll easily get used to it. I personally plan to call Dell and see what they offer me or say to me because I'm upset about the sparkling screen given the price I paid for my system. If you want a vibrant true display without sparkling to my knowledge Sony and Fujitsu are the only way to go.

Lenke til kommentar
Her er en annen test av den der skjermen får noen minus:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2282

Sånn til info: Dragon_Myr som skriver denne er en av brukerne på notebookforums, og en av de første som fikk de amerikanske ekemplarene. Dette er altså en brukertest. At det er folk som fikk dårlige skjermer og klaget på dem på forumet der er ingen nyhet, det har vi dekket tidligere i denne tråden.

 

Idag er det bare et fåtall nye kunder på notebookforums som rapporterer slike problemer, og så langt ingen her. Det kan tyde på at Dell og LG og Samsung har lyttet og er nøyere med kvalitetskontrollen før de sender ut maskinene. Det sparer de jo mye på, siden de måtte bytte skjermer som var for dårlige (og gjorde det kostnadsfritt.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er heller ikke så vanskelig å finne en "test"/uttalelse i negativ retning på ett hvilketsomhelst produkt.. dersom man er interessert i å vinkle diskusjonen i en gitt retning...

Noen ganger er det berettiget kritikk.. noen ganger ikke...

At Dell her har laget en "versting" som virkelig er en *desktop-erstatter* bør det være liten tvil om..

Min erfaring med Dell (notebooks) er udelt positiv.. De ligger stort sett i forkant når det gjelder å lage "slepbare" med "high-end" specs.. og ikke minst fremragende skjermer/skjermkort-løsninger...

Så kan man jo evt. mislike måten de tjener penger på... Det finnes andre mer egnede fora til det...

Lenke til kommentar
Her er en annen test av den der skjermen får noen minus:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2282

Sånn til info: Dragon_Myr som skriver denne er en av brukerne på notebookforums, og en av de første som fikk de amerikanske ekemplarene. Dette er altså en brukertest. At det er folk som fikk dårlige skjermer og klaget på dem på forumet der er ingen nyhet, det har vi dekket tidligere i denne tråden.

 

Idag er det bare et fåtall nye kunder på notebookforums som rapporterer slike problemer, og så langt ingen her.

Tja, det virker å være ganske mange som er missfornøyd med bl.a. skjermene hos NotebookReview:

http://www.notebookreview.com/price/defaul...t&callingPage=4

Don't Stare too long.

submitted by aliasstuff on 5/2/2005 8:34:05 AM

[...]

Don't get the ultrabrite screen if you are sensitive to glare. I hate to say it but I am returning my Dell and switching to the Fujitsu Clearview screen. I did a side by side and the difference in screen quality is very evident.

 

Fast system , Big issues....

submitted by Dude , Not this Dell ! on 4/26/2005 3:20:53 PM

[...]

Ordered system with 35% off coupon and got what I thought was great deal. I am on my 2nd system and its going back to dell. I did not order the high-end screen (UXGA) but the XGA+ screen. For their part dell has been good about sending me out a replacement for the first system. Both units had defective LCDs , tons of dead pixels and really bad back light leakage . I am ticked this happened , the system is incredibly fast and ran doom3 and HL2 with all the eye candy turned on pretty fast. The 60GB hard drive @ 7200rpm is unusually loud , but system boot up and games loading up is extremely quick. I rate at this point DO NOT buy till issues with LCD get fixed

 

Sending it back right away

submitted by Jen on 3/29/2005 5:04:49 PM

[...]

This is a monstrosity of a notebook computer. I was prepared for large, but this thing is absolutely enormous, it is about twice the size of my lap and looks ridiculous. I'm not even turning it on, it's getting sent right back in the morning.

 

Extremely dissappointed!

submitted by David on 3/23/2005 6:34:18 PM

[...]

The screen is horrible. I have done much research prior to purchase. Many have said the screen is a hit or miss. My was a big miss. The sparkle effect was very obvious (it even hurt my eyes after looking at the screen for 20 minutes). There was obvious leakage. You kinda have to look at the screen at a particular angle in order to get optimum sharpness/brightness - The machine is large. Be prepared. It's not super heavy but not a light notebook either. The thickness and sheer size of the machine is quite overwhelming. I knew this and was willing to trade-off for the 17" display. But dissappointed that the display was horrible.

 

Nothing but hype sadly

submitted by - on 3/21/2005 6:58:14 PM

[...]

Overall, I'm totally disappointed! The screen totally sucks! Even though I opted to upgrade and get the UXGA for the extra $100, the damn thing still has the same problems as the 9200... the "sparkle" effect. And you would thing Dell would learn something from the 9200 line. Some websites, the graphics are terrible, for example, like the fonts with jagged edges, etc... and I got the upgraded 128 mb video card as well. The fan stays on all the freaking time, don't remember it going off all the time I've used it so far. The speakers are terrible. Dell loads all this crap onto the machine as well. You guessed it, this baby is getting sent back to Dell very first thing in the morning.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Merk hva jeg sa:

Idag er det bare et fåtall nye kunder på notebookforums som rapporterer slike problemer, og så langt ingen her.

Se på datoene. 3 fra mars, 1 fra april, 1 fra mai. I begynnelsen var det massevis av klager, og mitt inntrykk var at det ble bedre etterhvert.

 

Igjen, ingen har benektet problemet de tidligere gangene du har brakt det opp. Ingen gjør det nå. Spørsmålet er om flertallet idag får brukbare skjermer, slik det virker som alle som har kjøpt XPS2/9300 her på forumet har.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det er heller ikke så vanskelig å finne en "test"/uttalelse i negativ retning på ett hvilketsomhelst produkt.. dersom man er interessert i å vinkle diskusjonen i en gitt retning...

Noen ganger er det berettiget kritikk.. noen ganger ikke...

At Dell her har laget en "versting" som virkelig er en *desktop-erstatter* bør det være liten tvil om..

Min erfaring med Dell (notebooks) er udelt positiv.. De ligger stort sett i forkant når det gjelder å lage "slepbare" med "high-end" specs.. og ikke minst fremragende skjermer/skjermkort-løsninger...

Så kan man jo evt. mislike måten de tjener penger på... Det finnes andre mer egnede fora til det...

:thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
...

Mulig er 4:3 skjerm bedre til officeoppgaver, mens en WS igjen vil være bedre på grafisk arbeid. Dersom jeg skal komme med en spådom, vil jeg anta at dette vil være standard på alle bærbare om 5 år.

...

Nei, dette får jeg ikke til å henge i hop. Du mener at 99,9% av verdens 500.000.000 hjemme- PC brukere har funnet seg å sitte med en skjerm som passer best til kontorapplikasjoner? Bare fordi tilfeldigvis ingen kom på noe annet? Det virker passelig absurd.

(Eller er det noe spesielt med en skjerm for bærbar som gjør at den bør være anderledes?).

 

Forøvrig: En skjerm til grafiske oppgaver bør være stor og ha gode farger osv, bredformat er slett ikke noe krav.

 

Mht bruksområder kan man jo like godt hevde det motsatte av det du sier. Hvis noe skulle ha behov for bredskjerm så måtte det jo være regnskap og mange andre kontoroppgaver, ikke pc-spill, internettsider, foto, tv m.m.

 

Man kan finne fordeler og ulemper ved alt, men når det gjelder bredskjerm mener jeg at vi beklageligvis har med et motefenomen å gjøre.

 

XPSen er en maskin som er rettet mot spilleren, og jeg mener fortsatt at det drar ned at den ikke har “standard” 4:3 skjerm.

Lenke til kommentar
Nei, dette får jeg ikke til å henge i hop. Du mener at 99,9% av verdens 500.000.000 hjemme- PC brukere har funnet seg å sitte med en skjerm som passer best til kontorapplikasjoner? Bare fordi tilfeldigvis ingen kom på noe annet?  Det virker passelig absurd.

 

Det er unektelig et faktum at widescreen er er relativt nytt fenomen på skjermfronten, og mye av bakgrunnen for dette er nok som du mener et motefenomen. Årsaken er nok at vi har sett en gradivis innfasing av dette innenfor TV og at det dermed er overfør videre til skjermer. Jeg nevner kontorapplikasjoner, og da tenker jeg spesielt på tekstbehandling, der mange foretrekker i arbeide med mer "høyde" i teksten. Personlig kan jeg ikke se andre eksempler enn dette der en slik skjerm vil være mer gunstig, da det naturlig arbeidsområdet som jeg nevner spesielt mtp grafiske applikasjoner/programmering der det vil være naturlig å jobbe i bredden(?)

 

(Eller er det noe spesielt med en skjerm for bærbar som gjør at den bør være anderledes?).

Ja, en 4:3/5:4 skjerm vil være arealmessig noe større, og dermed mer uhåndterbar, spesielt 17"+

 

Forøvrig: En skjerm til grafiske oppgaver bør være stor og ha gode farger osv, bredformat er slett ikke noe krav.

Ikke et krav nei, men jeg mener det er et utvilsomt pluss

 

Mht bruksområder kan man jo like godt hevde det motsatte av det du sier. Hvis noe skulle ha behov for bredskjerm så måtte det jo være regnskap og mange andre kontoroppgaver, ikke pc-spill, internettsider, foto, tv m.m

Spill har pr dags dato dårlig støtte for ws, og det henger igjen sammen med at vi har hatt 4:3 som standard. Dette vil endres.

Når det gjelder nettsider osv, vil jeg trekke frem muligheten til å ha doble sider, eventuelt andre vinduer åpne.

Lenke til kommentar

Et lite tips!!

Hvordan fungerer synet deres i virkligheten?

 

Ikke rart at fargefjensyn var et gedigent diskusjonstema i stortinget i sin tid!

 

Mangler jo tilsynelatende ikke på personer som fremdeles mener at jorden er flat.

Ser ut til at trangsynte gnomer fødes på nytt og nytt og nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...