Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå øker telenor ut-hastigheten!


Anbefalte innlegg

Problemet er vel at man må kjenne systemet for og få vurdert utbedringer hos de som får avslag, de fleste ISP-er løfter ikke en finger for og sjekke noe som helst får kunden avslag på leveranse. De minste ISP-ene vil antagelig strekke seg mye lengre enn de ordinære leverandørene for og finne en løsning.

Det, og ofte en uvilje mot å legge noen kroner på bordet for å oppnå noe, fordi "naboen" ikke trengte det. Synes det er greit i første omgang å prøve å få tjenesteleverandørene til å betale for det, men om det ikke går, så får man av og til trå til med litt innsats og penger selv. Det er ikke alltid det står om mange kroner.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, ser ut til at jeg har missforstått en del.

 

men bare det at jara som firma fortsatt befinner seg under telenor paraplyen er i mine øyne bekymringsverdig...

 

om jeg da ikke igjen har missforstått...

 

dette er at telenor online greit nok betaler til jara for å få noe gjort men at tallene forsvinner i mengden siden alt sammen er under navnet telenor. det blir rett og slett bare å flytte penger fra en avdeling til en annen, uten at det viser noen oppgang eller nedgang på telenor sin fortjeneste som sådan. men om ett annet firma betaler jara for å få noe gjort ender det opp som fortjeneste i sluttresultatet til telenor...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

er visst litt misforståelser ute og går her.

 

Jara er et selskap som driver med salg og kundebehandling mot ISPer og Teleselskaper som tele2/lyse/osv.

 

Det er Telenor Nordic (Tidl. Networks) som står for utbygging og endringer i telenettet.

 

Jara er et underbruk av Telenor Nordic, slik som Telenor Kundeservice er for telenors privat og bedriftskunder.

 

Det finnes utallige grunner til at en person ikke kan få ADSL/SDSL:

 

Det kan finnes linjedelere på den aktuelle linja (BF/digital 2kanal), linja kan gå på RETNINGSBESTEMT utjevning (Dvs at linja må komme fra skap A til B, men kan ikke gå fra B til A. Dette pga støy med kryssende datatrafikk).

Linja kan også være for lang, den kan være tilknyttet en sentral som ikke har ADSL-utstyr, eller det kan være fullt i kabelen til endefordeler.

 

Telenor går ofte et stykke for å prøve å få til ADSL, men hvis det går f.eks 5 par til endefordeler, det er 2 ISDN'er, en full aksess, og 1 analog telefon med ADSL og så du sammen med naboen på en 2kanal... da kan ikke du få ADSL selv om naboen har.

 

Hadde naboen som har analog telefon med ADSL sagt opp telefonen sagt opp internettlinja si... så kunne du fått.

 

Det er også mange andre ting som kommer inn her men skal ikke gå inn på alt det.

 

Det eneste en kan slå fast er at ikke alle kan få ADSL, og slik er det. Telenor kommer ikke til å investere 20000 kroner for å gi deg ADSL heller... det ville ingen andre gjort heller.

 

hilsen telemontør.

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke, men Lyse har eget fiber, og telenor har ingenting med Lyse å gjøre i den forstand.

Hvis du refererer til min post, så er vel teknologien ganske urelevant i forhold til poenget med posten; at hvem som helst kan bygge ut egen infrastruktur hvis de er best tjent med dette. At Lyse velger å bygge ut på fiber, gjør at de kan tilby bedre tjenester, og dermed kanskje bedre lønnsomhet på sikt. Gammel kobber har sine begrensninger, ref. diskusjoner i denne tråden, selv om teknologien har flyttet grensen flere ganger.

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke, men Lyse har eget fiber, og telenor har ingenting med Lyse å gjøre i den forstand.

Hvis du refererer til min post, så er vel teknologien ganske urelevant i forhold til poenget med posten; at hvem som helst kan bygge ut egen infrastruktur hvis de er best tjent med dette. At Lyse velger å bygge ut på fiber, gjør at de kan tilby bedre tjenester, og dermed kanskje bedre lønnsomhet på sikt. Gammel kobber har sine begrensninger, ref. diskusjoner i denne tråden, selv om teknologien har flyttet grensen flere ganger.

Neida, refferte ikke til din post. Men til godonnet sin.

Lenke til kommentar
Neida, refferte ikke til din post. Men til godonnet sin.

Ah, beklager. Men nett som Lyse er terminert i ett eller flere punkt i Telenor's nett, så at Lyse er kunde av Jara er nok riktig. Ellers ville ikke Lyse-kunder ringe Telenor-kunder (og visa versa).

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Telenor går ofte et stykke for å prøve å få til ADSL, men hvis det går f.eks 5 par til endefordeler, det er 2 ISDN'er, en full aksess, og 1 analog telefon med ADSL og så du sammen med naboen på en 2kanal... da kan ikke du få ADSL selv om naboen har.

 

Hadde naboen som har analog telefon med ADSL sagt opp telefonen sagt opp internettlinja si... så kunne du fått.

 

Det eneste en kan slå fast er at ikke alle kan få ADSL, og slik er det. Telenor kommer ikke til å investere 20000 kroner for å gi deg ADSL heller... det ville ingen andre gjort heller.

Hva om en hustand, gjerne flere, provoserer frem flere par til endefordeleren? Tenker her på å bestille flere analoge/isdn abb inn til husene. Da må vel Telenor før eller siden strekke frem flere par til endefordeleren? Da vil vel crosstalk (støy-problematiken) forsvinne?

Lenke til kommentar

eller så slenger dem på enda flere splitter på tilgjengelige linjer i området uten dsl og lar det stå til derfra. ikke forvent at dem gjør mer den det minimum nødvendige for at du skal få den varen du bestiller (siden telefon er vel en av dem tinga dem ikke kan nekte å levere på noe grunnlag). en skal nok bestille et solid antall linjer i ett lite område før dem ser seg nødt til å strekke ny kobber...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Det er uansett for dålig at eksisterende kunder må vente helt til neste år i de verste tilfellene.

Jeg skal bytte til ngt så snart bindingstiden går ut.

Og det vet du hvordan?

Hvor har telenor sagt at de skal sette opp hastigheten til alle kundene sine den 31'e desember i år? :roll:

Lenke til kommentar
Det er uansett for dålig at eksisterende kunder må vente helt til neste år i de verste tilfellene.

Jeg skal bytte til ngt så snart bindingstiden går ut.

Og det vet du hvordan?

Hvor har telenor sagt at de skal sette opp hastigheten til alle kundene sine den 31'e desember i år? :roll:

Ble påpekt "de verste tilfellene" :no: Håper det skjer med færrest mulig, og at mange blir oppgradert bulkevis mdnene som kommer

Lenke til kommentar
Sikkert mange kunder så hadde tenkt og stikke fra telenor så binder seg for ett år til, bare på grunn av dette. Telenor er lure ;)

Hastighetsøkningen forutsetter ikke ny binding hos Telenor, alle får det uten å binde seg på nytt. Er bare Tele2 som har gjort det på den sleipe måten, der må kundene binde seg i 12 nye mnd. for å få den nye prisen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det rare med dette er at jeg nå har 1000/200 hastighet ifølge "MinSide" på online.no (som jeg faktisk også har testet ut at stemmer), mens jeg betaler fra før av for 1024/256. Jeg har altså etter 1juni blitt fratatt 24/56 i hastighet istedefor å få dobblingen (2000/300) som skal skje i disse dager.

Ikke at dette er store hastigheter, men det er uansett prinsipp. Skrev klagemail til telenor kundeservice for 4dager siden, men har ikke mottatt noen svar.

 

Hvorfor ikke oppgradere til nye "Pluss" hastigheten istedefor å sette ned til Basis hastighet med engang?

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
Det rare med dette er at jeg nå har 1000/200 hastighet ifølge "MinSide" på online.no (som jeg faktisk også har testet ut at stemmer), mens jeg betaler fra før av for 1024/256. Jeg har altså etter 1juni blitt fratatt 24/56 i hastighet istedefor å få dobblingen (2000/300) som skal skje i disse dager.

Ikke at dette er store hastigheter, men det er uansett prinsipp. Skrev klagemail til telenor kundeservice for 4dager siden, men har ikke mottatt noen svar.

 

Hvorfor ikke oppgradere til nye "Pluss" hastigheten istedefor å sette ned til Basis hastighet med engang?

Det har nok ikke skjedd noen endringer, bortsett fra at Telenor har begynt å oppgi nettohastigheter både inn og ut, samt runde av til tall som er lette å huske og som ser penere ut i titallsystemet. Tidligere har de alltid oppgitt brutto uthastighet (256 kbps), men ca. 15% av denne båndbredden går med til protokoll-overhead, så i realiteten vil du ikke oppleve å få mer enn ca. 215-217 kbps i uthastighet. Du har altså aldri fått 256 kbps ut, selv om du betaler for det. 1000/200 er mer i overensstemmelse med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...