Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk.

 

Normen er vel å ha de oransje fremover ja, men siden gimbalen henger der, er det like greit å ha dem bak, så det gjøre det enklere å se når jeg flyr bort ifra meg.

 

Satt og tittet litt på batteri i kveld, og fant ut at jeg kan egentlig slippe unna med å gå ned til 5000mah 30c batteri, da 2 i parallell vil fortsatt tåle en stabil amp draw på 300amp.

Kunne muligens gått ned til 20C batteri også, men prisen er mer eller mindre lik, og vekten er også mer eller mindre lik. Tipper jeg ligger på 90-100 amp normalt maks.

 

Grei pris, og grei vekt, så skal ikke se bort ifra at det blir 4 stk av disse i løpet av våren, https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8588__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_4S1P_30C.html

Vil gi meg 45min effektiv flytid fordelt på 3 pakker med batteri, noe jeg tipper vil være mer enn nok. Single 10k mah 4s batteri hadde vært det beste, men finner bare 8k mah, utenom de som lager på bestilling.

Ser elefun får inn 9000 mah batteri, som kunne gjort jobben, med tanke på at det var 2x4500mah 4s jeg flydde med i dag. Men norske priser er brutale, like mye for 1 batteri der, som alle 4 hos HK.

Om penger ikke var issue, skulle jeg handlet stort ifra maxamp eller lignende, søte pakker, http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-11000-148-Pack&cat=361

 

Ifra flyveturen i dag, veldig veldig fornøyd med gimbalen min nå.

 

Lenke til kommentar

Veldig sweet quad du hadde lain.

 

 

Hvor mye koster det for meg hvis jeg skulle hatt et kamera i god kvalitet, som sender til en mottaker?

 

Ser DJI Lightbridge ser ut som en fin mulighet, må da gå ann og booste signalet slik at man kan få signalene lengre?

 

Slik at jeg kan se mens det skjer, og ikke må fly det tilbake også se igjennom.

 

Og finnes det gps systemer som gjør at det returnerer hvis den kommer utenfor rekkevidde av kontrollen din?

 

EDIT: Jeg skal ikke nødvendigvis kjøpe quad, men muligheten er jo der.

 

EDIT2:

Merko:

Ser du har en 1500W lader, har du prøvd den på 10amp sikringer?

 

Jeg lurer, selv om jeg har bare har 16 amp sikringer i huset :p

 

EDIT3: Ser de tøffe octohelikopterene gjerne koster 47 tusen, tror jeg kjøper et quadro/hexa først, for å se om jeg blir hektet på hobbyen først.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Veldig sweet quad du hadde lain.

 

 

Hvor mye koster det for meg hvis jeg skulle hatt et kamera i god kvalitet, som sender til en mottaker?

 

Slik at jeg kan se mens det skjer, og ikke må fly det tilbake også se igjennom.

 

Og finnes det gps systemer som gjør at det returnerer hvis den kommer utenfor rekkevidde av kontrollen din?

 

EDIT: Jeg skal ikke nødvendigvis kjøpe quad, men muligheten er jo der.

 

EDIT2:

Merko:

Ser du har en 1500W lader, har du prøvd den på 10amp sikringer?

 

Jeg lurer, selv om jeg har bare har 16 amp sikringer i huset :p

 

Kommer helt an på hva du er ute etter. Du får fatshark pakker (briller, sender, kamera) til 250-300usd.

Men kameraet som brukes normalt i fpv, er langt ifra noe HD bilde. Nå vises det ikke hd i brillene/skjermen heller.

Det mange gjør, er å ha et kamera som fpv kamera, også har de gopro til å ta opp i hd ved siden av.

 

Jeg har satt opp så jeg får video feed ifra min gopro, fortsatt bare sd oppløsning på feeden, men gjør så jeg kan se hvor jeg filmer.

Det er ikke anbefalt å fly fpv ut av syne med gopro, da de hadde en tendens til å droppe ut før, ikke at jeg har opplevd problemer.

Og om det skjer problemer, skal jeg i teorien bare kunne vippe opp en bryter, og kopteret kommer tilbake til meg og lander.

 

Så til kost for quad, du kan bygge en selv ganske billig, mange guides på nett (flitetest f.eks). Også er det endel kits, eller ferdige pakker som DJI Phantom.

Det er mange som har hoppet på bølgen, kjøpt seg Phantom, koblet på gopro og fpv gear, og druknet den på bunn av fjorden, pga de ikke har trening nok og kunnskap om hva de skal gjøre når ting går galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for meg hvis jeg skulle hatt et kamera i god kvalitet, som sender til en mottaker?

Pr dags dato, så får man kun analogt signal (640x480, med bildestøy) om man skal se direkte livefeed fra helikopteret.

 

Ellers, så får du noen wifi basserte, men de er det kort rekkevidde på.

 

DJI kommer i April med en ny løsning som gir HD Livefeed med opp til 1.7km rekkevidde, men den koster i overkant av 10.000,- så litt dyr er den jo.

 

 

Og finnes det gps systemer som gjør at det returnerer hvis den kommer utenfor rekkevidde av kontrollen din?

DJI sine flightkontrollere med GPS kjører hjem igjen når du mister signal, men de kjører bokstavligtalt rett hjem (Dvs den ser ikke trær, byggnigner, andre ting som er i veien mellom deg og helikopteret).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du bør seriøst vurdere en 3-axis gimbal. Blir alt for mye jitter og wobbling på en ellers fin lokasjon.

Vet du om det funker å montere en 3-axis gimbal på Dji Phantom sitt FC40 kamera? Kan du ligge ved en link til en grei 3-axis gimbal (som ikker er alt for dyr)?

 

Så vidt meg bekjent, så har det ikke kommet noe gimbal for DJI Phantom med FC40. Du må isåfall fjerne kameraet, koble opp en GoPro med gimbal.

 

Men skal ikke se bortifra at DJI kommer med en løsning for det snart :)

Lenke til kommentar

Ah, du flyr med det kameraet ja. Jeg er ikke på direkten klar over noen som har flyttet det over på gimbal.

Det går nok, men vil tro det er litt jobb med ledninger og ikke minst få låst faste kameraet.

 

Ellers er det vel Zenmuse eller CM3000 som er de beste 3-axis alternativene per i dag. Begge koster noen tusenlapper. Og begge er beregnet for gopro.

Du får endel greie billige gimbals ifra f.eks ebay, som er 2-axis, men pga størrelsen til phantom, blir det endel yaw-rykninger som er greit å få bort.

Men om du ikke har planer om gå over til gopro, tror jeg det kanskje er like greit å beholde ting som de er.

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere en mindre pakke da. Blackout mini H er veldig populær f.eks.

Og for fpv "gøy", er ikke hexa det beste, bedre å gå for tricopter eller quad, f.eks F450 om du vil ha DJI kit.

 

http://www.minihquad.com/frames

http://shop.flitetest.com/multirotors (spesielt david sin tricopter build er nice)

 

Også har du billigere kloner ifra asia.

http://www.goodluckbuy.com/4-axis-290mm-carbon-fiber-quadcopter-multi-rotor-aircraft-frame-rtf-kit-w-flight-controller-and-motor-and-esc.html

 

Og ikke minst, for bare å lære seg å fly, har du microquads som flys i stuen. Som forsåvidt også kan brukes til fpv, som han ene i nrkbeta har lekt seg med i ymse anledninger.

F.eks http://youtu.be/cuTAWl-mu-4?t=39m42s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk kjørt helikoptere oppned og slikt før :)

EDIT3: Fjernet noe dum tekst

 

Dette var maaange år siden.

 

Vel, var ganske langt oppe i luften, og jeg var ikke særlig god, men fikk det til, hehe.

 

Kinakloner vil jeg ikke ha, jeg putter heller noen hundrelapper ekstra i det, hvis jeg ikke liker det, så gir jeg det jo bare bort.

 

Men setter veldig pris på innlegget ditt, det virker som om at for meg så er quad, hexa, octo mye enklere å holde kontroll på, istedet for å måtte justere konstant.

 

EDIT: Og en liten feil kan sende helikopteret i bakken og plutselig må man ha nye rotorer og ny ramme og slike ting..

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

I forhold til kontroll, kan du like gjerne gå for quad og delvis tri, som hex/octo.

Det som bestemmer hvor enkle de er å kontrollere, og hvor mye de hjelper deg i "oh shit" situasjoner, er flight kontrolleren.

DJI Naza f.eks kan brukes på alt ifra quad til octo, og er veldig grei å bruke.

 

Så i utgangspunktet for din del, ser jeg for meg et DJI F450 kit kan være et godt utgangspunkt. Spesielt nå som de har oppgradert motor/esc på dem.

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=28122 + en radio / mottaker av eget ønske. Taranis er vanskelig å få tak i, men du har alltids radioer som JR XG6, eller XG8 om du ønsker flere kanaler i forhold til en eventuelt fpv setup/gimbal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset folkens, vurderer å kjøpe et basissett, og bygge selv.

 

DJI Flame Wheel F550 ARF Kit Hexacopter

 

Som lain sier så kommer det veldig an på hva målet ditt er.

 

Er det foto \ filming fra luft ville jeg ha vurdert hexacopter. Er det lek og moro, så ville jeg nok kanskje ha gått for Quad, selvom man kan ha det artig med en hexa også.

Fordelen med Hexa \ Octo er at de fungerer selvom de mister en motor i lufta, noe ikke en quad vil gjøre noe særlig bra.

 

Jeg hadde selv en Tarot FY680 som lain over bruker nå(?), som jeg nylig solgte for 6200,- så jeg synes absolutt verdien holder seg oppe.

 

Nå har jeg en DJI F550 (Hexa) og en DJI S1000 (Octo).

 

Tenker jeg skal bruke F550 til litt moro, mens S1000 blir brukt for filming \ fotografering fremover. :)

 

Begge to avbildet:

lciaie.jpg

 

 

Har du noe budsjett forresten?

Lenke til kommentar

 

Du bør seriøst vurdere en 3-axis gimbal. Blir alt for mye jitter og wobbling på en ellers fin lokasjon.

Vet du om det funker å montere en 3-axis gimbal på Dji Phantom sitt FC40 kamera? Kan du ligge ved en link til en grei 3-axis gimbal (som ikker er alt for dyr)?

 

 

Denne poppet akkurat opp i youtube feeden min.

Den er dyr, men er lagd for akkurat ditt oppsett, verdt å ha i bakhodet, http://www.rotorpixel.com/

 

Han som lagde videoen, skal også lage mer informativ video om montering osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...