Gå til innhold

TEST: Dell Inspiron XPS gen2: Bærbart monster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes 3DMark01 noe sted fremdeles? Ville vært morsomt å se hvor mange siffer man fikk på XPS'en med den... :!:

Du kan laste det ned herfra:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=320

 

Det hadde vært artig å se hvor mange poeng du fikk i RealStorm Benchmark 2004 på din maskin:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=262842

 

Jeg fikk 2411 poeng på min Acer Ferrari 3200.

Lenke til kommentar
Det hadde vært artig å se hvor mange poeng du fikk i RealStorm Benchmark 2004 på din maskin:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=262842

 

Jeg fikk 2411 poeng på min Acer Ferrari 3200.

Fikk 2831 på den.

 

Men når jeg klikket på Result Browser fikk jeg en feilmelding først som sa "System Analyse: Reference clock instable. Can't measure CPU frequency." Vet ikke om det betyr noe...?

 

Geir :)

 

EDIT: P.S. Jeg stengte ned Oracle når jeg kjørte disse to, ellers var det med alle ting gående.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
bludern:

 

"Ingen maskin bla bla kan måle seg med XPS gen2 grafisk".

 

Gjelder dette også Alienware maskiner? (Laptop)

www.alienware.com Ta en titt på den dyreste.

 

Har planer om å kjøpe en Alienware, men om dette stemmer så vet jeg ikke.

Den raskeste Alienware maskinen har Geforce Go 6800, altså ikke Ultra utgaven.

 

Forskjellen med ultra og ikke ultra er egentlig bare klokkehastigheten.

 

7700 maskinen til Alienware er egentlig en Clevo D900T, som også selges av MPX under navnet MPX Book D900T.

 

Etter å ha sett et par brukere på www.notebookforums.com får de rundt 4000 poeng i 3dmark5, mot rett over 5000 som vi fikk på xps gen2.

Lenke til kommentar

Har forøvrig moderert bruken av ordet ekstremt i konklusjonen ;)

Kanskje unødvendig av meg å svare på denne, men jeg gjør det for det. Jeg har selv ikke for vane å pirke på folk og hva som blir skrevet (sten i glasshus, ikke sant). Men nå så alt så mye bedre ut.

 

Ellers er det god oppfølging av saken på forumet og ser jeg, og det vet man jo å sette pris på.

Lenke til kommentar
bludern:

 

"Ingen maskin bla bla kan måle seg med XPS gen2 grafisk".

 

Gjelder dette også Alienware maskiner? (Laptop)

www.alienware.com Ta en titt på den dyreste.

 

Har planer om å kjøpe en Alienware, men om dette stemmer så vet jeg ikke.

Den raskeste Alienware maskinen har Geforce Go 6800, altså ikke Ultra utgaven.

 

Forskjellen med ultra og ikke ultra er egentlig bare klokkehastigheten.

 

7700 maskinen til Alienware er egentlig en Clevo D900T, som også selges av MPX under navnet MPX Book D900T.

 

Etter å ha sett et par brukere på www.notebookforums.com får de rundt 4000 poeng i 3dmark5, mot rett over 5000 som vi fikk på xps gen2.

Dette viste jeg ikke, takk for veldig veldig nyttig informasjon:)

 

Skal i hæren i august og da kan det være kjekt med en maskin, men jeg lurer på om det er best å vente på NextGen Laptoper? Det burde vel komme noe nytt på PC fronten i tidene rundt Xbox360? Grunnen til at jeg ville kjøpe en dyr bærbar var å være litt fremtidsrettet :)

Lenke til kommentar

Utviklingen på bærbare maskiner går i rykk og napp egentlig. Men siden det nå har kommet enklere grensesnitt for utskifting av skjermkort tipper jeg at utviklingen går raskere med bærbar grafikk i forhold til tidligere.

 

Når det gjelder prosessorer så kommer det ikke til å skje så veldig mye den nærmeste tiden. Både AMD og Intel har kommet med nye prosessorer denne våren. Det er ikke så mange maskiner med AMD Turion-prosessoren enda så det er foreløpig litt usikkert hvordan ytelsen med denne er. Vi kommer selvsagt tilbake med tester av de mest interessante maskinene vi kommer over.

Lenke til kommentar

Nydlig, vel jeg kommer hvertfall til å drøye Alienware litt nå, med tanke på at man får samme maskin i norge til faktisk billigere pris:)

 

Og da er ikke bestillingstiden så gal heller, så da får vi se om jeg ikke bestiller en i august når jeg skal inn istedet for nå, flere måneder i forveien:))

Lenke til kommentar

Subjektivt: Jeg må si at jeg ikke liker denne brede skjermen! (jeg bruker daglig i9300, det er samme skjermstørrelse og chassis).

 

En mer objektiv innvending: En maskin som rettes mot de spilleinteresserte burde vel hatt en 4:3 skjerm, siden absolutt alle spill støtter dette formatet.

Man ville sluppet unna problematikken rundt det å spille med forvrengt geometri (strekking av bilde) eller ha svarte rammer.

Konkret, i mitt tilfelle: Jeg slapper gjerne av med noen runder Richard Burns Rally i en sen kveldstime. Spillets høyeste oppløsning er 1024X768. Strukket ser det unaturlig ut, og u-strukket savner jeg fullscreen. Med de svarte feltene mister jeg liksom litt av gleden ved det ellers fine bildet, følelsen av å se inn gjennom et vindu, osv. (At Dell sine sølvfargede plastrammer er litt prangende synes jeg også distraherer).

 

En tredje ting er at skjermene på bærbare er annerledes! Man sitter mye nærmere enn foran vanlige monitorer. Trekk linjer fra øyet, forbi skjermens kanter, og til en tenkt vegg 20 meter unna. Det viser seg at det projiserte imaget er større enn storskjermen på Colloseum Kino! (sett fra midt i salen). Skjermer til bærbare behøver rett og slett ikke være så digre. (og mindre format ville gitt mange andre fordeler).

 

Summa summarum: Denne maskinen ville vært dobbelt så attraktiv med et nøytralt utseende og en 14 eller 15” SXGA skjerm.

(Skjermer i 4:3 formatet har jo forresten mange andre fordeler enn spill. Det er det klassisk TV formatet, og formatet til mange filmer og videoer, samt at det er grunnformatet til de fleste digitale kameraer og vil derfor tillate slideshow i fullscreen. Det er en tragedie at dette fine klassiske formatet gradvis blir fortrengt av bredformat, eller det idiotiske 5:4 som alle 17” og 19” frittstående LCD monitorer kommer med).

 

En kjempefin test, som vanlig! Det eneste er at man kanskje diffust blir litt fanget av det ”imaget” som DELL ( markedsmessig genialt!) har skapt i forbindelsen med denne maskinen. Det går ikke på den fabelaktige ytelsen, men mer på fremtoningen som helhet. Litt ondskapsfullt kunne man si at dette er jo ikke annet enn en ferdigklokket inspiron 9300 med et bulkete lokk og svarte striper i plastikken i stedet for hvite. Testmaskinen koster over 30k, men for vel 15k kan man jo med 9300 få bortimot 9/10 av spilleytelsen (om man gir avkall på dvd brenner og noen småting). Dette beror på at XPS er låst mht overklokking av skjermkort, mens 9300 er svært overklokkingsvennlig. Det hører selvfølgelig ikke med i testen å sammenligne klokket med overklokket, men det er verdt å nevne her, synes jeg, siden det kan tenkes å være et alternativ for den som ikke vil eller kan betale så mye, og samtidig ønsker seg noe av samme, rå 3D ytelse.

 

Det er forresten ting jeg hater ved denne maskinen (altså dømt utfra grunnmodellen), som ikke blir nevnt i testen. For eksempel, hvordan kan det ha seg at en ”top of the line” multimediemaskin ikke har lydinngang for stereo, hvis man vil ta opp musikk fra radio, for eksempel? Selve lydkortet er jo stereo og tillater utmerkede opptak fra audio CD osv.

 

En annen ting er DVD. Til og med min 7 år gamle Tecra er overlegen! Bedre bilde (mindre kornet, som sef kan ha litt med størrelsen å gjøre), og først og fremst er drivverket stillegående, det hyler ikke som en turbin bare fordi man satte inn en stakkars liten film. Selvfølgelig går det an å bruke CD Bremse eller noe, men man blir ikke kvitt det ekle bråket fra den arbeidende kareten (den dingsen som går frem og tilbake), og rett som det er starter en annen turbin (CPU viften)! VI skriver 2005, og det er bare for dårlig!

 

 

(Mht den uteblivende konkurranse: Hvor ble det egentlig av ATI sitt x800 for bærbare?)

Lenke til kommentar

Et par kommentarer, Ols:

 

XPS2 er vel laget for fremtiden, jeg tror bredskjerm tvinger seg frem av mange grunner, og dermed vil spillutviklerne følge etter. Det er liten vits i å tviholde på et format som kun har sin funksjon i eksisterende spill.

 

XPS2 har svart ramme, ikke sølvfarget som din 9300. Så da er de sorte feltene på siden mye mindre irriterende. (Jeg ser på dem stadig vekk, siden jeg bare får 1600x1200 på den interne skjermen når jeg har min eksterne LaCie koblet til. Det blir faktisk bare som en bred ramme.

 

Om skjermne behøver å være så stor? Vel det er en smakssak. For meg som tross alt skal bruke skjermen til andre ting, er det et stort pluss. Og jeg må tilstå at jeg har langt større glede av å spille på en 17" enn en 14 eller 15" i alle fall, uansett oppløsning.

 

At den ikke har stereo innganger tror jeg skyldtes at Dell bestemte seg for å tilby Audigy PCMCIA som opsjon i USA, og dermed ville unngå fordyrende elementer i grunnmodellen som folk flest ikke har behov for. Desverre har Creative egne distributører i Europa, og Dell kan ikke selge det her. Men det er bare å ringe NetShop det, så ordner det seg.

 

Angående pris synes jeg du sammeligner epler og pærer. Man kan få 9/10 av spilleytelsen på XPS2 for 20 000, om du gjør de samme trade-offs og dropper DVD spiller etc. Og det uten å klokke. Dessuten kan XPS2 klokkes med andre drivere, riktig nok bare med auto-overclock som ikke alltid fungerer. Men folk har klart 20% forbedring stabilt på den måten.

 

DVD er jeg usikke rpå om jeg synes er så ille. Enig i støymomentet dog.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Får man ikke tv-opptak i stereo hvis man tar opp tv-sendinger (med eksternt tv-kort) fordi det ikke er steroinngang?

 

Faller bærbare maskiner fort i verdi? Hvis jeg kjøper en XPS for 23.000 idag er det noen som vil tippe hvor mye jeg kan få for den hvis jeg vil selge den i januar?

 

Hvor er det best å selge brukte bærbare for å få best pris?

Lenke til kommentar

rsidny:

Hvis TV kortet bare har USB tilslutning,og ikke separat audio-ledning, vil du få stereopptak. Det er stereo minijack som ikke kan kobles til, uten om mikrofon inngangen som altså er mono.

(jeg bruker Hauppauge USB TV tuner PVR2 og lydopptaket er bra, og i stereo. Bilde på opptak er også bra).

 

Tom Waits:

Klart, mye avhenger av smaks og bruks. Jeg er nok i mindretall med mitt hat til det brede format. Litt kjerringa mot strømmen, kanskje? (Men vi hører også med, får vi håpe).

Hadde det enda vært valgmuligheter! Snart er det jo bare bredskjermer å få, om man vil kjøpe en skikkelig maskin. Jeg fantaserer for tiden om å skru av lokk og skjerm, og bruke min som desktoperstatter med ekstern skjerm, og skaffe meg en mer portabel maskin i tillegg. Forskjellige fantasier! Gjemme maskinen unna på en lav hylle under skrivebordplaten, kanskje? Med avskrudd lokk for å komme til av/på knappen, altså. Pluss noen eksterne dingser… Hm...

Tenker jeg etter, finner jeg situasjonen absurd. Det naturlige hadde jo vært en mindre maskin, som man på en mer lettvint måte kunne bruke sammen med en større, ekstern DVI skjerm hjemme.

 

(Teoretisk kunne jeg kjøpt en annen maskin, men når det gjelder pris, ytelse m.m. er jo ikke disse Dell maskinene til å komme forbi, for tiden).

 

Generelt (til testen): Når det gjelder XPS og dens ”spektakulære” design: Ville det i grunnen ikke vært mer attraktivt å ha en ”ulv i fåreklær” type maskin. Morsommere, på en måte.

Personlig ville jeg kviet meg for å brette en så prangende maskin som XPS ut på et kafe-bord, selv med avslått Star Wars belysning. (nesten enda verre i så måte er 9300, denne digre pannekaka som med sine hvite plastkanter ser ut som noe du har stjålet fra nærmeste legekontor).

Jeg er sikker på at Dell ville selge mer om de greide å gjøre noe med størrelsen på sine topp-modeller. Ser vi over på vårt kjære diskusjonforum for bærbare, er det jo hovedinnvendingen til de som får dem anbefalt: For svært!

 

(får håpe Michael Dell leser dette..)

 

o

Endret av ols
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Ols, designet ser noe helt forferdelig ut, minner meg om den rillete platen på siden av vasken på kjøkkenet :)

Eller insiden av et nytt Toastjern.. Men, det er maskinkraft som teller, så om det ser ut som jeg har kombinert kjøkken og PC i et, får det gå:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...