Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv akkurat bygget min første quad, for "moro-flyvning". Ikke noe kamera eller noe sånt på den (enda, men har planer om å sette på en GoPro for enkel filming og fotografering). Kjøpte deler fra HobbyKing og e-bay. Rett etter at jeg hadde bestilt kom HobbyKing med en "Ready to fly" modell, som jeg personlig TROR er en veldig bra pakke for nybegynnere, og tror jeg hadde bestilt den selv om den hadde funnets da jeg bestilte: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__47013__Turnigy_SK450_Quad_Copter_Powered_By_Multistar_Quadcopter_5X_Package_Mode_2_Ready_to_Fly_.html

 

Da trenger du bare å kjøpe batterier til radioen, batteri til quaden og en lader. Realtivt rimelig start-pakke hvor du slipper å holde på å lodde osv selv! :-)

Lenke til kommentar

Realtivt rimelig start-pakke hvor du slipper å holde på å lodde osv selv! :-)

Det er jo en del av den gøyale prosessen.. :) Lærer veldig mye når man bygger det selv fra scratch.

Når man ødelegger en arm eller to, så kan man lett reparere det.

 

Ted Bundy: De færreste bruker nok sin telefon som skjerm, da det hovedsaklig kun er kort rekkevidde wifi som blir brukt.

Det som er mest populært er en dedikert skjerm, eller "FPV briller". feks slik:

phoca_thumb_l_fpv_rc-radio.jpg

 

Eller slike:

28342%281%29.jpg

 

 

Jeg ville ha anbefalt enten F550 eller Tarot FY680. Må bygge \ lodde en del selv, men man lærer mye underveis. + begge rammene er populære, så er ekstremt mye lesestott med forskjellige 'mods' på begge.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at man lærer en del av å bygge selv, og moro er det også! Men jeg mener allikevel den pakken jeg linker til er en fornuftig priset start-pakke for en nybegynner for å finne ut om dette er en hobby man vil drive med videre! SK450 rammen til HobbyKing er også veldig populær, og det finnes mye stoff om denne på nettet også, og billige erstatningsdeler!

 

Men det er klart, VET man på forhånd at dette er noe man kommer til å drive mere med, finnes det bedre løsninger! :-)

 

Uansett, jeg har hatt VELDIG mye glede av, og tatt mye lærdom av, min lille Hubsan X4 som jeg kjøpte lokalt for å lære meg å grunnene i hvordan man flyr et quad-copter!!! Anbefales på det sterkeste!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål til mer dedikerte sjelder:

Fungerer en billig lipo-alarm fra DX.com eller bør jeg koste på meg hele 80 kroner fra en norsk sjappe?

 

Jeg bestiller nå nips fra DX støtt og stadig uansett...

De billigere fungerer som regel bra. Er veldig 'basic' teknologi som blir brukt.

Norske butikker har nok en god del fortjeneste så ting som det der..

 

Selv har jeg tidligere brukt denne:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__18588__Hobbyking_2_8S_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm.html

18588%281%29.jpg

 

 

Da kan man selv velge når alarmen skal gå.

Lenke til kommentar

Ser nå ut som at NSM har lettet på kravet om å søke for å ta bilder fra lufta! Men slik jeg forsto det må man fremdeles søke både NSM(?) og Luftvernsdirektoratet for å fly FPV lovlig?

Du trenger ikke tillatelse for forografering\filming fra luften av NSM lengre (fra 1. april), men om du skal drive salg osv, så må du ha godkjenning av luftfarttilsynet.

 

FPV er ikke lovlig uten at du har en som kan stå vedsiden av deg som spotter.

Lenke til kommentar

Sett litt på Turniquy SK450, liker ikke at de må kalibreres og flashes ny software på. Og det var noen problemer med ESC's

 

:(

 

Kan jo gjøre det selv, sikkert en fin ting, elsker å lodde ting og flashe ting. Men eger litt usikker.

 

 

Beklager for at jeg ikke husker hvem som anbefalte den.

 

Hva slags lipolader og lipo anbefales?

Lenke til kommentar

Det var vel jeg som anbefalte den ferdig-bygde SK450 fra Turnigy tror jeg. Man MÅ vel strengt tatt ikke flashe den, men man KAN gjøre det om man vil! :-)

 

Jeg kjører med Zippy 4S 20C 3000mAh fra Hobbyking på mine 2212-13 980Kv motorer (fra SunnySky) og bruker denne laderen som gjør jobben mer enn bra nok for meg i hvert fall: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=25728

Finnes uten blåtann også, for litt mindre penger. Kan like gjerne kjøpe den spør du meg: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27063

 

Ville ha en lader som fungerte både fra vegg-uttak og i felt. Har hittil bare ladet hjemme så for MEG var i hvert fall dette et godt valg! Ville helst slippe å ha separat power-supply.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg fått skaffet meg skjermfeste til radioen min.

Hvor fikk du tak i det? Er det raskt gjort å ta ting av og på? Jeg har et feste som må skrus fast i bøylen bak på radioen, og det tar både mye plass og tungvint å ta av/på.

 

Kjøpte denne:

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=26869

 

Får den nok billigere i utlandet, men siden det tok 24timer med brevpost så valgte jeg dem istedet.

Kan enten skru av på et av leddene, eller bare skru ut hele skruen som er festet til radioen (den man kan feste neckstrappen i). Ikke 100% perfekt, men fungerer nå.. :)

 

 

Edit:

 

Da har jeg fått montert opp FPV-kameraet på S1000.

dednnt.jpg

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Har hørt noen dårlige reviews om Turnigy SK450, at du må reflashe hovedkortet og ESC's.

 

Eller er det bare folk som whiner og er vant til bedre fly?

 

I så fall, hvilken lipo og charger vil dere anbefale til Turnigy SK450, eller andre "ready to fly", som ikke koster skjorta, joda jeg kan brenne av mye penger, men jeg vil se om jeg liker sporten først.

 

Også er det vel slik at en lader som kan lade 2 lipos samtidig hadde vært kjekt, slik at jeg slipper å lade opp en, fly, også lande, også lade, også fly igjen.

 

Gjerne noen lipos som er så kraftig som mulig, uten å brenne motoren og diverse komponenter.

Lenke til kommentar

Har hørt noen dårlige reviews om Turnigy SK450, at du må reflashe hovedkortet og ESC's. Eller er det bare folk som whiner og er vant til bedre fly? I så fall, hvilken lipo og charger vil dere anbefale til Turnigy SK450, eller andre "ready to fly", som ikke koster skjorta, joda jeg kan brenne av mye penger, men jeg vil se om jeg liker sporten først. Også er det vel slik at en lader som kan lade 2 lipos samtidig hadde vært kjekt, slik at jeg slipper å lade opp en, fly, også lande, også lade, også fly igjen. Gjerne noen lipos som er så kraftig som mulig, uten å brenne motoren og diverse komponenter.

 

Jeg har 3st batterier (Zippy 4S 20C 3.000mAh). Får 10-15 minutter flyvning per batteri. Lader opp alle tre før jeg drar hjemmefra, og klarer meg fint med 30-45 minutter flyvning per session. Hvert batteri tar 45-60minutter å lade når jeg lader på 1C (3A), som er det som skal være best for batteriet. Om du vil investere i bedre/raskere lader eller flere batterier er selvfølgelig helt opp til deg! Men ja, de fleste anbefaler å flashe ESC'er med SimonK firmware... Selv kjøpte jeg ESC'er med dette ferdig installert så jeg slapp den prosessen... Men det virker jo som noen av de som har kommentert ikke engang har kalibrert ESC'ene, og det er jo en veldig elementær prosess som må gjøres før man begynner å fly en ny doning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...