Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de av oss som synes routere er kult har jeg nå knotet et par uker med en TP-Link WR1043ND. Plukket den opp hos Pixmania for skarve 583,- pluss frakt. Det første jeg gjorde var å legge inn siste release av OpenWrt, men valgt å gå over til siste RC for å få maks stabilitet på trådløst. Jeg er mektig imponert over denne lille saken, og tør utrope den til wrt54gl sin arvtager allerede. Har kjørt eldre versjon (White Russian) på min wrt54gl i årevis og vært svært fornøyd, men den mangler mye på hardware siden.

 

Kort spec av TP-Link WR1043ND:

CPU 400MHz Atheros AR9132 (Mips arkitektur)

Flash lagring: 8MB

RAM: 32MB

Fem GBit porter (en til internet, resten til dine maskiner), trådløs n og USB-port.

 

OpenWrt kan enkelt installeres rett fra web-interface. OpenWrt er gjerrig, jeg har enda mye igjen av de 8MB jeg har til rådighet. Tror nesten jeg må installere Samba server hvis jeg skal få til å fylle opp litt. Til sammenligning har wrt54gl 4MB, noe som er minimum for OpenWrt.

Lenke til kommentar

Du bør merke deg at alle de andre bruker openwrt sitt byggmiljø. Hvis openwrt ikkestøtter routeren så betyr det at de andre bruker binære blobber og hacks for å få den til å funke. Eksempelvis gamle kjerner tilsvarende den fabrikanten kompilerte opp driveren mot i sin tid. Slikt kan medføre mange problemer, og du trenger ikke google lenge for katastrofehistorier med din router:

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=70878&view=previous&sid=d5e34d65e78b580f0a335e59175d7735

 

Dernest er det ingen andre som har pakkesystem, selv om dd-wrt har en buggy port av openwrt sitt som ikke er brukbar. Når du har 8MB tilgjengelig, så er det ganske så essensielt. De ferdige bildene til dd-wrt dekker naturligvis ikke alle behov.

 

For meg er det helt uaktuelt å kjøpe en router uten openwrt støtte. Dernest er det uaktuelt å kjøpe en med lukket driver, når åpne alternativer fins.

Lenke til kommentar

De markedsfører den aktivt som en open firmware router/open source ruter, så jeg blir overrrasket om den er helt avhengig av binærblobs, så skal ikke utelukke det. Nå virker det uansett som om det er relativt få antall feil, wrt54g(s) hadde ikke akkurat få brukere som klaget på ulike problemer med mye rart, inkludert bricks. Og siste stabile build kom vel for flere år siden. så den som brukes er delvis oppdatert for å i det minste patche et digert sikkerhetshull. Stusset lenge på at man skulle kjøre så "utdatert" firmware, men nå har jeg jo ingen tjenester kjørende på en, så det er jo ikke så mye å angripe.

 

At den har 8MB flash betyr ikke at jeg har større behov enn dd-wrt kan tilfredsstille. Eneste jeg har tenkt å benytte meg (muligens bortsett fra usb-printerdeling) er openvpn. Men det kan godt hende jeg setter opp det på serveren i stedet.

 

Men jeg skal vurdere å kikke innom openwrt neste gang. ;)

Lenke til kommentar

wrt54g(s) hadde ikke akkurat få brukere som klaget på ulike problemer med mye rart, inkludert bricks.

Naturligvis, wrt54g kom ut i versjoner med 2MB flash, noe openwrt klart uttrykker som ikke støttet, mens dd-wrt har sine micro bygg som kan brukes. For å bricke en wrt54gl må du nesten avbryte installeringen mens den holder på.
Og siste stabile build kom vel for flere år siden.
Her skjønner jeg ikke hva du snakker om. Både Kamikaze og Backfire støtter wrt54gl både med reverse engineeret Broadcom driver og den lukkede som krever 2.4 kjerne. De problemene du ser er knyttet til Broadcom, og angår altså din ruter.
så den som brukes er delvis oppdatert for å i det minste patche et digert sikkerhetshull. Stusset lenge på at man skulle kjøre så "utdatert" firmware, men nå har jeg jo ingen tjenester kjørende på en, så det er jo ikke så mye å angripe.
Nettopp. På min nye kjører nå fullt patchet 2.6.32 kjerne, og jeg vet at driverne oppdateres mot nye kjerner ved behov. For å få til dette på wrt54gl (eller din ruter), så må du bruke den reverse engineerede b43 driveren, Atheros har parkert denne i funksjonalitet og stabilitet.
At den har 8MB flash betyr ikke at jeg har større behov enn dd-wrt kan tilfredsstille. Eneste jeg har tenkt å benytte meg (muligens bortsett fra usb-printerdeling) er openvpn. Men det kan godt hende jeg setter opp det på serveren i stedet.
Det handler ikke om hva du har større behov for, det handler om å ha det moro, og bruke ruteren til ting du ikke hadde forestilt deg. Du kan koble på en USB hub, så kan du koble på alt av USB dingser du måtte ønske (USB-penn eller disk åpner mange muligheter). Mye ligger ferdigpakket, slik som diverse filsystem, Samba server og klient, både CUPS og p910nd som er bedre egnet for en ruter.
Lenke til kommentar

Jeg snakket om dd-wrt til ruteren min, og de micro-buildsene du nevner. Du må enten velge i forskjellig svn-bygg ingen vet om virker, eller veldig gamle builds. Siste anbefalte svn build er også ganske gammel.

 

Det finnes faktisk en OpenWRT-nedlastning på siden il rutern der alt tydeligvis ikke fungerer 100%. (Med rettmessige spørsmål om hvorfor patcher ikke er sendt upstream.

 

Jeg tror uanset dd-wt dekker mine behov. Klart, nerden i meg våkner litt når jeg leser det du skriver, men jeg har to telefoner, en server og en Wii å nerde og mikse med allerede.

 

Den nye ruteren bruker forøvrig et Broadcom chipset, så med mindre Atheros har kjøpt Broadcom uten at jeg har fått det med meg, tviler jeg på at jeg må vente på driver fra dem.

 

Men har du noen håndfaste kilder på at Broadcom BCM4718-plattformen er så mye mer lukket og har så mye verre komponenter enn andre, så kan du godt poste dem, så skal jeg vurdere å være enig med deg i t jeg kunne gjort et bedre valg.

 

Når vi snakker om dårlige valg, synes jeg det er merkelig å snakke om det når man har kjøpt noe fra pixmania. Sånn hvis målet er å støtte snille folk foran slemme folk. :p

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk en OpenWRT-nedlastning på siden il rutern der alt tydeligvis ikke fungerer 100%. (Med rettmessige spørsmål om hvorfor patcher ikke er sendt upstream.

hvilken router, hva snakker du om her? Gi meg et gjerne en lenke.
Jeg tror uanset dd-wt dekker mine behov. Klart, nerden i meg våkner litt når jeg leser det du skriver, men jeg har to telefoner, en server og en Wii å nerde og mikse med allerede.
Glem det andre, routere er mye kulere :dribble:
Den nye ruteren bruker forøvrig et Broadcom chipset, så med mindre Atheros har kjøpt Broadcom uten at jeg har fått det med meg, tviler jeg på at jeg må vente på driver fra dem.

 

Men har du noen håndfaste kilder på at Broadcom BCM4718-plattformen er så mye mer lukket og har så mye verre komponenter enn andre, så kan du godt poste dem, så skal jeg vurdere å være enig med deg i t jeg kunne gjort et bedre valg.

Bare å sjekke ut forumet til openwrt, så får du raskt svar:

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=22016

Når vi snakker om dårlige valg, synes jeg det er merkelig å snakke om det når man har kjøpt noe fra pixmania. Sånn hvis målet er å støtte snille folk foran slemme folk. :p
Så lenge de andre er idiotiske nok til å bare selge drittroutere så har jeg ikke noe valg. Første gang jeg handlet hos pixmania, og det var en positiv erfaring.
Lenke til kommentar

Link.

Den er forøvrig linket til i tråden du linket til.

 

Men øsj, nå føler jeg meg nesten litt lurt, hvorfor i hevete markedsfører de den som open source router om de ikke en gang har drivere til den? Det er jo fullstendig meningsløst.

 

Frister å sende den i retur nå, men jeg føler det er litt dårlig gjort å la butikken (DustinHome) ta støyten for Linksys villedende markedsføring. Men siden den ikke er tatt inn gjennom norsk importør, nytter det jo ikk å klage til noe annet.

 

Jeg liker ikke routre så mye, jeg synes iptables er teit. Og det kan ikke ha noe å gjøre med at jeg ikke kan det. :wee:

Lenke til kommentar

iptables er kult vel, men poenget med disse router distribusjonene er blant annet å gi deg et brukervennlig web-interface.

 

De markedsfører den for å tjene penger. Wrt54gl ble en kassasuksess uten like, alle vil ha en bit av kaka. Det betyr ingenting, kun markedsføring.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...