Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå øker telenor ut-hastigheten!


Anbefalte innlegg

og det er det som er det springende punktet. telenor veit hva dem har gjort med linja og veit at det vil koste dem dyrt å fikse det. derfor vil dem helst at noen andre tar regninga. surrehuene skulle gjort jobben skikkelig første gang!

Og de legger ikke om kabler bare fordi noen vil ha ADSL, det er ikke leveringsplikt på xDSL.

men dem hadde nok gjort det om de var dem som skulle levere i området.

var derfor dem sloss så til de grader mot dsl utbygging, dem viste hva for rot dem hadde hengende rundt om i landet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bluecom har også annonsert økning i hastighet:

 

På Telenor sine sentraler:

1024/256 Kbps 349,-

2048/384 Kbps 449,-

4100/448 Kbps 549,-

 

På Bluecom sine sentraler:

850/384 Kbps 299,-

1500/448 349,-

2200/512 399,-

4400/640 499,-

 

Ingenting er nevnt ang. netto/brutto hastighet.

Heller ingenting ang. når dette trer i kraft, men kunder som bestiller pr.idag får disse hastigheten fra leverings tidspunktet.

Kunder hos bluecom har fått mail om at hastigheten vil bli økt i løpet av mai...

 

Bluecom - Hastighetsøkninger

Lenke til kommentar
men dem hadde nok gjort det om de var dem som skulle levere i området.

var derfor dem sloss så til de grader mot dsl utbygging, dem viste hva for rot dem hadde hengende rundt om i landet...

Nei, de er ikke særlig ivrige selv om de har bygget ut. I noen få tilfeller kan man få linje hvis planleggingsavdelingen ser at dette kan gjøre enkelt ved og bytte over på annen eksisterende linle e.l. I de fleste tilfellene er det ikke noen måte og få levert uten større investeringer og det gjøres ikke for og levere til en enklet privatkunde.

Lenke til kommentar
såpass. da er det enda værre den jeg trodde...

Neida, du finner bare en annen leverandør. Dersom du mener at Telenor gladelig skal ta et gedigent tap for å levere ADSL til deg, bør jo det samme kravet gjelde alle andre mulige leverandører. Hvem som helst av dem kan kjapt bestille Jara til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

I såfall får de andre leverandørene en bedskjed ifra Telenor/Jara at det ikke går ann å levere ADSL til denne adressen. Selv om det er eget dsl utstyr i sentralene.

 

En mulighet er å bestille nye telefonlinjer slik at Telenor blir presset til utbygging. F.eks. at hver nabo bestiller 5 linjer hver. Men jeg garanterer ikke lykkelig utfall, mulig det vil holde å true med det også...

Lenke til kommentar
er det ikke telenor som eier kobbern da?

og det er jo kobbern som er problemet her...

 

jeg kaller det missbruk av monopol at dem kan sette linja i en tilstand som hindrer en konkurent å levere en tjeneste som kunden faktisk ønsker...

Jara er et selskap i Telenorkonsernet som drifter og vedlikeholder infrastrukturen. Telenor Online må betale samme pris som alle andre til Jara for å få fikset på kobberet. De hindrer absolutt ingen andre leverandører fra å sørge for at jobben blir gjort selv. Men f.eks. FirstMile syntes det var veldig enkelt å skylde på Telenor, fordi de ikke kunne holde de lave prisene sine dersom de faktisk måtte betale kostnadene selv. Tele2 og Bluecom kjører samme tåpelige policy. Istedet for å bestille tjenestene fra Jara selv, venter de til Telenor Online har tatt kostnaden med å bygge ut.

 

Catch, NGT og Bluecom har bruker alle eget utstyr i sentralen, så forlang at de skal ta kostnaden ved å fikse linjene da vel. De driver på nøyaktig samme prinsipp som Telenor, nemlig at det skal være økonomisk lønnsomt å tilby en tjeneste.

 

Den eneste teletjenesten det er leveringsplikt på er analog telefoni. Der er Telenor Privat nødt til å levere, uansett hvor store tap det måtte føre til.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Istedet for å bestille tjenestene fra Jara selv, venter de til Telenor Online har tatt kostnaden med å bygge ut.

Hva mener du her? At det er tåpelig av de andre og ikke bygge ut selv?

Jara bygger ut der de mener dette er lønnsomt for dem, de kan selvsagt skaffe et langt større kundegrunnlag for en utbygging enn hvis alle ISP-er bygget ut med eget utstyr på små sentraler som all utbygging dreier seg om nå for tiden.

Og nei, leveringsplikten på telefon er ikke absolutt i følge Telenor.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Og nei, leveringsplikten på telefon er ikke absolutt i følge Telenor.

Leveringsplikten for private går svært langt, da dette dekker fast helårlig bosetning og skal være av en kvalitet at det gir tilgang til tjenester som Internet. For interesserte, så finnes avtalen her.

 

Dette sikrer dog ikke alle, av ulike grunner, ADSL. I noen tilfeller kan det være en idè å legge noen kroner i å få ordnet opp i dårlige linjer selv. Å innhente et tilbud om hva dette vil koste, bruker å være gratis.

Lenke til kommentar
Leveringsplikten for private går svært langt, da dette dekker fast helårlig bosetning og skal være av en kvalitet at det gir tilgang til tjenester som Internet. For interesserte, så finnes avtalen her.

 

Tja, men de har unntak tydeligvis selv om jeg tror det ble telefon på disse til slutt.

 

http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/sist...icle1507998.ece

 

Klippet:

 

177000 kroner for å få telefon i huset

 

Vibeke Mandelid og Vidar Sandøy trudde ikkje sine eigne øyre då dei fekk høyre prisen for å få telefon til huset i Guddal: 177000 kroner.

Lenke til kommentar

Siden de ikke bor i huset allerede, så har vel ikke Telenor leveranseplikt på fastlinje. Om de hadde bygget ferdig huset og flyttet inn og meldt fast adresseforandring (helårlig), for så å bestille telefoni ifra telenor. Da kunne de glatt ha henvist til linken til sofTest og punkt 4.

Lenke til kommentar
Tja, men de har unntak tydeligvis selv om jeg tror det ble telefon på disse til slutt.

 

http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/sist...icle1507998.ece

 

Klippet:

 

177000 kroner for å få telefon i huset

 

Vibeke Mandelid og Vidar Sandøy trudde ikkje sine eigne øyre då dei fekk høyre prisen for å få telefon til huset i Guddal: 177000 kroner.

Tja, de kan jo prøve seg på en spansk en. De har ikke leveringsplikt på avsidesliggende boliger, med mindre denne er tilknyttet helårlig næringsvirksomhet. Men ca. en kilometer fra nærmeste tilknytningspunkt vil jeg ikke regne som avsidesliggende, og jeg vil tro at Post og Teletilsynet vil ha en mening om at Telenor ensidig definerer avsidesliggende. Om de har lov til å få dekket ekstrakostnader, skal dette gjøres på gunstigst måte. I en annen artikkel om denne saken, innrømmer Telenor at det var billigere måter å løse dette på...

Lenke til kommentar
Hva mener du her? At det er tåpelig av de andre og ikke bygge ut selv?

Jara bygger ut der de mener dette er lønnsomt for dem, de kan selvsagt skaffe et langt større kundegrunnlag for en utbygging enn hvis alle ISP-er bygget ut med eget utstyr på små sentraler som all utbygging dreier seg om nå for tiden.

Jara bygger ut og utbedrer der en ISP bestiller det. Jara er ikke ISP for private, og bygger derfor ikke ut ADSL på sentraler uten at f.eks. Online, NGT, Bluecom etc. bestiller det. Det samme gjelder da utbedringer på kobberet for at ADSL skal kunne leveres.

 

Så ja, jeg mener det er tåpelig at andre ISPer ikke bestiller en slik utbedring selv. Like tåpelig som at de ikke bestiller eget utstyr til sentraler, men venter på at Online skal betale for utbygging slik at de slipper å investere i utbygging, men kan snylte på andres utstyr.

Lenke til kommentar

Det finnes ISP'er, f.eks. Tafjor Mimer som bygger ut sentraler som Telenor (i dette tilfellet Jara ikke finner kundegrunnlag til).

 

Men dette gjelder sentralene, er det problem med kobberet frem til kunden, så tror jeg alle ISP'er (inkl Telenor Online) toer sine hender om de får melding om at det er fullt i kabel, for dårlig linjekvalitet, for lang rekkevidde, osv...

 

De spør sikkert Jara om de har planer om ny eller større kabel slik at de kan putte flere adsl linjer, men at ISP'en skal betale for dette blir feil (siden denne tjenesten er noe som Jara tar linjeleie for). Og ser ikke Jara det økonomisk lønnsomt å fikse på det, så er forklaringen at det ikke er leveranseplinkt på SDSL eller ADSL.

Lenke til kommentar

Nå har da fremdeles Telenor monopol på kopperet, med at de har monopol på fastavgiften.

 

Det er da grovt urimelig at Telenor skal få gratis kobber hos andre og så kreve leie på det etterpå...

 

 

(Har du kun adsl og ikke analog telefon, skal fremdeles telenor ha 110 kr mnd i nettleie av ISP...)

Lenke til kommentar
Like tåpelig som at de ikke bestiller eget utstyr til sentraler, men venter på at Online skal betale for utbygging slik at de slipper å investere i utbygging, men kan snylte på andres utstyr.

Betaler virkelig Online for utbyggingen? I følge reglene er de like mye "snyltere" på Jara sitt utstyr som Tele2 med venner.

Jara skal være en nøytral utbygger som tilbyr xDSL-tjenester på de sentralene hvor ISP-ene rapporterer at det er kundegrunnlag for en utbygging i følge de kravene Jara setter til lønnsomhet.

For Jara er da en Online-kunde akuratt like mye verdt som en Bluecom-kunde i omsettning og fortjeneste når de begge må leie seg inn på samme utstyr.

Lenke til kommentar
Det finnes ISP'er, f.eks. Tafjor Mimer som bygger ut sentraler som Telenor (i dette tilfellet Jara ikke finner kundegrunnlag til).

 

Men dette gjelder sentralene, er det problem med kobberet frem til kunden, så tror jeg alle ISP'er (inkl Telenor Online) toer sine hender om de får melding om at det er fullt i kabel, for dårlig linjekvalitet, for lang rekkevidde, osv...

 

De spør sikkert Jara om de har planer om ny eller større kabel slik at de kan putte flere adsl linjer, men at ISP'en skal betale for dette blir feil (siden denne tjenesten er noe som Jara tar linjeleie for). Og ser ikke Jara det økonomisk lønnsomt å fikse på det, så er forklaringen at det ikke er leveranseplinkt på SDSL eller ADSL.

Er enig med deg i at det er tvilsomt at en ISP vil betale for utbedring av kobberet for å tilby abonnement på de sentralene de bygger ut. Min bror betalte en sum (tror det var 1-2000 kroner) i tillegg til den vanlige etableringen for å få sin linje utbedret, slik at han kunne få ADSL fra Tafjord Mimer (ADSL.no).

 

Når det gjelder linjeleien på kobberet, så forstår jeg det slik at det vesentligste av dette beløpet går til vedlikehold, slik at det ikke er helt relevant å trekke inn hvem som betaler for en utbedring. Merk at jeg skiller mellom utbedring (forbedring) og vedlikehold/reparasjon, slik at Telenor fortsatt vil være ansvarlig for det siste gjennom linjeleien, uansett hvem som betaler for utbedringen.

Lenke til kommentar
Nå har da fremdeles Telenor monopol på kopperet, med at de har monopol på fastavgiften.

 

Det er da grovt urimelig at Telenor skal få gratis kobber hos andre og så kreve leie på det etterpå...

 

(Har du kun adsl og ikke analog telefon, skal fremdeles telenor ha 110 kr mnd i nettleie av ISP...)

Nå har Telenor ikke monopol på kobberet, men de eier det meste av det tradisjonelle telenettet. Det står fritt frem for "hvem som helst" å bygge og vedlikeholde sitt eget telenett, slik det blir gjort i en del områder. Lyse er et eksempel på dette. Så spørsmålet blir for hver enkelt ISP, hva er mest lønnsomt, leie kobber av Telenor eller bygge ut selv.

Lenke til kommentar

Er enig med deg i at det er tvilsomt at en ISP vil betale for utbedring av kobberet for å tilby abonnement på de sentralene de bygger ut. Min bror betalte en sum (tror det var 1-2000 kroner) i tillegg til den vanlige etableringen for å få sin linje utbedret, slik at han kunne få ADSL fra Tafjord Mimer

Problemet er vel at man må kjenne systemet for og få vurdert utbedringer hos de som får avslag, de fleste ISP-er løfter ikke en finger for og sjekke noe som helst får kunden avslag på leveranse. De minste ISP-ene vil antagelig strekke seg mye lengre enn de ordinære leverandørene for og finne en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...