Gå til innhold

Etikk og moral rundt piratkopiering


Anbefalte innlegg

det er vel ikke noe galt å selge harddisker vel? men her kommer man jo inn på dette "tapet" musikk og filmindustrien har. i tyskland har de gått så langt som å ha avgift på slike ting som kan brukes til kopiering.

Problemet er ikke at det er avgift på harddisker, CDer etc, men at avgiften skal dekke artistenes "tap" ved lovlig kopiering. Altså om du kopierer den nyeste Rammstein skiva som du ærlig og redelig har kjøpt. At man i tillegg i teorien skal kriminalisere slik aktivitet gjør ikke saken noe bedre.

 

Det man burde gjort var å sette en avgift på privatkjøpte lagringsmedier som dekte artistenes "tap" ved "piratkopiering", og selvsagt akseptert at piratkopiering forekommer og at aktiviteten i det store og det hele er positiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bedre metode ville være at at man produserte egne media som var spesielt beregnet for slik bruk. Dvs. CD'er, DVD'er etc. som var merket med "For music/movies" etc. Disse produktene kan ha en innbakt avgift til et bestemt formål og vil følgelig ligge litt høyere i pris enn tilsvarende produkter som ikke er beregnet på musikk/film. Kunden kjøper da det produktet som han/hun skal bruke og holder seg dermed innefor loven samtidig som andre kunder ikke blir urettmessig skadelidende.

Lenke til kommentar
Hva slags "kultur" er det vi har i dag? Masseprodusert søppel som massene manipuleres til å kjøpe. Kvantitet over kvalitet.

 

Som sagt, mange anser dette for å være en forbrytelse mot vår kultur og menneskeheten generelt.

Det finnes fortsatt mye bra tv underholdning. Bare å søke på diverse torrent sider. Ellers vil jeg råde deg til å se litt NRK også. Fortsatt mye bra der i forhold til TV2. :)

Lenke til kommentar
Jeg mener at musikk og film er altfor høyt priset over hele verden...

Hvorfor kan det ikke være billigere? Hvorfor må skuespillere og produsenter få så mye penger at de kan gi biler til hverandre, og sløse bort millioner på tull...?

Det kan så være, men du står ikke i en posisjon til å bestemme hvor mye, og hva skuespillerne skal bruke pengene på. Hvis du ikke liker det er det bare å slutte å se på film.

Lenke til kommentar
Det kan så være, men du står ikke i en posisjon til å bestemme hvor mye, og hva skuespillerne skal bruke pengene på. Hvis du ikke liker det er det bare å slutte å se på film.

Det var jo ikke det dette handlet om i det hele tatt.

Jeg mener de tar seg for godt betalt. Så godt at de får så mye penger at de har problemer med å bruke de. bare for at vi må betale 200 spenn for en film istedenfor kanskje 50.

Lenke til kommentar
Det kan så være,  men du står ikke i en posisjon til å bestemme hvor mye, og hva skuespillerne skal bruke pengene på. Hvis du ikke liker det er det bare å slutte å se på film.

Det var jo ikke det dette handlet om i det hele tatt.

Jeg mener de tar seg for godt betalt. Så godt at de får så mye penger at de har problemer med å bruke de. bare for at vi må betale 200 spenn for en film istedenfor kanskje 50.

Jeg er helt enig i at filmene er alt for dyre, men det er vi i grunn nødt til å akseptere. Men selv om det ikke er en unnskyldning for å laste ned istedenfor å kjøpe filmene, er det helt klart en av de mest vesentlige årsakene.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg mener at musikk og film er altfor høyt priset over hele verden...

Hvorfor kan det ikke være billigere? Hvorfor må skuespillere og produsenter få så mye penger at de kan gi biler til hverandre, og sløse bort millioner på tull...?

Det er da langt ifra alle skuespillerene eller produsenter som har millionlønn.

musikk og film er alt for høyt priset, men her må man se på hvem som får den størte delen av "kaken" (dette er ikke kaken jeg nevnte i et tidligere inlegg).

 

hvis man skal betale for ubrente CD-er DVD-er osv. så er jo dette en skatt. om denne skatten går til skaperene av filmen, musikken eller programmet blir jo dette som om skaperen jopper for staten (dvs. meg og deg) og da bør kunne si at man selv ha æren dette verket / makkverket.

 

siden denne skatten er til for å dele et "tap" som ikke er av et tap fordi det ikke er mulig å eie en idé (det bør i hvertfall ikke være det). og det ikke er mulig å tape noe man ikke kan eie.

 

edit feil ordvalg

Endret av premium
Lenke til kommentar
Jeg mener at musikk og film er altfor høyt priset over hele verden...

Hvorfor kan det ikke være billigere? Hvorfor må skuespillere og produsenter få så mye penger at de kan gi biler til hverandre, og sløse bort millioner på tull...?

Det er da langt ifra alle skuespillerene eller produsenter som har millionlønn.

musikk og film er alt for høyt priset, men her må man se på hvem som får den størte delen av "kaken" (dette er ikke kaken jeg nevnte i et tidligere inlegg).

 

hvis man skal betale for ubrente CD-er DVD-er osv. så er jo dette en skatt. om denne skatten går til skaperene av filmen, musikken eller programmet blir jo dette som om skaperen jopper for staten (dvs. meg og deg) og da bør kunne si at man selv ha æren dette verket / makkverket.

 

siden denne skatten er til for å dele et "tap" som ikke er av et tap fordi det ikke er mulig å eie en idé (det bør i hvertfall ikke være det). og det ikke er mulig å tape noe man ikke kan eie.

 

edit feil ordvalg

Ja, selvfølgelig. skatter og skatt av skatt osv :p

Men det er jo en grunn til at skuespillere og musikere (kjente) bor i bra hus og kjører de feitaste bilene. De får de også.

Lenke til kommentar
Det finnes fortsatt mye bra tv underholdning. Bare å søke på diverse torrent sider. Ellers vil jeg råde deg til å se litt NRK også. Fortsatt mye bra der i forhold til TV2. :)

Det finnes mye bra, men vi drukner også i søppel. Kvantitet over kvalitet.

 

 

Jeg er helt enig i at filmene er alt for dyre, men det er vi i grunn nødt til å akseptere. Men selv om det ikke er en unnskyldning for å laste ned istedenfor å kjøpe filmene, er det helt klart en av de mest vesentlige årsakene.

Det er ikke nødvendig med noen unnskyldning. Folket har talt, og de mener det er for dyrt og for mye knot. Derfor laster de det like gjerne ned gratis.

 

Sett ned prisen på film, og flere vil betale for seg. Blir det vanskelig, så kutt i lønningene til disse superkjendisene som tjener mangfoldige millioner for en film.

 

Det vi ser nå er kapitalisme. Kundemassen er ikke fornøyd, og velger enkle billige (gratis) løsninger. Industrien får ta skylden selv, og ikke behandle kundene sine som søppel.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at filmene er alt for dyre, men det er vi i grunn nødt til å akseptere. Men selv om det ikke er en unnskyldning for å laste ned istedenfor å kjøpe filmene, er det helt klart en av de mest vesentlige årsakene.

Hvorfor ikke? Hva skjedde med tilbud og etterspørsel?

 

Det må da være en voldsom etterspørsel siden det er så høye priser, og hvis ikke... hva er det da selskapene driver med? Da må de jo sette ned prisene.

 

Som han over her sa... Folket har talt, det er for dyrt og får dårlig. Det er ikke noe stas å kjøpe cder og filmer lenger (med noen hederlige unntak selvfølgelig) fordi produktet bare er spydd ut av en markedsføringsmaskin.

Lenke til kommentar

etisk og moralsk sett er piratkopiering fyfy.

 

når en laster ned en film eller musikk fra internett uten å betale for det så stjæler du. det er nøyaktig det samme som om du går inn i en platebutikk, går bak skranken og tar den cd-en/dvd-en du vil ha. det finnest ingen grånyanser. det er kriminellt etter dagens normer og etikk.

 

en kan argumentere så mye en bare vil for at det ikke er moralsk og etisk feil å laste ned piratkopierte filer...

 

Det kapitalistiske samfunnet som vi lever i baserer seg enkelt og greitt på et prinsipp. du betaler for det du vil ha. (gjelder faktisk alt for hvem har sagt at kjærester er gratis?)

 

Vi bytter penger mot tjenester og andre varer.

 

Mange unnskylder seg med at artistene og plateselskapene er pengegriske jævler som bare vil ha penger, og at derfor er det ikke feil at de laster ned åndsverkene til artistene. for å bare si det til alle som leser dette og mener at artister og selskaper er pengegriske, JA SELVFØLGELIG ER DE DET! enhver bedrift har som mål å tjene penger. ja dette gjelder selv non-profit organisasjoner (eneste vesentlige forskjellen mellom non-profit og vanlig selskaper, er at non-profit skal i teorien bruke allt de får i overskudd på nytt utstyr og ekspansjon.)

 

så tilbake til at piratkopiering er moralsk og etisk forkastelig. selvfølgelig følest det ikke så galt ut å laste ned piratkopier fra nettet, det er jo ikke sånn at du går inn i en butikk og stjæler kopien med innpakning og det hele... det eneste du laster ned en en stor gjeng 1 og 0. det følest ikke feil ut når det ikke er noen fysiske bevis på at du har stjælt tingen, det er bare elektroniske og her i Norge; ikke risikabelt...

 

men ståa er som følger. du kopierer ned et eksemplar av et åndsverk som du ikke har betalt for å bruke. i bunn og grunn er dette nøyaktig det samme som å stjæle.

 

Jeg vet det er feil, jeg vet det er moralsk og etisk forkastelig, og det finnest ingen unnskyldning. så ikke bruk tid på å bortforklare dere... jeg vet det er galt, jeg laster ned, jeg vet det er feil... ja jeg er en kriminell... who cares?

Lenke til kommentar
etisk og moralsk sett er piratkopiering fyfy.

Å Jesus. Enda en som slenger seg inn i diskusjonen og konstaterer "fakta", når påstandene han kommer med er tilbakevist mange ganger allerede. Piratkopiering har ikke noe med etikk og moral å gjøre. Jeg har ikke noen moralsk plikt til å forsørge andre. Jeg har ingen moralsk plikt til å sørge for at du tjener penger.

 

Du kan ha godt av å lese hva Cory Doctorow skriver om slikt:

 

"Copyright isn't an ethical proposition, it's a utilitarian one."

 

når en laster ned en film eller musikk fra internett uten å betale for det så stjæler du.

Nei det gjør du ikke. Du kopierer. Å lage en kopi av noe er ikke å stjele det.

 

det er nøyaktig det samme som om du går inn i en platebutikk, går bak skranken og tar den cd-en/dvd-en du vil ha.

Nei det er det ikke. Opphavsmannen har fortsatt en kopi av verket selv, men når du stjeler, så fjerner du en fysisk gjenstand fra eieren, og dermed mister han den.

 

det finnest ingen grånyanser. det er kriminellt etter dagens normer og etikk.

At piratkopiering er ulovlig betyr ikke at det er tyveri. Det finnes mange lovbrudd, f.eks. drap, voldtekt, svindel, osv. Ingenting av dette er tyveri.

 

en kan argumentere så mye en bare vil for at det ikke er moralsk og etisk feil å laste ned piratkopierte filer...

Det har ikke noe med etikk og moral å gjøre i det hele tatt.

 

Det kapitalistiske samfunnet som vi lever i baserer seg enkelt og greitt på et prinsipp. du betaler for det du vil ha. (gjelder faktisk alt for hvem har sagt at kjærester er gratis?)

Nei, kapitalisme er tilbud og etterspørsel. Det du står for er regulering av et fritt marked, og at markedet skal tilpasse seg industrien istedenfor motsatt. Dette er nærmere et kommunistis/fascistisk standpunkt.

 

Vi bytter penger mot tjenester og andre varer.

Det har ingenting med saken å gjøre.

 

men ståa er som følger. du kopierer ned et eksemplar av et åndsverk som du ikke har betalt for å bruke. i bunn og grunn er dette nøyaktig det samme som å stjæle.

Nei, det er det ikke.

 

Jeg vet det er feil, jeg vet det er moralsk og etisk forkastelig, og det finnest ingen unnskyldning. så ikke bruk tid på å bortforklare dere... jeg vet det er galt, jeg laster ned, jeg vet det er feil... ja jeg er en kriminell... who cares?

Selv om du er såpass svak i ryggen så betyr ikke det at voksne mennesker ikke kan reflekter over det.

Lenke til kommentar

En spion som tar kopi av et strengt hemmelig dokument stjeler informasjon. Han stjeler ved å kopiere.

 

Om jeg har kommet på en ide og skrevet den ned, mens noen ser hva jeg har skrevet, kopierer det og utgir det som sitt eget, så har den personen stjålet en ide.

 

Stjeling handler ikke om å fysisk ta en gjenstand. Det er mer nyansert enn det. Theft (also known as stealing) is, in general, the wrongful taking of someone else's property without that person's willful consent. In law, it is usually the broadest term for a crime against property.

Grunnen til at man kaller det priatkopiering er at piratkopiering ikke går ut på å frarøve offeret besittelsen av "objektet".

 

Pirtakopiering er en metode man benytter for å stjele. Piratkopiering og tyveri er ikke to vidt forskjellige ting.

 

Det har ikke noe med etikk og moral å gjøre i det hele tatt.

Visst har det det. Etikk er læren om rett og galt. Moral er et kompleks system av dagligdagse prinsipper og spesifikke dommer basert på kulturelle, filosofiske og religiøse konsepter og tro, som avgjør hvorvidt et individ avgjør om han eller hennes handling er riktigt eller galt. Det har jo alt å gjøre med denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
En spion som tar kopi av et strengt hemmelig dokument stjeler informasjon. Han stjeler ved å kopiere.

Nei. Spionasje rammes av helt andre lover enn tyveri.

 

Om jeg har kommet på en ide og skrevet den ned, mens noen ser hva jeg har skrevet, kopierer det og utgir det som sitt eget, så har den personen stjålet en ide.

Nei. Også dette rammes av helt andre lover enn tyveri.

 

Stjeling handler ikke om å fysisk ta en gjenstand.

Etter loven, jo.

 

Theft (also known as stealing) is, in general, the wrongful taking of someone else's property without that person's willful consent. In law, it is usually the broadest term for a crime against property.

Opphavsrett er ikke eiendom. Loven bruker ikke ordet "eie" en eneste gang.

 

Pirtakopiering er en metode man benytter for å stjele.

Nei, det er det ikke. Kopiering er ikke tyveri, og omfattes av helt andre lover enn tyveri.

 

Piratkopiering og tyveri er ikke to vidt forskjellige ting.

Jo det er det, både i følge definisjonen og i følge lovene.

 

"Intellektuell eiendom" er en selvmotsigelse, og en kunstig konstruksjon.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har kjøpt en sang på nettet lovlig, åsså kopierer du den fra meg... Og jeg er klar over at du kopierer, da er vel ikke du tyv da? du har jo bare kopiert noe fra en person som har latt deg kopiere det + at personen eide gjennstanden... Er man tyv hvis man kopierer ett hemmelig dokument som eieren har latt deg kopiere NEI!

Lenke til kommentar
En spion som tar kopi av et strengt hemmelig dokument stjeler informasjon. Han stjeler ved å kopiere.
Nei. Spionasje rammes av helt andre lover enn tyveri.

Du kan da ikke mene at en spion ikke STJELER dokumentet? Hva gjør han da?

Det er ikke snakk om hvilken lov han skal dømmes etter, men handlingen han gjør. Han tar noe som ikke er sitt egent, og sist jeg skjekket er det å stjele.

 

 

Om jeg har kommet på en ide og skrevet den ned, mens noen ser hva jeg har skrevet, kopierer det og utgir det som sitt eget, så har den personen stjålet en ide.
Nei. Også dette rammes av helt andre lover enn tyveri.

Se svaret ovenfor...

 

Piratkopiering og tyveri er ikke to vidt forskjellige ting.

Jo det er det, både i følge definisjonen og i følge lovene.

Vis meg den paragrafen som sier dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...