Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp med ideer til prosjekt:

 

Jeg ønsker og bygge et relativt langtrekkende fly med lastekapasitet nok til å dra med ulike sensorer, raspberry/arduino og kamera, da snakker vi noen hundre gram oppå vekten av flysystemene. Det bør også tåle litt vær. Det bør være rimeligst mulig.

 

Hvilke flyskrog svarer best til mine ønsker? Hadde vært rått med litt fart i flyet også.

 

Bare lek med tanken. Ikke vær realist av noe slag. Bare peis på med ideer til best mulig gjennomføring.

Først og fremst; har du fløyet modellfly før?

Hvis ja; kjøp en ritewing z3, drak eller mytwindream, mytwindream er en tomotorsmaskin som flyr langt og bærer mye, men går sakte. Ritewing modellene flyr fort og relativt langt, men bærer mindre utstyr.

Hvis nei, kjøp en bixler og tren med den, har grei kapasitet og kan oppgraderes til å fly long range.

 

Skywalkeren fluttrer bare man ser stygt på den, men så lenge man ikke flyr over 80 km/t bør det gå fint

Endret av Meesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Ja jeg har fløyet før, men FPV er nytt og spennende for meg og jeg har lyst til å bygge noe langtrekkende. Problemet er bare RO 1,2 og 3 reglene. Må lese meg opp litt og sjekke ut..

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404/KAPITTEL_4#§24

 

Fra det ene til det andre. Har jeg rett i at jeg kan fly opptil 2.5 kg med kommersielle formål, og at dette går under RO1?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår reglene vil du kunne ignorere reglene til en viss grad hvis du flyr i/med en modellflyklubb og flyr for rekreasjon. Men med en gang du gjør noe kommersielt må du ha en av RO klassene. Det går fint så lenge du holder deg laaaangt unna en flyplass. Du kan ikke fly lovlig forbi synsrekkevidde når du har RO1.

Lenke til kommentar

Originalt vil jeg si Flux-en. Jeg gikk fra en Baja 5T med 4,5HK Zenoah-motor og diverse trim og til en dønn standard Baja 5b-Flux. Var som å gå fra Lada til Porsche. Veldig greit at den ikke bråker så jeg kan kjøre midt i byggefelt eller ved hønsefarmer etc.

 

Ulempene er pris og kjøretid pér batteripakke. At den er for sprek for asfaltkjøring (spinner oms om det skulle vært på is) og at den spiser dekk til frokost på asfalt. At man nesten er nødt til å kjøpe paddle/skovle-dekk for å få noe av kreftene i bakken og at den krever ganske stort areal grunnet høy fart.

 

Her er min:

Lenke til kommentar

Hei, har noen full oversikt på alt som kreves ved kommersiell bruk av droner? Trenger ikke detaljer, finner ut det meste selv, bare en grov sjekkliste :) Gjelder Norge, med om noen vet om kravene i andre land også så hadde det vært fint..

Helt overordnet trenger du kun:

- RPAS-forsikring

- Gi beskjed til Luftfartstilsynet om oppstart

- Utarbeide OM (må ikke godkjennes av LT)

 

Gitt at det gjelder RO1

 

Lenke til kommentar

Regner med du har fått den til å fly pent uten GPS først.

Det er en forutsetnig for å gå videre til GPS oppsettet for uten at gyroen er satt opp skikkelig kommer du ingen vei.

CC3D og det som sitter i Phantomen er omtrent så proposjonalt motsatt som du får det der phantomen er ferdig oppsatt fra fabrikk og flyr ut av eska mens CC3D er open cource basert der hvert eneste paramenter i stabiliseringa må settes opp og kan tweakes alle veier til det du skal bruke den til og med det oppsettet du har.

Dåg har CC3D også egne databaser for de mest vanloig brukte quad coptrene sånn at du havner sånn høvelig greit stabiliseringsmessig men dette funka ikke men min quad.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...