Gå til innhold

Hvilke digital kameraer regnes som de beste?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe meg et bra digital kamera (IKKE over 10 000).

Finnes det noen spessielle forumer eller steder jeg kan lese om digitale kameraer og slikt?

 

Men uansett så lurte jeg litt på hvilke kameraer som er de beste under 10-tusen?

 

Takker for all hjelpen jeg får på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv kjøpte jeg meg et olympus E-1 for en stund siden. med studentrabatt ble det 9990,-. blits er ikke innebygget. kameraet er solid bygget og tåler å fukt veldig godt da alle knapper og hjul har foringer. objektivet som følger med er 14-54mm noen som tilsvarer 28-108mm med vanlig 35mm film. kameraet bruker 4:3 standarden og passer dermed veldig bra på skjermer og monitorer. det har fått trekk for sin treghet (noe jeg ikke merker serlig til), vanskelighetsgrad (for noe tull), og dyrt ekstrautstyr (svindyrt!).

Lenke til kommentar
kameraet bruker 4:3 standarden og passer dermed veldig bra på skjermer og monitorer

Men passer det da bra til utskrifter i normalt format (10x15) eller må man ta til takke med 10x13 (mer firkanta bilder).

Ja, skjønner egentlig ikke hvorfor en skulle se på 4:3 som en fordel. Vesentlig bedre å slippe å croppe spør du meg...

Lenke til kommentar

Under 10 000,-

Garantert vil Canon 350D være det beste kjøpet. 7500 - 9000,- avhengig av hvor du henvender deg.

Hos Elkjøp får du det for 8600,-

Du får en masse for pengene. Du kan kjøre det hel automatisk, lik et kompaktkamera, men også fryde deg over en masse muligheter til å utvide din økende begesitring for foto.

 

Nyttig lenke:

 

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=53507

Endret av BWW
Lenke til kommentar
Garantert vil Canon 350D være det beste kjøpet. 7500 - 9000,- avhengig av hvor du henvender deg.

 

"Garantert" er et sterkt ord. Som Capy har jeg investert i et E-1, dette etter å ha vurdert og testet bla D70 og D300 (som var aktuelt den gang). Ingen av disse kameraene var i nærheten ift byggekvalitet, stabilitet og brukervennlighet.

E-1 er rett og slett helt rått dersom du får det til studentpris, (ti lapper) men jeg vet ikke om denne kampanjen fortsatt gjelder.

 

Mitt råd er rett og slett at du sjekker rundt litt. (det er jo for såvidt det du er i gang ved, når du starter denne tråden... men noe endelig svar kan du ikke finne på nettet)

Husk å ta alle råd her med en klype salt. Det er ikke sikkert det lureste er å kjøpe det samme som alle sauene velger.

 

:-)

 

Uansett er det beste rådet at du som en del av kjøpeprosessen går i butikken og kjenner på og tester flere kameraer før du gjør ditt endelige valg.

Lenke til kommentar
Under 10 000,-

Garantert vil Canon 350D være det beste kjøpet. 7500 - 9000,- avhengig av hvor du henvender deg.

Hos Elkjøp får du det for 8600,-

Nåja, det kommer ann på personlige preferanser. Vet om flere som har kjøpt 350D, men byttet til D70 fordi Canon'en er for lite, lett og plastikkaktig, samt at det skal godt gjøres å få tak i 350D med et så godt objektiv som D70'en kommer med til omtrent samme pris. Bildekvalitetsmessig så er faktisk D70 kit'et bedre enn 350D kit'et på grunn av objektivet, mens 350D huset er bedre på enkelte områder. Så alt er ikke svart-hvitt, og man bør kanskje undersøke ting litt før man uttaler seg så bastant.

 

Mitt tips; Prøv å hold og føl på begge kamera, før du bestemmer deg. Olympus, Pentax og Konica Minolta har også alternativer (mulig Konica Minolta'en er litt dyrere).

 

8600 var foresten ganske dyrt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...