Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå øker telenor ut-hastigheten!


Anbefalte innlegg

Det er greit nok at man ikke får ADSL om man bor langt pokker unna sentralene Men problemet er jo at kablene er så proppfulle av støy at ADSL signalene kommer jo ikke halvveis av den teoretiske makslengden engang før det blir problemer. Linjelengden min er ca 2,5KM jeg har 2Mb på den nå og allerede nå så jobber feilkorrigeringen på spreng for å holde linja mi igang. Så når Telenor har planer om å kjøre opp hastigheten på ikke bare meg men også andre i samme kabelen så er det nødt til å gå galt. Kjørte to tester på linja mi igår med noen få minutters mellomrom og det var verre enn jeg hadde trodd. Støymarginen varierte med 18db(m) imellom de to målingene og var 0db(m) på ene målingen... Så det er i mange tilfeller ikke linjelengden men linjekvaliteten som er den begrensende faktoren...

Er du sikker på at det ikke er ditt eget interne nett som er skylden? Er ikke uvanlig at slike problemer skyldes et hjemmesnekret eller gammelt telefonnettverk internt i huset. Om det skulle være andre grunner til at du har problemer med å oppnå den hastigheten, så får du Telenor til å redusere ditt abonnement ett trinn ned. Da får du samme hastighet inn som i dag, og bedre hastighet ut, til en lavere pris. Dette bør de gjøre gratis, hvis de ikke kan levere den lovede hastigheten.

 

Uansett, du tar sorgene på forskudd. Hvis dette er et generelt problem, kanskje de gjør utbedringer på utstyr og kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sitter nå på isdn, det var ikke noe problem å få det i hus. virket ikke som dem måtte gjøre noe med linja får å få det til å funke...

Høres ikke ut som det er linjen mellom sentralen og din bolig som er problemet da. Kanskje sentralen er full, eller at de ikke vil øke konsentrasjonsfaktoren på linjen fra sentralen til ISP? Fikk du avslag før eller etter du fikk ISDN? Har du forsøkt f.eks. Bluecom? Du har ikke en nabo med ADSL, som er velvillig nok til å dele (trådløst)?

Lenke til kommentar
Er problemet at kapasiteten i sentralen er sprengt, så har du nok fått ut fingeren for sent.

Nå er det et problem at kapasiteten i sentralene rundt om er fullstendig sprengt, og også vi som har hatt adsl en stund sliter noe enormt med at samme linjebredden er solgt mange ganger av Telenor. Om din ISP heter noe annet, så er det Telenor som eier linjene, slik at det er de som selger "kapasitet".

 

Telenor har alltid hatt en filosofi at ny teknologi skal komme sent, de skal "melke" sin kunder for mest mulig først. ISDN (Innovation Subscribers Dont Need) er et godt eksempel på dette.

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar
Uansett, du tar sorgene på forskudd. Hvis dette er et generelt problem, kanskje de gjør utbedringer på utstyr og kabler?

Det er faktisk et problem i Oslo også det. Enkelte av kablene til Telenor er fullstappet med ADSL linjer slik at det ikke er plass til flere. Slik at dersom de slipper enda flere på kabelen så vil det gå ut over for andre også.

 

ADSL2+ vil bidra med å fikse eller avhjelpe dette problemet, i følge en artikkel jeg leste på nettet (se link under).

 

(kilde)

Lenke til kommentar
Nå er det et problem at kapasiteten i sentralene rundt om er fullstendig sprengt, og også vi som har hatt adsl en stund sliter noe enormt med at samme linjebredden er solgt mange ganger av Telenor. Om din ISP heter noe annet, så er det Telenor som eier linjene, slik at det er de som selger "kapasitet".

Konsentrasjonsfaktoren er noe alle seriøse aktører hele tiden overvåker, og justerer etter behov. Det kan nok ta litt tid før de eventuelt får justert kapasiteten, men at Telenor tilbyr et produkt der man vanligvis ikke får den oppgitte båndbredden, kjøper jeg ikke. Har selv Telenor Online, og har aldri hatt problemer med å få den nedhastigheten som jeg betaler for, når jeg en sjelden gang trenger hele. Alle som bygger ut ADSL bruker konsentrasjonfaktorer, ellers ville du måtte betale samme pris for linjen, som de som leier dedikert hastighet. Det står det deg fritt til å gjøre uansett, om du vil bruke så mye penger på linjen din. Alternativt kan du bruke et bedriftsabonnement, der konsentrasjonsfaktoren bruker å være mye lavere, til en høyere pris. De ISP'ene som bygger ut egen infrastruktur (NGT, Catch/Bluecom osv.), leier eller eier sin egen dedikerte kapasitet, og om de bruker en for høy konsentrasjonsfaktor på denne, så kan ikke Telenor gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
Det er faktisk et problem i Oslo også det. Enkelte av kablene til Telenor er fullstappet med ADSL linjer slik at det ikke er plass til flere. Slik at dersom de slipper enda flere på kabelen så vil det gå ut over for andre også.

Joda, men dette kan vel være et spørsmål både om støy som i artikkelen, og kvalitet og kapasitet på kablene. Og legging av nye kabler blir vel hele tiden vurdert. Telenor rustet f.eks. nylig opp det lokale nettet og bygde ny sentral i området der mine foreldre bor. Det kommer alltid til en grense hvor forbedring må gjøres.

Lenke til kommentar
Joda i byene kan det være flere ISP med egne linjer, men på "bondelandet" leier ALLE av Telenor. Og da er det telenor som selger samme vare flere ganger...

Om Bluecom leier en 5 Mbps dedikert linje av Telenor, og bruker en konsentrasjonsfaktor på 1/100 på denne, så kan ikke Telenor gjøre noe med det. Bluecom får garantert sin 5 Mbps linje av Telenor, som Telenor ikke bruker til noe annet. Uansett, alle ISP'er selger samme vare flere ganger når det gjelder ADSL, uansett om de har egne linjer, leier dedikerte linjer eller leier delt med Telenor. Så jeg kan ikke se problemet, om dette skjer på bondelandet eller i byen. Problemet oppstår når konsentrasjonsfaktoren blir feil i forhold til den etterspurte totale båndbredden. Da får du ta det opp med din egen ISP, siden det er de som har ansvar for din tjeneste. Får du ikke det du betaler for, så får du forlange redusert pris eller skifte leverandør.

Lenke til kommentar
sitter nå på isdn, det var ikke noe problem å få det i hus. virket ikke som dem måtte gjøre noe med linja får å få det til å funke...

Høres ikke ut som det er linjen mellom sentralen og din bolig som er problemet da. Kanskje sentralen er full, eller at de ikke vil øke konsentrasjonsfaktoren på linjen fra sentralen til ISP? Fikk du avslag før eller etter du fikk ISDN? Har du forsøkt f.eks. Bluecom? Du har ikke en nabo med ADSL, som er velvillig nok til å dele (trådløst)?

fikk avslag før jeg fikk isdn.

 

har bare ett firma her i området (de gikk inn en avtale med kommunen om å levere for hele kommunen, ett annet firma drev allerede med planlegging men bare for sentrale deler). kan kansje prøve dem igjen...

 

har fortsatt mailen som forklarte hvorfor det ikke gikk, noe om at det ikke var nok ledningspar mellom sentral og hus.

 

eneste nabo innenfor wifi rekkevidde (med litt godvilje) sitter på samme kabel, med samme problem...

 

og angående det å være tidlig ute, jeg hadde bestilling inne før dem gikk i gang med utbyggingen. kan ikke si det med sikkerhet men jeg vil påstå jeg lå ganske langt fram i køa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...